Gå til innhold

Ang varmepumpe, mannen nekter.

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd i flere år å få varmepumpe, mannen nekter det blir så tørre luft. Nå får vi til og med støtte fra kommunen, han nekter enda. Lei av å komme hjem til kaldt hus, lei av å stå opp til kaldt hus. Strømutgiftene går fra hans konto. Jeg nekter å sitte å fryse. Alle dørene til rom må være igjen i følge mannen slik at stua blir varma opp av fyring i ovn. Jeg nekter å la dattera på 12 som er den som er mest inne på rommet sitte å fryse uten å sette på ein liten ovn som vi har. Har kommet fram til at det bare er å sette på ovner det vi kan slik at ingen skal fryse så får han ta det når strømregningene kommer. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: f6573...688

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434154-ang-varmepumpe-mannen-nekter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har varmepumpe og luften blir ikke tørr. Hvor har han det fra? 
Hadde satt på ovnene på fullt i alle rom slik dere ikke fryser så får han betale regningen da

Anonymkode: ae137...0c9

Er så enig. Vi har ikke mange ovner i huset. Kun denne og ein til litt større. men denne lille varmer veldig så eldste pleier ha den på rommet på fullt. Kjenner det er så frustrerende å diskutere dette høst etter høst. HI

IMG_20220925_181128.jpg

Ta han på alvor, google og les deg opp litt.

Jeg husker at det ble sagt for sikkert 20 år siden at varmepumper ikke var anbefalt til astmatikere fordi inneluften ble så tørr, det er kanskje det mannen din også husker?

Men mye er endret siden den gang, og en rask google nå forteller meg at det de advarte mot var luft til luft varmepumper, mens mange har vann til vann varmepumper.

Uansett vil oppvarmet luft være tørrere, men det blir tørrere luft med sjokkfyring av luften, som når du tenner opp i ovnen, enn når luften jevnt holdes varm.

Jeg har en pappa med astma og vi fyrte med ved da jeg var liten, da hadde vi en luftfukter i tillegg. Pappa hadde også alltid en kjele full av vann på svartovnen, som da dampet opp i luften når han fyrte under.

Når det er kaldt ute er luften tørrere enn om sommeren, og når vi varmer opp den luften kan den oppleves som tørr, særlig om du har astma eller sensitive luftveier av en eller annen grunn. Det er ikke varmepumpen sin skyld, det er bare sånn det er.

Ved å ta han på alvor og lese deg opp litt, kunne diskutere dette på et saklig nivå og kunne begrunne synspunktene dine så vi du kanskje nå inn til han?

Anonymkode: 1be46...9d3

Dersom luften blir tørr så må jo det være en fordel. De fleste hus har mer utfordringer mer fuktig lurt enn tørr😅

Det er ingenting i veien for å fyre med ved når man har varmepumpe. Da vil den bare bruke mindre strøm. 
Hvordan har dere varmer opp huset før? Dette er jo virkelig ikke tiden for å øke standarden, men om dere tidligere har brukt varmekabler og panelovner så er varmepumpe et veldig godt alternativ. Det er klart at 12-åringen må få ha en noenlunde temperatur på soverommet. Men, ettersom hun også skal sove der så bør jo ikke temperaturen være for høy.

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Dersom luften blir tørr så må jo det være en fordel. De fleste hus har mer utfordringer mer fuktig lurt enn tørr😅

Det er ingenting i veien for å fyre med ved når man har varmepumpe. Da vil den bare bruke mindre strøm. 
Hvordan har dere varmer opp huset før? Dette er jo virkelig ikke tiden for å øke standarden, men om dere tidligere har brukt varmekabler og panelovner så er varmepumpe et veldig godt alternativ. Det er klart at 12-åringen må få ha en noenlunde temperatur på soverommet. Men, ettersom hun også skal sove der så bør jo ikke temperaturen være for høy.

Har ikke hatt noe annet enn vedfyring. Og har hatt samme diskusjon år etter år. Han er eit stabeis og skal ihvertfall ikke gi seg. Husker at svigerforeldrene mine synes synd på meg og ungene som satt inne og frøys.  Mannen er konstant varm. HI

Har dere virkelig bare 1 liten varmeovn som dere flytter rundt på og ellers kun vedovn i stuen? Hvor stor er boligen og i hvilken tilstand er den(ny, gammel, renovert, etterisolert etc?)

