Gå til innhold

"Krevende" barn?

Anbefalte innlegg

Østerdølen skrev (3 timer siden):

Enten satt jeg stille i rommet, men stort sett så valgte jeg selv å gå på rommet mitt eller et annet sted. Det var veldig greit for meg, fordi jeg respekterte de voksne.

Greit. Følte du at de respekterte deg? 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å ikke forstå uskrevne regler og normer hører vel inn under avvikende evner, tenker jeg. 

Anonymkode: 627a4...253

Disse reglene er jo lært, ikke medfødt. Altså må små barn lære seg disse reglene på et eller annet tidspunkt. 

Annonse

NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Hm..nei? Jeg blir litt usikker på hvorfor du tenker det ift mitt hovedinnlegg? Er det noe jeg ikke får med meg her? 

Du kan jo ikke legge føringer for nøyaktig hvilke situasjoner man får lov å snakke om når du kommer med eksempler. Og da de samme eksemplene som en annen hadde en tråd om. Krevende barn er mer enn bare eksemplene du kom med.

Anonymkode: 5f73c...9b5

Jeg har fått flere svar. Og de fleste har vært engasjerte svar uten usakligheter og tull også!

HI handler om barn som krever oppmerksomhet fra voksne, gjør det ikke? Det er det alle diskuterer her. Og så diskuterer man også hvorfor man korrigerer

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

HI handler om barn som krever oppmerksomhet fra voksne, gjør det ikke? Det er det alle diskuterer her. Og så diskuterer man også hvorfor man korrigerer

Barn har rett til oppmerksomhet før andre, fra de voksne. Og at man ikke skal korrigere barn foran andre. I mitt syn.

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Barn har rett til oppmerksomhet før andre, fra de voksne. Og at man ikke skal korrigere barn foran andre. I mitt syn.

Barn skal korrigeres kraftig, og få streng beskjed om når nok er nok! Slik at de forstår når alle andre er dritt lei av gnålet! Noen av brukerne her inne har foreldre som har mislyktes totalt. Just saying....

Anonymkode: 627a4...253

NotNaomi skrev (42 minutter siden):

Vel. HI handler om hjemmet og besøkende, og barn som blir betegnet som krevende i sitt eget hjem..

Ja, og så, det er jo sosiale anledninger hvor barn også trenger veiledning for å lære de sosiale kodene de trenger å kunne for å bli velfungerende unge og voksne.

Du har unnlatt å kommentere det jeg skrev i et tidligere svar til deg, og der skrev jeg at mange barn som er så grenseløse i slike sosiale situasjoner, det roper egentlig høyt for å få normal grensesetting, fordi de aldri har lært det og fordi de ikke vet hvordan de skal forholde seg i slike situasjoner.

Jeg skrev også i mitt første svar at man fint kan veilede og grensesette barn uten å ta fra dem glede og kreativitet - men da må man selvfølgelig også ha et normalt forhold til sosiale regler og koder selv, og være velfungerende sosialt selv, hvis ikke greier man ikke å sette gode grenser og veilede på en god måte selv. Hvis man selv ikke fungerer godt sosialt, selv ikke forstår sosiale regler og koder, selv ikke har lært grensesetting, så er det nok vanskelig å forstå viktigheten av at barn trenger dette for å bli velfungerende voksne.

Anonymkode: ea8bd...5f5

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Et lignende tilfelle er et besøk hvor barna faktisk er i fokus, f eks fra besteforeldrene, men man har ett barn som prater uten stans i en time mens det andre barnet tar lang tid før det blir varm i trøya. Sistnevnte blir dermed sittende stille med minimal andel av oppmerksomheten pga man ikke skal be det utadvendte barnet om å moderere seg litt slik at alle får tilbringe tid med besteforeldrene. 

Det er faktisk helt innafor å be barn ta det på tur å prate og ta opp plass under et besøk. Man kan ikke behandle barn som små voksne, fordi det forutser at barn skjønner sosiale normer, hvordan de selv fremstår, hvordan andre føler det, og ha nok selvkontroll til å la andre slippe til, helt uten tilbakemelding fra voksne. Det stemmer jo overhodet ikke. Det er voksnes ansvar å lære barn alle disse tingene. 

Annonse

NotNaomi skrev (6 timer siden):

Men det blir veldig abstrakt. Hva mener DU er reglene? 

Ja, sosiale regler og normer er abstrakt. Derfor må barn lære seg dem. Man ser jo hva som skjer med voksne som ikke har fått den lærdommen. 

Anonymkode: d0214...ab3

Pobie skrev (1 time siden):

Et lignende tilfelle er et besøk hvor barna faktisk er i fokus, f eks fra besteforeldrene, men man har ett barn som prater uten stans i en time mens det andre barnet tar lang tid før det blir varm i trøya. Sistnevnte blir dermed sittende stille med minimal andel av oppmerksomheten pga man ikke skal be det utadvendte barnet om å moderere seg litt slik at alle får tilbringe tid med besteforeldrene. 

