Gå til innhold

Grader av adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Men herregud da. Kan ikke jeg få kalle det det både leger og psykolog alltid kalte det her?? Så må du være uenig så mye du vil. 

Hvis du har et barn med diagnosen så bør du kalle det hva det er. Før så sa man at adhd het MBD. Skal folk kunne kalle ADHD for det fordi det var det folk kalte det før? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ingen som krangler. Vi opplyser deg bare om at det er feil bruk av begrepet. 

Anonymkode: 1d212...3e3

Javel? Nå googlet jeg det opp, og det sto det samme som første punkt med store bokstaver. Så ikke vet jeg . Kanskje Google henviste med til noe utdatert. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Javel? Nå googlet jeg det opp, og det sto det samme som første punkt med store bokstaver. Så ikke vet jeg . Kanskje Google henviste med til noe utdatert. 

Link?

Anonymkode: 12347...f6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Link?

Jeg får ikke lagt ut linker på denne telefonen. Men hvis du googler : er ADHD en psykisk lidelse, så bør det vel komme opp hos deg også. Nevropsykolog er også den som ofte blir brukt når det gjelder adhd. Så kanskje det er litt komplisert, og psykologi er uansett vitenskap på sinnet, psyken vår. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Jeg får ikke lagt ut linker på denne telefonen. Men hvis du googler : er ADHD en psykisk lidelse, så bør det vel komme opp hos deg også. Nevropsykolog er også den som ofte blir brukt når det gjelder adhd. Så kanskje det er litt komplisert, og psykologi er uansett vitenskap på sinnet, psyken vår. 

Psykiske lidelser er vanlig hos mennesker som har ADHD. Det betyr ikke at ADHD ER en psykisk lidelse. Stor forskjell der.

Anonymkode: e5f6e...9ee

Skrevet

Kan jeg be om at enkelte brukere blir oversett i tråden min? Jeg har behov for ordentlige svar og ikke kverulering. 

Takk ❤️

hi

Skrevet

Hvilken telefon bruker du, som ikke lar deg legge ut link? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken telefon bruker du, som ikke lar deg legge ut link? 

Jeg bruker en gammel eller "gamme" Samsung når jeg er her. Uten andre SoMe, emailadr osv foruten emailadressen jeg bruker her. 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Hva er største utfordringen ved medisinering etter deres erfaring?

hi

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hva er største utfordringen ved medisinering etter deres erfaring?

hi

Sønnen min fikk mer angst av dem og hamret de istykker. Vi presset han ikke til å ta dem mer. Det største problemet som jeg ser det, er at de blir vant til at medikamenter hjelper. Også noen med amfetamin. Da tenker jeg at terskelen er lav for å bruke annet og mer etterhvert. 

På en annen side så kan de uten medisiner begynne å bruke rusmidler som selvmedisinering. De også.

Det er jo kjent at mennesker med ADHD er mer utsatt for rusmisbruk ettersom jeg vet. Så du må vurdere godt, tenke litt personlighet, hvor godt han fungerer uten, og så ta egen avgjørelse på det. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Sønnen min fikk mer angst av dem og hamret de istykker. Vi presset han ikke til å ta dem mer. Det største problemet som jeg ser det, er at de blir vant til at medikamenter hjelper. Også noen med amfetamin. Da tenker jeg at terskelen er lav for å bruke annet og mer etterhvert. 

På en annen side så kan de uten medisiner begynne å bruke rusmidler som selvmedisinering. De også.

Det er jo kjent at mennesker med ADHD er mer utsatt for rusmisbruk ettersom jeg vet. Så du må vurdere godt, tenke litt personlighet, hvor godt han fungerer uten, og så ta egen avgjørelse på det. 

På kurset lærte vi at forskning (fra usa, så ikke helt relaterbart til Norge) viser at mennesker som blir behandlet, inkludert medisinert, for sin ADHD ikke har større sjans for å misbruke rusmidler, mens ubehandlet ADHD har opp mot 80 % større sjans til å prøve illegale rusmidler, ofte i et forsøk på selvmedisinering. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vår tiåring fikk diagnosen adhd i sommer og vi har nettopp vært på kurs. Det ble det blant annet sagt at man ikke kan ha litt adhd, enten så har man det eller ikke. Men når jeg leser og hører om utfordringene andre har sammenlignet med oss så kan jeg ikke skjønne at det ikke finnes grader av hvor ‘hardt man er rammet’? Noen beskriver barn som har så store problemer med konsentrasjonen at de knapt kan kle seg før medisinen virker, noen har sinnesutbrudd og vansker med den sosiale biten osv. Vår gutt sliter med konsentrasjonen på skolen og må få litt ekstra oppfølging på praktiske ting hjemme, men han gjør lekser, er aldri i konflikt, får aldri raseriutbrudd osv. Han sover godt, er kresen i maten, men spiser ok og er egentlig en harmonisk gutt. 

