Gå til innhold

Persillebladene er blitt voksne!

Anbefalte innlegg

Artikkel i Adresseavisen (er plussartikkel). Den yngre generasjon har blant annet følgende krav/ønsker for sin fødsel: 

- vil ikke at jordmor skal ha håret satt i hestehale

- jordmor må være 35-50 år

- jordmor må ikke ha adgangskortet sitt hengende rundt halsen

Hva i alle dager har vi oppdratt barna til å tro de kan diktere?

Selvsagt gjelder det ikke alle, men det er ille nok at noen mener det

Anonymkode: b791f...0b2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434180-persillebladene-er-blitt-voksne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste kravet jeg kan forstå, er at den fødende ikke ønsker å ha en mann inne på fødestua hvis hun har opplevd overgrep. Men så lenge jordmor er kvinne, og det ikke er en jordmor en har hatt tidligere som ødela hele fødselen for en, har en etter min mening ikke rett til å klage slik.

Skulle ønske du hadde hatt en mer seriøs overskrift, for tema er diskutabelt. Husk at fødebrev er nytt, så hva kvinner i forrige generasjon hadde ønsket vet vi ingenting om. Også feil av Aftenposten å formulere det som de gjorde i så henseende. De skal jo være av de mer seriøse avisene.

Jeg tror neppe at det er mange som ikke ønsker hestehale, id-kort eller visse hårfarger på jordmødre. Det sier seg nesten selv at dette handler om ytterst få og veldig spesielle ønsker fra få og spesielle mennesker.

At de ikke vil ha jordmødre over 50 er nok et mer vanlig ønske, og det er sikkert pga dårlige erfaringer med jordmor i samme alder, eller skepsis til at de er oppdaterte. Syns alle disse ønskene på godt norsk er høl i hue, så det bør jo være begrenset hva de faktisk kan ønske. Og i hvertfall hvilke ønsker de får innvilget! 

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Skulle ønske du hadde hatt en mer seriøs overskrift, for tema er diskutabelt. Husk at fødebrev er nytt, så hva kvinner i forrige generasjon hadde ønsket vet vi ingenting om. Også feil av Aftenposten å formulere det som de gjorde i så henseende. De skal jo være av de mer seriøse avisene.

Jeg tror neppe at det er mange som ikke ønsker hestehale, id-kort eller visse hårfarger på jordmødre. Det sier seg nesten selv at dette handler om ytterst få og veldig spesielle ønsker fra få og spesielle mennesker.

At de ikke vil ha jordmødre over 50 er nok et mer vanlig ønske, og det er sikkert pga dårlige erfaringer med jordmor i samme alder, eller skepsis til at de er oppdaterte. Syns alle disse ønskene på godt norsk er høl i hue, så det bør jo være begrenset hva de faktisk kan ønske. Og i hvertfall hvilke ønsker de får innvilget! 

Fødebrev er ikke nytt. "Forrige generasjon" er oss som har barn fra 20 og oppover og det ble også skrevet fødebrev på nittitallet. Men da ikke med idiotønsker.

Anonymkode: c5101...68e

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fødebrev er ikke nytt. "Forrige generasjon" er oss som har barn fra 20 og oppover og det ble også skrevet fødebrev på nittitallet. Men da ikke med idiotønsker.

Javel? Jeg trodde dette var noe som ble innført i 2015/16? 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Javel? Jeg trodde dette var noe som ble innført i 2015/16? 

Jeg har en tjueåring, og har skrevet fødebrev. Flere av dem i barselgruppa mi på den tiden skrev også fødebrev. Kom du til Norge i 2015?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei.

Kan du dokumentere det på noen måte? Jeg er oppriktig interessert og ber ikke om dokumentasjon fordi jeg tror du tar helt feil. Hva kalte de i såfall fødebrev på 90-tallet? 

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Kan du dokumentere det på noen måte? Jeg er oppriktig interessert og ber ikke om dokumentasjon fordi jeg tror du tar helt feil. Hva kalte de i såfall fødebrev på 90-tallet? 

Jeg fødte i 2000 første gang. Hadde omvisning på føden og barsel. Og samtale med jordmor. Så fikk jeg papirer jeg kunne skrive ønsker på, og så leverte jeg det. De som ikke var på omvisning fikk disse sendt hjem til seg, og så sendte de inn. Dette er altså ikke nytt. Hadde også fødsler i 2008 og 2010, da også med fødebrev

NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Hvor har du 2015/2016 fra da? Det var jo veldig spesifikke tall så da har vel du kilder på det?

