Gå til innhold

"Krevende" barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Viktig poeng, og hvem hjelper dem med det helt i begynnelsen? Jo, foreldre. Den speilingen, samhandlingen, hva du enn kaller det, starter første gang du ser barnet ditt i øynene. Dette fortsetter foreldre med i mer og mer avanserte former - og etter hvert bidrar flere og flere andre personer - resten av livet.

Anonymkode: 61cfa...003

Det er vel dette som for de aller fleste som har svart i tråden er helt opplagt.

Det å lære barna sosial kompetanse skjer fra begynnelsen. Og hvor best gjør man det enn i omgivelser og situasjoner som er trygg for barnet - i barnets hjem (noe HI tydeligvis har et problem med, at barnet korrigeres i eget hjem med gjester tilstede). Gjester som bes hjem er jo som regel også personer som barnet har større eller mindre tilknytning til, eller er i ferd med å få det.

De som ikke har fått denne speilingen, samhandlingen og fått lære sosial kompetanse på en god måte som barn, de sliter jo som voksne, det viser all forskning. Å ikke ha lært dette viser seg jo tydelig i utfordringer med å samhandle med andre, passe inn, skape gode relasjoner osv. For noen er en slik manglende kompetanse direkte årsak til at de ikke passer inn i yrkeslivet også.

Og ja, reguleringen av sosial adferd til å være positiv for den enkelte og for fellesskapet pågår hele livet.

Anonymkode: ea8bd...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke det samme å være i barnehagen eller hjemme. Det er faktisk en veldig stor forskjell. Jeg tror heller ikke at to ansatte der vil sitte å skravle og be barna gå bort fordi de er for krevende 🙂

Men det er da mange andre situasjoner som gjør at barna må gå bort, være stille eller innrette seg på andre måter, det er jo helt naturlig.

Anonymkode: 5cb52...dfe

Skrevet
ulenissen skrev (18 minutter siden):

Det som forbauser meg er jo at du ikke et øyeblikk vurderer eget standpunkt når samtlige er uenig med deg, og viser både til fagkunnskapen og praksiserfaringer. Det er temmelig spesielt!

Nå aner jeg ikke noe om HIs bakgrunn.

Men det er jo ironisk når hele tråden kan ses på som et eneste eksempel på hva som gjerne skjer når man som barn ikke lærer normale sosiale grenser og samhandlinger og ikke får balanse mellom selvhevdelse og selvregulering og empati.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men det er da mange andre situasjoner som gjør at barna må gå bort, være stille eller innrette seg på andre måter, det er jo helt naturlig.

Okay. Bare fordi jeg ble nysgjerrig : i hvilke *mange situasjoner i bhg må barn gå bort og være stille? 

Skrevet
ulenissen skrev (18 minutter siden):

Det som forbauser meg er jo at du ikke et øyeblikk vurderer eget standpunkt når samtlige er uenig med deg, og viser både til fagkunnskapen og praksiserfaringer. Det er temmelig spesielt!

Nå vet vel strengt tatt ingen her om min kompetanse når det gjelder barn? Og nei, jeg endrer ikke syn alene fordi alle i en tråd her er uenige.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Den virkelig utviklingen skjer først nå man velger kilder man ikke har vurdert tidligere - da får man utfordret seg selv. Da selvsagt underforstått at det uansett dreier seg om seriøse kilder/forskning.

Den virkelige utviklingen? 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Den virkelige utviklingen? 

Ja

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja

Da må jeg undre meg over hvor mange ulike kilder og tid andre her bruker på å lese dette? 

Skrevet
NotNaomi skrev (33 minutter siden):

Nå handlet HI om hvordan man behandler barn når det er besøk hjemme. Det sklir ut her som sagt, og jeg får tusen spørsmål om helt andre settinger. Jeg er tydeligvis alene om å mene Det jeg gjør i HI, og tråden ble overraskende lang. At det blir litt kaos i toppen her bør du forstå når jeg blir presentert for helt andre scenarioer enn hva utgangspunktet var. Er egentlig forbauset over at jeg har svart såpass mye helt spontant uten å skrive mer feil enn akkurat det jeg korrigerte (!) meg selv på. Så.. ja

Rettelse: BLE korrigert på! 🙂

Ja, hi handler om at barn ikke må korrigeres når man har besøk hjemme. Det har du fått mange gode innspill på, og så har diskusjonen utviklet seg naturlig derfra. Du kan ikke forvente at det i en diskusjon med mange mennesker ikke skal bli en videre tolkning. 

Og jeg vet at du ikke lar deg styre av flertallet og aldri endrer mening uansett hvor gode argument og henvisning til forskning osv, men blir du aldri litt i tvil om du kanskje har misforstått litt når du får så unison motbør på det du mener?

Anonymkode: d0214...ab3

Skrevet
NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Nå vet vel strengt tatt ingen her om min kompetanse når det gjelder barn? Og nei, jeg endrer ikke syn alene fordi alle i en tråd her er uenige.

Aldri verden om du har noen som helst faglig kompetanse når det kommer til barn.

Skrevet
NotNaomi skrev (14 minutter siden):

Man skjønner jo etterhvert at din såkalte kompetanse er det du tror og mener. Du har nok ingen faglig kompetanse i verken barn eller voksne. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, hi handler om at barn ikke må korrigeres når man har besøk hjemme. Det har du fått mange gode innspill på, og så har diskusjonen utviklet seg naturlig derfra. Du kan ikke forvente at det i en diskusjon med mange mennesker ikke skal bli en videre tolkning. 

Og jeg vet at du ikke lar deg styre av flertallet og aldri endrer mening uansett hvor gode argument og henvisning til forskning osv, men blir du aldri litt i tvil om du kanskje har misforstått litt når du får så unison motbør på det du mener?

Det er helt greit at det blir utenfor det helt eksakte tema. Jeg nevnte det i den settingen fordi det faktisk krever sitt å mene noe alene i en tråd når så mange stiller spørsmål. Jeg svarer helt spontant her, så det hadde kanskje ikke vært så rart om jeg tråkket mer feil. Nei, jeg har ikke blitt i tvil i denne tråden, og ikke det jeg kan huske i andre tråder heller. Men jeg ser flere gode synspunkter og argumenter noen ganger. 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Nå er jeg blitt forvirret av deg. Først sier du at barn skal få lov til å utfolde seg og ikke skal korrigeres foran andre. Men så er korrigering ok når det er snakk om fysiske ting. Så kan de ikke forvente å være midtpunkt hele tiden selv om det er det de ønsker, og da får de ikke utfolde seg som de er. Så skal de korrigeres selv om de er sammen med andre, og de skal heller ikke utfolde seg fullt ut om det er til ulempe for andre. De må også korrigeres der og da.

Mitt inntrykk er at du har innsett at du tar feil, men ikke ønsker å innrømme det, men heller fortsette å debattere det slik at det ikke synes at du har endret mening.

Alle andres mening her er:

Barn kan ikke forvente å være i fokus hele tiden når man har besøk- være seg barn eller voksne. Om barna, ved besøk hjemme, handler utover det gjestene eller foreldrene aksepterer, så er det helt ok å korrigere adekvat. Barn kan også oppholde seg på et annet rom når foreldre har besøk. Dette betyr ikke at man ber barnet gå vekk, men at man foreslår f.eks at barnet kan gå på rommet og leke litt med biler/lego eller hva de har der.

Er du uenig i det?

Anonymkode: 5f73c...9b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg blitt forvirret av deg. Først sier du at barn skal få lov til å utfolde seg og ikke skal korrigeres foran andre. Men så er korrigering ok når det er snakk om fysiske ting. Så kan de ikke forvente å være midtpunkt hele tiden selv om det er det de ønsker, og da får de ikke utfolde seg som de er. Så skal de korrigeres selv om de er sammen med andre, og de skal heller ikke utfolde seg fullt ut om det er til ulempe for andre. De må også korrigeres der og da.

Mitt inntrykk er at du har innsett at du tar feil, men ikke ønsker å innrømme det, men heller fortsette å debattere det slik at det ikke synes at du har endret mening.

Alle andres mening her er:

Barn kan ikke forvente å være i fokus hele tiden når man har besøk- være seg barn eller voksne. Om barna, ved besøk hjemme, handler utover det gjestene eller foreldrene aksepterer, så er det helt ok å korrigere adekvat. Barn kan også oppholde seg på et annet rom når foreldre har besøk. Dette betyr ikke at man ber barnet gå vekk, men at man foreslår f.eks at barnet kan gå på rommet og leke litt med biler/lego eller hva de har der.

Er du uenig i det?

Jeg har absolutt ingen problemer med å innrømme feil. Har jo her i denne tråden akkurat innrømmet det!! 

Ellers er alt du tar opp her, diskutert tidligere i tråden. 

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Jeg har absolutt ingen problemer med å innrømme feil. Har jo her i denne tråden akkurat innrømmet det!! 

Ellers er alt du tar opp her, diskutert tidligere i tråden. 

Men er du enig eller uenig med oss andre?

Skrevet
NotNaomi skrev (3 timer siden):

Jeg er ganske selvsikker når det gjelder min kunnskap om barn og hva jeg mener er riktig og ikke så god oppdragelse. Selvfølgelig får jeg også nye perspektiver nå og da, men jeg velger jo kilder jeg har tillit til. Jeg kan også fint synes andre har gode argumenter i en diskusjon. 

Her i tråden har du fått vite og fått linker som viser deg at du har minst to store hull når det kommer til kunnskap om barn. Og likevel er du "ganske selvsikker når det gjelder din kunnskap om barn"...

Kildene du har fått er også seriøse kilder eller linker som refererer til fagpersoner innen feltet. Og likvel "velger du kilder du har tillit til" og velger som alltid å unngå å lese seriøse linker du får.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, negativ brukerdebatt, spekulasjoner og avsporinger. At tråder omhandler temaer som ligger nært hverandre vurderes ikke som avsporing (evt om det er såpass langt fra og såpass mye at det kan fungere som egen tråd), debatter om helt andre ting er derimot avsporinger.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...