Så når man hører om at det bare finnes er/er ikke så lurer vi litt på om diagnosen kan være litt forhastet? Det eneste vi kjenner oss igjen i, bortsett fra konsentrasjonsutfordringene, er at han biter på ting som blyant og klær. 

BUP diagnostiserte vår datter med "kraftig ADHD", så det må jo være noen grader.

Anonymkode: 44f6b...b90

Skrevet
NotNaomi skrev (5 timer siden):

Jo det er en psykisk forstyrrelse. Hva tenker du at det er?

Jeg diskuterer på lik linje med andre her, og da er det greit å være mest mulig oppklarende for å ikke gjøre de som lurer på ting ifb med dette, usikre. 

Det er vel mer en nevrologisk forstyrrelse enn en psykisk. Og enig med den andre som svarte deg. Klart vi diskuterer på grunnlag av eget kunnskapsnivå og ut fra egne erfaringer, men det er et veldig godt råd å ikke uttale seg bastant om utredning og diagnostisering av andres barn. Selv er jeg psykologspesialist med barn og unge som min kliniske spesialitet, men ville aldri uttalt meg om andres unger på den måten du gjør. 

Anonymkode: 0c3a2...d3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vår tiåring fikk diagnosen adhd i sommer og vi har nettopp vært på kurs. Det ble det blant annet sagt at man ikke kan ha litt adhd, enten så har man det eller ikke. Men når jeg leser og hører om utfordringene andre har sammenlignet med oss så kan jeg ikke skjønne at det ikke finnes grader av hvor ‘hardt man er rammet’? Noen beskriver barn som har så store problemer med konsentrasjonen at de knapt kan kle seg før medisinen virker, noen har sinnesutbrudd og vansker med den sosiale biten osv. Vår gutt sliter med konsentrasjonen på skolen og må få litt ekstra oppfølging på praktiske ting hjemme, men han gjør lekser, er aldri i konflikt, får aldri raseriutbrudd osv. Han sover godt, er kresen i maten, men spiser ok og er egentlig en harmonisk gutt. 

Så når man hører om at det bare finnes er/er ikke så lurer vi litt på om diagnosen kan være litt forhastet? Det eneste vi kjenner oss igjen i, bortsett fra konsentrasjonsutfordringene, er at han biter på ting som blyant og klær. 

Det er vanskelig å vite hva de mente med den uttalelsen, men jeg er tilbøyelig til å anta at de mener at enten oppfyller man diagnosekriteriene eller så gjør man det ikke. Altså man kan ikke si at man har "litt adhd" hvis man strengt tatt ikke oppfyller kriteriene.

Når det er sagt, kommer adhd til uttrykk på mange ulike måter. Sånn sett vil graden av funksjonsnedsettelse være større eller mindre. Det avhenger av personlighet, personlige egenskaper, evner, familie, støtte hjemme osv. osv. Personlig var jeg 44 da jeg fikk diagnosen (adhd uoppmerkdom type, tidl. add), og selv om jeg kan spore symptomene helt tilbake til barneskolen, skapte det ikke problemer eller nedsatt funksjonsevne før mot slutten av tenårene. Jeg var rolig, skoleflink og hadde venner. Men jeg har gått de siste 25 årene og stanget hodet i veggen uten å skjønne hva greia mi var, før en psykolog forstod det da jeg pratet om hvordan jeg kjempet for å klare å organisere ting. På overflaten klarer jeg meg veldig bra siden jeg maskerer bra og har gode evner, men det er helt kaos i hodet, og det har fått utvikle seg helt siden tenårene. 

