Gå til innhold

Persillebladene er blitt voksne!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ikke hestehale? Sånn går det når de oppdras til å tro at verden dreier rundt egen akse.

Anonymkode: cf060...366

Jeg kan aldri tenke meg at det er mange som ber om det. Dette er nok noen enkelte, eller en. At de stiller rare krav, tviler jeg ikke på, men artikkelen får det jo til å framstå som at det er normalen å be om ikke hestehale.

Anonymkode: 87db4...932

Fortsetter under...

Fødebrev er komplett idiotisk så fremt man ikke har opplevd overgrep av ulik art. Men det kan man ta i en jordmorsamtale i forkant av fødsel. Så dermed er fødebrev idiotisk.

Skal man ha barn må man gå gravid, en fødsel er uunngåelig og kan ikke forutses. Ting må håndteres i takt med utviklingen. Skal da jordmor si at hun ikke kan ta i mot barnet fordi hun ikke rakk lese mer enn 0,5 side av 7 sider med vissvass?

Anonymkode: 38a95...536

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fødebrev er komplett idiotisk så fremt man ikke har opplevd overgrep av ulik art. Men det kan man ta i en jordmorsamtale i forkant av fødsel. Så dermed er fødebrev idiotisk.

Skal man ha barn må man gå gravid, en fødsel er uunngåelig og kan ikke forutses. Ting må håndteres i takt med utviklingen. Skal da jordmor si at hun ikke kan ta i mot barnet fordi hun ikke rakk lese mer enn 0,5 side av 7 sider med vissvass?

Det hjelper jo ikke å si fra til jordmor, hvis det ikke er den samme jordmora som skal ta imot barnet. Ofte er det vaktskifte og så videre, og man ønsker ikke å utbrodere overgrepene sine for Gud og hvermann. Det er ikke idiotisk med fødebrev, og vi ble faktisk anbefalt å skrive det, men da i kort stikkordsform og med begrunnelse. For eksempel, at man ikke tåler diverse medikamenter, at man ønsker epidural, at man ikke ønsker en mannlig jordmor/lege osv. Selvfølgelig vil ønsket ikke bli etterkommet hvis det står om livet, men da har man i hvert fall sagt sin mening, og den kan leses av alle uten at man må legge ut hele historien sin til fem forskjellige mennesker.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er overhodet ikke idiotisk? Hvordan kan du si det? Om man snakker med jordmor i forkant så kommer jo ikke dette til de som hjelper under fødsel. 

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Javel? Jeg trodde dette var noe som ble innført i 2015/16? 

Neppe. Jeg fikk barn i 2011 å jeg hadde fødebrev med. Men ikke med tullete forventninger som i denne artikkelen.

Anonymkode: 4e3be...596

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Neppe. Jeg fikk barn i 2011 å jeg hadde fødebrev med. Men ikke med tullete forventninger som i denne artikkelen.

Anonymkode: 4e3be...596

Okay. Da ble det kanskje ikke snakket om så mye dengang, og ikke vanlig for alle heller. Kanskje nettopp fordi lege og jordmor plukket opp de som uttrykte bekymring og ba de skrive et slikt notat. Nå er det jo blitt mye mer snakket om, og også skrevet om. Uansett er snittalder på de som føder 30 år, så en god stund siden før det ble skrevet om persillebladgenerasjonen. Det kunne jo vært en interessant diskusjon om hvem og hvorfor, og hvordan det ble møtt, men her ble ting veldig fort useriøst. 

Annonse

NotNaomi skrev (13 minutter siden):

Okay. Da ble det kanskje ikke snakket om så mye dengang, og ikke vanlig for alle heller. Kanskje nettopp fordi lege og jordmor plukket opp de som uttrykte bekymring og ba de skrive et slikt notat. Nå er det jo blitt mye mer snakket om, og også skrevet om. Uansett er snittalder på de som føder 30 år, så en god stund siden før det ble skrevet om persillebladgenerasjonen. Det kunne jo vært en interessant diskusjon om hvem og hvorfor, og hvordan det ble møtt, men her ble ting veldig fort useriøst. 

Det var en helt vanlig forekommende ting som ble snakket om. 

At noe her blir "useriøst" fordi du tas i faktafeil for tusende gang er ingen bombe.

NotNaomi skrev (14 minutter siden):

Da jeg gikk gravid i 2008 ble dette snakket om, og var ganske vanlig. Jeg skrev aldri noe selv, utenom medisinsk notat om at jeg ikke kan ha epidural, men mange av mine "med-fødende" gjorde det. 

Utover det er jo endel av disse kravene helt idiotiske. Men enkelte tror jo at verden roterer rundt dem selv. 

Kan du dokumentere det på noen måte? Jeg er oppriktig interessert og ber ikke om dokumentasjon fordi jeg tror du tar helt feil. Hva kalte de i såfall fødebrev på 90-tallet? 