Dette høres jo helt sprøtt ut.

Anonymkode: 7071a...ad4

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Har ikke hatt noe annet enn vedfyring. Og har hatt samme diskusjon år etter år. Han er eit stabeis og skal ihvertfall ikke gi seg. Husker at svigerforeldrene mine synes synd på meg og ungene som satt inne og frøys.  Mannen er konstant varm. HI

Jeg bor også sammen med en som er konstant varm. Han tar likevel hensyn til at jeg er en frysepinne. Likevel er vi nok det at jeg synes vi har det for kaldt, mens han synes vi har det for varmt.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har dere virkelig bare 1 liten varmeovn som dere flytter rundt på og ellers kun vedovn i stuen? Hvor stor er boligen og i hvilken tilstand er den(ny, gammel, renovert, etterisolert etc?)

Huset var ferdig bygget i 2011. Husker ikke måla, det er to etasjer med åpen løsning stue og kjøkken og åpent opp til ei lita loftstue. Fire soverom oppe og bad. Gang, lite toalett, bod og vaskerom nede. 

Annonse

Jeg synes mannen din er veldig, veldig urimelig. Barna kan ikke sitte på rommet sitt uten noen form for oppvarming når det er kaldt.

Har du noen allierte som kan snakke han til fornuft? 

Kan du foreslå å spare på noe han vil mislike å kutte ut for å prøve å få han til å forstå? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men mye er endret siden den gang, og en rask google nå forteller meg at det de advarte mot var luft til luft varmepumper, mens mange har vann til vann varmepumper.

Anonymkode: 1be46...9d3

Vann til vann varmepumper er noe helt annet. Da må man ha vannbåren varme. Hi mener nok en vanlig luft til luft varmepumpe.

Anonymkode: 03158...6b3

Vi har varmepumpe og lufta blir ikke tørr. Den blir mye tørrere med panelovner, uten tvil. Vi har også vedfyring, og jeg elsker varmen fra vedovnen. Men aldri om jeg hadde byttet ut varmepumpa. Vedfyring bruker vi for kos og på de aller kaldeste dagene. Jeg synes ikke at vedfyring tørker ut lufta heller. 

Anonymkode: 63ca3...402

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har prøvd i flere år å få varmepumpe, mannen nekter det blir så tørre luft. Nå får vi til og med støtte fra kommunen, han nekter enda. Lei av å komme hjem til kaldt hus, lei av å stå opp til kaldt hus. Strømutgiftene går fra hans konto. Jeg nekter å sitte å fryse. Alle dørene til rom må være igjen i følge mannen slik at stua blir varma opp av fyring i ovn. Jeg nekter å la dattera på 12 som er den som er mest inne på rommet sitte å fryse uten å sette på ein liten ovn som vi har. Har kommet fram til at det bare er å sette på ovner det vi kan slik at ingen skal fryse så får han ta det når strømregningene kommer. Hva hadde dere gjort?

Hadde faktisk truet med å gå i fra ham. Helt seriøst. For en idiot av en mann. 

Anonymkode: e8758...60f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kommer jo ann på hvor stor leilighet det er. Vi har 75 kvm å har kun varme på i stuen som varmes opp av varmepumpen. Døren til soverommene våres står åpen om kvelden og natten,å da kommer varmen inn der. 

Anonymkode: 483d9...63f

Unnskyld meg, men mannen din er en fjott. Varmepumpe er noe av det mest lønnsomme nå hvis dere har spotpris i et dyrt område. Med dagens priser, er den fort tjent inn. Oppleves luften som tørr, kjøper dere en luftfukter. Er jo ikke noe å diskutere engang. 

Anonymkode: df427...2bd

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og dere har ikke faste varmekilder på noen av de 4 soverommene?

Vi har ikke faste panelovner på soverommene. Jeg har faktisk ikke bodd i et eneste hus/leilighet som har det. 

Anonymkode: 0bca9...954

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...