Gå til innhold

Dere med gutter med ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 7-10 års alder. Hvorfor mistenkte dere ADHD, hva slags symptomer eller utfordringer hadde barna deres? Hvordan fikk dere igang utredning? Og hvor lang tid tok det? Etter diagnose, hvilke tiltak ble satt inn og hjalp det?

Min gutt går nå i 3. klasse og sliter med lesing, og veldig med skriving og matte. Store problemer med motivasjon for skolearbeid og lekser og veldig ukonsentrert. Fikler mye med ting. Urolig, og til tider mangler impulskontroll. Liten selvtillit. Kan ha sinneutbrudd, mye i konflikt med søsken og foreldre, var på lys og spesielt plutselige eller høye lyder. Mye engstelig, utrolig fantasi, og veldig kreativ og snakkesalig.

Kan det høres ut som han er der? Vi sliter med å få med lærerne, men for oss virker drt som han strever med mer enn litt lærevansker/umodenhet som de sier. 

Anonymkode: e1123...67e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig rigid. Ukonsentrert, humørsvingninger, glemsom, redd. Ja veldig mye. Det som utpreger seg tidlig var vist ting ikke gikk som han hadde sett for seg så falt verden i grus. 
Han er foreløpig skoleflink, men den mangel på konsentrasjon kan fort føre til at han kommer bakpå med skolen. Vi følger ham tett opp hjemme med skolearbeid, og må sitte sammen med ham når han gjør lekser. Og han må minnes på ALT han skal gjøre.

Anonymkode: ac97e...bf7

Skrevet

Mye det samme som du beskriver, HI.

I tillegg en rar kombo av god og dårlig hukommelse.

Mangler motivasjon til å gjennomføre det som ikke er lystbetont, finner ikke startknappen.

Roter bort klær flere ganger ukentlig og ANER ikke hvor jakka, lua osv. er….

Hva sier PPT?

Anonymkode: 1c3e4...956

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mye det samme som du beskriver, HI.

I tillegg en rar kombo av god og dårlig hukommelse.

Mangler motivasjon til å gjennomføre det som ikke er lystbetont, finner ikke startknappen.

Roter bort klær flere ganger ukentlig og ANER ikke hvor jakka, lua osv. er….

Hva sier PPT?

PPT er ikke koblet inn enda, lærerne mener det ikke er behov. Men vi kan gå til dem selv eller? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

PPT er ikke koblet inn enda, lærerne mener det ikke er behov. Men vi kan gå til dem selv eller? 

Ja, PPT kan dere kontakte selv. Skolene får ofte beskjed fra PPT om at de ikke skal henvise unger fordi PPT er overbooket, men foresatte kan kontakte dem selv.

Jeg har en gutt, nå 20 år, og en jente ,på 13 år, med adhd, begge ble utredet da de var ca. 11 år. Med sønnen vår gikk det via PPT pga. mistanke om dysleksi, og så fikk de mistanke om adhd der. Med datteren vår hadde vi litt samme problem som dere, hverken bhg eller skolen så noe problem, ikke før i 5. klasse. Da ble hun henvist til BUP direkte (det er fastlegen som gjør dette). Dessverre er det nesten umulig å komme til hos BUP uten å ha skolen med på laget, for barnet skal ha vansker på minst to arenaer, noe som i praksis betyr hjemme og på skolen. 

Anonymkode: b12ea...b56

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Dere kan henvise til ppt selv. Men dere kan også gå via fastlegen og be om en henvisning til bup for å undersøke adhd. Eller begge delene samtidig da alt tar superlang tid i det offentlige. Utfordringen med direkte henvisning fra lege er at det ofte skal være gjort litt i førstelinje (ppt, fastlege etc) før henvisning sendes. Har dere adhd i familien? 

Anonymkode: 1daac...c4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dere kan henvise til ppt selv. Men dere kan også gå via fastlegen og be om en henvisning til bup for å undersøke adhd. Eller begge delene samtidig da alt tar superlang tid i det offentlige. Utfordringen med direkte henvisning fra lege er at det ofte skal være gjort litt i førstelinje (ppt, fastlege etc) før henvisning sendes. Har dere adhd i familien? 

En fetter har adhd, og jeg mistenker at flere i familien (eldre folk) har det også. Rastløs gjeng😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En fetter har adhd, og jeg mistenker at flere i familien (eldre folk) har det også. Rastløs gjeng😅

Haha, ja, det blir ofte sånn. Etter at ungene fikk diagnosen, så ser jeg jo at både en tante av meg, min mor og morfar med all sannsynlighet også har adhd, og jeg tror jeg kanskje kan ha det selv i tillegg. Jeg hadde aldri tenkt over det tidligere, men jeg satt og nikket gjenkjennende på veldig mye selv da vi utredet ungene. 

Anonymkode: b12ea...b56

Skrevet

Han var full av påfunn og ideer, og i full aktivitet fra morgen til kveld. Hadde endel angst og måtte forberedes på alt som skulle skje. Lite aggresjon og mye empati da, så det med sinneutbrudd var aldri et problem. Men ukonsentrert på skolen, likte ikke andre fag enn gym. Var veldig god på praktiske oppgaver og så veldig fort hva som skulle gjøres hvordan.

Ble utredet fordi han var ekstremt ukonsentrert og hadde enormt mye energi, samt angst. 

Skrevet

Dersom han har vansker hjemme og fks. på håndballtrening kan fastlege henvise til BUP for utredning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I 7-10 års alder. Hvorfor mistenkte dere ADHD, hva slags symptomer eller utfordringer hadde barna deres? Hvordan fikk dere igang utredning? Og hvor lang tid tok det? Etter diagnose, hvilke tiltak ble satt inn og hjalp det?

Min gutt går nå i 3. klasse og sliter med lesing, og veldig med skriving og matte. Store problemer med motivasjon for skolearbeid og lekser og veldig ukonsentrert. Fikler mye med ting. Urolig, og til tider mangler impulskontroll. Liten selvtillit. Kan ha sinneutbrudd, mye i konflikt med søsken og foreldre, var på lys og spesielt plutselige eller høye lyder. Mye engstelig, utrolig fantasi, og veldig kreativ og snakkesalig.

Kan det høres ut som han er der? Vi sliter med å få med lærerne, men for oss virker drt som han strever med mer enn litt lærevansker/umodenhet som de sier. 

Han høres nesten eksakt ut som min med ADHD, uoppmerksom type. Min sliter ikke med lesing, men med skriving og matte, som krever en enorm innsats av ham, både motorikk og organisert tankearbeid samtidig. Ellers er det som om du skulle beskrevet mitt barn. Han ble utredet da han var 9-10; han er i tillegg en av de yngste i klassen, så problemene hans har syntes veldig godt hele veien.

Anonymkode: a63d7...7cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Dersom han har vansker hjemme og fks. på håndballtrening kan fastlege henvise til BUP for utredning.

Ja, han har sluttet på alt av lagidrett nettopp fordi han bare dingler rundt og ikke greier følge med

Skrevet

Vår ble utredet ved 7 år. Det som gikk igjen var en veldig hang up på enkelte ting, ufokusert, vansker med språk, vansker med å komme i gang eller ferdigstille, fiklet mye, dagdrømmer mye. Samtidig veldig konsentrert i noen få situasjoner, spesielt bygge lego. Brukte aldri bruksanvisning, kunne bygge på en stor båt i timesvis etter egen fantasi. Fungerte veldig bra ved visuelle oppgaver med noe håndfast, fikk ikke med seg noe når det var prat ved tavla eller teori. Organisere noe er bare å glemme. Må ha helt konkrete beskjeder. 

Som voksen er han veldig avhengig av struktur. Alt fra nettbank til oppgaver han må huske. Uten struktur, rakner det rett og slett. Han sliter med beskjeder ennå og opplever nok at verden er vanskelig å forstå seg på. Fant treningen sin på videregående og er veldig dedikert til denne. Skaffet seg jobb, sterk og tåler mye fysisk motstand. Veldig snill med søsteren. 

Anonymkode: 0fcd3...477

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er viktig informasjon i evt. henvisning da det er en sterk arvelig komponent i adhd. Det kom nye retningslinjer for utredning for ikke såå lenge siden ( i vår kanskje) der det blant annet er presisert at man ikke må se like mye utfordringer på skole og hjemme. Før var det jo mye slik at om barna kompenserte og maskerte vanskene på skolen og det var et helvette hjemme så "hadde de ingen vansker"- før de ofte kom inn til utredning for alle mulige tilleggsvansker. Jeg heier på tidlig utredning da det gir oss alle rundt best mulig forutsetning for å forstå og møte barnet riktig, samt at det gir barnet en forklaring om en spesifikk vanske og ikke bare en følelse av at de ikke mestrer på flere områder og ikke skjønner hvorfor (som ofte går utover selvfølelsen på sikt). I prioriteringsveilederen til BUP (psykisk helsevern for barn og unge) kan du se hva som må til for at de skal ta inn en henvisning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har jente vi da, men hun slet utrolig mye med søvn, hadde sinnesutbrudd/meltdowns, vansker med å regulere følelser, ekstremt urolig og klarte ikke sitte i/på stoler, hun ramlet til og med ut av stoler med armlener. Hun hadde en indre uro som fikk henne til å fikle med alt og når hun ikke hadde noe å fikle med så plukket hun huden av fingrene og plukket sår i hodebunnen. Hun hadde veldig problemer med å komme i gang med skolearbeid, mistet fokus bare noen gikk forbi og ble så frustrert at skolebøkene fløy gjennom lufta. Hun hadde også store problemer med å holde orden på ting, ta med seg tingene sine, huske en beskjed.

Anonymkode: a4f76...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...