Gå til innhold

Dilemma angående venninne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veldig god venninne som sliter med diverse ting i livet sitt. Et av de store problemene nå er jobb. Hun har byttet jobb ganske mange ganger gjennom årene. Årsaken har gjerne vært at hun føler hun blir behandlet dårlig, blitt forskjellsbehandlet eller kommet i konflikt med kolleger. Hun mener kompetansen hennes ikke blir brukt til fulle, men i enkelte av jobbene hun  har hatt, så kan det godt være hun har vært overkvalifisert også. Jeg har aldri jobbet sammen med henne, så jeg vet ikke. Hun har også vært mye sykemeldt, pga konflikter på jobb og diverse. 

Jeg har jo alltid fått bare hennes versjon av dette, og måten hun legger det fram på vitner om at det er noe galt med de fleste. Det er hun som innehar kompetansen, veldig mange av de hun jobber sammen med er ubrukelige. Slik hun forteller det, så virker det jo troverdig, men nå har hun søkt en ny jobb igjen. Det spesielle er at stillingsannonsen er lagt ut på nytt etter at hun søkte. Jeg spurte hvorfor de hadde gjort det, og hun svarte at en ansatt der hadde sagt til leder at hun ville slutte dersom min venninne fikk jobben. Det synes jeg var veldig spesielt. Har de egentlig lov til det? Er i staten. 

Anonymkode: 72823...91f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier vel litt om din venninne om folk truer med å slutte om hun begynner der. Arbeidsgiver vil vel ikke miste flinke folk med mye kompetanse.

Anonymkode: 51607...510

Skrevet
topaz skrev (5 minutter siden):

Hva er dilemmaet ditt?

Ja uff det uteble jo helt. Jeg tenkte mitt når jeg hørte hva hun svarte, og jeg er ærlig talt blitt litt lei av alle disse samtalene om jobb. Men jeg vet det blir veldig veldig galt om jeg sier hva jeg mener. Ville egentlig ha råd om hvordan jeg skal håndtere det. 

Skrevet (endret)

Her var det mye rart, og hvorfor syns du at det hun forteller virker troverdig etter konflikter på flere arbeidsplasser? Du kjenner vel venninnen din skulle man tro, og det er jo ikke sånn at folk skifter helt personlighet på jobb kontra privat. At de går inn i en litt annen rolle ja, men hvis hun kommer så ofte i konflikt, så må du jo se noen tegn til om hun har lite selvinnsikt og overdreven tro på sine evner? 

En annen ting, hvorfor var hun den eneste som søkte på siste stilling? Tilslutt, hvorfor forteller lederen på jobben hun søkte på nå at hun er blitt "sladret" på?

Dette ble litt sånn "finn fem feil"

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Her var det mye rart, og hvorfor syns du at det hun forteller virker troverdig etter konflikter på flere arbeidsplasser? Du kjenner vel venninnen din skulle man tro, og det er jo ikke sånn at folk skifter helt personlighet på jobb kontra privat. At de går inn i en litt annen rolle ja, men hvis hun kommer så ofte i konflikt, så må du jo se noen tegn til om hun har lite selvinnsikt og overdreven tro på sine evner? 

En annen ting, hvorfor var hun den eneste som søkte på siste stilling? Tilslutt, hvorfor forteller lederen på jobben at hun er blitt "sladret" på?

Nei altså hun var ikke eneste søker, men den eneste kvalifiserte. Hun fikk søkerlisten. Det var gjennom en tidligere kollega hun fikk vite at denne lederen hadde sagt dette. Lederen hadde oppgitt grunnen til denne kollegaen uten sikkert å ha noen aning om at dette ville komme videre. 

Skrevet

En annen ting, hvorfor var hun den eneste som søkte på siste stilling? Tilslutt, hvorfor forteller lederen på jobben at hun er blitt "sladret" på?

Noen har en helt annen personlighet på arbeidsplassen, jo. Jeg har jobbet for en som har rykte på seg for å være hyggelig, morsom og raus blant sin store vennegjeng og familie, men som viste skikkelig psykopattendenser på jobb. Han hetset, mobbet, snøt ansatte for lønn osv. Han fikk flere til å slutte og holdt på å knekke en godt voksen dame som hadde jobbet for han i 40 år fordi han ville at hun skulle slutte siden hun ble litt mindre produktiv. 

Så jeg tror absolutt at hi får se en annen side av venninnen enn sjefer og kollegaer gjør. 