Jeg har ikke dokumentasjon, men i 2005 kalte vi det "fødebrev". (Jeg så riktignok ingen grunn til å skrive det, men det car helt vanlig.)

Anonymkode: 5acdb...9ce

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke hestehale? Sånn går det når de oppdras til å tro at verden dreier rundt egen akse.

Anonymkode: cf060...366

Antar løst hår gjør seg bedre på instagram - drit i hygiene og sikkerhet, bare det ser glanset ut slik at de kan dokumentere den perfekte fødsel på sosiale medier... eller alternativt, om de ikke er fornøyd kan de jo alltids skylde på at jordmor var mer opptatt av å være forfengelig, for jordmor kan jo ikke gå ut og fortelle om den enkelte fødenes kravliste før fødselen uten å bryte taushetsplikten...

Anonymkode: 2569a...e46

Kan du dokumentere det på noen måte? Jeg er oppriktig interessert og ber ikke om dokumentasjon fordi jeg tror du tar helt feil. Hva kalte de i såfall fødebrev på 90-tallet? 

Les artikkelen, du. 

Anonymkode: 28711...e8f

NotNaomi skrev (41 minutter siden):

Vet du, det at du ikke har fulgt såpass med at du har fått med deg at fødebrev har vært vanlig i 20 ++ år i Norge, det kan du faktisk bare bebreide deg selv for. Det kunne f.eks. brukes til å endelig innse at det er mer hensiktsmessig å bruke mer tid på å tilegne seg fakta og følge med i det som skjer i samfunnet du bor i istedenfor å knapt gjøre annet enn sitte på forum og hoste opp egne fordommer og spre feilinformasjon og beskylde andre som har kunnskap for å være useriøse. Kanskje du også skal ta litt kikk på egne overskrifter og ikke minst egne tråder, hvor du selv ødelegger trådene før diskusjonen i det hele tatt har begynt, for så å skylde på andre. Og det å kritisere HI for latterliggjøring blir som å skyte seg i foten når det kommer fra ditt tastatur. Hi mestret et språklig virkemiddel på riktig sted - sette ting på spissen for å få oppmerksomhet og ta saken på kornet - istedenfor å latterliggjøre. Ikke mange mestrer det, og da bør det unngås.

Fakta er at fødebrev har vært vanlig i mange år. Og som en jordmor jeg tidligere jobbet med sa i begynnelsen av 2000-tallet: "fødebrev har vi jo egentlig praktisert i veldig mange år nå, bare at det har vært gjort muntlig og så er det journalført istedenfor at den fødende skriver selv". Hun mente imidlertid at fødebrev kan være en bra måte å få den fødende til å føle mer medbestemmelse over fødselsen, litt mer kontroll, så lenge mor også innser at dette er ønsker og ikke alltid noe de kan følge opp, eller noe som alltid er trygt å holde seg konsekvent til.

Da jeg skulle føde rundt 2015 fikk jeg inntrykk av at fødebrev var meningsløst ettersom sannsynligheten for at dette skulle bli lest av akkurat den/de jordmoren/mødrene som skulle behandle meg var helt minimal. Jeg skrev heller ingenting. 

Anonymkode: 23629...2ef

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er overhodet ikke idiotisk? Hvordan kan du si det? Om man snakker med jordmor i forkant så kommer jo ikke dette til de som hjelper under fødsel. 

Det kan enkelt dokumenteres i en journal, man treffer da nok helsepersonell gjennom et svangerskap? Kontra å sile ut viktig informasjon som står surret inn i 6,8 sider vås der 0,2 av de nevnte 7 sidene inneholder nødvendig informasjon. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Vet du, det at du ikke har fulgt såpass med at du har fått med deg at fødebrev har vært vanlig i 20 ++ år i Norge, det kan du faktisk bare bebreide deg selv for. Det kunne f.eks. brukes til å endelig innse at det er mer hensiktsmessig å bruke mer tid på å tilegne seg fakta og følge med i det som skjer i samfunnet du bor i istedenfor å knapt gjøre annet enn sitte på forum og hoste opp egne fordommer og spre feilinformasjon og beskylde andre som har kunnskap for å være useriøse. Kanskje du også skal ta litt kikk på egne overskrifter og ikke minst egne tråder, hvor du selv ødelegger trådene før diskusjonen i det hele tatt har begynt, for så å skylde på andre. Og det å kritisere HI for latterliggjøring blir som å skyte seg i foten når det kommer fra ditt tastatur. Hi mestret et språklig virkemiddel på riktig sted - sette ting på spissen for å få oppmerksomhet og ta saken på kornet - istedenfor å latterliggjøre. Ikke mange mestrer det, og da bør det unngås.

