Gå til innhold

Samboer leier ut sin bolig og bor gratis hos meg

Anbefalte innlegg

Hvordan gjøre dette mer rettferdig?

Han tjener på at vi bor sammen, jeg taper. Vi har begge lån (han skal innfri sitt nå, har han tenkt), jeg mer enn ham, men min bolig er verd veldig mye mer enn hans (og er mye dyrere i drift).

Nå skal vi finne beste måten å fordele utgifter på. Hvordan gjør vi det?
Det er foreløpig ikke aktuelt at vi kjøper bolig sammen eller at han kjøper seg inn hos meg.

Anonymkode: bd96e...7eb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Han tjener på at vi bor sammen, jeg taper. Vi har begge lån (han skal innfri sitt nå, har han tenkt), jeg mer enn ham, men min bolig er verd veldig mye mer enn hans (og er mye dyrere i drift).

Det er foreløpig ikke aktuelt at vi kjøper bolig sammen eller at han kjøper seg inn hos meg.

Det mest rettferdige er å dele leieinntekten likt mellom dere. Da tjener dere like mye på at han leier ut leiligheten sin. 

Anonymkode: ae51d...15a

Hva sier han selv da? Altså, det er veldig vanskelig for meg å forstå at en voksen mann ikke selv tar initiativ til å dele på utgiftene, og enda vanskeligere å forstå at en kvinne synes en slik mann er verdt å leve sammen med. Gjerrighet er generelt sett lite sjarmerende. Hvis det ikke er dette som er bakgrunnen, så må du i så fall finne ut hva det er. Spør ham.

Anonymkode: 0ee03...5c5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere er ikke samboere om dere ikke deler utgiftene. 

Anonymkode: c1b63...1a2

Annonse

Et forslag er at han betaler 20-30% av dine lånekostnader i husleie sant at dere deler 50-50 eller 40-60 på løpende utgifter som strøm, vann, mat osv. 

Grunnen til at jeg sier 50-50 eller 40-60 er: Har dere barn sammen og ingen særkullsbarn er 50-50 greit, men om du eller han har barn som bor der mye av tiden så bør utgiftene deles litt der etter. 

Anonymkode: 2012e...1a2

Håper for din skyld at han har tatt initiativ til å betale deg eller at dere snakker om å finne en god løsning for begge? Jeg mener altså at situasjonen nå er kort og midlertidig fordi han har uttalt selv at det ikke er riktig å fortsette slik ikke sant? Hvis ikke utnytter han deg virkelig.

Anonymkode: 9c8ed...467

Det som jeg synes er rimelig er at dere deler dine renteutgifter i to og at han betaler halvparten. Ikke riktig at han skal bidra til å betale ned ditt lån. I tilleg til 50% av alle andre utgifter inkludert vann, strøm o.l

Anonymkode: a0edd...cd3

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi her. Tror ikke han gjør det av gjerrighet, og i hvert fall ikke for å utnytte meg. Det er heller en form for latskap, altså å bare utsette litt det som kan virke komplisert 

Det er ikke så komplisert. Dere deler alle faste utgifter pluss renter og innkjøp i to. Faste utgifter til alt dere begge bruker og benytter dere av altså. 

Annonse

NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Det er ikke så komplisert. Dere deler alle faste utgifter pluss renter og innkjøp i to. Faste utgifter til alt dere begge bruker og benytter dere av altså. 

I utgangspunktet er det ikke komplisert.  For  noen er det vanskelig/komplisert å  begi seg utpå slike ting. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hi her. Tror ikke han gjør det av gjerrighet, og i hvert fall ikke for å utnytte meg. Det er heller en form for latskap, altså å bare utsette litt det som kan virke komplisert 

Det sier likevel noe om en mann at han unnlater å ta initiativ til en slik samtale, og heller lar det være opp til deg å sørge for at han bidrar. Han setter deg i en ubehagelig situasjon for sin egen bekvemmelighet.

Er det slik han forholder seg generelt til alt som krever litt tankevirksomhet og innsats, eller er det bare overfor deg han ikke føler for å ta ansvar? Har han andre gode egenskaper som veier opp dersom du blir den som må holde orden på alt som krever litt planlegging og tankevirksomhet?

Anonymkode: 97c04...e85

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvis dette blir for komplisert når han vet at han tjener og du taper penger på dette er han virkelig litt av et kupp. 

Anonymkode: 9c8ed...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...