Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Hører det allerede er litt snakk om å avlyse eksamen. Hva tror dere? Nå ble det brudd i meglingene igjen. Jeg husker ikke hvor lenge skolene var stengt sist skoleår, men det var vel lengre enn dette? Synes synd på barn og ungdom som går glipp av så mye, spesielt de som var hardest rammet av pandemien og som nå er rammet av streik. Anonymkode: e30d4...612
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Jeg håper ikke det. Nå er det på tide å få oversikt over hva elevene egentlig kan og stoppe lærerens karakterinflasjon. Anonymkode: dec6a...6e8
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Tror ikke det, nei. 10. klassingen min har fått informasjon om hvordan den skal foregå og hvordan de skal forberede seg... Anonymkode: 2b565...c4c
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Tror ikke det, nei. 10. klassingen min har fått informasjon om hvordan den skal foregå og hvordan de skal forberede seg... Anonymkode: 2b565...c4c Mens min 10.klassing har vært hjemme fra skolen hele dette skoleåret og aner ingenting om hvordan eksamen blir til våren.... Tidligere år har vel eksamen blitt avlyst pga lokale forskjeller i undervisningen pga korona, nå er det jo veldig stor forskjell pga streiken. Anonymkode: 9d4ed...6da
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Mens min 10.klassing har vært hjemme fra skolen hele dette skoleåret og aner ingenting om hvordan eksamen blir til våren.... Tidligere år har vel eksamen blitt avlyst pga lokale forskjeller i undervisningen pga korona, nå er det jo veldig stor forskjell pga streiken. Anonymkode: 9d4ed...6da Og du har ikke engang prøvd å hjelpe, for du kan ikke 10. klasses pensum. Anonymkode: 8c240...92f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og du har ikke engang prøvd å hjelpe, for du kan ikke 10. klasses pensum. Anonymkode: 8c240...92f Det skal godt gjøres i og med at det ikke eksisterer pensum hverken i grunnskolen eller vgs. Det finnes kompetansemål, og det er disse de må kunne. Anonymkode: 34761...59f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og du har ikke engang prøvd å hjelpe, for du kan ikke 10. klasses pensum. Anonymkode: 8c240...92f Problemet er at vi ikke aner hva de skulle jobbet med.... De har ikke pensum, de har et kompetansemål, og mange forskjellige emner de skal gjennom. Alle skolebøkene er borte, nå brukes bare nettbaserte plattformer. Så hva skal vi lese på? Vi har ikke fått kompetansemålene, for lærerne hennes har streiket i hele høst. Jeg er på ingen måte idiot, selv om du prøver å fremstille det sånn. Min datter kommer til å klare seg utmerket, men det er virkelig ikke greit at hun også får siste året på ungdomsskolen ødelagt av "noe". Hun har ikke hatt et eneste normalår på ungdomsskolen. Anonymkode: 9d4ed...6da
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Nei. Det tror jeg ikke. Det er tross alt en mindre gruppe som har stått uten undervisning. Men jeg må si jeg er glad for at mine barn har sluppet dette. Og håper at de som er rammet får ekstra oppfølging og godt tilrettelagt undervisning og pensum når de kommer tilbake på skolen. Anonymkode: e8716...43a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Problemet er at vi ikke aner hva de skulle jobbet med.... De har ikke pensum, de har et kompetansemål, og mange forskjellige emner de skal gjennom. Alle skolebøkene er borte, nå brukes bare nettbaserte plattformer. Så hva skal vi lese på? Vi har ikke fått kompetansemålene, for lærerne hennes har streiket i hele høst. Jeg er på ingen måte idiot, selv om du prøver å fremstille det sånn. Min datter kommer til å klare seg utmerket, men det er virkelig ikke greit at hun også får siste året på ungdomsskolen ødelagt av "noe". Hun har ikke hatt et eneste normalår på ungdomsskolen. Anonymkode: 9d4ed...6da Kompetansemålene finner du enkelt på udir.no. Anonymkode: 03bbe...0db
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #10 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Og du har ikke engang prøvd å hjelpe, for du kan ikke 10. klasses pensum. Anonymkode: 8c240...92f Ikke så enkelt når de hverken har bøkerr eller fått plan for fremdrift. Ungene var på skolen for vaksine, og sendte vårt barn for å høre om man kunne få låse seg inn på klasserom og hente bøkene de hadde fått for i år (Gjaldt kun to fag!!). Det var umulig,- det var brudd på streiken. . Noen lærere hadde forberede for 3 uker streik mtp å legge ut plan for hva de skulle gjennom i sine fag. Ingen i klassen til mitt barn hadde det,- tror det var gjengs på skolen at det ikke skulle gjøres slik... av frykt for at det kunne bli sett på som streikebrudd kanskje? Men nå er de jo på uke 5 med streik så for alle er det blitt verre. Men de som fikk bøkene med beskjed om å ta de med hjem i tilfelle streik står jo sterkere enn de som kun fikk bøker i to fag de rakk og ha og IKKE ble bedt å ta de med hjem, men nærmest oppfordret til å la de ligge igjen.... Anonymkode: ee1bb...42c
