Gå til innhold

Grader av adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår tiåring fikk diagnosen adhd i sommer og vi har nettopp vært på kurs. Det ble det blant annet sagt at man ikke kan ha litt adhd, enten så har man det eller ikke. Men når jeg leser og hører om utfordringene andre har sammenlignet med oss så kan jeg ikke skjønne at det ikke finnes grader av hvor ‘hardt man er rammet’? Noen beskriver barn som har så store problemer med konsentrasjonen at de knapt kan kle seg før medisinen virker, noen har sinnesutbrudd og vansker med den sosiale biten osv. Vår gutt sliter med konsentrasjonen på skolen og må få litt ekstra oppfølging på praktiske ting hjemme, men han gjør lekser, er aldri i konflikt, får aldri raseriutbrudd osv. Han sover godt, er kresen i maten, men spiser ok og er egentlig en harmonisk gutt. 

Så når man hører om at det bare finnes er/er ikke så lurer vi litt på om diagnosen kan være litt forhastet? Det eneste vi kjenner oss igjen i, bortsett fra konsentrasjonsutfordringene, er at han biter på ting som blyant og klær. 

Anonymkode: 1d212...3e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt klart grader av det. Våre to barn med adhd har absolutt ulik grad. Med eldste var det aldri tvil, men med yngste var faktisk BUP usikker og måtte ta utvidet testing før de satte diagnosen. Det er jo en nevrologisk forstyrrelse, og graden det påvirker vedkommende vil variere alt ettersom hvor lite dopamin en produserer osv. 

Anonymkode: 45e36...38a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt klart grader av det. Våre to barn med adhd har absolutt ulik grad. Med eldste var det aldri tvil, men med yngste var faktisk BUP usikker og måtte ta utvidet testing før de satte diagnosen. Det er jo en nevrologisk forstyrrelse, og graden det påvirker vedkommende vil variere alt ettersom hvor lite dopamin en produserer osv. 

Takk for svar. 

Siden vår har såpass få utfordringer har vi bestemt oss for å avvente medisinering og heller satse på tett oppfølging. Vi håper det er riktig valg. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. 

Siden vår har såpass få utfordringer har vi bestemt oss for å avvente medisinering og heller satse på tett oppfølging. Vi håper det er riktig valg. 

hi

Det er noe dere må føle på selv, bare husk at medisinering ikke er et nederlag. Våre har ønsket medisinering selv, men yngste tålte ikke medisiner og må derfor klare seg uten. Eldste, som nå er voksen, er klar på at han ikke ville klart vgs uten medisiner. 

Skrevet

Selvfølgelig er det grader av ADHD også. Det som er helt typisk er konsentrasjonsproblemer, uro og gjerne høy aktivitet, både mentalt og fysisk. 

Skrevet

Jeg tenker det ikke handler om grader av ADHD sånn sett , men at vanskene og utfordringene man har når man har ADHD varierer. Min gutt er feks veldig plaget av en ting som mange sliter med når man har ADHD. Han finnes dog ikke hyper, han har stålkontroll på tid/sted og avtaler og han er ikke vimsete. Likevel er han veldig plaget av den ene tingen. Han er heldig som ikke er plaget av alt som mange med ADHD gjerne er plaget av . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker det ikke handler om grader av ADHD sånn sett , men at vanskene og utfordringene man har når man har ADHD varierer. Min gutt er feks veldig plaget av en ting som mange sliter med når man har ADHD. Han finnes dog ikke hyper, han har stålkontroll på tid/sted og avtaler og han er ikke vimsete. Likevel er han veldig plaget av den ene tingen. Han er heldig som ikke er plaget av alt som mange med ADHD gjerne er plaget av . 

Det er jo en psykisk forstyrrelse som ikke kun handler om én ting. Da ville jeg søren meg bedt om ny utredning. 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Det er jo en psykisk forstyrrelse som ikke kun handler om én ting. Da ville jeg søren meg bedt om ny utredning. 

Vi er godt utredet gjennom flere omganger og over flere år. Medisinene har også god effekt. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Vi er godt utredet gjennom flere omganger og over flere år. Medisinene har også god effekt. 

Okay. Det tyder jo på at det har vært mye usikkerhet og tvil i hans tilfelle. ADHD-medisin hjelper på hyperaktivitet, konsentrasjonsproblemer og impulsivitet....

Skrevet
NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Det er vel ikke en psykisk forstyrrelse? Og så syns jeg at du skal være svært forsiktig med å blande deg inn i andres situasjoner. Hun har på ingen måte etterspurt din mening. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke en psykisk forstyrrelse? Og så syns jeg at du skal være svært forsiktig med å blande deg inn i andres situasjoner. Hun har på ingen måte etterspurt din mening. 

hi

Jo det er en psykisk forstyrrelse. Hva tenker du at det er?

Jeg diskuterer på lik linje med andre her, og da er det greit å være mest mulig oppklarende for å ikke gjøre de som lurer på ting ifb med dette, usikre. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (25 minutter siden):

Min er jo også kun ‘plaget’ av én ting. Han er født sent på året og er nok litt umoden i forhold til jevnaldrende, men har som sagt ikke utfordringer utenom klasseromsundervisning. På hvilke måte har medisineringen hjulpet din gutt, om du vil dele det?

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det er noe dere må føle på selv, bare husk at medisinering ikke er et nederlag. Våre har ønsket medisinering selv, men yngste tålte ikke medisiner og må derfor klare seg uten. Eldste, som nå er voksen, er klar på at han ikke ville klart vgs uten medisiner. 

