Gå til innhold

Hvordan forberede seg mest mulig til jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Jeg VIL ha denne jobben. Er godt voksne og godt kvalifisert, men det har jeg vært ved tidligere jobbintervju også, og vært veldig godt forberedt, men likevel ikke fått den.
Jeg er rett og slett ofte veldig dårlig på jobbintervjuer. Klarer ikke å tenke klart, blir usikker og stotrende, selv om jeg ellers ikke er det i andre sammenhenger. 

Jeg har ikke sagt til noen at jeg har søkt, så jeg kan ikke få hjelp av noen. Intervjuet er i morgen. 

What to do?

Anonymkode: a77a5...782

Fortsetter under...

Tenk gjennom hvilke spørsmål du kan få, og tenk ut svar.

Gi deg selv tid til å tenke før du svarer. Det viser de som intervjuer deg at du er i stand til å reflektere og ikke bare ramser opp innøvde svar.

Hvis du blir veldig stresset, er det vanlig å komme med lyder som "eh", "ehm" osv. som får deg til å framstå som usikker. I stedet kan du øve deg på å trekke pusten dypt og eventuelt lage en tenkepause for deg selv ved å si "hmmm, det var et godt spørsmål" (mens du tenker på spreng), eller hvis du faktisk er veldig usikker være ærlig på det "jeg vet ikke om jeg helt forstod spørsmålet, kan du utdype?". 

Er man nervøs, begynner man gjerne å fikle med hendene eller vri på seg. Sett deg da sånn at dette blir vanskelig,  f.eks. med beina i kors og hendene foldet (ev. om kneet). Da kan du heller utløse den frustrerte energien ved å presse tomlene mot deg selv uten at det er synlig  og du framstår som motorisk rolig.

Anonymkode: bcce3...40f

Siden du har så tydelig tanketom at dette er drømmejobben har du sikkert gjort dette, men:

Sett deg godt inn i bedriften slik at du faktisk kan vise at du forstår hva de jobber med. Og prøv å sett ord på hva du kan tilføre bedriften - både faglig og som en del av teamet. 

Anonymkode: 4ad0f...4a3

Det er også lov å være ærlig på at en intervjusituasjon gjør deg litt ubekvem. De fleste kan kjenne seg igjen i det, også de som intervjuer deg. Det er lov å ikke svare på et spørsmål med en gang. Om det kommer noe som du ikke helt vet hva du skal svare på, så kan du enten si det eller så kan du si "Kan jeg tygge litt på den og så komme tilbake til det?" Det er bedre enn å kaste ut svar i øst og vest. Husk at du også bør stille noen spørsmål til dem. F. eks. Kan dere si noe om hvilke prosjekter som er i gang og hva som er på trappene? Lykke til!

Anonymkode: d9879...6bb

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...