Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2022 #26 Del Skrevet 4. oktober 2022 Anonym bruker skrev (På 3.10.2022 den 8.48): Hva er ren mat? Blir du ikke veldig sulten mellom 19 og 11? Anonymkode: 5dbd2...b80 Det er ikke farlig å være sulten. Det mange gjør er jo å overspise så de aldri kjenner på sultfølelsen, og når den da kommer spiser de enda mer for å kompensere. Man må innstille seg på at det er hardt, og man blir sulten, men det må man jo bare tåle. Anonymkode: 9824d...e4c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2022 #27 Del Skrevet 4. oktober 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Grønnsakene du nevner har nesten ikke kalorier i seg. Hva er det som utgjør så mange kalorier? Fiskegratengen? Anonymkode: 515c5...e87 Egg, avokado, peanøttsmør, melk, mandler, banan, potet, fiskegrateng- bare i dette er det rundt 1200 kalorier. Anonymkode: d53dd...8f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2022 #28 Del Skrevet 4. oktober 2022 Optatium skrev (På 3.10.2022 den 12.11): Jeg har vært overvektig og hatt et anstrengt forhold til mat i alle år, men er nå på vei ut av det. Dette har jeg gjort: - fokuserer på det jeg kan spise mer av, i stedet for hva som er nei-mat - finne aktiviteter som kan få meg ut av overspisingen på kveldene - hvis jeg er sulten eller fysen, men egentlig ikke bør spise, drikker jeg et glass med noe, venter et kvarter og vurderer igjen da (ofte glemmer jeg det nemlig) - prøver å ikke ha dårlig samvittighet eller være for kjip mot meg selv om jeg sprekker - fyller livet og kveldene med hyggeligere ting, aktivitet, trening, opplevelser, osv. Blir fort ensom hjemme i lengden, men siden jeg har to barn alene må jeg klare det også. Kroppen din og du trenger mat, du skal ikke ha dårlig samvittighet for å spise. Men du føler deg bedre når du gjør bedre valg, det er ofte en god motivasjon for meg. Det her tror jeg fungerer best for de fleste. Fokus på det du bør spise og ikke for dårlig samvittighet når du likevel spiser noe du ikke burde spise. Og ikke minst, finn på noe å gjøre på det tidspunktet du oftest spiser unødvendig så du glemmer å putte i deg mat. Anonymkode: ab44e...9f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2022 #29 Del Skrevet 4. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det her tror jeg fungerer best for de fleste. Fokus på det du bør spise og ikke for dårlig samvittighet når du likevel spiser noe du ikke burde spise. Og ikke minst, finn på noe å gjøre på det tidspunktet du oftest spiser unødvendig så du glemmer å putte i deg mat. Anonymkode: ab44e...9f1 Absolutt. For oss som er svake (snakker om meg selv), den enkleste tiden å unngå sjokolade er innkjøpstidspunktet 😅 Har du den i skapet, må du stå i mot hele kvelden. Det betyr ikke at en aldri skal spise sjokolade, men å være bevisst når en handler, f eks ved å ta ukehandel hver fredag og da kjøpe inn snop innenfor hva som er ok å spise den helgen. Forsøke å unngå småspising, spiser du egentlig fordi du er sulten eller fordi du kjeder deg? Ro rundt måltidene, drikke ett glass vann før måltid, bruk god tid slik at kroppen rekker å si i fra at den er mett, ikke spis foran tv eller pc. Hold deg til en porsjon, fyll opp tallerken med grønnsaker slik at du må virkelig tygge deg gjennom middagen. Personlig har jeg levd litt av og på periodisk faste i snart 10 år og synes det fungerer godt for å stagge sulten. Men jeg vet at når livet er vanskelig, da er det ekstra utfordrende å ta smarte matvalg. La oss være ærlige, de dagene har en ikke lyst på eple i stedet for sjokolade. Så da må du strukturere slik at ikke dette hviler på viljestyrke, gjør heller en innsats før du handler, kjøp etter liste og unngå butikken ellers. Anonymkode: fbbea...e86 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2022 #30 Del Skrevet 4. oktober 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Gud hjelpe meg, for noe idyllisk viss-vass! Vi vet nå at aktivitet betyr omtrent null mht vektnedgang. Og når man er for tykk, er det vekten - og maten - som er problemet. Man blir ikke "fornøyd" og "ting faller på plass" ved å begynne med 5 om dagen. Forskning har også vist at å gå ned sakte i vekt, over tid, ikke er gunstigere enn å finne en metode som virker kjapt! Og er det en ting man ønsker når man er for tung, så er det at det går litt kjapt. Periodisk faste gir meg mulighet til å kose meg med det jeg måtte ønske, f eks i helga, fordi jeg faster 5 dager i uka med kaloriunderskudd. Totalen for uka blir dermed mindre enn jeg ville klart i lengden med "vanlig diett" (eller piss-uttalelsen LIVSSTILSFORANDRING). Siden jeg kan skeie ut i helga, og fortsatt gå ned masse i vekt, sprekker jeg ikke. Så ja, noen dager er jeg under 1000 kcal, mens lørdag og søndag f eks ligger mye høyere. Gjennomsnittet er likevel mindre enn normalt (=vektnedgang). I tillegg får du skikkelig drahjelp ved at kroppen ikke går i "sparemodus" siden du noen ganger pøser på med masse mat. Så ja, som slanker gjennom 35 år, som endelig har funnet noe som funker, anbefaler jeg det til alle. Det finnes dessuten mye god litteratur om helsegevinsten ved periodisk faste om man vil lære mer! Anonymkode: 0f7e1...5d0 Jeg vil lære... jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal legge det opp Anonymkode: 