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #11 Skrevet 26. september 2022 Ja det tror jeg. Det skal godt gjøres å argumentere mot at elevene har fått ulik oppfølging og undervisning. Det er snart høstferie og enkelte elever har ikke møtt læreren sin eller fått en eneste bok Anonymkode: 5b888...301
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #12 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Ikke så enkelt når de hverken har bøkerr eller fått plan for fremdrift. Ungene var på skolen for vaksine, og sendte vårt barn for å høre om man kunne få låse seg inn på klasserom og hente bøkene de hadde fått for i år (Gjaldt kun to fag!!). Det var umulig,- det var brudd på streiken. . Noen lærere hadde forberede for 3 uker streik mtp å legge ut plan for hva de skulle gjennom i sine fag. Ingen i klassen til mitt barn hadde det,- tror det var gjengs på skolen at det ikke skulle gjøres slik... av frykt for at det kunne bli sett på som streikebrudd kanskje? Men nå er de jo på uke 5 med streik så for alle er det blitt verre. Men de som fikk bøkene med beskjed om å ta de med hjem i tilfelle streik står jo sterkere enn de som kun fikk bøker i to fag de rakk og ha og IKKE ble bedt å ta de med hjem, men nærmest oppfordret til å la de ligge igjen.... Anonymkode: ee1bb...42c Skolen er ikke fysisk stengt ned. Det står elevene fritt å hente ut bøker fra skolens bibliotek. Skolen kan heller ikke nekte elevene å hente ut bøker fra klasserommet, hvem som helst i administrasjonen, vaktmester eller renhold kan låse opp. Kompetansemålene finnes enkelt på udir.no. Start på kapittel 1 i boka. Alt er bedre enn ingenting. Jada, det er kjipt for elevene at de ikke får undervisning, men det er ikke lærerens skyld. Man skal ikke rette baker for smed, smeden er KS, det er KS som er ansvarlige for denne streiken. Anonymkode: 03bbe...0db
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #13 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Problemet er at vi ikke aner hva de skulle jobbet med.... De har ikke pensum, de har et kompetansemål, og mange forskjellige emner de skal gjennom. Alle skolebøkene er borte, nå brukes bare nettbaserte plattformer. Så hva skal vi lese på? Vi har ikke fått kompetansemålene, for lærerne hennes har streiket i hele høst. Jeg er på ingen måte idiot, selv om du prøver å fremstille det sånn. Min datter kommer til å klare seg utmerket, men det er virkelig ikke greit at hun også får siste året på ungdomsskolen ødelagt av "noe". Hun har ikke hatt et eneste normalår på ungdomsskolen. Anonymkode: 9d4ed...6da Kompetansemålene kan du google. Anonymkode: dec6a...6e8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #14 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Ja det tror jeg. Det skal godt gjøres å argumentere mot at elevene har fått ulik oppfølging og undervisning. Det er snart høstferie og enkelte elever har ikke møtt læreren sin eller fått en eneste bok Anonymkode: 5b888...301 Da er det jo ekstra viktig å få vist hva elevene faktisk kan. Poenget med eksamen er å vise faktisk kunnskap. Hvordan de har tilegnet seg kunnskapen betyr lite for arbeidsgivere eller senere studier. Anonymkode: dec6a...6e8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #15 Skrevet 26. september 2022 Nei, det kan de ikke gjøre fordi det vil undergrave streikeretten til lærerne. Hvis streik ikke har noen konsekvenser, hva er da poenget med streik? Anonymkode: 34761...59f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #16 Skrevet 26. september 2022 Det håper jeg ikke, for eldste her går påbygg med håp om å studere på høyskole neste år. Det går ikke uten eksamen! Anonymkode: 8d0a9...2d6
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #17 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skolen er ikke fysisk stengt ned. Det står elevene fritt å hente ut bøker fra skolens bibliotek. Skolen kan heller ikke nekte elevene å hente ut bøker fra klasserommet, hvem som helst i administrasjonen, vaktmester eller renhold kan låse opp. Kompetansemålene finnes enkelt på udir.no. Start på kapittel 1 i boka. Alt er bedre enn ingenting. Jada, det er kjipt for elevene at de ikke får undervisning, men det er ikke lærerens skyld. Man skal ikke rette baker for smed, smeden er KS, det er KS som er ansvarlige for denne streiken. Anonymkode: 03bbe...0db Haha! hvis det faktisk var sååååå enkelt, så undergraves jo lærernes argument om at de er så viktige. forøvrig; her har eleven få fysiske bøker. VG1 har ennå ikke fått utlevert PC og har ikke tilgang til skolestudio da de ikke har fått utdelt feide-innlogging. Vi spurte skolen om vi kunne få dette -svaret var Nei! Anonymkode: 5b888...301
