Anonym bruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Har en jobb med mange tunge løft. Har slitt en del med rygg/skuldre tidligere. Tok noen grep og etter jeg begynte å trene styrke har det fungert fint på jobb. For ca. 1 år siden fikk jeg en ny kollega. Veldig koselig dame. Problemet er at hun er overvektig og har begynt å slite med knær. Hun får oppfølging av lege og fysio. Har fått beskjed om at problemene kommer av overvekt. Har også fått et eget treningsopplegg. Dette gidder hun ikke følge. Orker ikke lenge de tunge løftene på jobb, noe som fører til at jeg tar det meste. Noe jeg de siste mnd. har begynt å føle veldig på. Har prøvd å snakke med henne og min leder. Ingen av de bryr seg, for jobben blir jo gjort... Vurderer nå om jeg må bytte jobb, men har i utgangspunktet ikke lyst. Tips til hvordan løse dette? Anonymkode: 20f76...085
Blop Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 (endret) Dele de tunge løftene med henne. "Kari, du må ta i med meg, jeg klarer ikke lengre å ta alt det tunge alene". Ellers blir det ikke gjort. Endret 29. september 2022 av Blop
Anonym bruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Hadde tatt det med sjefen, sagt at du tar din del av jobben, men at du ikke kan ta andres tunge jobb i tillegg for da risikerer du selv å blir dårlig. Og jeg hadde nok også valgt å si fra til leder om at "Kari" selv har vært åpen om problemene sine, at både lege og fysioterapeut har sagt årsaken er overvekten og at hun må gå ned i vekt, men at hun selv har sagt at hun ikke gidder å gjøre noe med kosthold eller følge treningsopplegget hun har fått. Dette er relevant for arbeidsgiver, og det kan bli viktig for arb.giver om "Kari" blir sykemeldt, og det kan blir viktig at Nav får tilbakemelding om. Du kan godt greie å formidle dette på en saklig måte, viktig at du ikke er nedlatende i måten du snakker om "Kari", bare fremstill det nøytralt og saklig. Du skal ikke ta hennes tunge jobb. Snakk med sjefen og si at fra mandag gjør du kun din egen jobb. Om sjefen protesterer sier du bare at dette ikke lenger er ditt problem, at du forholder deg til egen jobb, at du ikke står på ekstra og gjør deg selv syk for noen som selv sier de ikke gidder gjøre det som skal til for at de skal fungere i og gjøre egen jobb. Det er rimelig tøff tale, men det er bare sannheten, og det må (bør) leder forholde seg til på en profesjonell måte. Til "Kari" hadde jeg bare sagt det Blop sier, at hun må ta egne løft selv, ev. at dere må gjøre det sammen. Og om du vet du har en ekstremt konfliktsky ledelse, da hadde jeg faktisk vurdert å søke meg til en annen jobb, for da er det lite trolig at leder tar tak i dette på en ok måte, og da risikerer du å bli gjort til syndebukk istedenfor. Anonymkode: 9f8ca...c9e
Anonym bruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Kollegaen din sluntrer unna jobben hun skal gjøre og det er jo et problem. Hvis det er så ille at du faktisk tenker å slutte kan du prøve å rope litt høyere i håp om å bli hørt? Anonymkode: e0c80...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå