Gå til innhold

Hvordan vedlikeholder dere emaljerte (jern)gryter?

Anbefalte innlegg

En ren jerngryte skal jo settes inn med olje, men det hjelper vel ikke mye når gryta er emaljert? Jeg sliter litt med at ting svir fast i den. Jeg er også redd for å skure for mye i den, for da riper jeg jo i emaljen. Hvordan gjør dere det?

Fortsetter under...

Jeg rengjør bare med såpe og vann. Evnt stålull hvis noe sitter fast. Aldri fått riper i. Hvilken gryte har du? 

Hvis du sliter med at det brenner seg fast, så har bruker du enten for høy varme eller du allerede har fått riper i emajlen. De kan være mikroskopiske, men nok til at ting fester seg. 

Det finnes et rengjøringsmiddel for emaljegryter. Tror Kitchn og Tilbords har det. 

Anonymkode: 82717...84e

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg rengjør bare med såpe og vann. Evnt stålull hvis noe sitter fast. Aldri fått riper i. Hvilken gryte har du? 

Hvis du sliter med at det brenner seg fast, så har bruker du enten for høy varme eller du allerede har fått riper i emajlen. De kan være mikroskopiske, men nok til at ting fester seg. 

Det finnes et rengjøringsmiddel for emaljegryter. Tror Kitchn og Tilbords har det. 

Anonymkode: 82717...84e

Jeg har le cruiset. Det svidde seg allerede første gangen🥵 Det kan godt være jeg har brukt for høy varme, her er vant med at en vanlig jerngryte tåler det.

Ileus skrev (4 minutter siden):

Har også en LeCruiset gryte jeg svidde noe i. Tok i maskinoppvaskmiddet og vann og satte den på plata og kokte det en stund, da ble den helt ren.

Ja, jeg får den ren, men det svir så fort i den😅

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (Akkurat nå):

Min ble svidd da jeg skulle brune kjøtt i den, etter det har jeg stort sett brukt dem til supper og brødbaking.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker den stort sett bare til "våte" retter jeg. Det setter seg ikke fast for de skal jo som regel bare småkoke på svar varme.

Mat som skal lages på høy varme bruker jeg andre kjeler/panner til.

Anonymkode: ce2ed...66e

Ileus skrev (1 time siden):

Min ble svidd da jeg skulle brune kjøtt i den, etter det har jeg stort sett brukt dem til supper og brødbaking.

Ja, det er mitt problem også👍🏻 har laga lapskaus og gryteretter med kjøtt som skal brunes først, men det svir 😅

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Trodde ikke man skulle vaske de heller med såpe jeg? For at de skal være litt innsatt med fett? Vaske med varmt vann og kost bare? Evt sette den inn med litt fett?

Anonymkode: 9def9...462

Men det vil jo ikke «henge» noe fett i emaljen?

Annonse

31 minutes ago, Anonym bruker said:

Trodde ikke man skulle vaske de heller med såpe jeg? For at de skal være litt innsatt med fett? Vaske med varmt vann og kost bare? Evt sette den inn med litt fett?

Nei, de skal vaskes med såpe. Det er ikke som vanlig jernpanne. Det står i pakningsvedlegget 

Anonymkode: 61bd1...4d2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da tenker du på jerngryter uten emalje, det er to forskjellige ting...

Anonymkode: ce2ed...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...