Gå til innhold

Hva har skjedd i den danske kongefamilien, med prins Joachims barn etc?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Har det skjedd noe? Greit å være litt mer konkret med hva du tenker på.

Anonymkode: 7a011...7fd

Det er kanskje det HI spør om? Vært litt om det i norsk presse.

Men prins Joachims fire barn mister sine prins/prinsessetitler fra nyttår. Kom visst som lyn fra klar himmel og prins Joachim selv var ikke informert. Han var oppført pga dette er en del av barnas identitet mm

TinaK 1990 skrev (7 minutter siden):

Det er kanskje det HI spør om? Vært litt om det i norsk presse.

Men prins Joachims fire barn mister sine prins/prinsessetitler fra nyttår. Kom visst som lyn fra klar himmel og prins Joachim selv var ikke informert. Han var oppført pga dette er en del av barnas identitet mm

Men det står det jo om overalt, er veldig lett å finne ut av. Derfor lurte jeg på om noe annet var skjedd.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det står det jo om overalt, er veldig lett å finne ut av. Derfor lurte jeg på om noe annet var skjedd.

Står ikke om det «overalt» og du skjønte nok hva innlegget mitt handlet om

Anonymkode: bf0bb...0ef

Annonse

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Står ikke om det «overalt» og du skjønte nok hva innlegget mitt handlet om

Anonymkode: bf0bb...0ef

Da hadde jeg ikke spurt.

De bor i Frankrike og vil beholde sine titler og bidra i det danske kongehuset. Og appanasje rekner jeg med. Og nå er de sinte for at barna blir mobbet for å ikke være prinsesse og prins? 

Herlighet, mer usjarmerende kan man knapt bli. 

Anonymkode: 34bef...e07

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De bor i Frankrike og vil beholde sine titler og bidra i det danske kongehuset. Og appanasje rekner jeg med. Og nå er de sinte for at barna blir mobbet for å ikke være prinsesse og prins? 

Herlighet, mer usjarmerende kan man knapt bli. 

Anonymkode: 34bef...e07

Prins Joachim har vel i grunnen aldri vært spesielt sjarmerende. 

Anonymkode: 6603a...078

Det er jo litt merkelig om dette har skjedd uten noen som helst forvarsel og bare som dratt opp av hatten, liksom. Da hadde nok jeg også blitt litt sur på min mor, tenker jeg. Dronning Margrethe virker da som en oppegående dame, så det er merkelig om hun ikke har snakket med sine voksne barn på forhånd. Det er jo en drastisk inngripen i livene deres. Men en riktig en, mener jeg. I Norge har det ikke vært vanlig at barn av arveprinsens/prinsessens søsken eller ektefellene til søsken får kongelig tittel. I alle fall ikke på mange år.  Og det er det eneste rette. Og tydelig den veien det går i kongehusene nå framover.  Dersom han leste om dette i avisa og ikke hadde hørt noe fra sin mor om det, må han jo få lov til å være litt gretten, og det er lov å være lei seg og litt trist uansett, men ikke for lenge.  Og det er klart, det føles sikkert litt rart også

Når det er sagt, må det å være søsken til den som skal arve tronen være utfordrende, for uansett tittel, man er liksom verken kongelig eller ikke-kongelig. 

Og som i alle sånn saker, kan man jo lure på om det er han eller pressen som uttaler seg. 

Anonymkode: 8b226...d48

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo litt merkelig om dette har skjedd uten noen som helst forvarsel og bare som dratt opp av hatten, liksom. Da hadde nok jeg også blitt litt sur på min mor, tenker jeg. Dronning Margrethe virker da som en oppegående dame, så det er merkelig om hun ikke har snakket med sine voksne barn på forhånd. Det er jo en drastisk inngripen i livene deres. Men en riktig en, mener jeg. I Norge har det ikke vært vanlig at barn av arveprinsens/prinsessens søsken eller ektefellene til søsken får kongelig tittel. I alle fall ikke på mange år.  Og det er det eneste rette. Og tydelig den veien det går i kongehusene nå framover.  Dersom han leste om dette i avisa og ikke hadde hørt noe fra sin mor om det, må han jo få lov til å være litt gretten, og det er lov å være lei seg og litt trist uansett, men ikke for lenge.  Og det er klart, det føles sikkert litt rart også

Når det er sagt, må det å være søsken til den som skal arve tronen være utfordrende, for uansett tittel, man er liksom verken kongelig eller ikke-kongelig. 

Og som i alle sånn saker, kan man jo lure på om det er han eller pressen som uttaler seg. 

Anonymkode: 8b226...d48

Å, det er han som uttaler seg. Det finnes på film, i et intervju med Berlingske tidende. 

Anonymkode: f718a...b83

Slik jeg har forstått det, så er det en forminskning av kongehuset (slik andre har skrevet). Dette er jo for å spare skattepenger osv. Samtidig står barna friere i forhold til utdanning og jobb. Grunnen til at dette kommer nå, var vel at Dronningen ønsket å ta støyten, slik at Kronprinsen slipper å bli uvenn med lillebroren om noen år, da han eventuelt blir tvunget til å ta en slik avgjørelse. 

Jeg synes det er fornuftig, samtidig så skjønner jeg jo prinsene og prinsessen også. Det blir som om du har hatt en flott familienavn fra du er født, men plutselig bestemmer Bestemor at om noen måneder får du ikke bruke det lengre.  Det er identitet og tilhørighet.  

Annonse

Det stikker dypere enn det. Han har alltid blitt forskjellsbehandlet. Dronningen virker iskald. Det ble nok for mye for han da dette også gikk utover hans barn.

Dronningen eller hans bror ga dem ikke engang beskjeden. Den fikk han fra hoffmarskalken noen dager før det ble offentliggjort. De får heller ikke apanasje, så det var ingen økonomiske grunner bak.

Anonymkode: 2212d...005

Det er vel det samme der som burde vært gjort her? Joachims eldste sønner flagrer rundt som playboyer og tjener penger på tittel? Det er ikke spesielt sjarmerende og det er en belastning for kongehuset som er avhengig av goodwill for å overleve sitt overdådige liv? 
https://www.instagram.com/p/CVU-1T4qR5P/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading

Han kaller seg til og med Hans Kongelige Høyhet? Ikke rart hun må sette skapet på plass.

Anonymkode: f0f31...3d9

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det stikker dypere enn det. Han har alltid blitt forskjellsbehandlet. Dronningen virker iskald. Det ble nok for mye for han da dette også gikk utover hans barn.

Dronningen eller hans bror ga dem ikke engang beskjeden. Den fikk han fra hoffmarskalken noen dager før det ble offentliggjort. De får heller ikke apanasje, så det var ingen økonomiske grunner bak.

Anonymkode: 2212d...005

Tull, det hadde han fått beskjed om i mai, men ikke klart å si til sine avkom.

Tenker det er prinsen selv som ikke har videreformidlet informasjon godt nok eller håpet på at moren skulle glemme det.

Dronningen har nok ventet strategisk med å offentlig gjøre det til etter feiringen av 50 år på tronen.

Anonymkode: bea4b...a77

Anonym bruker skrev (På 2.10.2022 den 15.46):

Du må bare unnskylde hi. Hun er nok født sånn.

Anonymkode: 05bbe...692

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...