Gå til innhold

Kollega som oppfører seg dårlig ovenfor en annen kollega, hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Jobber ved en liten plass med få ansatte. Ene kollegaen min oppfører seg dårlig ovenfor den andre. Det er hver gang leder ikke er tilstede. 

Det har vært flere episoder i det siste hvor den ene kollegaen regelrett kjefter på den andre for saker som den andre overhodet ikke kan noe for/er årsaken til. Jeg er ikke direkte involvert, men jeg har jo ører og øyne, så jeg får med meg hva som blir sagt og gjort, selv om jeg sitter rundt hjørnet og ikke er med i samtalen der og da. 

Hva ville du gjort? Tenker jeg skal ta det opp på neste en til en personalmøte, slik at leder er klar over det. Nå vet ikke jeg om min andre kollega har sagt noe, hun er en stille person som ikke liker drama eller oppstandelse. Derfor er jeg usikker om jeg skal lage en sak ut av dette 🤔

Anonymkode: 4e965...48d

Fortsetter under...

Enig, du bør gå til leder og be om et fortrolig møte med det samme! Dette kan ikke fortsette.

Og etter møte med leder ville jeg sagt fra hver gang vedkommende ble urimelig, både direkte til vedkommende og til sjefen.

Anonymkode: 550d0...fe4

Snakk med lederen din. Det kan godt hende leder ikke vet dette. Det var nesten som å lese om meg selv i det du skriver. Har en kollega som ringer meg for å kjefte og "ta" meg så fort muligheten er der. Når lederen er der er hn verdens hyggeligste, men når jeg er alene er det et helvete. Senest idag fikk denne personen meg til å gråte og bli forbanna igjen. Jeg har snakket med min leder flere ganger, hatt flere møter uten at det hjelper. Jeg har gitt beskjed om at jeg kommer til å slutte om dette ikke stopper for jeg hverken orker eller gidder å ha en som prøver å knekke meg psykisk og ødelegge hver dag for meg

Anonymkode: dfb66...c37

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Snakk med lederen din. Det kan godt hende leder ikke vet dette. Det var nesten som å lese om meg selv i det du skriver. Har en kollega som ringer meg for å kjefte og "ta" meg så fort muligheten er der. Når lederen er der er hn verdens hyggeligste, men når jeg er alene er det et helvete. Senest idag fikk denne personen meg til å gråte og bli forbanna igjen. Jeg har snakket med min leder flere ganger, hatt flere møter uten at det hjelper. Jeg har gitt beskjed om at jeg kommer til å slutte om dette ikke stopper for jeg hverken orker eller gidder å ha en som prøver å knekke meg psykisk og ødelegge hver dag for meg

Anonymkode: dfb66...c37

Ta opp samtalen når han er ufin og spill den av for både han og sjefen samlet. Forklar at du tar det videre om det ikke blir endring nå. Ingen skal ha det slik på jobben. 

Anonymkode: 0cab7...28f

Om det er tydelig at du hører hva som blir sagt og du tenker d er urimelig er det mye bedre og si d som begge to hører på. At dette ikke er greit......vanskelig for leder å ta d opp når han/ hun ikke har vært det...da går d gjennom flere ledd, så om du klarer d er d det beste.viss ikke må du ta d via leder....men tenker d er bedre å si: beklager men nå overhørte jeg hva som ble sagt, vet ikke om d var mening men kunne ikke unngå d" og så refere til at du opplever at slikt er ugreit.....

Anonymkode: ddf34...70f

Annonse

Hvordan starter kjeftingen da? Skjønner ikke helt hvordan man kan kjefte på noen som ikke er involvert? Ikke at det greit å kjefte uansett altså. 

Anonymkode: 20f8e...a5a

Du bør si fra der og da, når det skjer. Det er ikke bare for at den som oppfører seg dårlig skal vite at du får det med deg, men mer for å støtte kollegaen som blir utsatt for han/henne! Det er jo helt tragisk at kollegaen som blir kjeftet på vet at andre ser og hører uten å gjøre noe.

Du kan samtidig si at du kommer til å varsle lederen da du har bevitnet dette flere ganger. Noen ganger må vi gjøre det rette selv om det føles vanskelig.

Endret av NotNaomi

Takk for svar dere. Skal ta det opp med leder i første omgang, hvis jeg står midt i det og det faller seg naturlig å involvere seg, skal jeg selvfølgelig si i fra at dette ikke er ok. Ofte er dette «hakking» som kommer i forbifarten, da blir det veldig rart om jeg kommer etterpå som tante Sofie med pekefinger. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar dere. Skal ta det opp med leder i første omgang, hvis jeg står midt i det og det faller seg naturlig å involvere seg, skal jeg selvfølgelig si i fra at dette ikke er ok. Ofte er dette «hakking» som kommer i forbifarten, da blir det veldig rart om jeg kommer etterpå som tante Sofie med pekefinger. 

