Gå til innhold

Frustrert over klassekontakter/FAU

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bygda hvor vi bor, har de startet opp ungdomsklubb 2 dager i uka. Kjempefint tiltak, siden nesten ingen av ungdommene gjør noen ting av aktiviteter.  

Disse klubbkveldene er det bestemt skal driftes på dugnad av foreldre på ungdomsskolen.  Man tjener ikke inn noe til klassekassa, man må kun offre noen timer på å være der og passe på. 

Mitt barn er veldig aktiv, er på trening 6 dager i uken i nabokommunen.  I tillegg kommer stevner og samlinger i helger. Hun er ALDRI på disse klubbene. Jeg er også ansatt i idrettslaget,  og jobber derfor mye ettermiddag når det er trening.  I tillegg har jeg ansvar i kretsen, som gjør at jeg som regel må reise med når det er noe som skjer. - Og det er det jo minst en helg i mnd, gjerne to. 

Nå har FAU og klassekontaktene funnet ut at alle foreldre MÅ bidra her, ingen unntak! Vi blir bare satt opp på vakt, kan vi ikke møte må vi selv ordne noen andre. 

Dette mener jeg er helt håpløst! Jeg har nå blitt satt opp en helg vi er borte på stevne. Er selvsagt Ingen foreldre som vil ta vakten min, for jeg kan ikke bytte - er faktisk opptatt samtlige dager vi har fått i vår klasse. Jeg har ingen i mitt nettverk det er naturlig å spørre om å overta for meg. 

Ikke har jeg lyst å være vakt der heller! Det er ganske tøft miljø blant de som beveger seg ute på kveldstid.  Butikken rett ved har ansatt vektere når det er klubbkveld for sikkerheten til andre kunder og ansatte.  Jeg kjenner jo ikke disse ungdommene, mitt barn er aldri sammen med dem - hun holder seg med venner fra trening!  Jeg synes egentlig det er idiotisk at denne klubben er basert på dugnad fra foreldre! Med det miljøet som er, burde det vært ansatt noen med peiling.  Jeg vet jo ikke hva jeg skal gjøre dersom det blir noe. Hva om de begynner å ruse seg mens de er der?? Sloss??? Ja, er rusproblemer i miljøet.  Og nei, ikke bare bare å få tak i politi. De hører til i nabokommunen, en god halvtime unna, om de kjører med en gang og fort... 

I allefall,  jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kommer til å møte. Noe som ikke akkurat førte til god stemning. Men det er vel litt i overkant å forlenge dette av foreldre, eller?  

Anonymkode: 65d54...fa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare sagt at jeg kan ikke. Og latt vær å møte. Jeg synes man skal stille der man stiller opp for skole og klassen. En fritidsklubb er en fritidsaktivitet. Det ville vært helt høl i huet om jeg fikk beskjed å stille til dugnad med fotballen når begge mine jenter spiller håndball. Samme greia. 

Anonymkode: 36bc3...d98

Skrevet

Da hadde jeg gitt klar beskjed til FAU, at det ikke er greit. Blir du satt opp, er det ingen så kommer den kvelden.

Slike ting har de ikke lov å tvinge folk til.

Her er det FAU så setter opp til natteravn. Mine barn går ikke ute på kveldene men henger med venner hjemme.

I tillegg jobber jeg helger, så de helgene jeg har fri, går til hytta og familien!
Og miljøet er dårlig slik at det heller burde vært vektete/politi så gikk runder.

Så i bunn og grunn, er det få foreldre som melder seg på dette her.

Anonymkode: 2c2d2...816

Skrevet

Du trenger ikke delta på dette her. Hvem er FAU til og styre din fritid? Noen går det for langt, som i dette tilfelle. La det blir sur stemning, ikke bry deg om det :) 

Anonymkode: 28d73...69b

Skrevet

🏼 Det hun sa

Anonymkode: 3a575...e96

Skrevet

Just say no. Ingen grunn til å lage drama.

Anonymkode: d3dd9...2b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Da hadde jeg gitt klar beskjed til FAU, at det ikke er greit. Blir du satt opp, er det ingen så kommer den kvelden.

Slike ting har de ikke lov å tvinge folk til.

Her er det FAU så setter opp til natteravn. Mine barn går ikke ute på kveldene men henger med venner hjemme.

I tillegg jobber jeg helger, så de helgene jeg har fri, går til hytta og familien!
Og miljøet er dårlig slik at det heller burde vært vektete/politi så gikk runder.

Så i bunn og grunn, er det få foreldre som melder seg på dette her.

Anonymkode: 2c2d2...816

Det å bli innkalt til ungdomsklubbvakt er i overkant av hva man kan forvente av foreldre bare fordi de har barn på ungdomsskolen. Er dette et så viktig tiltak som det høres ut som bør kommunen på banen for å legge en plan for gjennomføring. Det er klar foreldre kan stille på vakt om de har mulighet, men det burde vært større grad av frivillighet spesielt for foreldre med barn som ikke går der. Dugnad på fritidsaktivitet kan man unngå ved at barnet ikke deltar, men det kan man ikke om man forventer deltagelse bare fordi banet er elev ved nærskolen sin. 

Det samme gjelder natteravn. De bør være frivillig, men som foreldre bør man strekke seg langt for å få det til. Her er det ikke snakk om å kompensere for egne barn slik at man ikke trenger å gå om barn ikke henger ute. De ungdommene som henger ute kan gjerne være unge voksne, fra andre bydeler, kanskje har de foreldre som ikke følger opp i utgangspunktet osv. Så det går ikke å belage natteravning på disse. Natteraving er ikke for å kompensere for at egne barn henger ute eller for å passe på egen barn når de er ute. Natteravning skal være en tilstedeværelse i området som gjør området tryggere for alle både de dagene det er natteravnere ute, men også over tid ved at miljøet mykner ved denne tilstedeværelsen. 

Anonymkode: a42a7...f1f

Skrevet

Skolen, FAU, trinnkontakter osv har ikke liv å bedrive tvang. Jeg kan se at behovet for et felles, kontrollert samlingssted når miljøet er som det er, men det er jo ikke ditt ansvar

Anonymkode: e75e2...4c5

Skrevet

Ja, det her var i overkant. Innafor med litt sivil ulydighet her, sikkert ikke gøy å være den som står alene om dette, men du har kun ansvar for å stille på de aktiviteten dere har valgt. De har ikke styringsrett over din eller ditt barns fritid. Du har min fulle støtte her. 

Anonymkode: 11a89...f56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...