Gå til innhold

Gutten vår vil kanskje slutte med bryting…

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt liknende problemer før?

Har en gutt på 15 år som nok er litt over gjennomsnittet interessert i bryting og har ambisjoner om å nå langt. Men han klager hjemme over at han føler han ikke får gitt alt på trening fordi de andre ikke nødvendigvis tar alt like seriøst. (Og det er for all del lov! Det er ikke alle som ønsker å satse, og det her helt greit å bare trene for å ha det gøy)

Det han for det meste klager på er at de andre han bryter med trener med for vide klær. Det er litt vanskelig å få til grepene helt rett når han ofte «setter seg fast» i klærne til de han bryter mot. Selv har han bestandig kun brytedrakt på seg på trening. Men er ofte kun den eneste.

Han har forsøkt å snakke med de andre på trening og de sier bare at de ikke gidder å trene i brytedrakt, at de ikke har med, at det er kleint, og slike unnskyldinger. Noen har til og med drakt på seg under klærne, men bruker den kun som tights/shorts…

Vi har også forsøkt å snakke med treneren, men han sier bare at han ikke kan tvinge de andre til å bruke brytedrakt på trening og at det først og fremst er i konkurranse man bruker dem og ikke på trening. Derfor er de også frivillig å ha på under trening. Men at han oppfordrer alle til å ha klær man kan bryte i, gjerne tettsittende. (Altså brytedrakt eller kompresjonstøy)

Han føler liksom han står litt maktesløs igjen, han får ikke fullt ut av treningene fordi de andre av forskjellige årsaker ikke vil ha på drakten de skal ha på når de konkurrerer. Han vet liksom ikke om han gidder å holde på lengere hvis han ikke får utfoldet seg fullt)

Er det noen som kan ha en god løsning på dette «problemet»? Utrolig synd hvis det er dette som gjør at han ikke gidder mere av en flott sport…

Anonymkode: 09a23...e1a

Fortsetter under...

Ta kontakt med Norges Bryteforbund og legg frem problemstillingen.

https://bryting.no/

Mottoet de bruker er jo Mestringsglede og utvikling.

Det er et dilemma for treneren. Men kanskje gutten din, om han er god nok, kan få alternativt tilbud om trening med andre som satser mer seriøst? Eller kanskje det kan løses så enkelt at en veldig god bryter kommer på besøk til klubben, trener med dem og holder et lite foredrag om viktigheten av riktig utstyr.

Anonymkode: 3a77e...988

Annonse

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Regner med dette er kødd igjen, ikke så lenge det var en tråd her hvor sønnen nektet å trene i "badedrakt" og derfor ble nektet å trene...

Anonymkode: 1d7f9...310

Ok, beklager at jeg spør da… Om det har vært et useriøst innlegg tidligere om samme tema så har jeg dessverre ikke sett det…

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Da må han slutte da. Jeg synes det er helt horribelt at du har henvendt deg til trener for å få alle til å bruke bryterdrakt.

Anonymkode: 5147e...f4c

Jeg har ikke henvendt meg til treneren for å få alle til å bruke brytedrakt! Jeg har tatt opp problemstillingen til sønnen min med treneren og sagt at han har lyst til at de han bryter med har på brytedrakt… Jeg krever ingenting, ønsker bare å finne en løsning alle er fornøyd med…. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da må han slutte da. Jeg synes det er helt horribelt at du har henvendt deg til trener for å få alle til å bruke bryterdrakt.

Eh, når man går på bryting, må man forvente å ha bryterdrakt på trening. Kan ikke forstå hva som er horribelt med å ta opp det. 

På tennistrening stiller man med tennisracket ikke racket for badminton, for å ta en sammenlikning. 

Anonymkode: c66cc...ff5

Ville arrangert et klubbmøte med alle bryterne tilstede der sønnen din med deres og trenerens hjelp prøvd en ekstra gang å appellere til at flere eller alle bruker drakten som fungerer best. Det er så synd at kroppsfiksering skal ødelegge for en sport. 

La sønnen din fortelle de andre at han slutter om de ikke "tar til vett" og bruker drakt. Det kan enten føre til å at de tar til fornuft eller blir forbanna. Men da er det i allefall prøvd og det er blitt kjempet om, og så får han ta valg om å slutte etter den kampen. 