Hva hadde du ønsket hvis det var du som ble utsatt for mobbing på arbeidsplassen? Er vel ingenting "rart" med å stille opp for en kollega?

Anonymkode: 41b75...71e

Di bør selvfølgelig siviles der og da lår det skjer. Selv om du ikke er direkte involvert. Det viser at du ser og hører, at du registrerer oppførsel som ikke er grei og at du stiller opp for den som blir utsatt for ugrei oppførsel. 

medarbeidere som ser at andre blir utsatt for jobbing utenpå reagere er stusselig altså!

Deretter går du til leder og informerer om situasjonen. 

Anonymkode: 641a9...ae3

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ta opp samtalen når han er ufin og spill den av for både han og sjefen samlet. Forklar at du tar det videre om det ikke blir endring nå. Ingen skal ha det slik på jobben. 

Det er ulovlig- og da risikerer Hi å bli anmeldt.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du skriver i HI at det er regelrett kjefting flere ganger for ting kollegaen din ikke har gjort, og det går mye lenger enn hakking i forbifarten. Du sier også at det skjer hver gang leder ikke er tilstede. Hvis du ser på det å si fra som tante Sofie med pekefinger, så vil du bare ikke konfrontere den som holder på sånn. Da er i hvertfall det minste du kan gjøre å si fra til den som er utsatt at du får det med deg og vil melde fra. Det er den som får denne behandlingen som mest trenger at noen støtter henne.

Annonse

Vi nå bli flinkere til å bry oss, som samfunn. Det er lov å si ifra når noen blir urettferdig og/eller dårlig behandlet. 

Jeg kom opp i en situasjon for noen dager siden. Sto i kassakø på butikken og foran meg stod en ung gutt om skulle kjøpe snus. Han prøvde seg først på at han ikke hadde med legitimasjon, deretter prøvde han å juge og håpte nok kasserer ikke kunne regne. Han ble nektet å kjøpe. 

Bak meg stod en voksen mann og begynte å kjefte å den ansatte og ba han selge ungdommen den jæ..a snusen. Jeg snudde meg og sa at han bare gjør jobben sin. "Vi er der, ja", var svaret fra denne mannen. 

Jeg håper og tror den ansatte satt pris på at jeg sa i fra, for kunden var skikkelig ufyselig. 

Jeg liker å se på meg selv som en brysegom-dame, men mange vil nok mene jeg er en brysom dame. Det får de i så fall bare mene, jeg mener det er viktig å si ifra. 

Anonymkode: 6fcd0...db1

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi nå bli flinkere til å bry oss, som samfunn. Det er lov å si ifra når noen blir urettferdig og/eller dårlig behandlet. 

Jeg kom opp i en situasjon for noen dager siden. Sto i kassakø på butikken og foran meg stod en ung gutt om skulle kjøpe snus. Han prøvde seg først på at han ikke hadde med legitimasjon, deretter prøvde han å juge og håpte nok kasserer ikke kunne regne. Han ble nektet å kjøpe. 

Bak meg stod en voksen mann og begynte å kjefte å den ansatte og ba han selge ungdommen den jæ..a snusen. Jeg snudde meg og sa at han bare gjør jobben sin. "Vi er der, ja", var svaret fra denne mannen. 

Jeg håper og tror den ansatte satt pris på at jeg sa i fra, for kunden var skikkelig ufyselig. 

Jeg liker å se på meg selv som en brysegom-dame, men mange vil nok mene jeg er en brysom dame. Det får de i så fall bare mene, jeg mener det er viktig å si ifra. 

Anonymkode: 6fcd0...db1

Jeg er helt enig med deg, ønsker å vise at dette er ok/ikke ok. Bryr meg om de rundt meg, men jeg har ikke vokst opp med det å blande seg inn eller å gå inn i konflikter, så dette er øving. På mange måter positivt, for jeg har evnen til å puste litt før jeg sier noe og når jeg først gjør det, da er det alvor og veldig konkret. Samtidig har jeg ikke helt evnen til å gå inn i noe for å sette ned beinet eller stå bastant i det før jeg er sikker og har dobbeltsjekket. Enkelte er flinke til det, men det er ikke jeg. Til gjengjeld gir jeg aldri kritikk mot andre før det er gjennomtenkt, så vi konfliktskye kan være nyttige som forebyggende om ikke annet. 

