Gå til innhold

I dag kjeftet jeg på en pappa som slo treåringen sin. Feil?

Anbefalte innlegg

Vi er på ferie i sydligere strøk og satt på en restaurant og ventet på maten. Det gjorde også de på nabobordet. Treåringen der var litt utålmodig og sutret litt. Da reiste faren seg, bøyde seg over bordet og ga han en real ørefik. Jeg reagerte instinktivt, reiste meg opp og sa: NO!!! Faren ble sint på meg og han så ganske forskrekket ut. 
Vet det er vanligere her enn hjemme, men måtte bare si noe. Det var grusomt å se på. Gutten gråt, men fikk ingen trøst. Til slutt strøk moren litt på han og han fikk se på youtube på mobilen hennes. Så forferdelig! 

Anonymkode: 96385...c27

Fortsetter under...

Hvordan vet du hvor gammelt barnet var?

Er andre regler i andre land. Andre forventninger og andre normer. At du reagerte utgjør nok ikke noe for den faren. Om det var rett eller galt er det ikke noe svar på.

Anonymkode: 1f288...941

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er andre regler i andre land. Andre forventninger og andre normer. At du reagerte utgjør nok ikke noe for den faren. Om det var rett eller galt er det ikke noe svar på.

Det var selvsagt riktig å reagere! Å slå barn er aldri greit i noe land. 

Anonymkode: b51c0...23e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

I noen land er det tillatt for disiplin. Vi kan faktisk ikke reise til andre land og forlange at de følger våre lover.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jo, i noen mindre siviliserte land er det faktisk greit. USA, for eksempel.

Anonymkode: 95be9...808

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I noen land er det tillatt for disiplin. Vi kan faktisk ikke reise til andre land og forlange at de følger våre lover.

At det ikke er ulovlig betyr ikke at det ikke er greit! I Afghanistan er det lov å steine mennesker ihjel, er det da greit? 

Annonse

At det ikke er ulovlig betyr ikke at det ikke er greit! I Afghanistan er det lov å steine mennesker ihjel, er det da greit? 

Nei. Og hvorfor ferierer vi ikke i Afghanistan? Og de som reiser dit - hvorfor sier de ikke fra om hva de mener om steining? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Og hvorfor ferierer vi ikke i Afghanistan? Og de som reiser dit - hvorfor sier de ikke fra om hva de mener om steining? 

Seriøst? Poenget gikk så himmelhøyt over hodet ditt? 

Jeg skal prøve å forklare så du forstår. I mange land i verden har man ikke lover som beskytter barn, kvinner og dyr. Det betyr ikke at det er mindre vondt eller nedverdigende for et barn å bli slått. Det betyr ikke at det at det ikke er forbudt er det samme som at det er greit. Derfor er det bra at hi sa fra til faren at det han gjorde ikke var greit, selv om det nok ikke hjalp noe særlig der og da. Men med nok negative reaksjoner så vil det kanskje bli en endring på sikt. Slik at barn kan slippe å bli slått, kvinner slippe å bli drept av moralpolitiet og dyr blir pint i turismens navn. For eksempel. 

Vær så god. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Poenget gikk så himmelhøyt over hodet ditt? 

Jeg skal prøve å forklare så du forstår. I mange land i verden har man ikke lover som beskytter barn, kvinner og dyr. Det betyr ikke at det er mindre vondt eller nedverdigende for et barn å bli slått. Det betyr ikke at det at det ikke er forbudt er det samme som at det er greit. Derfor er det bra at hi sa fra til faren at det han gjorde ikke var greit, selv om det nok ikke hjalp noe særlig der og da. Men med nok negative reaksjoner så vil det kanskje bli en endring på sikt. Slik at barn kan slippe å bli slått, kvinner slippe å bli drept av moralpolitiet og dyr blir pint i turismens navn. For eksempel. 

Vær så god. 

Og jeg forsøkte å forklare deg at ved å ikke reise til de stedene der de synes det er greit, så sier man også fra hva man mener. For i enkelte land tør man ikke si hva man mener

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg forsøkte å forklare deg at ved å ikke reise til de stedene der de synes det er greit, så sier man også fra hva man mener. For i enkelte land tør man ikke si hva man mener

Selvsagt. Men det er ingenting i hi sitt innlegg som antyder at hun satt seg selv i fare. Så la oss holde oss til saken? Det var riktig av hi å gi beskjed. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt. Men det er ingenting i hi sitt innlegg som antyder at hun satt seg selv i fare. Så la oss holde oss til saken? Det var riktig av hi å gi beskjed. 

Holde oss til saken? Det var jo du som dro land som Afghanistan inn i saken og sporet av, var det ikke? 
HI skriver også at han ble sint på henne, hvordan stod det ikke noe om, men en eller annen reaksjon må jo da ha kommet i og med at hun forstod at han ble sint? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Holde oss til saken? Det var jo du som dro land som Afghanistan inn i saken og sporet av, var det ikke? 
HI skriver også at han ble sint på henne, hvordan stod det ikke noe om, men en eller annen reaksjon må jo da ha kommet i og med at hun forstod at han ble sint? 

Ok. Poenget er at det var riktig av hi å reagere, uansett hvilket land faren kom fra. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ok. Poenget er at det var riktig av hi å reagere, uansett hvilket land faren kom fra. 