Anonymkode: be7f9...574

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ok, beklager at jeg spør da… Om det har vært et useriøst innlegg tidligere om samme tema så har jeg dessverre ikke sett det…

Jeg har ikke henvendt meg til treneren for å få alle til å bruke brytedrakt! Jeg har tatt opp problemstillingen til sønnen min med treneren og sagt at han har lyst til at de han bryter med har på brytedrakt… Jeg krever ingenting, ønsker bare å finne en løsning alle er fornøyd med…. 

En løsning alle er fornøyde med? Sønnen din er ikke fornøyd med mindre de andre bruker bryterdrakt, og de andre er ikke fornøyde dersom de må bruke drakt. Det er ikke mulig å gjøre alle fornøyde her. Sønnen din er i mindretall, så han får innrette seg eller slutte.

Anonymkode: 11d1e...35c

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

En løsning alle er fornøyde med? Sønnen din er ikke fornøyd med mindre de andre bruker bryterdrakt, og de andre er ikke fornøyde dersom de må bruke drakt. Det er ikke mulig å gjøre alle fornøyde her. Sønnen din er i mindretall, så han får innrette seg eller slutte.

Sønnen min er fornøyd så lenge han klarer å bryte med de uten å bli hindret av klærne de har på seg. Det enkleste er brytedrakt siden det er noe alle har og ikke minst alle MÅ ha på i konkurranse… Men en tettsittende overdel eller bar overkropp fungerer helt fint det også.

Innrette seg eller slutte blir helt feil…

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sønnen min er fornøyd så lenge han klarer å bryte med de uten å bli hindret av klærne de har på seg. Det enkleste er brytedrakt siden det er noe alle har og ikke minst alle MÅ ha på i konkurranse… Men en tettsittende overdel eller bar overkropp fungerer helt fint det også.

Det blir jo ikke feil det. Så lenge det ikke er noen tvang til type klær under trening og de andre barna ønsker å ha på det de har, så er det fint lite annet din sønn får gjort enn a) innrette seg eller b) slutte. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men dere vil at alle de andre skal innrette seg etter hans ønske. Det blir feil så lenge man kan selv velge hva man vil trene i.

Annonse

Tror egentlig mange her ikke egentlig forstår hva bryting innebærer. Jeg var selv bryter for 10 år siden og forstår utmerket godt problemet til sønnen din.

Det handler ikke om at de skal rette seg etter sønnens ønsker eller at sønnen må akseptere at slik er det. For å få til bryting ordentlig så kan man ikke ha løse klær. Og det er av alle sin interesse uavhengig av nivå at grep og teknikker utføres korrekt. Det kan ofte være vanskelig og man kan bli stoppet av klærne.

Når man velger en sport så fører det med seg en del. Bryting er en av de sportene hvor klærne egentlig bare er i veien, det er en grunn for at bryterne opprinnelig var nakne under kamp. I dag går jo ikke det, men derfor er brytedrakten slik den er, svært tight og dekker egentlig ikke så mye mer enn det den må. Det er ikke tilfeldig, det er fordi sporten egentlig krever det.

Jeg støtter sønnen din i denne saken. Men det er et klubbproblem at utøverne er feil kledd. Da har det ikke vært fokus nok på hva sporten går ut på. I dag er det vanligste å trene i brytedrakt, bar overkropp eller andre tettsittende tøy som trådstarter nevner. Så har man gjerne tskjorte utenpå drakt under oppvarming og andre øvelser som ikke krever nærkontakt.

Å rent idrettsjuridisk: Klubben har all rett til å kreve at alle og enhver som skal trene bryting har på klær som trener mener er nødvendig for å gjennomføre treningen på en god måte. Så om alle har drakt, og klubben kan stille med drakt til de som eventuelt ikke har så, så kan de si at alle som skal oppholde seg på brytematten skal være kledd i brytedrakt, og da er det ingen som kan nekte på det. 

Anonymkode: 0d6b3...ac8

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Tror egentlig mange her ikke egentlig forstår hva bryting innebærer. Jeg var selv bryter for 10 år siden og forstår utmerket godt problemet til sønnen din.

Det handler ikke om at de skal rette seg etter sønnens ønsker eller at sønnen må akseptere at slik er det. For å få til bryting ordentlig så kan man ikke ha løse klær. Og det er av alle sin interesse uavhengig av nivå at grep og teknikker utføres korrekt. Det kan ofte være vanskelig og man kan bli stoppet av klærne.

Når man velger en sport så fører det med seg en del. Bryting er en av de sportene hvor klærne egentlig bare er i veien, det er en grunn for at bryterne opprinnelig var nakne under kamp. I dag går jo ikke det, men derfor er brytedrakten slik den er, svært tight og dekker egentlig ikke så mye mer enn det den må. Det er ikke tilfeldig, det er fordi sporten egentlig krever det.