Det er veldig fint at gutten din klarer seg så bra. Dere høres ut som ressurssterke foreldre som følger godt opp, noe som statistisk sett er veldig positivt for fremtiden til sønnen deres. Min store sorg som jeg har kjent på etter diagnosen, er hvordan livet mitt kunne blitt hvis jeg hadde visst dette tidligere. Kanskje jeg kunne blitt medisinert tidligere, oppnådd mer (følelsen av å konstant underprestere er fortvilende) og sluppet mye uro og angst. Så tenk litt fremover, jobb med guttens følelse av egen verdi, og vær forberedt på at det kan bli vanskeligere for ham etter hvert som han må klare seg mer selv. Mener ikke å svartmale - jeg er jo helt klart veldig påvirket av min egen opplevelse. Og det kan også holde seg stabilt eller bli bedre for ham - jeg mener det finnes tall på at noen "vokser det av seg" i betydning at de har fått god oppfølging og har lært seg selv å kjenne og hvordan de skal håndtere diagnosen. Håper på det. 😊

Anonymkode: dd23f...7a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er vel mer en nevrologisk forstyrrelse enn en psykisk. Og enig med den andre som svarte deg. Klart vi diskuterer på grunnlag av eget kunnskapsnivå og ut fra egne erfaringer, men det er et veldig godt råd å ikke uttale seg bastant om utredning og diagnostisering av andres barn. Selv er jeg psykologspesialist med barn og unge som min kliniske spesialitet, men ville aldri uttalt meg om andres unger på den måten du gjør. 

Og hva er det jeg har sagt om andres barn som du oppfatter som så opprørende da? 

Skrevet
NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Og hva er det jeg har sagt om andres barn som du oppfatter som så opprørende da? 

Hun skriver ikke at hun er opprørt. Hun kommer med et godt råd om å ikke komme med påstander om diagnostisering av og andre forhold ved andre barn. Vil tro det er denne uttalelsen hun sikter til:

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden): 

Vi er godt utredet gjennom flere omganger og over flere år. Medisinene har også god effekt. 

Okay. Det tyder jo på at det har vært mye usikkerhet og tvil i hans tilfelle. ADHD-medisin hjelper på hyperaktivitet, konsentrasjonsproblemer og impulsivitet....

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun skriver ikke at hun er opprørt. Hun kommer med et godt råd om å ikke komme med påstander om diagnostisering av og andre forhold ved andre barn. Vil tro det er denne uttalelsen hun sikter til:

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden): 

Vi er godt utredet gjennom flere omganger og over flere år. Medisinene har også god effekt. 

Okay. Det tyder jo på at det har vært mye usikkerhet og tvil i hans tilfelle. ADHD-medisin hjelper på hyperaktivitet, konsentrasjonsproblemer og impulsivitet....

Tror jeg vil avvente svar fra psykologispesialisten jeg faktisk spurte...

Endret av NotNaomi
Skrevet

Har sett ungdommer med ressurssterke foreldre som aktiviserer ungene i idretten og i marka, her er barna ganske så velfungerende, men trenger hjelp til struktur i hverdagen. Har også sett ungdommer som knuser, ødelegger, behandler foreldre og søsken dårlig, har få eller ingen venner, lever på usunn mat og energidrikker og sitter og spiller på pc hele dagen. Tenker at adhd symptomer i stor grad kan dempes med ressurssterke foreldre som stiller krav til barna og gir de masse kjærlighet og grenser. Medisiner om det føles riktig og du tror det letter hverdagen til barnet, men viktigst av alt så bør man være en stødig foreldre som gir en forutsigbar hverdag med frisk luft, bevegelse og godt kosthold. Ene barnet her har en bestevenn med adhd, herlig gutt på alle måter. Ser på symptomene som sjarmerende, sier ting før han tenker og holder for det meste samtalen for oss alle under middagen, veloppdratt og høflig.

Anonymkode: 275f9...fe6

Skrevet
NotNaomi skrev (6 timer siden):

NotNaomi skrev (6 timer siden):

Det er jo en psykisk forstyrrelse som ikke kun handler om én ting. Da ville jeg søren meg bedt om ny utredning. 

Jeg er ikke opprørt, men gir deg en oppriktig tilbakemelding om at slike utsagn er unødvendige. Du har ingen forutsetning for å stille spørsmål ved andres barns utredninger og diagnoser. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke opprørt, men gir deg en oppriktig tilbakemelding om at slike utsagn er unødvendige. Du har ingen forutsetning for å stille spørsmål ved andres barns utredninger og diagnoser. 

