Gå til innhold

Forventninger til skolen?

Anbefalte innlegg

Foreldremøte med 8. Klasse i morgon

. Siste punkt på agendaen er forventninger. Hvilke forventninger pleier dere å ha? Tenker slik at vi får beskjed dersom det er noko? Beskjed dersom det trengs mer innsats i enkelte fag? Etc. Men har ei relativt skoleflink jente, så redd for å si slike ting og..

Anonymkode: 69a20...287

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434222-forventninger-til-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Foreldremøte med 8. Klasse i morgon

. Siste punkt på agendaen er forventninger. Hvilke forventninger pleier dere å ha? Tenker slik at vi får beskjed dersom det er noko? Beskjed dersom det trengs mer innsats i enkelte fag? Etc. Men har ei relativt skoleflink jente, så redd for å si slike ting og..

Anonymkode: 69a20...287

Det skjer uansett ingen forbedring senere, så ikke noe vits i å si noe. 

Anonymkode: 9406b...ce7

Hvordan barna ligger an i fagene ser du på karakterene de får på prøver og innleveringer, de må gjerne du skrive under på. Hva som må jobbes med o.l. får du tilbakemeldinger på når det er konferansetimer, lite eller ingen kontakt fra lærer ellers. Lærerne har ikke kapasitet til å følge opp alle hjemmene med all mulig informasjon, det må du ta selv med datteren din.

Men, det er helt greit å ønske en lav terskel for kontakt. Fra skolen, men også fra de andre foreldrene. At man snakker om det, at det er greit å ta kontakt med hverandre om det er noe, sjekke hvor barna er (de vokser fort og plutselig er de 15 år og lyver om at de skal overnatte hos Anne når de skal på fest til Per).

I klassen til ene datteren min, hun går i 10.klasse nå, snakket vi veldig godt om dette og læreren tok på seg å være det "kjipe mellomleddet" om det var noe. For det er ikke alltid vi ønsker å bryte tilliten til barna våre og ringe foreldrene til den de forteller noe om, men som vi likevel tenker at de foreldrene bør vite om.  Da kan vi fortelle til læreren, og læreren tar kontakt med de foreldrene. Når barnet da lurer på hvem som har "snitcha" så kommer infoen fra skolen og ikke fra en annen forelder. Da kan vi si til barna våre at verden er ikke så stor, noen hører om noe, noen forteller videre, og vips får foreldrene vite om det. Som læreren her da, han er ikke i noen populæritetskonkurranse, det viktigste for han var at infoen kom frem til de som trengte den, og han kunne fint være mellomleddet.

Slike ting er det greit å ha en forventning til i foreldregruppa synes jeg.

Anonymkode: 2a5a1...2c6

Jeg forventer at mitt barn blir sett og forstått,  at de møter mitt barn på en måte som motiverer til læring. Jeg forventer at de kontinuerlig jobber med å bygge et godt klassemiljø og skolemiljø og at de gir elevene rom for å kunne være seg selv. Når dette er på plass,  blir skolen et godt sted å være og da tror jeg mye annet kommer av seg selv.

Hilsen fra en mor som har sett hvor dårlig en skole kan være.

Anonymkode: 1500e...8bf

Annonse

Jeg har to barn som har vært ganske selvstendige og klart seg bra. Mine forventninger er at jeg får rask beskjed om det skulle være noe som går i negativ rettning. Ikke at jeg får beskjed om noe fire mnd etterpå på en foreldresmtale. På ungdomskolen har mine barn hatt kontroll på lekser selv, de har kommet til meg når de må ha hjelp, men utover dette har jeg bare spurt om de har gjort lekser. Dette startet de med på barneskolen og begge fikk til en fin rutine (startet når eldste slo seg vrang hver gang jeg nevnte lekser, så med litt snakk med lærer prøvde vi oss litt frem. Det var som natt og dag) Dette fingerte veldig fint på ungdomskolen. Lærer spurte i første foreldresamtale vi hadde som var i slutten av 7kl om mine forvetninger, dette var min forventning og den har blitt etterfulgt hos begge ungene mine. 
Det skal jo sies det ikke har vært noen store utfordringer hos noen av de, det har gått på at leksene har blitt litt mer slurvete selv om de er riktige. Så de har fanget det fort opp og uvanen har ikke fått satt seg. Slike små ting som å ikke bruke linjal under svar i matte, men tok de på frihånd istede. Som for veldig mange andre ikke hadde vært noe å hengt seg opp i, men som var det å henge seg opp i hos mine. 

Jeg føler at jeg gjorde noe riktig ang lekser og at de fikk ansvaret selv under litt konrollerte forhold tidlig. For nå har jeg to unger på vgs og der er det rimgelig varierende informasjonsflyt. Eldste har hatt foreldremøter og vi får informasjon selv om de er myndige. Elevene gir godkjenning om foreldrene får inforskriv på mail. Bare litt info om ulike ting, så ikke noe spesifikt om barnet. Yngste startet nå på sin andre vgs og det har vært null info fra begge to. Første vgs var samme som storesøster går på, men annen linje og lærere. Men jeg har unger som snakker, så jeg får jo høre litt selv om det ikke er så mye om det faglige. 

Anonymkode: 09992...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...