Gå til innhold

Endometriose pasienter her?

Anbefalte innlegg

CT med væske viste stor cyste. Laproskopi viste ikke, men de fant flekker og tok prøve som viste endometriose. 
Ble ikke sjekket noe mer, og får heller ingen oppfølgning i forhold til smerter. Kun spiral og Paracet/Ibux på resept. 

Kan diagnostisk ultralyd være verdt et forsøk ? 
Tenkte å prøve dette privat for å få mer svar da jeg ikke får hjelp av fastlege eller sykehus. 

Anonymkode: bbc43...bdc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434418-endometriose-pasienter-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endometriose kan bare stilles sikkert som diagnose gjennom kikkhullsoperasjon. Man kan få indikasjoner på ultralyd og ved vaginal undersøkelse, samt om man har symptomer, men sikker blir man ikke før pasienten er på operasjonsbordet. Jeg mistenkte endometriose pga. at jeg hadde flere symptomer, og valgte å gå til privat gynekolog. Hun var enig i mistanken min på tross av min alder (da 39 år) og at jeg var blitt raskt gravid hele fem ganger. Jeg ble henvist til kirurg og ble operert, og ganske riktig kunne kirurgen fastslå at jeg har endometriose (han fjernet det han fant). Jeg anbefaler deg å oppsøke privat gynekolog selv dersom ikke det offentlige klarer å få henvist deg videre til operasjon. 

Anonymkode: 45ceb...291

Jeg har hatt operasjon for å fjerne en stor cyste som ble oppdaget på CT men som de ikke kunne se ved laproskopi. Det står i papirene at de oppdaget flekker i bukhulen som de tok prøver av siden det lignet på endometriose. Noe det viste seg å vere. 
men igjen, vet ingenting om omfanget, ingenting ble fjernet, og smertene jeg har mener gynekolog på oppfølgingssamtale ikke kunne vere endometriose smerter-d gikk virkelig ikke an å ha smerter hver dag. Endometriose smerter er kun under menstruasjon fikk jeg høre.. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt operasjon for å fjerne en stor cyste som ble oppdaget på CT men som de ikke kunne se ved laproskopi. Det står i papirene at de oppdaget flekker i bukhulen som de tok prøver av siden det lignet på endometriose. Noe det viste seg å vere. 
men igjen, vet ingenting om omfanget, ingenting ble fjernet, og smertene jeg har mener gynekolog på oppfølgingssamtale ikke kunne vere endometriose smerter-d gikk virkelig ikke an å ha smerter hver dag. Endometriose smerter er kun under menstruasjon fikk jeg høre.. 

Det er bare bullshit! Jeg har mest smerter i PMS-perioden, og det kan komme ellers i syklusen også. Du må oppsøke en annen gynekolog og be om henvisning. Dersom du bor i Bergen, kan jeg anbefale å be om henvisning til Botanien sykehus, de er skikkelig flinke.

Anonymkode: 45ceb...291

Annonse

Jeg har endometriose. Anbefaler seg virkelig å oppsøke doktor Anton Langbrekke! Han er gull! Jeg blir operert via kikkehull ca hvert andre år, når jeg merker symptomer kan jeg selv ringe inn å bestille operasjon hos han uten å gå via fastlegen hver gang. For så godt kjenner jeg mine symptomer og smerter nå at jeg selv kan «bestille operasjon» tenkt at en mann jeg aldri noensinne har ligget med kjenner underlivet mitt bedre enn meg selv, min samboer og alle mine ekser tilsammen, så ja kudos til han! 

Juliea Ruler skrev (35 minutter siden):

Jeg har endometriose. Anbefaler seg virkelig å oppsøke doktor Anton Langbrekke! Han er gull! Jeg blir operert via kikkehull ca hvert andre år, når jeg merker symptomer kan jeg selv ringe inn å bestille operasjon hos han uten å gå via fastlegen hver gang. For så godt kjenner jeg mine symptomer og smerter nå at jeg selv kan «bestille operasjon» tenkt at en mann jeg aldri noensinne har ligget med kjenner underlivet mitt bedre enn meg selv, min samboer og alle mine ekser tilsammen, så ja kudos til han! 

Hei Juliea! Jeg blir glad av å lese innlegget ditt, og også glad av å se deg her inne igjen!

Anonymkode: d1cb9...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...