Gå til innhold

Skal man ikke ta hensyn til alle?

Anbefalte innlegg

Klassen til et av barna våres skal har en samling hvor det skal lages mat til alle sammen.
Et par av barna er muslimer, og et av dem har ganske strenge foreldre når det kommer til hva man kan og ikke kan spise.
På foreldremøte ble det derfor foreslått hvorfor man ikke bare kunne gjøre det enkelt, lage en kyllinggryte med tilhørende ris og grønnsaker, og bruke halal kylling. På den måten kunne alle spise det samme.

Det var nesten alle enige i, men det er en annen elev i klassen som er indremisjon eller noe lignende, foreldene til denne eleven la inn en protest, deres barn skulle ikke under noen omstendigheter spise noe som var velsignet av en annen religion.

Det hadde nesten ingen forståelse for, og det kom kommentarer som at så lenge dere ikke tror på den guden, spiller det da noen rolle og lignende.

Dersom man først tilrettelegger for religion og ikke bare allergier, burde man da ikke tilrettelegge for begge, ikke bare en?

Anonymkode: 37524...179

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434454-skal-man-ikke-ta-hensyn-til-alle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Da tenker jeg den ene kan ta med noe selv. 

Anonymkode: e19be...e98

Føler ikke det blir helt riktig heller.
Er kun en av muslimene som er streng på at det må være halal.
Det er 23 elever i klassen.
Dersom man ser bort fra den eleven hvor foreldrene er indremisjon eller lignende vil det si at 20 elever kommer til å spise mat velsignet av en religion de ikke her noe forhold til. Blir jo ikke helt riktig det heller.

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Føler ikke det blir helt riktig heller.
Er kun en av muslimene som er streng på at det må være halal.
Det er 23 elever i klassen.
Dersom man ser bort fra den eleven hvor foreldrene er indremisjon eller lignende vil det si at 20 elever kommer til å spise mat velsignet av en religion de ikke her noe forhold til. Blir jo ikke helt riktig det heller.

HI

De smaker det ikke. Ikke vær idiot.

Anonymkode: 9afac...e1b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da får de vise hvor i Bibelen det står at man ikke kan spise velsignet kjøtt. 

Anonymkode: 16269...f41

Regner med at det har noe med det første av de 10 bud å gjøre, du skal ikke ha andre guder enn meg.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Regner med at det har noe med det første av de 10 bud å gjøre, du skal ikke ha andre guder enn meg.

Men du har ikke en gud bare fordi noen andre mener han finnes. 

Anonymkode: 9afac...e1b

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Tror du at de blir muslimer og tror på Allah om de spiser halalkjøtt?

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror du at de blir muslimer og tror på Allah om de spiser halalkjøtt?

Jeg tror ingenting.
Jeg bare var på foreldremøtet og føler det blir litt feil å ta hensyn til foreldrene til den ene sine meninger, og ikke meningene til foreldrene til den andre.
Barna har ikke valgt dette og i bunn og grunn er det dem det vil gå utover.

HI

Jeg har ansvar for å handle inn råvarer til mat&helse på en ungdomsskole. Jeg får ikke fatt i halal-kylling. Får fatt i annet halal-kjøtt, men ikke kylling. Av ren nysgjerrighet, hvor får du fatt i dette?

Når det er sagt, spiser flertallet av muslimene vanlig kyllingkjøtt, men halal-kjøttdeig.

Anonymkode: 01155...81f

Kok pølser. En egen gryte med halalpølser og vips er alle fornøyd.

Server risgrøt, alle spiser risgrøt uansett religion.

Ha kurvfest, alle har med noe til et felles koldtbord. Da får alle noe de kan spise.

Server en vegetargryte. Men veldig mange barn spiser ikke gryteretter må dere huske, så greit å ha noen baguetter e.l. ved siden av som de kan spise.