5dbd2...b80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. oktober 2022 #31 Del Skrevet 4. oktober 2022 (endret) For meg hjalp det å utsette, ikke avlyse. Utsette til i kveld eller i morgen eller neste måltid. Og når den tid kom, så utsatte jeg det en gang til om jeg var motivert nok. Og bare det å vite at jeg skulle få, var motiverende nok i seg selv. Å tenke at man aldri skal få fråtse i sjokolade igjen, det er for meg veldig demotiverende og deprimerende. Ved middagene var fokuset mitt å fråtse i grønnsaker, og ikke ta mer saus enn nødvendig. Altså nok til at maten ble god, men ikke så det fløt på tallerken og lå mye igjen etter måltidet. Om jeg blir tilbudt noe, vurderer jeg om jeg faktisk har lyst på. Jeg er ikke glad i kake, så å sitte å spise kake for å være høflig, det sluttet jeg med. Skulle jeg først «sløse» med kaloriinntaket, så skulle jeg ihvertfall ha lyst på kaloriene. Og til slutt, ta kontroll over sprekkene. Hvorfor er jeg sjesken? Er jeg sulten? Tørst? Kjeder meg? Dersom jeg ikke fant noen logisk forklaring som kunne hjelpe (spise mat ved sult, drikke ved tørst osv), så vurderte jeg om jeg var motivert til å utsette. Hvis ikke så ga jeg etter, og visste at dette valgte jeg å gjøre, det var ikke en sprekk. Det er derfor ingen grunn til å spise mer enn jeg egentlig hadde lyst på bare fordi jeg har sprukket likevel. En tur ut og gå, ikke nødvendigvis fordi det brenner så mye energi i seg selv. Men fordi det er tid borte fra godteriskåla, og derfor kalorier jeg ikke spiser. Endret 4. oktober 2022 av Den perfekte mor, påan igjen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2022 #32 Del Skrevet 4. oktober 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er ikke farlig å være sulten. Det mange gjør er jo å overspise så de aldri kjenner på sultfølelsen, og når den da kommer spiser de enda mer for å kompensere. Man må innstille seg på at det er hardt, og man blir sulten, men det må man jo bare tåle. Anonymkode: 9824d...e4c Å gå rundt sulten funker ikke for alle. Jeg blir så trøtt og ukonsentrert av sult at jeg sovner bak rattet og ikke klarer å utføre arbeidet mitt. Anonymkode: 515c5...e87 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #33 Del Skrevet 5. oktober 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (9 timer siden): For meg hjalp det å utsette, ikke avlyse. Utsette til i kveld eller i morgen eller neste måltid. Og når den tid kom, så utsatte jeg det en gang til om jeg var motivert nok. Og bare det å vite at jeg skulle få, var motiverende nok i seg selv. Å tenke at man aldri skal få fråtse i sjokolade igjen, det er for meg veldig demotiverende og deprimerende. Ved middagene var fokuset mitt å fråtse i grønnsaker, og ikke ta mer saus enn nødvendig. Altså nok til at maten ble god, men ikke så det fløt på tallerken og lå mye igjen etter måltidet. Om jeg blir tilbudt noe, vurderer jeg om jeg faktisk har lyst på. Jeg er ikke glad i kake, så å sitte å spise kake for å være høflig, det sluttet jeg med. Skulle jeg først «sløse» med kaloriinntaket, så skulle jeg ihvertfall ha lyst på kaloriene. Og til slutt, ta kontroll over sprekkene. Hvorfor er jeg sjesken? Er jeg sulten? Tørst? Kjeder meg? Dersom jeg ikke fant noen logisk forklaring som kunne hjelpe (spise mat ved sult, drikke ved tørst osv), så vurderte jeg om jeg var motivert til å utsette. Hvis ikke så ga jeg etter, og visste at dette valgte jeg å gjøre, det var ikke en sprekk. Det er derfor ingen grunn til å spise mer enn jeg egentlig hadde lyst på bare fordi jeg har sprukket likevel. En tur ut og gå, ikke nødvendigvis fordi det brenner så mye energi i seg selv. Men fordi det er tid borte fra godteriskåla, og derfor kalorier jeg ikke spiser. For en perfekt løsning ! Så utrolig god idé! Dette skal jeg faktisk prøve ! Ofte trykker jeg i meg sjokolade pga stress. Og jeg drikker mye øl. Men jeg må bare ikke kjøpe inn. Tusen takk for sykt godt råd ! Nå ble jeg motivert! Takk ! Anonymkode: 5dbd2...b80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. oktober 2022 #34 Del Skrevet 5. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): For en perfekt løsning ! Så utrolig god idé! Dette skal jeg faktisk prøve ! Ofte trykker jeg i meg sjokolade pga stress. Og jeg drikker mye øl. Men jeg må bare ikke kjøpe inn. Tusen takk for sykt godt råd ! Nå ble jeg motivert! Takk ! Anonymkode: 5dbd2...b80 Får håpe det funker for deg også👍🏻 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #35 Del Skrevet 5. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg vil lære... jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal legge det opp Anonymkode: 5dbd2...b80 Jeg anbefaler deg å kjøpe boka "HVA og NÅR skal du spise" av Marit Kolby. Det finnes masse info om periodisk faste på nettet. Jeg kombinerer med karboredusert, dvs at jeg i det daglige har kutta ut brød og bakevarer + sukker. Det betyr at jeg fortsatt spiser poteter og pasta f eks. I helga er "alt lov", så om jeg får lyst på noe en onsdag kan jeg faktisk glede meg til helga. Om jeg likevel spiser et stykke kake den onsdagen, er likevel den dagens kaloriinntak sannsynligvis så lavt at det ikke spiller noen rolle. Anonymkode: 0f7e1...5d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434400-hvordan-f%C3%A5-motivasjon/page/2/#findComment-149848559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå