Gå til innhold

I dag fikk jeg kjeft av mor og sønn, og sank så lavt at jeg tok igjen

Anbefalte innlegg

Forrige uke var det sesongens siste kamp, og jeg har da pleid å lage til noe etter kamp, men sønnen min var syk, så det ble utsatt til i dag. Jeg laget vafler og hadde kjøpt inn jus og kakao og bakt boller.

Saken er at ene forelderen på laget aldri kan delta på noe. Ingen dugnader, ingen opprydding etter kamp eller noe. Det er nemlig en lillesøster der som har leggetid rett etter kamp. Men… i dag var det visst ikke så nøye med leggetiden. «Laget» startet på samme tid som kampene pleier å slutte. De måtte jo delta nå som det var noe sosialt. Og lillesøster var så klart med. Leggetid fikk være leggetid. To timer på overtid tåler man av og til.

Uansett. Jeg har altså styret og ordnet for å få dette til. Jeg bakt og jeg stekte vafler. Så kommer sønnen hennes bort til meg og sier «jeg liker ikke noe av det du har laget. Hva pokker skal jeg spise? Kan jeg ta en cola og en sjokolade fra kiosken?» jeg svarer at mor fint kan kjøpe det, men få kan han ikke. Da forteller han meg hvor idiotisk det er å servere vafler og boller når han ikke liker det. Gutten er 13 år, så jeg svarte han, mens moren hans hørte på «det er helt ok å ikke like noe, deg skal du få lov til. Men jeg har nå stått og brukt mye tid på å bake boller og steke vafler. Vi skulle gjøre noe hyggelig sammen, og alle visste hva jeg skulle servere, så dere kunne tatt med noe eget om du ikke liker det. Men du trenger faktisk ikke si det til meg. Du kan holde det for deg selv»

Og nå er moren sint på meg. For sånn snakker man ikke til barn, og den sjokoladen er jo ikke noe tap for klubben. Hvorfor skal alle andre enn hennes sønn ha det hyggelig? Skal klage meg inn til klubben.

Mulig jeg sank lavt, men det må da være ok å si fra på en hyggelig måte vel? Uten å motta sure miner? Og det var ikke sånn at jeg gjorde det med vilje. Jeg skrev tydelig at jeg ville lage vafler og boller, og hvis noen har allergier så skulle de si fra, så skulle jeg kjøpe inn noe til dem. Jeg har ikke hørt et pip fra noen.

Sank jeg for lavt her?

Anonymkode: 89a16...cb6

Fortsetter under...

Forhistorien er ikke så interessant, for din frustrasjon over at mor ikke stiller opp skal ikke gå utover barnet. Det er alltid noen i en klubb som ikke blir fulgt opp hjemmefra i idretten sin.

Men ungen var ufin, og det har du helt klart lov å si fra om. Utakknemlighet og dårlig oppførsel kan fint "landsbyen" hjelpe til med å plukke av ungene.

Anonymkode: 11cc2...d94

Nei, det synes jeg ikke du gjorde!

Her er det et barn og en mor som begge tydeligvis trenger å oppdras.

Tror jeg nesten hadde ønsket at klubben fikk en henvendelse på dette, for da ville jeg krevd at man løfter denne saken - som egentlig er en sak hvor enkelte foreldre alltid velger å unndra seg fra det å bidra til klubben, og likevel velger å stadig være negativ mot de som bidrar. Og nå har dette også smittet over på at barn av de som ikke bidrar begynner å bli frekke mot de som stiller opp og bidrar, og at dette er et miljøproblem som klubben må ta tak i!

Jeg tviler på at den moren vil ta opp noe som helst med klubben, for hun vet hun har lite å komme med. Det er hun som oppdrar guttungen til å bli like frekk som henne selv, og hun vet også at det du sa var helt greit så lenge gutten var frekk. Hun vet nok også utmerket godt at det er du - som stadig stiller opp på alle mulige måter - som har goodwill her, ikke henne selv som stadig sniker seg unna og i tillegg lar ungen være frekk mot deg.

Før neste anledning hvor det må bakes så kan du jo få noen fra klubben om å gi beskjed til henne om at hun får bake noe å ta med siden den nå er hennes tur. Nekter hun, eller "ikke har tid", så er det greit å informere om at hun da bør sørge for at gutten hennes ikke er frekk mot andre selv om han ev. ikke liker akkurat det andre da baker.

Anonymkode: 3cfc1...999

Du har jo vitterlig ikke sunket ned på deres nivå, du har jo forklart hva som er dealen. På en riktig pen måte, spør du meg. 

La nå denne damen for all del klage deg inn for klubben. Du har gjort alt rett. Kudos! 

Anonymkode: 8b33a...d89

Glemte å ta med det. Hun er såpass lite tilstede at hun ikke vet at OM hun melder meg inn til klubben. Så skal dette tas opp med styret. Og der sitter jeg.. som nestleder. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har jo vitterlig ikke sunket ned på deres nivå, du har jo forklart hva som er dealen. På en riktig pen måte, spør du meg. 

La nå denne damen for all del klage deg inn for klubben. Du har gjort alt rett. Kudos! 

Enig! Skulle ønske jeg var like god på såpass gjennomtenkt tilbakemelding der og da, jeg kommer gjerne på noe vettugt lenge etterpå når det er for sent. 

Helt på sin plass det du skriver her. Hvis jeg stod på sidelinjen ville jeg sikkert gitt ett anerkjennende blikk etterpå og tenkt, enda godt noen har evnen til å si i fra. 

Anonymkode: 2e966...f4e

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å ta med det. Hun er såpass lite tilstede at hun ikke vet at OM hun melder meg inn til klubben. Så skal dette tas opp med styret. Og der sitter jeg.. som nestleder. 

Det er dessverre irrelevant, siden du da må fratre som inhabil. 

Jeg synes ikke du sa noe som var over streken. 

Men hvis hun klager og du må forsvare deg, så ville jeg ha latt være å nevne at de aldri bidrar, for da virker det som om du har en grunn til å svare surt tilbake. 

Og du var jo ryddig. Tipper klubben er lite interessert i at folk skal forsyne seg i kiosken pga kresne unger. 

Du kan jo krysse fingrene for at hun melder deg. Så kan hun presentere «min sønn får ikke gratis sjokolade -det er urettferdig» for et helt styre i klubben. Jeg vil gjerne være flue på veggen.

Du sa fra på en ok måte. Noen mennesker (både barn og voksne) er grenseløse.

Anonymkode: b66bf...de0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er dessverre irrelevant, siden du da må fratre som inhabil. 

Nei. Jeg må ikke fratre. Jeg fortelle hva som skjedde, og så går vi videre til neste sak. Vi får se på torsdag om hun har meldt det inn. 

the amazing spidermamma skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke du sa noe som var over streken. 

Men hvis hun klager og du må forsvare deg, så ville jeg ha latt være å nevne at de aldri bidrar, for da virker det som om du har en grunn til å svare surt tilbake. 

Og du var jo ryddig. Tipper klubben er lite interessert i at folk skal forsyne seg i kiosken pga kresne unger. 

De kunne ha kjøpt noe. Hun sier alltid «det er ikke pengene det står på, det er prinsippet» før hun betaler til klassekasse og klubbkasse, kontigenter og egentlig det meste. Og hun er klar på hvor mye penger hun har. Vet de er greit bemidlet da.

Jeg har forresten aldri straffen sønnen for at hun er tafatt. Jeg har veldig lite til overs for henne, og tenkte at sønnen kanskje sa dette til meg fordi han er trygg på meg. Har jo kjent han en del år nå som treneren hans. Har egentlig er helt greit forhold til han.

Ufin? Absolutt ikke. Du var saklig, sa det som det var og satte en snørrvalp av en 13 åring litt på plass. 13 år, jeg trodde gutten var 6 år. Makan. Ikke rart gutten er en frekkas om mor blir forbanna for at engelen hennes ikke får det som han vil. Noe forteller meg at det finnes grunner til at gutten er som han er. Å mor bør holde kjeft, bidra og betale som alle andre. Gutten fortjener en liten ørefik, men det gjør jammen mor også. 

Anonymkode: de656...c71

Jeg kunne fint ha funnet på å svare høyt så mor hørte det: "Helt greit at du ikke liker det jeg har stekt istand. Så da foreslår jeg at din mor arrangerer neste gang. Det går jo fint nå som leggetid til lillesøster ikke er så viktig lenger".

Anonymkode: 0a44a...45b

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du skal selvsagt ikke være med å behandle en klage på deg, så i den saken vil du være inhabil. 

Ellers var kommentaren din helt på sin plass. 

Anonymkode: cd43c...fdb

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Forrige uke var det sesongens siste kamp, og jeg har da pleid å lage til noe etter kamp, men sønnen min var syk, så det ble utsatt til i dag. Jeg laget vafler og hadde kjøpt inn jus og kakao og bakt boller.

Saken er at ene forelderen på laget aldri kan delta på noe. Ingen dugnader, ingen opprydding etter kamp eller noe. Det er nemlig en lillesøster der som har leggetid rett etter kamp. Men… i dag var det visst ikke så nøye med leggetiden. «Laget» startet på samme tid som kampene pleier å slutte. De måtte jo delta nå som det var noe sosialt. Og lillesøster var så klart med. Leggetid fikk være leggetid. To timer på overtid tåler man av og til.

Uansett. Jeg har altså styret og ordnet for å få dette til. Jeg bakt og jeg stekte vafler. Så kommer sønnen hennes bort til meg og sier «jeg liker ikke noe av det du har laget. Hva pokker skal jeg spise? Kan jeg ta en cola og en sjokolade fra kiosken?» jeg svarer at mor fint kan kjøpe det, men få kan han ikke. Da forteller han meg hvor idiotisk det er å servere vafler og boller når han ikke liker det. Gutten er 13 år, så jeg svarte han, mens moren hans hørte på «det er helt ok å ikke like noe, deg skal du få lov til. Men jeg har nå stått og brukt mye tid på å bake boller og steke vafler. Vi skulle gjøre noe hyggelig sammen, og alle visste hva jeg skulle servere, så dere kunne tatt med noe eget om du ikke liker det. Men du trenger faktisk ikke si det til meg. Du kan holde det for deg selv»

Og nå er moren sint på meg. For sånn snakker man ikke til barn, og den sjokoladen er jo ikke noe tap for klubben. Hvorfor skal alle andre enn hennes sønn ha det hyggelig? Skal klage meg inn til klubben.

Mulig jeg sank lavt, men det må da være ok å si fra på en hyggelig måte vel? Uten å motta sure miner? Og det var ikke sånn at jeg gjorde det med vilje. Jeg skrev tydelig at jeg ville lage vafler og boller, og hvis noen har allergier så skulle de si fra, så skulle jeg kjøpe inn noe til dem. Jeg har ikke hørt et pip fra noen.

Sank jeg for lavt her?

Herlighet, noen må jo oopdra drittungen og du var da virkelig så mild at det nesten er til å få utslett av. HVis det der er nok til å få dem trukket opp så får de bare det, da. Hvordan kan du ha så lav selvfølelse at du tror at det er å "synke så lavt", forresten?

Anonymkode: d5e1e...934

Hah, da er det jammen godt både gutten og moren møtte på deg og ikke meg i den sammenhengen for deres del!! Jeg hadde sagt høyt ved første kommentar fra den drittungen:

«Hva er det jeg hører du står her og sier?? Står du her og KJEFTER på meg fordi du ikke LIKER det som står fremme?? HAR DU IKKE HØRT OM RESPEKT, DIN LILLE BORTSKJEMTE DRITT???? Du er 13 år, ikke 3 år, så kom deg vekk herfra NUH, eller så skal du få smake noe du ABSOLUTT ikke liker. Værsegod neste!

