Gå til innhold

Demens og samtykkekompetanse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er det noen som vet om demente som ligger på sykehjem har samtykkekompetanse? Og vil pårørende få beskjed om vedkommende er fratatt samtykkekompetansen? 

Anonymkode: 85222...d54

Det er veldig forskjellig. Noen har samtykkekompetanse, andre ikke. Noen har mistet samtykke på noen områder, for eksempel økonomi, men har samtykkekompetanse på andre områder.

Usikker på regler knyttet til om pårørende automatisk får beskjed, men jeg vil tro det er naturlig at de er en del av prosessen dersom det ikke er helt særegne tilfeller. 

Anonymkode: d5354...34d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er veldig forskjellig. Noen har samtykkekompetanse, andre ikke. Noen har mistet samtykke på noen områder, for eksempel økonomi, men har samtykkekompetanse på andre områder.

Usikker på regler knyttet til om pårørende automatisk får beskjed, men jeg vil tro det er naturlig at de er en del av prosessen dersom det ikke er helt særegne tilfeller. 

Takk for svar. Vi står i en litt vanskelig situasjon med en barnløs onkel av oss, vi er to søsken som da er nevø og niese, ellers har ikke onkel noen annen familie. Onkel kommer med ønsker for hva han vil med blant annet økonom, men vi vet ikke hva som er riktig 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar. Vi står i en litt vanskelig situasjon med en barnløs onkel av oss, vi er to søsken som da er nevø og niese, ellers har ikke onkel noen annen familie. Onkel kommer med ønsker for hva han vil med blant annet økonom, men vi vet ikke hva som er riktig 

Står dere som nærmeste pårørende?

Anonymkode: 729d7...dc3

Svigerfar er ikke, men der var det sønnene som søkte om å ta fra han muligheten til å styre selv. Men han hadde ikke snøring på noe som helst da, så han hadde ingen ønsker. Han hadde skrevet fremtidsfullmakt eller hva det heter før han ble så surrete, så det var bestemt på forhånd at sønnene skulle ta over ansvaret når han ikke lenger var i stand til det.

De han fikk fast plass på hjemme skrev legen en attest på at han var dement og sønnene solgte huset hans. Han hadde ikke mulighet til både å betale det de krevde for å bo på hjemmet og beholde huset.

Om onkelen deres er klar nok til å komme med ønsker er han vel ikke helt surrete enda? Men han kan skrive en fremtidsfullmakt han også, så har han kontroll på hva som skal skje når han ikke lenger er i stand til det selv.

Anonymkode: f8a93...dfa

Sjekk med Statsforvalteren, HI. Det skal være klare regler for dette, både om det er medisinsk og økonomisk samtykke det er snakk om.

Om han er dement og ingen andre som tar seg av økonomien hans tenker jeg han bør få opprettet en verge. Jeg vet ikke hvordan det er hvis dere nærmeste også er arvinger, siden han er barnløs, men det kan nok Statsforvalteren svare deg på.

Det er også lurt å finne ut hvem som er registrert som nærmeste pårørende på sykehjemmet, hvem de kontakter om det er noe.

Om en av dere oppnevnes som verge så står dere ansvarlige overfor Statsforvalteren mtp. å dokumentere at alt blir gjort korrekt.

https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/

https://www.vergemal.no/hva-betyr-det-aa-ha-verge.447476.no.html

Anonymkode: 76136...45f

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Sjekk med Statsforvalteren, HI. Det skal være klare regler for dette, både om det er medisinsk og økonomisk samtykke det er snakk om.

Om han er dement og ingen andre som tar seg av økonomien hans tenker jeg han bør få opprettet en verge. Jeg vet ikke hvordan det er hvis dere nærmeste også er arvinger, siden han er barnløs, men det kan nok Statsforvalteren svare deg på.

Det er også lurt å finne ut hvem som er registrert som nærmeste pårørende på sykehjemmet, hvem de kontakter om det er noe.

Om en av dere oppnevnes som verge så står dere ansvarlige overfor Statsforvalteren mtp. å dokumentere at alt blir gjort korrekt.

https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/

https://www.vergemal.no/hva-betyr-det-aa-ha-verge.447476.no.html

Om det er utført demensutredning på din onkel av nevrolog så kan det være at det står noe om samtykkekompetanse i journalen/erklæringen etter undersøkelsen, så har dere innsynsrett som nærmeste pårørende kan det være dere finner noe der også.

