Gå til innhold

Tips til barn som sliter med matte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva ligger i enkle øvelser? Er det bare matte hun sliter med eller er det generelt?

Math drills lite er en gratis app hvor dere kan øve på alle fire regnearter. Last den ned dere også, og konkurrer med henne. Den handler, i tillegg til hoderegning, om å være kjapp på tastene, så hun kan absolutt slå dere også. Og det gir jo mestring👍🏻 

Nå husker ikke jeg helt hva slags nivå de er på i fjerde klasse, men jeg vet at om gangetabellen ikke er automatisert, blir mange oppgaver mye tyngre. Om den er automatisert slipper de å bruke tid og energi på å multiplisere ihvertfall. 

Ellers vil jeg forsøkt å konkretisere så mye som mulig. Ved å bruke Lego, perler, smågodt eller hva som helst. Bruk ekte penger. Få inn hverdagsmatte i baking/matlaging og shopping. La henne måle soverommet og møblene, og skaler det ned til mindre størrelse. La henne ommøblere ved å ha rommet på et ark, og klipp ut møbler i kartong. 

Endret av Den perfekte mor, påan igjen

Utredning på grunn av dette?? 

Jeg er enig med brukeren over at å konkretisere er veldig viktig. Snakker ganske mye med en mattelærer som syns at matte blir helt feil undervist i på barneskoler. At mange flere faktisk både kan lære det og synes det er gøy med rette metoder.

Det er så utrolig lett å få mental sperre på ting man har mislykkes i noen ganger, så det kan helt fint være grunnen. Jeg ville uten minste tvil forsøkt å finne en som kunne undervist henne privat. Mange studenter som gjør dette, eller hvem som helst kan så lenge de ser problemet.

Jeg måtte bruke privatlærer selv når det gjaldt astronomi. Jeg skjønte ikke en dritt av hvor planeter lå ift til hverandre, om avstander og tid 😅 fikk fullstendig sperre. Etter to timer med privat undervisning skjønte jeg at ved å konkretisere ting kan hele gåten bli løst på et blunk. Sier ikke at det gjelder alle på så kort tid, men det er absolutt verdt forsøket med privat undervisning! 

Endret av NotNaomi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...