Gå til innhold

Øye operasjon og narkose

Anbefalte innlegg

Min datte skal opperere noe vekk i morgen på det ene øyet sitt. Hun skal i narkose og opperasjonen tar 1 t ca. Vi fikk innkallelse brev idag men etter de hadde stengt og da fikk jeg ikke spurt hvor lenge hun må ligge på oppvåkningen..

noen som vet sånn ca hvor lenge man ligger der?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434206-%C3%B8ye-operasjon-og-narkose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det om det er dagkirurgi i brevet? Isåfall pleier det stort sett bare være noen timer. Noen bruker lenger tid enn andre på å våkne. Men når man har våknet, spist, drukket og tisset får man dra hjem.

Lykke til og god bedring til barnet.

Anonymkode: 5220c...94b

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke hvor lenge, men da min datter ble operert da hun var 1 1/2 år, så ble jeg hentet så jeg var på oppvåkningen før hun våknet

Anonymkode: e1a49...ec2

Oki, ja regner med at jeg og kanskje blir det. Hun er 15 år

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Står det om det er dagkirurgi i brevet? Isåfall pleier det stort sett bare være noen timer. Noen bruker lenger tid enn andre på å våkne. Men når man har våknet, spist, drukket og tisset får man dra hjem.

Lykke til og god bedring til barnet.

Anonymkode: 5220c...94b

Ja det er dagkirugi, står på brevet at man må reise/hente før kl 15.45 men er slil standard brev så regner ikke med at vi er så lenge😲 hun har time kl 08.00 på morningen

Du skal ikke se bort fra at hele dagen går. Sist jeg var inne til dagkirurgi så hadde jeg oppmøte kl 7.30, og var ikke ute før litt før 16. Ingen komplikasjoner eller noe, bare ventetid både her og der før operasjon, og ditto etterpå. 

Anonymkode: 090a0...c03

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du skal ikke se bort fra at hele dagen går. Sist jeg var inne til dagkirurgi så hadde jeg oppmøte kl 7.30, og var ikke ute før litt før 16. Ingen komplikasjoner eller noe, bare ventetid både her og der før operasjon, og ditto etterpå. 

Anonymkode: 090a0...c03

Hææ tuller du? Hva kirugi var dette og var det på sykehuset? Hun skal på en annen plass en sykehuset men det hører til avd.

Gladjente00 skrev (16 minutter siden):

Hææ tuller du? Hva kirugi var dette og var det på sykehuset? Hun skal på en annen plass en sykehuset men det hører til avd.

Det er helt vanlig. Jeg har operert mange ganger på dagkirurgi og bare med noen få unntak vært ute før ettermiddagstid. 

Det går fort hvertfall 6 timer. De har som regel et minimum antall timer før man får reise. Jeg lå våken et par timer i senga før jeg i det hele tatt fikk komme ut av senga og kle på meg osv. Så måtte jeg sitte i en stol en stund. Begge gangene jeg har hatt narkose var jeg klar for å dra lenge før de ville jeg skulle dra, men de har jo sine grunner da. Jeg ventet til tidligste klokkeslett de hadde sagt jeg kunne dra, som jeg mener var ca 6-7 timer etter oppmøte. Da var de opptatt så jeg gikk til skranken og ba om å få bli skrevet ut, og da ville de jeg skulle bli litt til og spise litt, men jeg sa jeg heller ville dra hjem, så de lot meg dra.

Begge gangene var det en mindre operasjon og jeg hadde oppmøte rundt 10:30-11 og fikk dra tidligst klokka 16. 

Anonymkode: db4e4...431

Gladjente00 skrev (1 time siden):

Operasjonen til min på 1 1/2 år varte i 10 min. Superenkelt inngrep. Vi møtte opp klokken 07.00, dro 15.00. Det tar tid å våkne og det tar tid å summe seg og det tar tid å være klar til hjemreise. Narkose er en belastning for kroppen. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Operasjonen til min på 1 1/2 år varte i 10 min. Superenkelt inngrep. Vi møtte opp klokken 07.00, dro 15.00. Det tar tid å våkne og det tar tid å summe seg og det tar tid å være klar til hjemreise. Narkose er en belastning for kroppen. 

Det kan nok være sikkert at de ville overvåke ekstra siden hun var så lita?🤷🏻‍♀️
kan ikke tru at vi blir sittende så lenge.. er en slaks fettklump som skal fjernes på øyet og normalt for voksne bruker de lokalbedøvelse men siden hun er barn enda så blir det narkose..

dette blir ikke på sykehuset for da ville jeg nok ha regnet med denne tiden.. her er det en øyeklinikk som er koblet til sykehuset og de har ikke haste saker som kan komme 

Gladjente00 skrev (2 minutter siden):

Det kan nok være sikkert at de ville overvåke ekstra siden hun var så lita?🤷🏻‍♀️
kan ikke tru at vi blir sittende så lenge.. er en slaks fettklump som skal fjernes på øyet og normalt for voksne bruker de lokalbedøvelse men siden hun er barn enda så blir det narkose..

dette blir ikke på sykehuset for da ville jeg nok ha regnet med denne tiden.. her er det en øyeklinikk som er koblet til sykehuset og de har ikke haste saker som kan komme 

Hun blir jo ikke lagt i narkose umiddelbart når dere kommer. Det tar litt tid. Så skal hun i narkose, de skal operere, sy, antakelig sette på noe beskyttelse, så skal hun våkne - det tar litt tid, så skal hun sjekkes før dere kan dra. Så skal de gjerne spise litt også. Og man kan bli dårlig av narkose. Samtale med lege om hvordan behandle etterpå skal også gjennomføres.