Og hadde moren kommet bort etterpå/underveis, sp hadde jeg sagt at hun måtte tatt med seg gutten hjem for å forsøke å oppdra han skikkelig. For slike fremtidige «menner»  er det ingen som vil være sammen med, og han kommer til å bo hjemme i skjørtet hennes til hun parkerer under torven, LYKKE TIL!

Anonymkode: 46f81...f37

Du sank ikke for laft! Egentlig burde du gitt tydelig beskjed til moren, at det er påtide hun begynner å oppdra ungen sin så andre slipper. Og å klage på andre når de har brukt fritiden sin på å ordne til barna når hun selv ikke gidder blir for dumt! Hun må bare klage til hun blir blå og gjøre seg selv til latter. Om hun vil ha ansvar for servering neste gang er hun hjertelig velkommen! 

Drittkjærring!

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Forhistorien er ikke så interessant, for din frustrasjon over at mor ikke stiller opp skal ikke gå utover barnet. Det er alltid noen i en klubb som ikke blir fulgt opp hjemmefra i idretten sin.

Men ungen var ufin, og det har du helt klart lov å si fra om. Utakknemlighet og dårlig oppførsel kan fint "landsbyen" hjelpe til med å plukke av ungene.

Anonymkode: 11cc2...d94

Forhistorien er ganske så relevant og interessant jo. 

Anonymkode: 89041...20f

Er vel slike unge som er et resultat av å ikke bli korrigert i yngre alder...

Stakkars gutt, han har en tøff tid foran seg. For slik oppførsel er det veldig få voksne (og venner) som aksepterer og godtar. Barn er et resultat av sine foreldres oppdragelse og denne moren har ikke akkurat gjort en solid jobb. 

Anonymkode: f3bdd...ea2

Du var veldig tydelig og saklig. Hun må jo bare værsågod melde dette inn til styret. Det er nok flere der som har merket seg den manglende deltakelsen hennes, ved dugnader og slikt. Når barnet sier sånt til en voksen, så er det klart at du ikke er alene som har skjønt hvordan han også er. 

Flaut altså!

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er vel slike unge som er et resultat av å ikke bli korrigert i yngre alder...

Stakkars gutt, han har en tøff tid foran seg. For slik oppførsel er det veldig få voksne (og venner) som aksepterer og godtar. Barn er et resultat av sine foreldres oppdragelse og denne moren har ikke akkurat gjort en solid jobb. 

Må legge til at du opptrådte eksemplarisk og voksent. Blir spennende å se om det kommer inn klage. Hold oss gjerne oppdatert. 

Du var mye mer diplomatisk og pedagogisk enn jeg sannsynligvis ville vært. Ikke rart at 13-åringen er uspiselig, når man hører morens reaksjon. Sånn blir ungene når de aldri blir korigert og læres opp til at de er den viktigste i verden.

Anonymkode: 3776f...9d9

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Sank jeg for lavt her?

Jeg svarte et barn på aktiviteten jeg drev her om dagen som ikke likte mine to alterntaiver til snacks at  jeg drev ikke med tvang, da slapp hun jo å spise. og ferdig med det...  ikke noe reaksjon fra 10 åringen...stod noen foreldre rundt som nikket bekreftende. Nei det er ikke mitt problem tenker jeg. jeg ga noen tilbud, men unger har jo mat hjemme og kan vente litt om de er så sultne...

Over streken? nei. jeg hadde nok ikke giddet å svare så langt som deg da... fritt valg kan la være..

Anonymkode: d0eb4...77f

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Sank jeg for lavt her?

Tenker du vet selv at denne reaksjonen var innafor, såfremt du sa det du sa på en ålreit måte og ikke skrek det i ansiktet hans.

Anonymkode: 8281f...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...