Gå til innhold

"Krevende" barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
NotNaomi skrev (32 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva å klatre på mennesker har med egenskaper å gjøre, men det er enkleste sak å løse ved å bare si at du ikke får rørt deg når du blir klatret på. Dessuten håper jeg gjesten selv klarer å si fra om sånt da. 

Men uten korrigering, blir det umulig å si fra. Sier man fra, så er det korrigering

Anonymkode: 5f73c...9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

De fleste foreldre ønsker nok ikke å overlate til gjester å korrigere barna. Slik oppførsel er jo bare ugreit og de fleste ville nok ikke avventet gjestens reaksjon.

Vel. Nå gjør unger av og til ting som ikke er greit, og jeg har hørt av mødre at de setter pris på at jeg sier fra selv. Kanskje moren er sliten og at et barn som er full av spillopper som ikke er akseptable gjør henne sliten. Kanskje har hun en baby på fanget. Da avlaster jeg helt naturlig med å si fra selv, og som en mor sa, så hører barn også lettere etter hvis jeg sier fra. De tøyer ikke strikken så langt med andre enn foreldre. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men uten korrigering, blir det umulig å si fra. Sier man fra, så er det korrigering

Eller det er å gi en beskjed som jeg ville kalt det  

Skrevet
NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Så å «si fra» til barnet er ok? Korrigere er ikke ok? Er det virkelig så stor forskjell der altså? 

Skrevet
NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Og en beskjed om å endre på det de driver med er en korrigering. Altså er det greit å korrigere barn foran andre voksne

Skrevet

Personlig forsøker jeg å uttrykke at det er krevende, ikke h*n er krevende. Så langt det er mulig forsøker jeg å praktisere ros i plenum og ris på tomannshånd. Stort sett fungerer det, men i noen tilfeller må en ta det der og da. 

Men ja, det er langt mer krevende å veilede noen barn kontra andre. I situasjoner hvor mange barn er samlet, er det også en viktig grense for alle å se. Ett eksempel er fra en barneklubb jeg var vakt ved. Ett par gutter som var veldig på ei jente, ikke spesielt god oppførse. Der og da var det viktig å sette grense med alle til stede, både fordi guttene må lære andres grenser, men også for jenta å se at dette ikke var akseptabelt ovenfor henne og at det er greit å si i fra. Noen trenger mer veiledning om andres grenser enn andre. Noen er så forsiktige at de undergraver seg selv for å ikke ta plass/få oppmerksomhet. 

Er man heldig og bor med en papegøye som alltid har noe på hjertet, så må papegøye også lære at når en elektriker er innom eller du har gjennomgang av forsikringene, da er ikke vedkommende der for å observere ablegøyer. Det handler om å lære respekt for andres tid. Helt innafor å gi beskjed til papegøye at det showet kan vente til etter elektrikeren er ferdig. 

Anonymkode: a5bdc...b53

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hva å klatre på mennesker har med egenskaper å gjøre, men det er enkleste sak å løse ved å bare si at du ikke får rørt deg når du blir klatret på. Dessuten håper jeg gjesten selv klarer å si fra om sånt da. 

Ja, da må barnet korrigeres. Fortrinnsvis av den personen det er tryggest på, altså mor eller far om de er i nærheten. 

Så da er du egentlig enig med de fleste andre her, at barn må ha hjelp til å lære de sosiale normene, enten det er å klatre på gjesten eller forvente full oppmerksomhet hele tiden?

Anonymkode: d0214...ab3

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Og en beskjed om å endre på det de driver med er en korrigering. Altså er det greit å korrigere barn foran andre voksne

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, da må barnet korrigeres. Fortrinnsvis av den personen det er tryggest på, altså mor eller far om de er i nærheten. 

Så da er du egentlig enig med de fleste andre her, at barn må ha hjelp til å lære de sosiale normene, enten det er å klatre på gjesten eller forvente full oppmerksomhet hele tiden?

Nå skrev jeg i HI om egenskaper og sider ved ulike barn og at de ikke skal måtte korrigeres på dette med andre tilstede. Jeg skrev også at når de gjorde noe galt som å slå eller kaste noen, så måtte man jo si fra. Å bruke gjester som klatrestativ går under det samme iom at de faktisk går fysisk på folk. Og jeg er ikke enig i at mor eller far må si fra om dette, men dere står selvsagt fritt til å mene det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Personlig forsøker jeg å uttrykke at det er krevende, ikke h*n er krevende. Så langt det er mulig forsøker jeg å praktisere ros i plenum og ris på tomannshånd. Stort sett fungerer det, men i noen tilfeller må en ta det der og da. 