Takk for svar. Det er jeg som er nærmeste pårørende. Det er ikke skrevet en fremtidsfullmakt, og jeg har sagt jeg ønsker en verge da onkel ikke klarer betale regninger i nettbank osv. Han har aldri hatt nettbank heller så alt har foregått på den gamle måten. I forhold til arv vet jeg at det har vært snakk om at alt er testamentert bort til hjertesaken hans, men også at onkel har ønsket at vi skal overta huset. Hva som står skrevet i et testamente eller ikke aner vi ikke. Som en over her skrev er det blant annet huset vi ikke aner hva vi skal gjøre noe med ettersom sykehjemmet tar alle pengene omtrent. Han har et ønske nå om at han vil vi skal selge huset, og at vi skal få en del hver av dette. Og her kommer da vårt problem inn. Hvordan kan vi vite om det er i orden å selge etter hans ønske, og vil hans signatur være gyldig. Jeg har spurt sykehjemmet, men avventer svar. Jeg har snakket med en jurist, som sier at det kommer an på samtykkekompetansen. Men jeg står like langt da jeg ikke får noen ordentlige svar. To år har huset stått med løpende utgifter, og det er ikke sjans at onkel skal hjem igjen. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Er det noen som vet om demente som ligger på sykehjem har samtykkekompetanse? Og vil pårørende få beskjed om vedkommende er fratatt samtykkekompetansen? 

Man kan ikke bli fratatt kompetanse, men man kan miste den. Og det er heller ingen diagnose som i seg selv avgjør samtykkekompetanse på alle felt. Demens er snikende, og på et tidspunkt vil man på noen områder ikke være i stand til å ivareta egne interesser. Da bør «noen», enten pårørende, venner eller helsepersonell, bistå i å søke om verge.

Utnevnt verge skal bistå med å ivareta vergeholders interesser. Loven åpner for at man i noen tilfeller hvor en person ikke har samtykkekompetanse, kan bruke makt og tvang om det er fare for liv og helse. Da skal det alltid oppnevnes verge om ikke det er gjort før. 

Dersom onkelen din har verge, ville jeg snakket med vergen om huset. Dersom du ønsker å være verge må du ihvertfall trø varsomt, ettersom det kan stilles spørsmål ved om det faktisk er din onkels interesse eller din egen du ivaretar. 

Du har fått mange gode svar her men  jeg prøver meg lell.

Det er vanskelig å si noe på generelt grunnlag, det kommer ann på grad av demens og skaden sykdommen har gjort i hjernen. Og det må man jo se personen for å bedømme.

Som nærmeste pårørende har du krav på oppfølging etter loven på det du har behov for. Be om et møte med primærkontakt og lege. Hør hva de har å si. Spør om de har kartlagt han med MMS og Klokketest. dette er gode kartleggingsverktøy  for  demens som alle innen faget og som skal vurdere ting vil se etter.

Jeg ville også vurdert å be om innsyn i journal? så kan du  se hva de vurderer, om de ikke er så snakkesalige på sykehjemmet.

be om at det gjøres en samtykkevurdering. Den gjøres av lege og en av de som kjenner han best (helst sykepleier).

Den du vil ha bør ønske deg bør innholde: diagnose som kan påvirke samtykke og mulighet til å ta imot informasjon og forstå det som blir sagt. Samt vurdere evenen til å forstå konsekvenser av valg  han tar. Dernest bør den inneholde noe om hvilke områder han har eller ikke har samtykkekompetanse  for. Man kan ha samtykke for noe men ikke for andre ting. og så må det stå noe om den som vurderer det mener det er en varig eller midlertidig nedsatt samtykkekompetanse.

Det er litt forskjellig hvordan det føres, men hos oss legges det inn i et eget skjema. De skal der og så ha spurt om din mening om dette..

Når jeg er med på slike vurderinger kan den for eksempel lyde for hr Hansen:

X har demens av mild  til moderat grad, MMS og klokketest gir 25/30 og 4/5 poeng. Han  vurderes å være samtykkekompetent  dersom han får informasjon tilrettelagt hans kognitive evner.

eller.