Medisinering er absolutt intet nederlag, men det er en heftig medisin med til dels harde bivirkninger, så vi har som sagt valgt å vente. I samråd med Bup og lege, selvsagt.  

hi

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Okay. Det tyder jo på at det har vært mye usikkerhet og tvil i hans tilfelle. ADHD-medisin hjelper på hyperaktivitet, konsentrasjonsproblemer og impulsivitet....

Det har ikke vært mye tvil nei. Medisinene hjelper godt mot det han plages med. Grunnen til den grundige utredningen var alder og modning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Min er jo også kun ‘plaget’ av én ting. Han er født sent på året og er nok litt umoden i forhold til jevnaldrende, men har som sagt ikke utfordringer utenom klasseromsundervisning. På hvilke måte har medisineringen hjulpet din gutt, om du vil dele det?

hi

Min sliter med indre uro. Kaos i det stille. Dette merkes ikke utenpå , men han blir uendelig sliten av det selv. Medisinen roer ned dette og han fungerer bedre. I vårt tilfelle så merkes ikke ADHDen i han for folk som ikke kjenner han, men han merker den godt selv. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Min sliter med indre uro. Kaos i det stille. Dette merkes ikke utenpå , men han blir uendelig sliten av det selv. Medisinen roer ned dette og han fungerer bedre. I vårt tilfelle så merkes ikke ADHDen i han for folk som ikke kjenner han, men han merker den godt selv. 

Takk for forklaring! Min sønn er en enkel sjel (ikke som i manglende sjelsevner, men som i et lyst sinn) og lar lite plage eller stresse seg. Han vet at han har utfordringer med å følge med, men er litt at ‘sånn er det’. Han er populær blant venner og flink i alle idretter, så han har nok ganske høy status i gruppen selv om han nok kan oppleves litt barnslig noen ganger. 

På kurset sa de også at diagnosen ofte medførte opp til 30 % forsinkelse mtp modenhet, altså at en tiåring er på nivå med en syvåring, og at dette jevner seg ut etterhvert. Er dette også kjent for dere som har levd med diagnosen en stund?

hi

Skrevet

Jeg fikk diagnosen i voksen alder. Kjenner veldig godt igjen noen symptomer, men ikke alle. ADHD Norge har slagord ala «Har du møtt en med adhd, så har du møtt en!» Vi er veldig forskjellige.

Jeg er feks kjempegod på å lage systemer, men ikke god på å følge dem. 
Den viktigste grunnen til at jeg vurderer å utrede mitt barn er fordi jeg har strevd så usynlig. Vært flink utapå, men helt utslitt inni. Jeg unner Ingen barn å bli så usikker på seg selv og streve så mye som jeg har gjort. Et nært familiemedlem er pedagog og har fulgt meg hele livet - først NÅ skjønner hun at det faktisk er en realitet. Jeg har vært god på å etterligne og skjule. Det var jo flaut å ikke skjønne! 

Jeg tror ikke det er noen fasit, men følgt godt med, så kan barna få gode liv - også som voksen 😊

Skrevet
NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Jeg diskuterer på lik linje med andre her, og da er det greit å være mest mulig oppklarende for å ikke gjøre de som lurer på ting ifb med dette, usikre. 

Nei, det er en nevroutviklingsforstyrrelse, ikke en psykisk forstyrrelse. Det handler om hjernekjemi, om man produserer nok mengder med bl.a. dopamin. Om noe kan adhd best beskrives som en funksjonsvanske. 

Skrevet

Kan det ikke tenkes at det ikke er grader av adhd, men at det kan komme til uttrykk på ulike vis hos ulike mennesker? Som så mye annet, så er det jo ikke alltid at alle får alle symptomer på ting. 
Så da har man i tillegg til diagnose, også personlighet, som blir farget av både arv og miljø. En indre uro, som mamma til adhd-gutt beskriver, kan jo være like utfordrende for den det gjelder som ytre uro. Men omgivelsene ser jo bare det ytre. Noen klarer lettere å finne mestringsstrategier for å leve med utfordringene, mens andre bruker diagnose som en unnskyldning for å oppføre seg drittsekk. (Og det skyldes personligheten, ikke diagnosen). 

Skrevet
NotNaomi skrev (53 minutter siden):

Det er en nevrologisk forstyrrelse. Har du barn med diagnosen og så vet du ikke det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Nei, det er en nevroutviklingsforstyrrelse, ikke en psykisk forstyrrelse. Det handler om hjernekjemi, om man produserer nok mengder med bl.a. dopamin. Om noe kan adhd best beskrives som en funksjonsvanske. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er en nevrologisk forstyrrelse. Har du barn med diagnosen og så vet du ikke det?

Her har de alltid kalt det en psykisk forstyrrelse. På engelsk mental disorder. Men ingenting å krangle om da. Whatever tenker jeg 🙂

Skrevet
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Her har de alltid kalt det en psykisk forstyrrelse. På engelsk mental disorder. Men ingenting å krangle om da. Whatever tenker jeg 🙂

Dette er ikke whatever!

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Det er jo ingen som krangler. Vi opplyser deg bare om at det er feil bruk av begrepet. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke whatever!

Men herregud da. Kan ikke jeg få kalle det det både leger og psykolog alltid kalte det her?? Så må du være uenig så mye du vil. 

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Du er god på å krangle selv, men enda bedre på å la andre la være å krangle når du allerede har vært veldig bastant for så å skjønne at du tar feil. Det skal du ha.

Anonymkode: 12347...f6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...