Men ja, det er langt mer krevende å veilede noen barn kontra andre. I situasjoner hvor mange barn er samlet, er det også en viktig grense for alle å se. Ett eksempel er fra en barneklubb jeg var vakt ved. Ett par gutter som var veldig på ei jente, ikke spesielt god oppførse. Der og da var det viktig å sette grense med alle til stede, både fordi guttene må lære andres grenser, men også for jenta å se at dette ikke var akseptabelt ovenfor henne og at det er greit å si i fra. Noen trenger mer veiledning om andres grenser enn andre. Noen er så forsiktige at de undergraver seg selv for å ikke ta plass/få oppmerksomhet. 

Er man heldig og bor med en papegøye som alltid har noe på hjertet, så må papegøye også lære at når en elektriker er innom eller du har gjennomgang av forsikringene, da er ikke vedkommende der for å observere ablegøyer. Det handler om å lære respekt for andres tid. Helt innafor å gi beskjed til papegøye at det showet kan vente til etter elektrikeren er ferdig. 

Jeg er enig i dette, selv om jeg ikke helt skjønte siste avsnitt 🙂 jeg er også enig i at det er mer akseptabelt å si at man ser på noen som krevende, enn å kalle et barn for det samme. Da går det på hva du føler, og ikke hva barnet er. 

Skrevet

Å kjære vene! Du forstår ikke hva ordene betyr?????? I himmelens navn, er jo ikke rart det er umulig å nå inn til deg!

Anonymkode: 627a4...253

Skrevet
NotNaomi skrev (26 minutter siden):

Nå skrev jeg i HI om egenskaper og sider ved ulike barn og at de ikke skal måtte korrigeres på dette med andre tilstede. Jeg skrev også at når de gjorde noe galt som å slå eller kaste noen, så måtte man jo si fra. Å bruke gjester som klatrestativ går under det samme iom at de faktisk går fysisk på folk. Og jeg er ikke enig i at mor eller far må si fra om dette, men dere står selvsagt fritt til å mene det. 

Men når en treåring forlanger å få synge alle Frost-sangene på repeat gjentatte ganger når man har besøk blir det jo helt bortkastet å ta dette opp når gjestene er gått og situasjonen er over. En treåring har ikke forutsetning for å skjønne hva man mener når man tar opp en ting flere timer etter at det har skjedd. Mener du at barn skal få utfolde seg som de vil i alle situasjoner så lenge det ikke betegnes som å gå fysisk på folk? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men når en treåring forlanger å få synge alle Frost-sangene på repeat gjentatte ganger når man har besøk blir det jo helt bortkastet å ta dette opp når gjestene er gått og situasjonen er over. En treåring har ikke forutsetning for å skjønne hva man mener når man tar opp en ting flere timer etter at det har skjedd. Mener du at barn skal få utfolde seg som de vil i alle situasjoner så lenge det ikke betegnes som å gå fysisk på folk? 

Nei, hvis det fins barn som får helt oppheng, så må man avlede. 

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Nyter du krangling og kverulering? Alle, inkludert deg mener at barn ikke alltid kan utfolde seg i alle situasjoner.

Anonymkode: 02a25...1b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nyter du krangling og kverulering? Alle, inkludert deg mener at barn ikke alltid kan utfolde seg i alle situasjoner.

Vet du. At å skrive om et synspunkt man her, for så å argumentere for det og svare på hva man mener, er ikke kverulering. Det er sånn en debatt foregår. Så får andre argumentere for sitt syn i saken. 

Skrevet
NotNaomi skrev (45 minutter siden):

Hvis du har kaffebesøk, og ikke får snakket med gjesten din fordi barnet krever både din og gjestens oppmerksomhet under hele besøket, så må man si fra til barnet at det er nok. Det er å korrigere. Det er heller ikke fysisk

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har kaffebesøk, og ikke får snakket med gjesten din fordi barnet krever både din og gjestens oppmerksomhet under hele besøket, så må man si fra til barnet at det er nok. Det er å korrigere. Det er heller ikke fysisk

Ja, du kan fint mene det selv om jeg syns det er feil. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Så du mener ikke at det er rett å korrigere et barn i en slik situasjon?