Litt av problemet med disse utbruddene er jo nettopp at de skjer der og da, i ett annet rom enn jeg er i. Jeg overhører, men er ikke en del av samtalen. Hvis jeg står rett ved siden kan jeg si at «dette er jo bare en misforståelse, de ringte opp nummeret som var lagret, ingenting å reagere på», men når jeg hører det på avstand blir det veldig rart å skulle kalle de inn samlet for å forhøre hvorfor stemningen var så anspent og den andre så streng eller kjefter. For å si hva jeg mener ut fra det jeg har overhørt. 🤷🏼‍♀️

Tenker i første omgang at kollegaen min må si i fra hva hun opplever og at jeg fra siden bekrefter at dette skjer faktisk når leder ikke er til stede, det kan gi leder ett bilde av det som skjer hos oss. Det er kulturforskjell, for for min sinte kollega har lett for å lete etter noen å gi skylden. Selv når det er helt urimelig og helt normale misforståelser ingen ville brydd seg om. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er lov å ta opp en samtale man selv er med i.

Anonymkode: d3a37...aca

Kjære vene! Det er ikke en samtale HI deltar i selv. 

Anonymkode: 2a1b3...848

ulenissen skrev (15 timer siden):

Det er ulovlig- og da risikerer Hi å bli anmeldt.

Dette⬇️

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er lov å ta opp en samtale man selv er med i.

Anonymkode: d3a37...aca

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kjære vene! Det er ikke en samtale HI deltar i selv. 

Anonymkode: 2a1b3...848

Det var ikke til hi jeg ga det rådet. Følge med om man skal kritisere andre?

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg er helt enig med deg, ønsker å vise at dette er ok/ikke ok. Bryr meg om de rundt meg, men jeg har ikke vokst opp med det å blande seg inn eller å gå inn i konflikter, så dette er øving. På mange måter positivt, for jeg har evnen til å puste litt før jeg sier noe og når jeg først gjør det, da er det alvor og veldig konkret. Samtidig har jeg ikke helt evnen til å gå inn i noe for å sette ned beinet eller stå bastant i det før jeg er sikker og har dobbeltsjekket. Enkelte er flinke til det, men det er ikke jeg. Til gjengjeld gir jeg aldri kritikk mot andre før det er gjennomtenkt, så vi konfliktskye kan være nyttige som forebyggende om ikke annet. 

Litt av problemet med disse utbruddene er jo nettopp at de skjer der og da, i ett annet rom enn jeg er i. Jeg overhører, men er ikke en del av samtalen. Hvis jeg står rett ved siden kan jeg si at «dette er jo bare en misforståelse, de ringte opp nummeret som var lagret, ingenting å reagere på», men når jeg hører det på avstand blir det veldig rart å skulle kalle de inn samlet for å forhøre hvorfor stemningen var så anspent og den andre så streng eller kjefter. For å si hva jeg mener ut fra det jeg har overhørt. 🤷🏼‍♀️

Tenker i første omgang at kollegaen min må si i fra hva hun opplever og at jeg fra siden bekrefter at dette skjer faktisk når leder ikke er til stede, det kan gi leder ett bilde av det som skjer hos oss. Det er kulturforskjell, for for min sinte kollega har lett for å lete etter noen å gi skylden. Selv når det er helt urimelig og helt normale misforståelser ingen ville brydd seg om. 

Her roter du deg inn i mange forsøk på å rettferdiggjøre egen unnvikenhet!

når du ser og hører at en annen kollega blir dårlig behandlet har du faktisk en plikt til å reagere. Du skal ikke vente til den som blir mobbet dier ifra selv….

Anonymkode: 641a9...ae3

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kulturforskjell ?? 

On 9/29/2022 at 6:44 PM, Anonym bruker said:

Jobber ved en liten plass med få ansatte. Ene kollegaen min oppfører seg dårlig ovenfor den andre. Det er hver gang leder ikke er tilstede. 

Det har vært flere episoder i det siste hvor den ene kollegaen regelrett kjefter på den andre for saker som den andre overhodet ikke kan noe for/er årsaken til. Jeg er ikke direkte involvert, men jeg har jo ører og øyne, så jeg får med meg hva som blir sagt og gjort, selv om jeg sitter rundt hjørnet og ikke er med i samtalen der og da. 

Hva ville du gjort? Tenker jeg skal ta det opp på neste en til en personalmøte, slik at leder er klar over det. Nå vet ikke jeg om min andre kollega har sagt noe, hun er en stille person som ikke liker drama eller oppstandelse. Derfor er jeg usikker om jeg skal lage en sak ut av dette 🤔

dette er ikke din sak, det order den som blir plaget selv, han/hun er voksen

Anonymkode: 4e05c...8a4

Uff, jeg hadde sikert sprekt for lengst, enten ved å ta det direkte der og da eller ta det med leder. Men jeg er alltid mye bedre til å kjempe andres sak enn min egen sak.

Anonymkode: 2d14a...14c

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

dette er ikke din sak, det order den som blir plaget selv, han/hun er voksen

Det der synes jeg er skikkelig feigt. Så lenge man ikke blir plaget selv, så skal man bare vende det døve øret til altså.

On 10/1/2022 at 5:43 PM, Anonym bruker said:

Det der synes jeg er skikkelig feigt. Så lenge man ikke blir plaget selv, så skal man bare vende det døve øret til altså.

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...