Anonymkode: 9d80b...715

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei altså hun var ikke eneste søker, men den eneste kvalifiserte. Hun fikk søkerlisten. Det var gjennom en tidligere kollega hun fikk vite at denne lederen hadde sagt dette. Lederen hadde oppgitt grunnen til denne kollegaen uten sikkert å ha noen aning om at dette ville komme videre. 

Er dette koko-land? 

Sorry altså, men i tillegg til alt overnevnte, så har lederen sladret til en kollega også, om en arbeidssøker? 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja uff det uteble jo helt. Jeg tenkte mitt når jeg hørte hva hun svarte, og jeg er ærlig talt blitt litt lei av alle disse samtalene om jobb. Men jeg vet det blir veldig veldig galt om jeg sier hva jeg mener. Ville egentlig ha råd om hvordan jeg skal håndtere det. 

Her har du vel for så vidt "fasiten" på alle disse arbeidsforholdene som har gått galt. Hun er antagelig ikke et veldig enkelt menneske å omgås i og med at du som venninne ikke kan si det du mener uten at det blir bråk. Den eneste fellesnevneren i alle arbeidsforholdene din venninne har hatt er henne. Det skal voldsomt med uflaks til å havne i et dårlig arbeidsmiljø og bli forskjellsbehandlet el. hver eneste gang. Det kan selvfølgelig skje, men sjansen er jo tilstede for at det er noe med hennes framferd som er medvirkende til all turbulensen. Er det mulig å få henne til å reflektere litt rundt egen adferd, tror du? Om du sniker det litt inn i samtalen?

Skrevet

Jeg har faktisk to kollegaer jeg ikke liker å samarbeide med på jobb fordi jeg opplever dem som ganske firkantet og rigid i jobbsammenheng, men så har jeg blitt kjent med dem privat og liker dem veldig godt som privatpersoner. Det er helt pussig. Så noen er veldig forskjellig privat og i jobbsammenheng. Det kan jo gjelde din venninne også?

Anonymkode: ac675...cab

Skrevet

Jeg har sagt ved 2 anledninger at jeg ikke ønsker at sjefen min skal ansette vedkommende som har søkt. Og da har de ikke blitt ansatt. Så akkurat det går helt fint. 

Men kan du ikke ta avstand? må du høre om alt dette hele tiden? Snakk om noe annet med henne?

Anonymkode: 80624...d02

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Noen har en helt annen personlighet på arbeidsplassen, jo. Jeg har jobbet for en som har rykte på seg for å være hyggelig, morsom og raus blant sin store vennegjeng og familie, men som viste skikkelig psykopattendenser på jobb. Han hetset, mobbet, snøt ansatte for lønn osv. Han fikk flere til å slutte og holdt på å knekke en godt voksen dame som hadde jobbet for han i 40 år fordi han ville at hun skulle slutte siden hun ble litt mindre produktiv. 

Så jeg tror absolutt at hi får se en annen side av venninnen enn sjefer og kollegaer gjør. 

Javel. Som sagt så går man jo inn i litt ulike roller avhengig av hva som kreves og ikke, men nå er det ikke akkurat vanlig at mennesker er som dr. Jerkyl og mr. Hyde i virkeligheten, som du fremstiller denne mannen? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har sagt ved 2 anledninger at jeg ikke ønsker at sjefen min skal ansette vedkommende som har søkt. Og da har de ikke blitt ansatt. Så akkurat det går helt fint. 

Men kan du ikke ta avstand? må du høre om alt dette hele tiden? Snakk om noe annet med henne?

Da gjorde du det mest sannsynlig fordi de to (to!) ikke ville gjøre en god jobb eller at du visste om at de var skjulte rusmisbrukere eller noe? Og jeg tipper jo at sjefen din ikke fortalte dette videre til en annen kollega, som denne lederen har gjort? 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Er dette koko-land? 

Sorry altså, men i tillegg til alt overnevnte, så har lederen sladret til en kollega også, om en arbeidssøker? 

Ja

Skrevet

Høres ut som min svigerinne.

Hun er bipolar, og fantastisk lett å være sammen med i de maniske og gode periodene, men et helvete å være sammen med i de depressive og sinte periodene.

Hun har sikkert fire forskjellige utdanninger, og bytter jobb "oftere enn andre skifter skjorte", alltid fordi hun har kommet i konflikt med ledelsen eller andre ansatte.