Det er faktisk helt innafor å be barn ta det på tur å prate og ta opp plass under et besøk. Man kan ikke behandle barn som små voksne, fordi det forutser at barn skjønner sosiale normer, hvordan de selv fremstår, hvordan andre føler det, og ha nok selvkontroll til å la andre slippe til, helt uten tilbakemelding fra voksne. Det stemmer jo overhodet ikke. Det er voksnes ansvar å lære barn alle disse tingene. 

Jeg skjønner utfordringen  om det ene barnet naturlig tar mer plass, men her må jo voksne bruke litt taktikk og avledning for å gi alle barna oppmerksomhet. Vi som har flere barn lærer jo oss det. Selv om vi kanskje ikke alltid er like oppmerksomme som vi burde. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ja, sosiale regler og normer er abstrakt. Derfor må barn lære seg dem. Man ser jo hva som skjer med voksne som ikke har fått den lærdommen. 

Jeg tenkte mer på at du skulle konkretisert hva du mente.

Ang det å moderere barn, så kan jo like godt de som ikke får den oppmerksomheten de trenger hjemme, heller utagere blant andre, på skolen og som voksne da...

NotNaomi skrev (1 time siden):

Jeg tenkte mer på at du skulle konkretisert hva du mente.

Ang det å moderere barn, så kan jo like godt de som ikke får den oppmerksomheten de trenger hjemme, heller utagere blant andre, på skolen og som voksne da...

Jeg skjønner ikke hva du etterspør? Vet du ikke hva sosiale normer er? 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du etterspør? Vet du ikke hva sosiale normer er? 

Jo, det er enkelt sagt god oppførsel. 

Beklager. Nå tolker mange ting på forskjellige måter, så derfor jeg spurte.

Hvorfor mener du at barn har krav på oppmerksomhet fra de voksne uansett hvem den voksne er? 
Hvorfor man man ikke korrigere barna foran andre voksne? Skal da Lilli Lise på 3 bruke kaffegjesten Mona som klatrestativ uten at noen forteller henne at det kan man ikke gjøre? Skal man kanskje 3-4 timer etterpå korrigere, for da har Mona reist hjem? Da blir jo Lise forvirret. Deg aller beste er å korrigere barna der og da. Måten man korrigerer på derimot avgjør om det er ok eller ikke. 

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor mener du at barn har krav på oppmerksomhet fra de voksne uansett hvem den voksne er? 
Hvorfor man man ikke korrigere barna foran andre voksne? Skal da Lilli Lise på 3 bruke kaffegjesten Mona som klatrestativ uten at noen forteller henne at det kan man ikke gjøre? Skal man kanskje 3-4 timer etterpå korrigere, for da har Mona reist hjem? Da blir jo Lise forvirret. Deg aller beste er å korrigere barna der og da. Måten man korrigerer på derimot avgjør om det er ok eller ikke. 

Jeg forstår ikke hva å klatre på mennesker har med egenskaper å gjøre, men det er enkleste sak å løse ved å bare si at du ikke får rørt deg når du blir klatret på. Dessuten håper jeg gjesten selv klarer å si fra om sånt da. 

Jeg forstår ikke hva å klatre på mennesker har med egenskaper å gjøre, men det er enkleste sak å løse ved å bare si at du ikke får rørt deg når du blir klatret på. Dessuten håper jeg gjesten selv klarer å si fra om sånt da. 

I det tilfellet så er det helt klart mest naturlig at foreldrene korrigerer barnet sitt. Aldri i verden om mine barn hadde fått lov til å bruke mine venner eller andre gjester som klatrestativ. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

I det tilfellet så er det helt klart mest naturlig at foreldrene korrigerer barnet sitt. Aldri i verden om mine barn hadde fått lov til å bruke mine venner eller andre gjester som klatrestativ. 

Nei det hadde ikke mine barn fått lov til heller. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Så i et slikt tilfelle så hadde du korrigert eget barn der og da? 

Hvis gjesten ikke sa fra når det skjedde ja, selvfølgelig. Nå er jeg jo på besøk hos flere med barn og når noe skjer som ikke er greit som i ditt eksempel, så misliker jeg når mødre hiver seg på og reagerer før jeg får sukket. Føler litt at det er å undervurdere meg som i at jeg ikke tør si fra selv. Og det gjør jeg jo. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Hvis gjesten ikke sa fra når det skjedde ja, selvfølgelig. Nå er jeg jo på besøk hos flere med barn og når noe skjer som ikke er greit som i ditt eksempel, så misliker jeg når mødre hiver seg på og reagerer før jeg får sukket. Føler litt at det er å undervurdere meg som i at jeg ikke tør si fra selv. Og det gjør jeg jo. 

De fleste foreldre ønsker nok ikke å overlate til gjester å korrigere barna. Slik oppførsel er jo bare ugreit og de fleste ville nok ikke avventet gjestens reaksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...