Gå til innhold

Jeg har en milliard husfluer!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanlig, svarte fluer. Som jeg har googlet meg til at er såkalte husfluer. Det er _mange_!! Her en dag knerta jeg 25 stk på 5 minutter. Nå er de formert igjen! Legger de egg noe sted? Mange av de er små, åpenart ganske ferske. 

tips?)

Anonymkode: 78091...c0b

Skrevet

Jeg hadde også en liten invasjon. Noe som gjorde at jeg trodde de hadde lagt egg et eller annet mystisk sted. Men jeg kunne ikke skjønne det, for... hvor??

Jeg kjøpte et par fluepapir på biltema, slike snurregreier som henges fra taket. I tillegg kjøpte jeg epleeddikk på butikken (ikke vanlig eddik, må være en av type eppleeddikk eller noe annet som har fruktsmak igjen i seg), tørrgjær og hadde dette oppi en 1,5 liters brusflask, som jeg hadde kuttet toppen på som jeg snudde opp ned etterpå, som en slags "lokk" i flaske som gjorde at fluene kunne krype ned i, men ikke kom opp og ut av så lett igjen. I tillegg hadde jeg et par dråper oppvaskmiddel i.

Dette lukter! Så ikke ha det stående rett ved senga eller hvor barna kan velte det ut over.

Men det er poenget også. For fluene lukter dette himmelsk godt. Har du i litt sukker også så får gjæren vokst seg litt mer. Den slipper ut CO2, som også tiltrekker fluer.

Åh, og fluene er rene torturen nattestid når en prøver å sove.

Nå er vi endelig fri for dem. Heldigvis!

Anonymkode: 7c366...68e

Skrevet

Når jeg nevner det med å snu toppen opp ned i brusflasken mener jeg sånn:

delaem-lovushku-dlya-muh-iz-plastikovoj-

Skrevet

Det funker på bananfluer og. Men jeg bruker kun 50% vanlig eddik og 50% vann pluss en liten dråpe zalo for å fjerne hinnen de kan gå på på vannet. Da ramler de nedi og drukner. Jeg satte ut en slik felle i går kveld, og nå er alle fluene druknet.

Anonymkode: 5eb7a...18d

Skrevet

Hadde et lignende problem for et par uker siden.

Tror jeg knærta 40 fluer tilsammen på en uke. Dette var ikke vanlige husfluer men blåe spyfluer, sånne svære beist man hører kommer flygende. Jævlig ekkelt! Kunne ikke skjønne hvor de kom ifra.

Plutselig ble de borte. Regner med det er fordi det ble kaldere ute.

Anonymkode: f491c...0fa

Skrevet

Takk for tips!! Da prøver jeg det, etter ha vaska ned huset!!😅 

Skrevet

Jeg kan ikke fordra lukten av eddik, og fant ut ar alkohol gjør samme nytten. En slant av vin, litt billig øl e.l tiltrekker seg fluer.  Litt oppvaskmiddel i og de drukner.

Anonymkode: 99d28...fb7

Skrevet

Pølsevann funker veldig godt, oppdaget det en kveld jeg glemte å vaske gryta etter å ha trukket pølser.

Anonymkode: 51b25...2af

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kan ikke fordra lukten av eddik, og fant ut ar alkohol gjør samme nytten. En slant av vin, litt billig øl e.l tiltrekker seg fluer.  Litt oppvaskmiddel i og de drukner.

Anonymkode: 99d28...fb7

😄

Ja, det gjør samme nytten. Bare husk et par dråper zalo (el lign). Gjerne ha i litt tørrgjær også, for det er ikke bare lukten av "søt frukt som råtner" som tiltrekker fluer, men også den CO2 som dannes av at søt frukt råtner og gjærer.

Skrevet

Testa  zalo og eddik Vs zalo og rødvin. Vinen drar flest fluer.

Anonymkode: 22f26...bab

Skrevet

Har prøvd nå med øl. Jeg har ikke noe åpna vin å ta av... Foreløpig tror jeg de bare ler av meg her de svinser rundt pc'n min mens den flaska står 20 cm unna...

Skrevet

Fluer legger ofte egg i vinduet. Når det begynner å bli kaldere ute og vi varmer mer opp inne, klekkes de. Det er lurt å åpne vinduene og vaske godt langs alle kanter og i hjørner. Ikke sikkert du ser noe, men de er der. 

Skrevet

Tøm all søppel. Rens alle sluk og vannlåser. Fjern gammel mat og døde planterester. Vask vinduer, søppelkasser, søppelkasser  matbod ol. Så kan du begynne med eddik, vin og andre triks.