XX har demens av alvorlig grad, MMS og klokketest gir  10/30 og 1/5 i poeng. Han kan ikke ta imot informasjon og ta beslutninger på grunnlag av dette. Han vurderes til ikke å ha samtykkekompetanse om bolig, økonomi og helse. Han kan ha noe samtykke og medbestemmelse om team som bekledning, ernæring og hvile/aktivitet.  Men han trenger veiledning i bekledning utendørs. Han har varig nedsatt samtykkekompetanse.

Selve vurderingen og konklusjonen er ikke så lang, men det skjema vi har går igejnnnom hele diagnosen og det rundt for å vurdere.

Her pleier arbeidsoppgaven min å stoppe, så hva veien videre er  kan jeg ikke så mye om men  jeg har sett at utfordringen med økonomisk verge er at de ofte  gjør minst mulig... jeg har opplevd at hus har stått på vent i årevis.  så om dere har mulighet til å ordne opp selv før dere ber om økonomisk verge hadde jeg gjort det...  Men vær sammen med alle som er arvinger om dette. Åpen dialog så dere ikke blir uenige etterpå!

Lykke til

Anonymkode: 557d4...b98

Bra svar, b98!

Viktig å få frem at han kan ha samtykkekompetanse på visse ting selv om han ev. ikke har det på andre ting.

Verge kan også være en nær pårørende, så lenge personen oppfyller kravene til å være verge. Trolig kan HI oppnevnes. Det vil være Statsforvalteren som utnevner verge etter å ha vurdert om personen oppfyller kravene.

Kan også være greit å forhøre deg med advokat, Hi, siden han er tydelig på hva han ønsker skal gjøres med huset nå og at arvingene skal få dette nå, og om du som nærmeste pårørende kan sette igang prosessen.

Jeg kommer ikke på hva det heter nå, men man kan også ha en "verge" midlertidig, som har fullmakt til å ta seg av alt av det økonomiske, men mulig det kun gjelder om pasienten er klar. Beklager at jeg ikke husker hva det heter, men et barn av et av mine familiemedlemmer ble oppnevnt til dette da ene forelderen var svært alvorlig syk og på det tidspunktet ikke i stand til å ta seg av egen økonomi, betale regninger osv. I det tilfellet måtte den syke underskrive på noe, og jeg mener også lege på avdelingen måtte bekrefte situasjonen. Bankene er ganske steile der (og det skal de være), så papirene må likevel være på plass slik at man kan få tilgang til kontoer, post osv. Hos din onkel er jo dette et varig behov for hjelp, så jeg antar dette siste bare kunne vært til hjelp i en overgangsperiode, inntil du eller annen person blir oppnevnt som varig verge.

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Da min ene forelder mistet samtykkekompetanse og fikk utnevnt verge (mitt søsken) gikk dette gjennom fylkesmannen, og jeg fikk da tilsendt skriftlig brev på dette. (Selv om jeg selvsagt allerede var informert). 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 28.9.2022 den 19.46):

Samtykkekompetanse er ikke noe som blir gitt eller fratatt. Det er noe man har eller ikke har, avhenig av grad av innsikt i situasjon og evne til å resonnere. Man kan være samtykkekompetent ganske langt inn i et demensforløp, og ha samtykkekompetanse på ett felt men fullstendig mangle det på et annet. Eksempelvis å kunne ta medisinske beslutninger selv om man ikke lenger forstår økonomi. Eller man kan ha fluktuerende samtykkekompetanse avhengig av dagaform.

Hvorvidt man som pårørende blir informert avhenger av om pasienten har oppgitt en som nærmeste pårørende. Det er stort sett kun næreste pårørende som får informasjon. Noen ganger har pasienten selv oppgitt at ingen skal informeres om noe som helst, og da blir det vanskelig når pasienten ikke lenger kan svare for om denne bestemmelsen står ved lag.  Heldigvis er slike scenarier ekstremt sjeldne.

Om en ikke lenger har samtykkekompetanse, og ikke har en framtisdfullmakt, må det oppnevnes en verge til å representere pasienten. Dette er ofte, men slettes ikke alltid, nærmeste pårørende.

Anonymkode: db386...0a5

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Samtykkekompetanse er ikke noe som blir gitt eller fratatt. Det er noe man har eller ikke har, avhenig av grad av innsikt i situasjon og evne til å resonnere. Man kan være samtykkekompetent ganske langt inn i et demensforløp, og ha samtykkekompetanse på ett felt men fullstendig mangle det på et annet. Eksempelvis å kunne ta medisinske beslutninger selv om man ikke lenger forstår økonomi. Eller man kan ha fluktuerende samtykkekompetanse avhengig av dagaform.