Etter din mening ja. Min mening er at det ikke var riktig eller uriktig. Noen tør, andre tør ikke. 

Annonse

Så bra!!! Jeg var nettopp på ferie på Rhodos og så en mamma ga barnet sitt ett realt klaps på hånda! Jeg reagerte, men turte ikke si noe. Dvs, jeg sa noe høyt og tydelig om hva jeg mente til min egen mann, på norsk…. Som overhodet ikke hjalp. Hadde jeg vært vitne til det du var hadde jeg nok sagt fra ja! 

Anonymkode: 25118...1a4

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke nøyaktig, men tipper han var rundt tre år. Spiller det noen rolle? Tenker at hvis faren får flere reaksjoner, så kanskje det setter i gang noen tankeprosesser i hodet hans. Skjønner ikke hvordan noen klarer å skade sitt eget barn. Fatter det bare ikke. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi er på ferie i sydligere strøk og satt på en restaurant og ventet på maten. Det gjorde også de på nabobordet. Treåringen der var litt utålmodig og sutret litt. Da reiste faren seg, bøyde seg over bordet og ga han en real ørefik. Jeg reagerte instinktivt, reiste meg opp og sa: NO!!! Faren ble sint på meg og han så ganske forskrekket ut. 
Vet det er vanligere her enn hjemme, men måtte bare si noe. Det var grusomt å se på. Gutten gråt, men fikk ingen trøst. Til slutt strøk moren litt på han og han fikk se på youtube på mobilen hennes. Så forferdelig! 

Selvfølgelig gjorde du rett. 😊💞Det vet jo du også. 😊

Anonymkode: 99034...ed8

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Vet ikke nøyaktig, men tipper han var rundt tre år. Spiller det noen rolle? Tenker at hvis faren får flere reaksjoner, så kanskje det setter i gang noen tankeprosesser i hodet hans. Skjønner ikke hvordan noen klarer å skade sitt eget barn. Fatter det bare ikke. 

Har ei innvandrer som er inngiftet i familien. Hun drev og slo og knipsa barna. Vi alle sa ifra tusen ganger. Hun er ikke helt god den mora der. Da hun fikk vite om barnevern her i landet, sluttet hun. Selvom det er kulturelt mer akseptert der nede/borte, så er det vår plikt å beskytte barna. 

Anonymkode: 99034...ed8

Det var jo en spontan reaksjon fra deg på noe som ikke er greit fra vårt ståsted. Så ikke klandre deg selv. 

Men ha i mente - i kulturer der det er både vanlig og sosialt akseptabelt med klaps og oppdragervold, vil et offentlig «lettere» klaps ikke gjøre like stor mental skade på barn som det ville gjort her hjemme. Det handler m.a om hva som er vanlig og hvor stor ydmykelsen er for barnet. Ydmykelsen er selvsagt mye større om man opplever at foreldrene gjør noe som i tillegg er ulovlig og som man ikke har sett andre barn bli utsatt for noen gang. Du har kanskje forvirret også barnet når du reagerte, slik at det ikke bare er en tankeprosess hos far du setter igang. Klart det kan også oppleves mer ydmykende for barnet når andre rundt reagerer og snakker til far. 

Jeg er enig med de som sier at man ikke bør reagere offentlig når man observerer enkeltepisoder med (mild grad av) oppdragervold i andre land. Hadde du fått far på tomannshånd etterpå og forklart at du opplever det ugreit ifht hvor du kommer fra er det noe helt annet. 

Anonymkode: 7d800...857

Anonym bruker skrev (10 timer siden):
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke du forstår. "Greit" er et subjektivt begrep. Det har å gjøre med "hva synes du er greit". Altså synes.

De som har samfunn der det å gi barn et klaps er normalt så synes de det er greit. De oppfatter det som at barn er ansvarlige for konsekvensene av deres handlinger og en av de konsekvensene er et klaps. Så de synes det er greit.

Det er hele poenget mitt med mitt svar. I USA er det greit. For dem er det greit. Drar du til USA så er det greit. Ikke for deg, du vil komme fra et land og en kultur der det ikke er greit. Men i deres syn så er det greit. De synes det. For dem er det greit.

Jeg tror ikke du forstår. "Greit" er et subjektivt begrep. Det har å gjøre med "hva synes du er greit". Altså synes.

De som har samfunn der det å gi barn et klaps er normalt så synes de det er greit. De oppfatter det som at barn er ansvarlige for konsekvensene av deres handlinger og en av de konsekvensene er et klaps. Så de synes det er greit.

Det er hele poenget mitt med mitt svar. I USA er det greit. For dem er det greit. Drar du til USA så er det greit. Ikke for deg, du vil komme fra et land og en kultur der det ikke er greit. Men i deres syn så er det greit. De synes det. For dem er det greit.

Hvor i all verden har du det fra at det er greit å slå barn i USA? 

Anonymkode: de83e...998

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hvor i all verden har du det fra at det er greit å slå barn i USA? 

Anonymkode: de83e...998

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment_of_minors_in_the_United_States

Her, blant annet.

Anonymkode: 7a8d7...103

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er ALDRI greit å slo et barn uansett regler, lover eller land !

Anonymkode: 57e4c...171

On 10/4/2022 at 7:05 PM, Anonym bruker said:

synes det var bra du sa fra,men bra han ikke var voldelig mot deg da, kunne jo brått vært det

Anonymkode: 810af...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...