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #18 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Haha! hvis det faktisk var sååååå enkelt, så undergraves jo lærernes argument om at de er så viktige. forøvrig; her har eleven få fysiske bøker. VG1 har ennå ikke fått utlevert PC og har ikke tilgang til skolestudio da de ikke har fått utdelt feide-innlogging. Vi spurte skolen om vi kunne få dette -svaret var Nei! Anonymkode: 5b888...301 Nettopp. Dere som mener at foreldrene kan gi like god undervisning til barna som lærere - hvorfor skal vi ha lærerstreik for å få flere lærere med lærerkompetanse? Da kan vi jo bare avskaffe læreryrket, hvis hvilken som helst idiot kan undervise like bra. Enkelte folk har ikke bakkekontakt, altså. Anonymkode: dca3a...381
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #19 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Dere som mener at foreldrene kan gi like god undervisning til barna som lærere - hvorfor skal vi ha lærerstreik for å få flere lærere med lærerkompetanse? Da kan vi jo bare avskaffe læreryrket, hvis hvilken som helst idiot kan undervise like bra. Enkelte folk har ikke bakkekontakt, altså. Anonymkode: dca3a...381 Det er nok ikke så mange som me.er foreldrene kan gi like god undervisning, men det er stor forskjell på like god undervisning og ingen hjelp. Anonymkode: dec6a...6e8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det håper jeg ikke, for eldste her går påbygg med håp om å studere på høyskole neste år. Det går ikke uten eksamen! Anonymkode: 8d0a9...2d6 Joda, det går fint. Sønnen min tok påbygg i fjor, uten eksamen. Fikk standpunkt utfra innleveringer, prøver og aktivitet/engasjement i timene. Det er ikke sånn at de som har gått påbygg de siste tre årene ikke har fått karakterer... Anonymkode: 9d4ed...6da
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #21 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kompetansemålene kan du google. Anonymkode: dec6a...6e8 For hver måned? Det står vel bare kompetansemålene for hvert emne i løpet av året? Vi aner ikke hvilke emner de skulle ha i september og hvilke de skam ha i mars.... Datteren min har vært inne på de digitale bøkene, lest overskrifter, noen sammendrag osv. Så emnene ikke skal være helt fremmed når hun er tilbake på skolen, men hun aner jo ikke hva de vil ha god tid på, dårlig tid på, hoppe over osv resten av skoleåret Anonymkode: 9d4ed...6da
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #22 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Problemet er at vi ikke aner hva de skulle jobbet med.... De har ikke pensum, de har et kompetansemål, og mange forskjellige emner de skal gjennom. Alle skolebøkene er borte, nå brukes bare nettbaserte plattformer. Så hva skal vi lese på? Vi har ikke fått kompetansemålene, for lærerne hennes har streiket i hele høst. Jeg er på ingen måte idiot, selv om du prøver å fremstille det sånn. Min datter kommer til å klare seg utmerket, men det er virkelig ikke greit at hun også får siste året på ungdomsskolen ødelagt av "noe". Hun har ikke hatt et eneste normalår på ungdomsskolen. Anonymkode: 9d4ed...6da Kompetansemål ligger på nett. Du klarer kanskje å google? Anonymkode: 8c240...92f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #23 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kompetansemål ligger på nett. Du klarer kanskje å google? Anonymkode: 8c240...92f Her er kompetansemålene for VG1 Norsk https://www.udir.no/lk20/nor01-06/kompetansemaal-og-vurdering/kv114?lang=nob Hvordan tenker du man skal sette igang med egenlæring utfra dette? uten tilgang på planer, pensum, PC eller bøker. Anonymkode: 5b888...301
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #24 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Her er kompetansemålene for VG1 Norsk https://www.udir.no/lk20/nor01-06/kompetansemaal-og-vurdering/kv114?lang=nob Hvordan tenker du man skal sette igang med egenlæring utfra dette? uten tilgang på planer, pensum, PC eller bøker. Anonymkode: 5b888...301 I tillegg er det flere av oss som ikke har gått på videregående i Norge. Vi vet i hvert fall ikke hvordan undervisningen i skolen legges opp her i landet, uten å faktisk ha lærerbakgrunn. Anonymkode: dca3a...381
Anonym bruker Skrevet 26. september 2022 #25 Skrevet 26. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her er kompetansemålene for VG1 Norsk https://www.udir.no/lk20/nor01-06/kompetansemaal-og-vurdering/kv114?lang=nob Hvordan tenker du man skal sette igang med egenlæring utfra dette? uten tilgang på planer, pensum, PC eller bøker. Anonymkode: 5b888...301 Det er ikke like enkelt å tilegne seg stoffet uten lærer, men det finnes mye nøkler på niblioteket og også mulighet for å sette på pc der hvis ungdommen ikke har pc eller nettilgang hjemme. Begynn på toppen og jobb deg nedover. Anonymkode: dec6a...6e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå