Gå til innhold

Hva svarte du på disse spørsmålene i jobbintervjuet

Anbefalte innlegg

Kan du fortelle om en gang i en tidligere jobb da du var i en konflikt og hvordan du taklet den?

Kan du fortelle om en utfordring du hadde i en tidligere jobb og hvordan du løste den?

Hva er du mest stolt av i din karriere?

Anonymkode: 4aea5...a53

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Jeg hadde ikke svart, men sagt at jeg ble tvilende til å ta denne jobben iom at spørsmålene tyder på et vanskelig miljø med problemer som kanskje har vært vanskelige å løse.

Siste spørsmålet var forsåvidt greit nok da.. 

Endret av NotNaomi
oslofrk skrev (17 minutter siden):

Selvsagt spør vi om konflikter på jobbintervju!

Når søkere over 25år sier de aldri har vært i en konflikt blir jeg veldig skeptisk…

Jeg er 45 og har aldri vært i konflikt på jobb. Har vært veldig heldig med både ledelse og kollegaer de stedene jeg har jobbet.

jeg burde kanskje finne på en konflikt da, hvis jeg en gang skal i et intervju. 

Har faktisk kun vært i intervjuet én gang når jeg var i tjueåra, så mye har sikkert endret seg på EEn fronten 

Anonymkode: da78a...84a

Gjest NotNaomi
oslofrk skrev (30 minutter siden):

Når søkere over 25år sier de aldri har vært i en konflikt blir jeg veldig skeptisk…

Nei altså. Det er da ingen selvfølge å ha vært i konflikt på jobb?? Det har jeg aldri vært! Det var en kollega og jeg engang som ikke tålte trynet på hverandre, men ingen jobbet så bra sammen som oss! Vi visste begge to at vi ikke burde være i nærheten av hverandre om vi ikke skulle samarbeide om noe. For vi visste og respekterte fullt ut hverandres evner. Har ellers alltid kommet overens med kollegaer altså. 

Annonse

NotNaomi skrev (47 minutter siden):

Jeg hadde ikke svart, men sagt at jeg ble tvilende til å ta denne jobben iom at spørsmålene tyder på et vanskelig miljø med problemer som kanskje har vært vanskelige å løse.

Siste spørsmålet var forsåvidt greit nok da.. 

Du, dette er helt standard spørsmål. 

Anonymkode: 86ece...46c

oslofrk skrev (45 minutter siden):

Jeg er over 40 og har aldri vært i en ordentlig konflikt på jobb. Så jeg må altså juge for at intervjueren ikke skal være skeptisk til meg? Ikke alle ønsker å involvere seg i drama og konflikter. Mange ganger det de ikke til å unngå, men ofte kan man fjerne seg fra konflikter. 

Luksusdyret skrev (Akkurat nå):

Jeg er over 40 og har aldri vært i en ordentlig konflikt på jobb. Så jeg må altså juge for at intervjueren ikke skal være skeptisk til meg? Ikke alle ønsker å involvere seg i drama og konflikter. Mange ganger det de ikke til å unngå, men ofte kan man fjerne seg fra konflikter. 

Det trenger ikke å være drama. Uenigheter skal uansett løses. Men klart, om du 40 timer i uka putter to reker på toppen av hver boks og aldri interagerer med andre mennesker...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det trenger ikke å være drama. Uenigheter skal uansett løses. Men klart, om du 40 timer i uka putter to reker på toppen av hver boks og aldri interagerer med andre mennesker...

Men UENIGHET trenger ikke å være en konflikt. Jeg jobber i et miljø der vi kan ha opphetede faglige diskusjoner der vi virkelig ryker i tottene på hverandre, men det kan overhodet ikke defineres som konflikt. Som regel kommer det svært gode løsninger/nye ideer og mer samhold av slike diskusjoner med høy temperatur. Man kan videre være uenig om lønnen, uenig om måten man gjør ting på osv. Men så lenge man forstår sin rolle i hierarkiet, har god dialog med kollegaer og leder, så vil ikke disse uenigheter gå over i en konflikt. 

Siden jeg aldri har vært i en konflikt som er verdt å huske, svarer noe sånt som: "Godt miljø er veldig viktig for meg, så jeg er mer opptatt av å ta tak i ting før det blir en konflikt ut av det....."

Anonymkode: 0d187...a5c

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Uenighet er langt fra konflikt! 