Anonymkode: c2249...ffc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tøm all søppel. Rens alle sluk og vannlåser. Fjern gammel mat og døde planterester. Vask vinduer, søppelkasser, søppelkasser  matbod ol. Så kan du begynne med eddik, vin og andre triks.

9f5cdb1a561f2b38ae1e53b34e210878.jpg?127

Skrevet
Tekla123 skrev (9 minutter siden):

Fluer legger ofte egg i vinduet. Når det begynner å bli kaldere ute og vi varmer mer opp inne, klekkes de. Det er lurt å åpne vinduene og vaske godt langs alle kanter og i hjørner. Ikke sikkert du ser noe, men de er der. 

Takk for tips! 

Det var tydeligvis en opphopning bak en høyttaler her, for det formelig sverma opp en hel haug når jeg tørka støv bak der, så skal vaske skikkelig der og! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

9f5cdb1a561f2b38ae1e53b34e210878.jpg?127

Det burde være selvfølgeligheter, men som regel er problemet at noe av det ikke er gjort. Fluelarvene må ha mat for å utvikle seg.

Skrevet

Sjekk alle potteplanter!

Anonymkode: c2c4c...25f

Skrevet

Det burde være selvfølgeligheter, men som regel er problemet at noe av det ikke er gjort. Fluelarvene må ha mat for å utvikle seg.

Ja, det er selvfølgeligheter.

Åh, og jeg angrer litt på at jeg la ut bildet uten tekst. Ikke fordi jeg er bekymret for at admin vil reagere, men det også, men fordi jeg ikke mente det som noe dumt ved deg, men at det er innlysende og en selvfølgelig det du skrev.

Skrevet

Har vært borte en uke mens ungdommen har vært alene hjemme. Det resulterte i en ekkel matdunk (de tømte, men gjorde ikke rent). Den, og alle de andre dunkene samt bunn i skuffen rengjorde jeg på mandag. Hadde det vært bananfluer hadde det vært veldig innlysende; men det er altså husfluer. Nå har jeg skrubba kjøkkenskap på utsiden, og vaska kjøkkenvinduet skikkelig. De er primært på kjøkken, stue og badet (av alle ting). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har vært borte en uke mens ungdommen har vært alene hjemme. Det resulterte i en ekkel matdunk (de tømte, men gjorde ikke rent). Den, og alle de andre dunkene samt bunn i skuffen rengjorde jeg på mandag. Hadde det vært bananfluer hadde det vært veldig innlysende; men det er altså husfluer. Nå har jeg skrubba kjøkkenskap på utsiden, og vaska kjøkkenvinduet skikkelig. De er primært på kjøkken, stue og badet (av alle ting). 

Sjekk lufteventil eller vifte på badet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da har du nok grunnet ut hvor de kommer fra. Husfluer formerer seg raskt. Det kan ta bare en uke fra egg til kjønnsmoden flue.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Da har du nok grunnet ut hvor de kommer fra. Husfluer formerer seg raskt. Det kan ta bare en uke fra egg til kjønnsmoden flue.

Men hvorfor forsvinner de ikke nå som det mest åpenbare er vaska? De har jo ikke sugga rundt her en uke, var bare matdunken de ikke skjønte de burde sjekka. 

Skrevet
Tekla123 skrev (20 minutter siden):

Sjekk lufteventil eller vifte på badet. 

Takk for tips!

Skrevet

Men hvorfor forsvinner de ikke nå som det mest åpenbare er vaska? De har jo ikke sugga rundt her en uke, var bare matdunken de ikke skjønte de burde sjekka. 

For det første kan de leve en stund. Når det har blitt så mange er det også mange som har hatt mulighet til å legge egg alle steder. Har du sjekket dluk og vannlåser? Ingen matrester under senga på rometctilvtenåringen? 

Selv om du har funnet et ynglested kan det være flere.

En ting til? Har dere leieboer eller bor tett på andre? Har du sett dem i det siste? Jeg kjenner noen som oppdaget at naboen hadde ligget død noen uker på grunn av flueinvasjon.

Skrevet (endret)

Jeg pleier å lage en miks av en skvett øl eller vin, litt honning, litt eddik og litt vann. Så tar jeg det på noen små vaser jeg har som er trange i halsen. Tar litt matpapir eller plastfolie over og stikker et hull som er stort nok til å krabbe ned i. Plasserer disse ved kjøkkenvasken og om jeg mistenker at det er noe i potteplanter så setter jeg en der. Vips, så er de borte. 

Beklager, ser nå at du skrev husfluer. Jeg tenkte fruktfluer. 

Endret av Himmel og hav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...