Anonymkode: b8b18...988

Hadde det blitt foreslått kyllinggryte med ris hadde jeg nektet også. Det er det verste mitt barn får. Hvorfor ikke ha et spleisebord/koldtbord. Unger driter i salat og slikt. Ta med det dere ønsker, merk hva det er så er alle fornøyd. 
Aldri hørt om halalkylling. Finnes det?? 
At noen nekter å spise velsignet kjøtt er jo artig. Det aller meste fårekjøttet i Norge er jo halalkjøtt. Dessuten velsigner de jo dagen, de velsigner ikke hver sau. 

Anonymkode: 0cd55...64f

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har ansvar for å handle inn råvarer til mat&helse på en ungdomsskole. Jeg får ikke fatt i halal-kylling. Får fatt i annet halal-kjøtt, men ikke kylling. Av ren nysgjerrighet, hvor får du fatt i dette?

Når det er sagt, spiser flertallet av muslimene vanlig kyllingkjøtt, men halal-kjøttdeig.

Anonymkode: 01155...81f

Det vet jeg ikke, er ikke jeg som står for handlingen

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg ikke, er ikke jeg som står for handlingen

Det finnes ikke halalkylling i Norge, det er import i mindre skala av halalkylling som er slaktet uten bedøvelse. Altså umulig å få tak i. 
Begynner å holde en knapp på at dette er trolling. Dette er et jevnlig tema her inne. Gale folk som nekter å spise halal. Nortura selger sitt halalkjøtt men det er ikke godkjent av IRN. 

Avslutningen av halal-avtalene med Nortura og Foods AS innebærer at det nå ikke finnes noen form for halalsertifisering av kjøtt- og fjærkreprodukter på leverandørsiden i Norge.25. jan. 2019

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes ikke halalkylling i Norge, det er import i mindre skala av halalkylling som er slaktet uten bedøvelse. Altså umulig å få tak i. 
Begynner å holde en knapp på at dette er trolling. Dette er et jevnlig tema her inne. Gale folk som nekter å spise halal. Nortura selger sitt halalkjøtt men det er ikke godkjent av IRN. 

Avslutningen av halal-avtalene med Nortura og Foods AS innebærer at det nå ikke finnes noen form for halalsertifisering av kjøtt- og fjærkreprodukter på leverandørsiden i Norge.25. jan. 2019

Fult mulig det kjøpes i Sverige, bor ikke så langt fra grensen

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hadde det blitt foreslått kyllinggryte med ris hadde jeg nektet også. Det er det verste mitt barn får. Hvorfor ikke ha et spleisebord/koldtbord. Unger driter i salat og slikt. Ta med det dere ønsker, merk hva det er så er alle fornøyd. 
Aldri hørt om halalkylling. Finnes det?? 
At noen nekter å spise velsignet kjøtt er jo artig. Det aller meste fårekjøttet i Norge er jo halalkjøtt. Dessuten velsigner de jo dagen, de velsigner ikke hver sau. 

Handler vel mer om slaktemetoden enn selve bønnen... Halal-kjøtt slaktet i Norge er jo ok, men jeg hadde aldri spist halal-slakt fra andre land. 

Anonymkode: 8c379...98b

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Handler vel mer om slaktemetoden enn selve bønnen... Halal-kjøtt slaktet i Norge er jo ok, men jeg hadde aldri spist halal-slakt fra andre land. 

Anonymkode: 8c379...98b

I Norge velsignes dagens slakt. Resten av oppgavene følger norsk lovgivning. Da må man være motstander av all slakting da. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I Norge velsignes dagens slakt. Resten av oppgavene følger norsk lovgivning. Da må man være motstander av all slakting da. 

Her i Norge ja, så halalkjøtt slaktet i Norge er helt ok.

Men utenlandsk kjøtt som er halalslaktet er virkelig ikke greit, det er en brutal slaktemetode som er veldig langt fra norsk dyrevelferd.

Anonymkode: b8b18...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...