Gå til innhold

Ok å spise hermetikk som er gått år over best før datoen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, men jeg er kjempekresen på sånt.

Leste akkurat et sted at det meste av hermetikk er god minst 2 år etter dato, mye enda lenger. Så lenge boksen ikke buler er det helt ok.

Anonymkode: 2f4c2...b27

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hermetikkbokser uten kakk eller buling i boksen - ja, det hadde jeg spist.

Papphermetikk, nei.

Anonymkode: df233...b27

Hvorfor ikke papphermetikk?

Hi

Anonymkode: ab14c...186

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor ikke papphermetikk?

Hi

Antar at den ikke er like holdbar mtp. materialene de er laget av. Metall endrer seg ikke på samme måten som papp som er kledd innvendig, tenker jeg. Mulig jeg tar feil, men tenker det er logisk.

Men, jeg hadde nok brukt papphermetikk også hvis det var forholdsmessig kort tid siden datoen gikk ut, og den var oppbevart tørt, noenlunde kjølig og gjerne mørkt. 

Vanlig hermetikk kan fint holde i flere år etter best før-dato, litt avhengig av hva som er hermetisert.

I utgangspunktet forsøker jeg å bruke opp mat før det går ut på dato, men det hender jo det skjer en glipp i systemet slik at noe går over.

Fant ut at jeg ville google, så jeg ikke sier noe feil, fant dette:

"Selv om alternativer til metall er i vinden, så er det en ting alternativene ikke slår metallboksen på. Den er nemlig 100 % oksygentett og 100 % lystett, så der alternative emballasjer gir 12 måneders holdbarhet, så vil metallboksen gi flere år. Noen brislingsardin-elskere hevder at produktet også blir bedre etter noen års modning. Metallboksen er dessuten, som glass, av 100 % gjenvinnbart materiale."

https://nofima.no/fakta/hermetikk-takk/

https://www.godt.no/aktuelt/i/nanp3m/saa-lenge-varer-hermetikk-egentlig

Siste link går kun på metallhermetikk.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Antar at den ikke er like holdbar mtp. materialene de er laget av. Metall endrer seg ikke på samme måten som papp som er kledd innvendig, tenker jeg. Mulig jeg tar feil, men tenker det er logisk.

Men, jeg hadde nok brukt papphermetikk også hvis det var forholdsmessig kort tid siden datoen gikk ut, og den var oppbevart tørt, noenlunde kjølig og gjerne mørkt. 

Vanlig hermetikk kan fint holde i flere år etter best før-dato, litt avhengig av hva som er hermetisert.

I utgangspunktet forsøker jeg å bruke opp mat før det går ut på dato, men det hender jo det skjer en glipp i systemet slik at noe går over.

Fant ut at jeg ville google, så jeg ikke sier noe feil, fant dette:

"Selv om alternativer til metall er i vinden, så er det en ting alternativene ikke slår metallboksen på. Den er nemlig 100 % oksygentett og 100 % lystett, så der alternative emballasjer gir 12 måneders holdbarhet, så vil metallboksen gi flere år. Noen brislingsardin-elskere hevder at produktet også blir bedre etter noen års modning. Metallboksen er dessuten, som glass, av 100 % gjenvinnbart materiale."

https://nofima.no/fakta/hermetikk-takk/

https://www.godt.no/aktuelt/i/nanp3m/saa-lenge-varer-hermetikk-egentlig

Siste link går kun på metallhermetikk.

Takk for info 😊 det var spesielt den papphermetikken jeg var litt bekymret for.

Hi

Annonse

Jeg har spist sardiner og makrell i tomat som hadde gått ut. Den hadde tidvis blitt oppbevart varmt også (sommervarme og opp mot 30 grader i huset i perioder). Smakte godt, men konsistensen på fisken var litt løsere. Jeg  ble ikke syk. 😊

Anonymkode: 670bd...57c

Best før betyr ikke dårlig etter. Jeg hadde spist det uten å tenke noe mer over det. Hermetikk som har gått over dato har jeg servert til gjester mange ganger uten at de heller har merket det.

Anonymkode: ac80f...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...