Annonse

Luksusdyret skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg mener at grønt er pent, og mannen min mener det er stygt, er vi uenig. Men vi har ikke noe konflikt. 

For et eksempel du.... det var ikke subjektive saker om smak og behag vi snakket om her da

Anonymkode: d8a36...9a8

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For et eksempel du.... det var ikke subjektive saker om smak og behag vi snakket om her da

Hva da? Påstanden er at uenighet ikke trenger å være konflikt. Du sier at det er feil, altså at all uenighet er konflikt. Det er mye sunn, faglig uenighet hos oss, men ingen konflikter. Hvordan kan det ha seg, tror du? 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Feil.

Da skal den uenigheten være ganske stor og pågå over tid. Å se på uenighet som konflikt er jo konfliktsøkende i utgangspunktet. Folk tåler som regel uenighet uten å dra det ut. 

NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Da skal den uenigheten være ganske stor og pågå over tid. Å se på uenighet som konflikt er jo konfliktsøkende i utgangspunktet. Folk tåler som regel uenighet uten å dra det ut. 

Konflikt er ikke synonymt med å dra det helt ut. Er konflikt bare bråk i ditt hode?

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Konflikt er ikke synonymt med å dra det helt ut. Er konflikt bare bråk i ditt hode?

Jeg har ingen problemer med uenighet. Jeg har skrevet det i utallige tråder her også og avsluttet med at "da får vi være uenige" Mange godtar ikke det. Konflikter har jeg ikke særlig sans for, men jeg har som sagt aldri vært i en i jobber jeg har hatt. 

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med uenighet. Jeg har skrevet det i utallige tråder her også og avsluttet med at "da får vi være uenige" Mange godtar ikke det. Konflikter har jeg ikke særlig sans for, men jeg har som sagt aldri vært i en i jobber jeg har hatt. 

Tror nok hi driter i om du har vært i konflikt på jobb eller ei. Slutt med avsporinger.

Anonymkode: 2a473...da2

Ang konflikt tror jeg du gjør lurt å tenke at konflikter ikke er synonymt med drama og stor grad av negativitet. 

vi spør alltid om konflikter i jobbintervju. Hvis noen ikke klarer å reflektere over hva konflikter er og gi eksempler på hvordan de løser dette, er de uaktuelle hos oss.
Jeg jobber i en bedrift med ulike fagretninger og høyt utdannede mennesker. Faglig uenighet defineres som konflikt og oppstår jevnlig. Man kjemper om ressurser til sitt fagfelt, alle synes at sitt fag er viktigst osv. 

I tillegg har vi feks høy grad av rollekonflikter. På en intervju må kandidaten beskrive hvordan man opplever å stå i en situasjon hvor ulike roller kolliderer. 

Anonymkode: 2ff76...a53

Jeg er 50 år og har flere arbeidsforhold bak meg, og har aldri vært i konflikt. Så mitt svar hadde vært at jeg syns at bra arbeidsmiljø er viktig og at jeg tar tak i uenigheter før de utvikler seg til konflikter. Jeg tør å si fra når jeg er uenig i ting, men er såpass omgjengelig og rund i kantene at jeg avverger ting i forkant. 

Uenighet og konflikt er ikke det samme. 

Anonymkode: 263c6...921

oslofrk skrev (10 timer siden):

Hva slags konflikt da? Jeg er selv nesten 50 og har aldri vært i noen konflikt på jobb... hvorfor skulle man det?

Anonymkode: adf35...e81

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ang konflikt tror jeg du gjør lurt å tenke at konflikter ikke er synonymt med drama og stor grad av negativitet. 

vi spør alltid om konflikter i jobbintervju. Hvis noen ikke klarer å reflektere over hva konflikter er og gi eksempler på hvordan de løser dette, er de uaktuelle hos oss.
Jeg jobber i en bedrift med ulike fagretninger og høyt utdannede mennesker. Faglig uenighet defineres som konflikt og oppstår jevnlig. Man kjemper om ressurser til sitt fagfelt, alle synes at sitt fag er viktigst osv. 

I tillegg har vi feks høy grad av rollekonflikter. På en intervju må kandidaten beskrive hvordan man opplever å stå i en situasjon hvor ulike roller kolliderer. 

Anonymkode: 2ff76...a53

Da har dere en merkelig oppfatning av hva konflikt er....

Anonymkode: adf35...e81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...