Det er altså ikke møte opp, rett i narkose, inngrep, våkne og så reise

Gladjente00 skrev (5 minutter siden):

Det er jo pga narkoen man må bli så lenge, ikke hvor stort inngrep det er. Man skal overvåkes en viss tid etter narkose og narkose påvirker evnen til å gjøre diverse i over ett døgn etterpå (minst). Kanskje dere får dra tidligere, men du burde gå utifra at det kan ta lenger tid enn du tror, utifra nesten alle svarene du har fått så langt.

Annonse

Gladjente00 skrev (12 timer siden):

Ja det er dagkirugi, står på brevet at man må reise/hente før kl 15.45 men er slil standard brev så regner ikke med at vi er så lenge😲 hun har time kl 08.00 på morningen

Da jeg hadde time på dagkirurgi hadde jeg oppmøte 9 og ble tatt inn før 14.30, så ta med ladertil mobilen.

Etter oppvåkningen kunne jeg dra hjem så fort jeg følte meg klar, tok vel en times tid.

Anonymkode: d170a...cf4

Sist jeg hadde dagkirurgi var det oppmøte 07:30. jeg ble operert kl 11 og var ute igjen kl 17

her innkaller de alltid flere til samme oppmøtetid  om morgene, så er det undersøkelse og spørsmålsrunde før kirurgen bestemme rekkefølge på de som skal opereres. Det er nesten alltid noen som ikke møter eller som har avbestille dagen før eller samme morgen….

Anonymkode: 6ec15...b3e

Det kan skje ting som gjør at kirurgen må prioritere anderledes. Jeg har blitt operert på dagkirurgi mange ganger og alltid oppmøte før 7.30.

Det tar tid å bli hilst velkommen, få på klær og få seng. Husk at hun antagelig skal faste og må ta av alt av ørepynt, neglelakk og sminke osv.

det skal være ledig operasjonsstue og anestesilege/sykepleier. Skjer noe andre steder på sykehuset kan det hende disse må gjøre andre ting først. Det kan jo hende det kommer en akutt øyeoperasjon, selv om dette ikke er PÅ sykehuset. 

etterpå er det på oppvåkning, regner med hun bare får en lett narkose og da er man ikke så susete når man våkner. Så skal det ventes på portør som kjører sengen tilbake på avdelingen. Her skal hun våkne skikkelig, kle på seg, spise/drikke og tisse. Det tar ofte tid å få mat osv, ting går etter dagsrytme, ikke alltid hva den enkelte pasient trenger med en gang.

Regner med kirurg skal prate med dere før dere får gå hjem og som regel er de travle folk og dette kan ta tid før de kommer.

mitt tips er å ta med bok/film til dere begge og forvent at dagen går på sykehuset. Ta gjerne med litt niste og drikke til deg selv og! 

Anonymkode: 75782...9d8

Gladjente00 skrev (13 timer siden):

Hørte til sykehus her også, en avd ved siden av. Hadde time 7.30.mptte vente i 3 timer.. Operasjon tok 1 time, oppvåkning ca 1 t, måtte støttes til og i bilen. Vi gikk bare en runde rundt sykehuset mens operasjonen pågikk, så ringte de når barnet begynte å våkne. Må regne med en halv dag går ihvertfall. 

Anonymkode: 3778e...ddf

Jeg har litt ulike erfaringer her. Selv har jeg opplevd det flere over skriver. At timen har vært ganske tidlig på dagen, men at jeg har blitt liggende å vente i opp til 3-4 timer likevel før det ble min tur, og så tar det mye tid med å bli klargjort, operere, våkne, tisse, drikke, spise, sjekke osv. Men jeg har også vært inne med barna mine noen ganger, og da har det gått ganske fort. Lite ekstra ventetid i forkant, og så rundt 1,5-2 timer på oppvåkningen etterpå. Sist var i sommer med 15-åringen som tok gastroskopi (i narkose). Vi hadde oppmøtetid klokken 10, han ble lagt på operasjonsbordet klokken 10.45, var ferdig litt over klokken 11 og ble trillet til oppvåkningen, og vi kjørte hjem klokken 13.

Anonymkode: ad90f...158

Tar nok brått noen timer mer enn du tenker. Ikke sikkert operasjonen er akkurat på den tida dere har fått. Ofte tar de inn alle til samme tid, også går det i tur og orden. 

Sist datteren min opererte tok hun blindtarmen og da henta de meg rett før de vekte henne, det var 20 minutter etter operasjonen. Så ble hun liggende og kave i ett par timer der, så gikk vi på rommet og hun fikk mat og drikke og måtte tisse før vi fikk lov å tenke på å dra.

Bare å preppe til operasjonen tar fort mellom 20 og 60 minutter.

Anonymkode: ea2cb...574

Gladjente00 skrev (2 timer siden):

Da var opperasjon og alt ferdigt, alt gikk kjempe fint og hun ble trillet inn kl 09.05

ferdig på oppvåkninga, spist og drukket så nå kan vi reise hjem.

Så bra! 

Anonymkode: ba55f...fc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...