Hvorvidt man som pårørende blir informert avhenger av om pasienten har oppgitt en som nærmeste pårørende. Det er stort sett kun næreste pårørende som får informasjon. Noen ganger har pasienten selv oppgitt at ingen skal informeres om noe som helst, og da blir det vanskelig når pasienten ikke lenger kan svare for om denne bestemmelsen står ved lag.  Heldigvis er slike scenarier ekstremt sjeldne.

Om en ikke lenger har samtykkekompetanse, og ikke har en framtisdfullmakt, må det oppnevnes en verge til å representere pasienten. Dette er ofte, men slettes ikke alltid, nærmeste pårørende.

Tusen takk. Jeg er oppført som nærmeste pårørende og er den all kommunikasjon fra sykehjemmet går til. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk. Jeg er oppført som nærmeste pårørende og er den all kommunikasjon fra sykehjemmet går til. 

Jeg vil anbefale deg å ha en dialog med sykehjemmet om din nære. Spørsmål om samtykkekompetanse kan godt komme fra deg, og så kan personalet sammen med institusjonslegen gjøre en vurdering. Om din nære fremdeles kan svare for seg er det lurt at dere lager en plan sammen med sykehjemmet, en såkalt palliativ plan. Dette er vanligst hos kreftsyke, men demente trenger det nesten mer da en kan forvente at de utover i sykdomsforløpet ikke lenger kan gi uttrykk for sine behov. Planen kan inneholde opplysninger om hva pasienten finner viktig i livet, hva personalet skal fokusere på for å gjøre denne fasen av livet mest leveverdig og i tråd med personens ønske. Videre hva pasienten ønsker ved forverring i helsetilstand, hvilke tiltak som ønskes og ikke ønskes satt i verk. Det er medisinske vurderinger som ligger til grunn for om det blir startet gjenopplivingsforsøk eller intensivbehandling, men man står fritt til å velge det bort. Enkelt forklart, du blir ikke satt til HLR+ om legen mener det ikke er forsvarlig, men det står deg fritt å bestemme at du ikke vil motta slik behandling. 

Anonym bruker skrev (På 30.9.2022 den 9.27):

Jeg vil anbefale deg å ha en dialog med sykehjemmet om din nære. Spørsmål om samtykkekompetanse kan godt komme fra deg, og så kan personalet sammen med institusjonslegen gjøre en vurdering. Om din nære fremdeles kan svare for seg er det lurt at dere lager en plan sammen med sykehjemmet, en såkalt palliativ plan. Dette er vanligst hos kreftsyke, men demente trenger det nesten mer da en kan forvente at de utover i sykdomsforløpet ikke lenger kan gi uttrykk for sine behov. Planen kan inneholde opplysninger om hva pasienten finner viktig i livet, hva personalet skal fokusere på for å gjøre denne fasen av livet mest leveverdig og i tråd med personens ønske. Videre hva pasienten ønsker ved forverring i helsetilstand, hvilke tiltak som ønskes og ikke ønskes satt i verk. Det er medisinske vurderinger som ligger til grunn for om det blir startet gjenopplivingsforsøk eller intensivbehandling, men man står fritt til å velge det bort. Enkelt forklart, du blir ikke satt til HLR+ om legen mener det ikke er forsvarlig, men det står deg fritt å bestemme at du ikke vil motta slik behandling. 

Takk for svar. For meg virker det som at samtykkekompetansen fortsatt er intakt, men jeg skulle gjerne hatt det skriftlig

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. For meg virker det som at samtykkekompetansen fortsatt er intakt, men jeg skulle gjerne hatt det skriftlig

Det kan du sikkert få. Men siden den uansett må vurderes fortløpende i aktuelle situasjoner så har jo ikke et slikt notat noe verdi for deg. 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 timer siden):

Det kan du sikkert få. Men siden den uansett må vurderes fortløpende i aktuelle situasjoner så har jo ikke et slikt notat noe verdi for deg. 

Nei, men det er i forhold til ønsker fra onkel om hva vi skal gjøre med blant annet huset 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...