Anonymkode: 674f4...940

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fødte i 2000 første gang. Hadde omvisning på føden og barsel. Og samtale med jordmor. Så fikk jeg papirer jeg kunne skrive ønsker på, og så leverte jeg det. De som ikke var på omvisning fikk disse sendt hjem til seg, og så sendte de inn. Dette er altså ikke nytt. Hadde også fødsler i 2008 og 2010, da også med fødebrev

Okay. Det er i hvertfall forholdsvis nytt da, så hva de som fødte på 80-tallet og tidligere vet vi ingenting om hva ønsket under fødsel. At de går ut med det indikerer vel også at dette har skjedd over litt tid, at det er en tendens over kanskje 10 år ihverfall.

Uansett. Jeg vet ikke hvorfor slike ønsker blir respektert. Det må jo være en grense for hva de innvilger...

Endret av NotNaomi

Annonse

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Okay. Det er i hvertfall forholdsvis nytt da, så hva de som fødte på 80-tallet og tidligere vet vi ingenting om hva ønsket i brevene. At de går ut med det indikerer vel også at dette har skjedd over litt tid, at det er en tendens over kanskje 10 år ihverfall.

Uansett. Jeg vet ikke hvorfor slike ønsker blir respektert. Det må jo være en grense for hva de innvilger...

Vet at stemoren min også skrev da hun fødte i 1992.

Men det spiller ingen rolle når det ble innført. Poenget er at kravene er blitt tåpelige. Ingen turte å be om slikt på 80-tallet. Men kan sjekke med mamma hvordan det ble gjort på 70-80- tallet. Hvis det er viktig for deg?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vet at stemoren min også skrev da hun fødte i 1992.

Men det spiller ingen rolle når det ble innført. Poenget er at kravene er blitt tåpelige. Ingen turte å be om slikt på 80-tallet. Men kan sjekke med mamma hvordan det ble gjort på 70-80- tallet. Hvis det er viktig for deg?

Ja det er ihvertfall interessant. Jeg har jo hørt flere har omtalt dette som en ny ordning. At hvis det var noe spesielt før, som fks overgrep eller tidligere vanskeligheter med noe under fødsel, så noterte lege eller jordmor det. 

Det var bare at overskriften latterligjør en ny ung generasjon, og det blir både dumt og feil. Med tanke på at de som føder blir eldre og eldre. Så kanskje det er nettopp det som er grunnen til ønskene? 

NotNaomi skrev (31 minutter siden):

Hi velger overskriften. Overskriften skal trekke til seg lesere. Overskriften er er skriftlig virkemiddel. Sånn er det og det er ganske udiskutabelt. Fødebrev er på ingen måte nytt. Slutt å slenge ut ting du tydeligvis ikke har greie på.

Anonymkode: 274c5...5ec

NotNaomi skrev (27 minutter siden):

Hvorfor skal jeg dokumentere min egen opplevelse?

NotNaomi skrev (38 minutter siden):

Ja det er ihvertfall interessant. Jeg har jo hørt flere har omtalt dette som en ny ordning. At hvis det var noe spesielt før, som fks overgrep eller tidligere vanskeligheter med noe under fødsel, så noterte lege eller jordmor det. 

Det var bare at overskriften latterligjør en ny ung generasjon, og det blir både dumt og feil. Med tanke på at de som føder blir eldre og eldre. Så kanskje det er nettopp det som er grunnen til ønskene? 

Uansett om de kanskje er eldre, så kommer de likevel fra en nyere generasjon. Du utviser en ekstremt konsekvent mangel på kunnskap i alle tråder du svarer i, det skal du ha! 

Anonymkode: 87db4...932

NotNaomi skrev (1 time siden):

Fødebrev er ikke nytt, det var helt vanlig for 20 år siden 

Anonymkode: 09858...6f0

NotNaomi skrev (44 minutter siden):

Mamma skrev fødebrev sier hun. Fortjener en takk for at jeg gadd å finne ut av ting du ikke vet…

Ikke heng deg opp i overskriften. Hold deg til tema

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...