Fakta er at fødebrev har vært vanlig i mange år. Og som en jordmor jeg tidligere jobbet med sa i begynnelsen av 2000-tallet: "fødebrev har vi jo egentlig praktisert i veldig mange år nå, bare at det har vært gjort muntlig og så er det journalført istedenfor at den fødende skriver selv". Hun mente imidlertid at fødebrev kan være en bra måte å få den fødende til å føle mer medbestemmelse over fødselsen, litt mer kontroll, så lenge mor også innser at dette er ønsker og ikke alltid noe de kan følge opp, eller noe som alltid er trygt å holde seg konsekvent til.

"Fødebrev har vi jo EGENTLIG praktisert i veldig mange år nå, bare at det har vært gjort muntlig og journalført istedenfor at de skriver det selv"

Takk 🙂

Endret av NotNaomi
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kan enkelt dokumenteres i en journal, man treffer da nok helsepersonell gjennom et svangerskap? Kontra å sile ut viktig informasjon som står surret inn i 6,8 sider vås der 0,2 av de nevnte 7 sidene inneholder nødvendig informasjon. 

Jeg skrev fødebrev på to avsnitt. Så lenge jordmora er lesekyndig, tar det henne cirka et halvt minutt å skumme gjennom dette. 

Jaja, det er alltid noen i enhver generasjon. Heldigvis kun ønskebrev dette, som det står i artikkelen er de gode til å sile ut tøys fra relevante ønsker. De kan jo alltids prøve å føde alene hvis det blir for galt med en som har hestehale 😅

Like artig å lese forsikringskrav fra dessertgenerasjonen og millenniumsgenerasjonen. Du finner skruller i alle aldre, som både ungene mine, jeg og foreldrene mine rister på hodet av. Gjengs over er heldigvis de fleste fornuftige og rimelige. 

Anonymkode: f703b...dc8

NotNaomi skrev (17 minutter siden):

"Fødebrev har vi jo EGENTLIG praktisert i veldig mange år nå, bare at det har vært gjort muntlig og journalført istedenfor at de skriver det selv"

Takk 🙂

Dette ble sagt tidlig 2000 tallet. Som de andre sier. Hva takker du for? Tenker du at dette var dokumentasjonen du etterlyste?

Anonymkode: 274c5...5ec

NotNaomi skrev (29 minutter siden):

Takk 🙂

Du hoppet over det faktum at det ble sagt i 2002 eller 2003 ("helt i begynnelsen av 2000-tallet"), at de da hadde praktisert fysiske fødebrev i flere år allerede.

Du hoppet over at det var før dette igjen den muntlige varianetn ble brukt.

Teskjemetoden: fødebrev hadde der vært i bruk siden en eller annen gang på 1990-tallet og før dette igjen hadde de brukt den muntlige varianten. Konklusjon - fødebrev har vært i normal bruk LENGE før du innrømmer det. Ergo, du tok helt feil i det du antok.

Tar du aldri til deg det at du faktisk tar feil, hvorfor fortsetter du stadig å tviholde på egne vrangforestillinger og feilinformasjon?

NotNaomi skrev (1 time siden):

Jeg fikk min første i 2004, da var det i hvert fall praksis. Ble informert om muligheten ved omvisning på fødeavdelingen. Eneste ønsket jeg hadde var mulighet for badekar, forsøke det som smertestillende. Nå kom jeg aldri så langt da første kom litt plutselig til verden med keisersnitt en måned før termin, men det er en annen historie. 

Anonymkode: f703b...dc8

NotNaomi skrev (3 timer siden):

Takk 🙂

Når dette ble sagt ang skriftlige fødebrev PÅ BEGYNNELSEN AV 2000-TALLET betyr det at fødebrev har blitt praktisert allerede på åtti- og nittitallet. Bare påpeker det sånn for å motvirke din hang til å lese slik fanden leser bibelen.

Anonymkode: c5101...68e

Jeg skrev fødebrev. Det vil si ; jeg ba om 2 ting og de ble oppfylt. Jeg ville ha en stille fødsel og ba om at ingen snakket mer enn nødvendig og en ting til som var viktig som de ordnet uten spørsmål. 

Ser ikke problemet med å be om ting som er viktige for den som føder . Selvsagt så lenge ønskene er edruelige.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mange av dages voksne forstår ikke forskjell på ønske og krav. 

Anonymkode: 14f6e...7e5

Hva mener du? Jeg vet som sagt ikke så mye om fødebrev, men betyr det at det går grenser for hva de oppfyller når kvinner skal føde? Hvor går i såfall grensene? 

Noen har skjønt at de har tabbet seg ut og lusket seg ut av tråden. Bra!

Så til hi😅jeg tror du har mye rett i at det er generasjon persilleblad som skal ut i verden nå. Jeg jobber ved et universitet og opplever at de som pr definisjon er voksne blir sjokkerte over at ikke andre kan fikse alt for dem. Mange kommer til å få en bratt læringskurve når de oppdager at de ikke kan velge jordmor etter hårfrisyre. 

Anonymkode: ea484...222

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...