Gå til innhold

Studentboliger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at studenter fortviler over høye bokomtaler, men hvorfor bygges det ikke billigere varianter? De bildene som vises er konsekvent av hybler med eget bad og kjøkken. Kjøkken og bad er dyrt å bygge. Hvorfor kan de ikke lage varianter med ganske små soverom, felles stue, kjøkken og bad for for eksempel 10 personer?

Jeg bodde selv på den måten da jeg studerte i utlandet. Det var billig og sosialt. 

Anonymkode: fd360...710

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er for godt vant...

Det finnes sånne studentboliger også, men det er en veldig gjennomtrekk der. Har barn på 20 og 22 år og veldig mange av vennene deres har begynt studieårene i slike boliger, men holder ikke ut til jul engang før de flytter. De orker ikke andres rot, at andre ikke vasker, at andre stjeler maten deres fra kjøleskapet osv osv.

Men det er lettere å dele kjøkken enn bad/toalett, så det burde nok bygges flere studenthus med "hotellrom" med bad også kan heller flere dele kjøkken.

Anonymkode: e0eeb...4a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi er for godt vant...

Det finnes sånne studentboliger også, men det er en veldig gjennomtrekk der. Har barn på 20 og 22 år og veldig mange av vennene deres har begynt studieårene i slike boliger, men holder ikke ut til jul engang før de flytter. De orker ikke andres rot, at andre ikke vasker, at andre stjeler maten deres fra kjøleskapet osv osv.

Men det er lettere å dele kjøkken enn bad/toalett, så det burde nok bygges flere studenthus med "hotellrom" med bad også kan heller flere dele kjøkken.

Anonymkode: e0eeb...4a1

Det var noen irritasjonskilder da jeg bodde sånn, men stort sett fungerte det veldig bra. Jeg synes i hvertfall ikke studiestøtten bør legges opp for at den skal dekke dyrere boliger. Vi hadde foresten eget låsbart skap på kjøkkenet og et lite kjøleskap på hybelen. 

Å dele bad er bare en vanesak. I militære for eksempel er ikke eget bad noe alternativ.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår veldig godt at studenter fortviler over høye bokomtaler, men hvorfor bygges det ikke billigere varianter? De bildene som vises er konsekvent av hybler med eget bad og kjøkken. Kjøkken og bad er dyrt å bygge. Hvorfor kan de ikke lage varianter med ganske små soverom, felles stue, kjøkken og bad for for eksempel 10 personer?

Jeg bodde selv på den måten da jeg studerte i utlandet. Det var billig og sosialt. 

Jeg bodde slik i Oslo på 90-tallet. Da jeg studerte i utlandet og bodde på campus var vi to som delte soverom! 

Men i dag er ungdommen så godt vant at de ikke vil ha det slik!

Anonymkode: f95e7...f1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg bodde slik i Oslo på 90-tallet. Da jeg studerte i utlandet og bodde på campus var vi to som delte soverom! 

Men i dag er ungdommen så godt vant at de ikke vil ha det slik!

Anonymkode: f95e7...f1d

Jeg trodde også det skulle være vanskelig før jeg flyttet inn, men det var bare litt tilvenning som skulle til. Kanskje trenger ungdommene heller en realitetsoppdatering enn at det bygges fler studentboliger de ikke egentlig har råd til.

Skrevet

Det er da mange slike kollektiv i studentbyer. Sønnen min har bodd i 8-mannskollektiv i 4 år. Eget soverom og bittelite bad og så felles kjøkken og stue. 

Anonymkode: d2e65...425

Gjest NotNaomi
Skrevet

Og de som har oppdratt disse ungdommene som er så godt vant, det er dere! Altså.. 

Dessuten fins det flere bofellesskap på div høyskoler, hvor de deler alt unntatt soverom. 

Slutt å klage så mye på unge. Jeg kunne tenkt meg at en av dere som klager burde lage en tråd hvor dere tar selvkritikk på hvordan dere har oppdratt ungene deres, hvis dere syns de er så bortskjemte. 

Skrevet

Vår datter bor på hybel. De er fire jenter som har hvert sitt soverom men felles bad, kjøkken og stue. Vaskerom i kjeller som deles med flere andre hybler. Funker fint og mye kjekkere det enn hybel alene.  

Anonymkode: d139b...f7c

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Og de som har oppdratt disse ungdommene som er så godt vant, det er dere! Altså.. 

Dessuten fins det flere bofellesskap på div høyskoler, hvor de deler alt unntatt soverom. 

Slutt å klage så mye på unge. Jeg kunne tenkt meg at en av dere som klager burde lage en tråd hvor dere tar selvkritikk på hvordan dere har oppdratt ungene deres, hvis dere syns de er så bortskjemte. 

Jeg klager ikke på de unge, men på dem som bestemmer hvilke typer studentboliger som skal bygges/kjøpes/selges.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...