Skrevet
NotNaomi skrev (18 minutter siden):

Avlede er jo bare et annet ord for å korrigere. 

Skrevet
NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Vet du. At å skrive om et synspunkt man her, for så å argumentere for det og svare på hva man mener, er ikke kverulering. Det er sånn en debatt foregår. Så får andre argumentere for sitt syn i saken. 

Men du forstår åpenbart ikke hva som skrives, du har helt klart en eller annen språkfeil når det gjelder avkoding. Du misforstår, forstår ikke ord/begreper som man forventer at voksne (foreldre?) forstår, og du fremstår som svært kverulerende. Det er ikke argumentering du holder på med, det er rabbel, som å snakke med en dement person!

Anonymkode: 627a4...253

Skrevet

Jeg er enig i dette, selv om jeg ikke helt skjønte siste avsnitt 🙂 jeg er også enig i at det er mer akseptabelt å si at man ser på noen som krevende, enn å kalle et barn for det samme. Da går det på hva du føler, og ikke hva barnet er. 

Papegøye = pratsomme unger som har mye på hjertet både når det passer og når det ikke passer. De kan være morsomme til tider, men noen ganger må de lære respekt for andres tid også. 

Skrevet
NotNaomi skrev (48 minutter siden):

Du tenker at barnet heller kran kreve både din og gjestens oppmerksomhet under hele besøket? Altså er gjesten på besøk for å høre barnet fortelle, vise danser, høre sanger osv? Ikke for å snakke med deg?

Skrevet
NotNaomi skrev (11 timer siden):

Greit. Følte du at de respekterte deg? 

Absolutt! Nettopp fordi jeg tidlig fikk avklart hva som krevdes og forventes av meg. Oppmerksomhet fikk jeg i bøtter og spann, men bare ikke når det var andre voksne på besøk. Og det var helt greit, og noe jeg også har lært mine egne barn. Det er en tid og ett sted for alt, og barna trenger ikke være i sentrum 24 timer i døgnet, for det vil de fort lære i skolen eller arbeidslivet at de IKKE er.

Og ved å bli korrigert (på en kjærlig, men klar måte) foran andre, mener jeg at jeg er mer robust i forhold til å ta i mot tilbakemeldinger i arbeidslivet eller i det sosiale livet. Jeg blir ikke fullstendig knust (som jeg opplever andre kollegaer kan bli) eller gå i direkte forsvar, fordi jeg da reflekterer over hva som blir sagt til meg. 

Skrevet
NotNaomi skrev (11 timer siden):

Barn har rett til oppmerksomhet før andre, fra de voksne. Og at man ikke skal korrigere barn foran andre. I mitt syn.

Jeg er helt uenig med deg! Barn har overhode ikke rett til oppmerksomhet før andre! Det er slik man får unger som ikke blir særlig likt av hverken andre barn eller voksne! Det er på grensen til omsorgssvikt! Å ikke korrigere barn foran andre er helt bak mål! Har du lest en bok om oppdragelse og ikke forstått innholdet? Blir alvorlig bekymret for fine barn! De kommer jo til å være de slitsomme ungene som alle gruer seg til å få besøk!

Skrevet

Her ser man hvordan det går med barn som ikke blir korrigert. 

Skrevet
NotNaomi skrev (13 timer siden):

Så er spørsmålet.. hvem kan være midtpunkt? Eller er det ikke lov til å være det? 

Det er lov å være midtpunkt. Men ingen kan være midtpunkt hele tiden. Det er flere grunner til det.

Det kan for eksempel være flere som liker å være midtpunkt, og da må man bytte på om man ikke skal kapitulere og lære barna at den mest høylytte vinner oppmerksomheten. Og selv om ikke alle liker å være midtpunkt, kan de likevel ønske å bruke tiden på noe annet enn å være evig tilskuer. Det funker ikke med 14 konstante midtpunkt i en skoleklasse, for eksempel, verken for midtpunktene selv eller de andre. Da er det veldig hyggelig om foreldrene har startet å øve med barna på å se an situasjonen. Når passer det å vise en dans, og når passer det å la noen andre snakke.

Det er viktig å øve på grunnleggende ferdigheter som å bytte på, vente på tur, finne kompromisser og skjønne at også andre har ønsker og behov. For de aller fleste kommer det ikke av seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...