Jeg støtter sønnen din i denne saken. Men det er et klubbproblem at utøverne er feil kledd. Da har det ikke vært fokus nok på hva sporten går ut på. I dag er det vanligste å trene i brytedrakt, bar overkropp eller andre tettsittende tøy som trådstarter nevner. Så har man gjerne tskjorte utenpå drakt under oppvarming og andre øvelser som ikke krever nærkontakt.

Å rent idrettsjuridisk: Klubben har all rett til å kreve at alle og enhver som skal trene bryting har på klær som trener mener er nødvendig for å gjennomføre treningen på en god måte. Så om alle har drakt, og klubben kan stille med drakt til de som eventuelt ikke har så, så kan de si at alle som skal oppholde seg på brytematten skal være kledd i brytedrakt, og da er det ingen som kan nekte på det. 

Da tenker jeg at det kanskje er på tide å la denne sporten dø ut...

Anonymkode: 3ef48...5b2

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Da tenker jeg at det kanskje er på tide å la denne sporten dø ut...

Anonymkode: 3ef48...5b2

Hvorfor i all verden skal den dø ut?! 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

En annen ting er sikkerhet. Feil klær kan gi høyere skaderisiko.

Jeg mener fremdeles at Hi bør kontakte Bryteforbundet og ta opp temaet der, siden det virker som om klubben/treneren ikke greier å formidle viktigheten av å følge reglene til utøverne. Det er urimelig at de som ønsker å drive idretten på korrekt måte skal fryses ut eller måtte slutt, mens de som gjør som de vil og ikke hører på treneren skal skjermes.

Får Hi forbundet på banen så tror jeg dette er noe de greier å løse på en ordentlig måte for alle i klubben.

Anonymkode: 3a77e...988

I visse idretter er det krav til bestemt utstyr. I bryting er det brytedrakt. Man tropper ikke opp på svømmetrening i kjeledress og man tropper ikke opp på brytetrening i løse klær.

Som flere sier, det er frivillig å trene, så det er bare å slutte. Ja det er riktig, det er bare å slutte for de som ikke ønsker å innrette seg etter sportens regler. Og en av de strengeste reglene i bryting er at det ikke er lov med løse klær. Det er ikke engang lov med to stramme drakter over hverandre for å lette skiftingen av farger til flere kamper etterhverandre i turneringer.

Det fordi det ikke er lov å holde i motstanders klær, og for å hindre skader det kan føre med seg.

Så jeg hadde tatt det videre at de må bli strengere på slikt.

Har selv en som trente bryting i noen år og der hadde de ikke fått delta hvis de kom i joggedress. Treningen var også der frivillig, men alle stilte i brytedrakt på hver trening fordet.

Anonymkode: 35aa7...1c4

Det blir som å gå på svømming men nekte å ha på badedrakt og i stedet benytte joggedress. Men der går det kun ut over personen selv, men i bryting går det utover alle. Skal man spille fotball må man også ha på leggskinn. Om ikke får man ikke være med. Håper forbundet kan hjelpe. Vurder ev. å bytte klubb til en der flere vil satse. Håper det ordner seg. 

Anonymkode: 0ff80...bfd

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Curling-mamma….

Anonymkode: 54a37...755

Nei. Brytemamma. Men også i curling er det krav til korrekt utstyr, også på trening. Akkurat som i svømming, stuping, karate, tennis, hockey, bandy, turn, friidrett, skøyter, fotball, håndball, orientering, ski ...kan i grunnen ikke komme på en idrett der det ikke er krav til noe av bekledning eller utstyr enten for sikkerhet eller for å kunne gjennomføre.

Anonymkode: c91f4...e68

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Brytemamma. Men også i curling er det krav til korrekt utstyr, også på trening. Akkurat som i svømming, stuping, karate, tennis, hockey, bandy, turn, friidrett, skøyter, fotball, håndball, orientering, ski ...kan i grunnen ikke komme på en idrett der det ikke er krav til noe av bekledning eller utstyr enten for sikkerhet eller for å kunne gjennomføre.

Anonymkode: c91f4...e68

I den klubben er det ingen krav til bekledning på trening.

Mine driver turn. De må trene i turndrakt eller kun sportstopp. Klær må være tettsittende pga sikkerheten. Trenerne skal sikre alle momenter og da kan man ikke ha flagrende klær. 

Anonymkode: 23ee9...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...