Det er ekstremt sjelden at noen konkluderer med ADHD på grunn av at barnet sliter med en ting. Når det i tillegg blir utredet i flere omganger over år, så er det vel greit å bemerke det jeg gjorde. Det er nemlig blitt fortalt gjentatte ganger her og ellers at barn er blitt feildiagnotisert! Å bemerke er ikke å så tvil om noe! Jeg har aldri hørt om at kun uro innvendig gir ADHD diagnose, men klart. Jeg burde kanskje ikke si at det må være flere kriterier for å få diagnosen. Det kunne jeg holdt for meg selv  

Endret av NotNaomi
Skrevet

Det er ekstremt sjelden at noen konkluderer med ADHD på grunn av at barnet sliter med en ting. Når det i tillegg blir utredet i flere omganger over år, så er det vel greit å bemerke det jeg gjorde. Det er nemlig blitt fortalt gjentatte ganger her og ellers at barn er blitt feildiagnotisert! Å bemerke er ikke å så tvil om noe! Jeg har aldri hørt om at kun uro innvendig gir ADHD diagnose, men klart. Jeg burde kanskje ikke si at det må være flere kriterier for å få diagnosen. Det kunne jeg holdt for meg selv  

Jeg er ikke interessert i å høre din mening om andre sine opplevelser, så vær grei å hold deg til trådens tema!

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke interessert i å høre din mening om andre sine opplevelser, så vær grei å hold deg til trådens tema!

hi

Jeg svarte på et spørsmål som absolutt hadde med tema å gjøre. 

Skrevet
NotNaomi skrev (7 timer siden):

Jeg svarte på et spørsmål som absolutt hadde med tema å gjøre. 

Altså; du diskuterer hvorvidt din kommentar til meg om mitt barns diagnose og utredning var innafor eller ikke. For det første; NEI. Den var ikke innafor. For det andre; denne diskusjonen er til null nytte for hi og er kun avsporing . Da foreslår jeg at du legger den død. 

Skrevet
oslofrk skrev (17 timer siden):

Jeg fikk diagnosen i voksen alder. Kjenner veldig godt igjen noen symptomer, men ikke alle. ADHD Norge har slagord ala «Har du møtt en med adhd, så har du møtt en!» Vi er veldig forskjellige.

Jeg er feks kjempegod på å lage systemer, men ikke god på å følge dem. 
Den viktigste grunnen til at jeg vurderer å utrede mitt barn er fordi jeg har strevd så usynlig. Vært flink utapå, men helt utslitt inni. Jeg unner Ingen barn å bli så usikker på seg selv og streve så mye som jeg har gjort. Et nært familiemedlem er pedagog og har fulgt meg hele livet - først NÅ skjønner hun at det faktisk er en realitet. Jeg har vært god på å etterligne og skjule. Det var jo flaut å ikke skjønne! 

Jeg tror ikke det er noen fasit, men følgt godt med, så kan barna få gode liv - også som voksen 😊

Min jente har det slik du beskriver her, men hun får ikke diagnosen fordi læreren hennes ikke ser at hun har noen utfordringer. Dermed har hun ikke funksjonsnedsettelse «på to områder». Det er så fortvilende! Hun forstår ikke selv hvorfor hun har det slik hun har det, mens vi er overbevist om at hun har adhd. 

Hi: jeg må varmt anbefale boka «ADHD - 7 veier til ny forståelse». Her skriver lege Kristin Leer om hvordan funksjonsnivået på ulike områder kan svinge gjennom livet, avhengig av rammer og ytre faktorer. 

«En funksjonssvikt er ikke alltid like lett å definere eller avdekke. Det finnes flere faktorer som kan ‘maskere’ en funksjonssvikt. God ytre struktur som høy intelligens og forutsigbart oppvekstmiljø, vil lett kunne kompensere for en del av funksjonsutfordringene til barn og voksne. (…) Kravet om funksjonssvikt vil i praksis innebære at man i perioder kan oppfylle kriteriene for en ADHD-diagnose, men i andre perioder ikke». 

Likevel HAR man jo den nevrologiske variasjonen som man har, og man har den eksekutive funksjonssvikten som man har. Kanskje det var noe sånt de mente på kurset? 

Skrevet

Du har jo tre forskjellige typer ADHD. Uoppmerksom, hyperaktiv og kombinert. Innen her igjen så er jo den kombinerte svært varierende. Noen er ekstremt uoppmerksom og litt hyper. Andre er veldig hyper og uoppmerksom. 

Anonymkode: a2315...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...