Gå til innhold

Alltid dugg og fukt (og nå svartmugg) på baderomsvindu. What to do?

Anbefalte innlegg

Har et gammelt hus, men pusset opp og i god stand. Men på det ene bade et er det gammelt spesielt vindu. Der er det veldig ofte dugg, og vi må ha på viften nesten konstant. Det er ikke bare når vi har dusjet, men kan for eksempel være helt tildugget om morgenen når vi står opp. Nå begynner treverket å smuldre, og det er svartsopp som vi stadig må tørke bort.

Det er et vindu som er håndlaget for hundre år siden, så det e rikke bare å kjøpe nytt.

Hva gjør man med sånt?

Anonymkode: 13884...eba

Fortsetter under...

Annonse

10 minutes ago, Anonym bruker said:

Problemet er at vinduet er unikt og ikke bare kan byttes. 

Da blir dere neppe kvitt problemet.. Defukter og mye varme vil redusere problemet 

Anonymkode: 5cf3a...dfe

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at vinduet er unikt og ikke bare kan byttes. 

Du bestiller bare et nytt vindu på mål, om du vil ha ordnet det da. Er det råttent så er det råttent.

Anonymkode: 2c6f5...262

Få hjelp for å sørge for at dere blir kvitt svartmuggen!

Ellers kan man bestille kopi av gamle vinduer, som en oveer linker til.

Andre velger å sette et annet vindu på utsiden av det gamle, for å beholde det originale, men få isolasjonen fra det nye.

Problemet er nok at det er enkeltglass, det gjør at du ikke har noen isolasjon, og det vil føre til at kondens bygger seg opp pga. temperaturforandringer, og jo større forskjell på ute og innetemperatur, jo mer kondens kommer det. I tillegg er jo dette et våtrom hvor det vil være høy luftfuktighet, noe som vil forverre det.

Nytt vindu på ene eller andre måten :) Heldig du er som bor i et slikt hus, de er fulle av sjel :)

Anonymkode: 01584...cdf

Du må også ha ny luft inn på badet, for eksempel ved spalte under døren som igjen får luft fra andre rom med friskluftventil. 

Du kan lese om det her:

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/slipp-dampen-ut-av-badet

Vinduer lages etter mål eller du kan få noen til å restaurere var vinduet du har, jeg ville prøvd det siste først.

Hilsen arkitekt 

Anonymkode: c6c65...54e

Er vinduet enkelt glass? Da kan du få laget varevinduer. De har god isoleringsevne og kan fjerne problemet helt. Tar jeg ikke feil, skal varevinduer ha tetningslister som hindrer duggen å legge seg på det ytterste vinduet. Det viktigste nå er å redde det ytterste vinduet. Sørge for god kitt og riktig maling, både på utsiden og innsiden.

Takk for mange gode råd! Jeg skal undersøke det med å få laget kopi. Vinduet er ikke firkantet, så jeg kan ikke bare ta mål og bestille nytt. Det med lufting under dør er nok også et poeng, det mener jeg å ha hørt om før.

hi

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...