Jeg sier ikke at venninnen din er bipolar, men det er gjerne en grunn til at man stadig faller ut med folk altså.

Anonymkode: b8025...867

Skrevet (endret)

Ja

Ja, for jeg tenker at mest sannsynlig er det din venninne som har et problem. Men er dette et lite miljø hvor private ting dras inn i arbeidsmiljø, så kan det være at hun faktisk blir utsatt for mobbing, utfrysing eller at folk har mot henne av helt andre grunner? 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Javel. Som sagt så går man jo inn i litt ulike roller avhengig av hva som kreves og ikke, men nå er det ikke akkurat vanlig at mennesker er som dr. Jerkyl og mr. Hyde i virkeligheten, som du fremstiller denne mannen? 

Det er ikke vanlig, men det er heller ikke supersjelden at man viser forskjellige sider til forskjellige mennesker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vanlig, men det er heller ikke supersjelden at man viser forskjellige sider til forskjellige mennesker. 

Jeg tror det er vanligere enn man skulle tro. Det er og veldig forskjell på å være sammen med en venninne noen timer nå og da, og jobbe sammen med personen 8 timer hver eneste dag.

Anonymkode: cfd5b...8ee

Skrevet

Men hva er egentlig dilemmaet?

Skrevet

Nei, ikke forskjellige sider. Men å gå fra å være raus, hyggelig og morsom privat til å bli nærmest psykopatisk på jobb er jo forbi å vise ulike sider syns jeg. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (27 minutter siden):

Her har du vel for så vidt "fasiten" på alle disse arbeidsforholdene som har gått galt. Hun er antagelig ikke et veldig enkelt menneske å omgås i og med at du som venninne ikke kan si det du mener uten at det blir bråk. Den eneste fellesnevneren i alle arbeidsforholdene din venninne har hatt er henne. Det skal voldsomt med uflaks til å havne i et dårlig arbeidsmiljø og bli forskjellsbehandlet el. hver eneste gang. Det kan selvfølgelig skje, men sjansen er jo tilstede for at det er noe med hennes framferd som er medvirkende til all turbulensen. Er det mulig å få henne til å reflektere litt rundt egen adferd, tror du? Om du sniker det litt inn i samtalen?

Ja men hvordan? Hun er så bestemt på at det er "de andre" det er noe med. Jeg fikk bare svart at "da vet du jo hvor du ikke skal søke igjen". Men om hun holder på slik, så er jeg jo redd for at dette kan skje andre steder også. 

Skrevet

Men hva er egentlig dilemmaet?

Glemte å få med at jeg søker råd om hvordan jeg kan si ifra til henne om at det er litt spesielt. Jeg har for øvrig sagt det, men har lyst til å fortsette med "er du sikker på at det er alle andre det er noe galt med?" Men da vet jeg det blir veldig galt. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Da gjorde du det mest sannsynlig fordi de to (to!) ikke ville gjøre en god jobb eller at du visste om at de var skjulte rusmisbrukere eller noe? Og jeg tipper jo at sjefen din ikke fortalte dette videre til en annen kollega, som denne lederen har gjort? 

Skjulte rusmisbruker faktisk. Nei, det var rett og slett fordi jeg ikke likte dem. Jeg sa tilogmed at de nok ville gjort en god jobb, men at jeg ikke likte personligheten dems. Utover det vet jeg ikke hva sjefen min sa videre eller ikke 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skjulte rusmisbruker faktisk. Nei, det var rett og slett fordi jeg ikke likte dem. Jeg sa tilogmed at de nok ville gjort en god jobb, men at jeg ikke likte personligheten dems. Utover det vet jeg ikke hva sjefen min sa videre eller ikke 

Ja, for å være skjult rusmisbruker kan selvfølgelig være en stor risiko i jobben. Jeg syns jo både du og sjefen din spesielt er uproffe her da. Hvorfor skal en sjef la være å ansette flere fordi en ansatt "ikke liker personligheten" deres?? 

Skrevet

Ja, for å være skjult rusmisbruker kan selvfølgelig være en stor risiko i jobben. Jeg syns jo både du og sjefen din spesielt er uproffe her da. Hvorfor skal en sjef la være å ansette flere fordi en ansatt "ikke liker personligheten" deres?? 

Fordi sjefen vil beholde den som melder fra. Det kan være uproft eller klokt, det vet verken du eller jeg. Slippe det opphenget nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...