Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ernaeringsbiolog-advarer-designet-for-overspising/15121175/?fbclid=IwAR2ihniTs8ycOgDfdwk2qJxxBYR1NcGOmAxdi9L35O3NYhvNsvkAX-ez1cw Er du overvektig og spiser du slik mat? Anonymkode: 29d5b...458
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Ja er overvektig pga medisiner Anonymkode: 2d6ae...3f0
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ernaeringsbiolog-advarer-designet-for-overspising/15121175/?fbclid=IwAR2ihniTs8ycOgDfdwk2qJxxBYR1NcGOmAxdi9L35O3NYhvNsvkAX-ez1cw Er du overvektig og spiser du slik mat? Anonymkode: 29d5b...458 Er du tynn og spiser sånn mat? Anonymkode: fb983...4eb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Er ikke overvektig , men dersom jeg hadde spist slik mat så hadde jeg definitivt vært det. Jeg legger lett på meg og må være forsiktig.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Jeg er overvektig (BMI på 27) og må ned i vekt på grunn av drittdårlige blodprøver, blant annet for høyt blodsukker. Men jeg har fortsatt full jobb med noe overtid, flere barn med deres aktiviteter, hus som skal ryddes og deltidsstudier som jeg ikke bare kan kutte ut når jeg nesten er ferdig. Jeg har faktisk ikke tid til å lage absolutt alt fra bunn, selv om jeg prøver så godt jeg kan å bruke råvarer. Det er heller ikke sant at 1400 kcal per dag er forskjellige kalorier om de kommer fra råvarer eller prosessert mat. Det er fortsatt 1400 kcal. At man kanskje overspiser mer på ultraprosessert mat fordi det er enklere (man slipper å bruke tid på matlaging) og mindre mettende, er noe annet. Men hvis man passer antall kalorier, så spiller det ingen rolle hvor disse kaloriene kommer fra. Anonymkode: 6c3f1...15f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Er ikke overvektig , men dersom jeg hadde spist slik mat så hadde jeg definitivt vært det. Jeg legger lett på meg og må være forsiktig. Du hadde ikke vært overvektig hvis du hadde holdt deg til 1600 kcal per dag med slik mat. Det er ikke slik forbrenningen fungerer. Anonymkode: 6c3f1...15f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du hadde ikke vært overvektig hvis du hadde holdt deg til 1600 kcal per dag med slik mat. Det er ikke slik forbrenningen fungerer. Anonymkode: 6c3f1...15f Poenget er at jeg hadde blitt overvektig hvis jeg hadde spist like mye slik mat som det jeg spiser nå. Mengde mot mengde.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Poenget er at jeg hadde blitt overvektig hvis jeg hadde spist like mye slik mat som det jeg spiser nå. Mengde mot mengde. Det hadde du ikke, hvis mengden mat tilsvarte mengden kalorier. Men selvfølgelig, hvis du bare spiser grønnsaker med nesten null kalorier, vil tilsvarende mengde kjøttdeig selvfølgelig innebære flere kalorier. Anonymkode: 6c3f1...15f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det hadde du ikke, hvis mengden mat tilsvarte mengden kalorier. Men selvfølgelig, hvis du bare spiser grønnsaker med nesten null kalorier, vil tilsvarende mengde kjøttdeig selvfølgelig innebære flere kalorier. Anonymkode: 6c3f1...15f Til middag spiser jeg ofte mye da det er da jeg er sulten. Totalen kalorier er likevel lav da det er mye grønt og lite kjøtt feks. Hvis jeg spiste meg mett til middag på fiskepinner ville det blitt langt flere kalorier.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg er overvektig (BMI på 27) og må ned i vekt på grunn av drittdårlige blodprøver, blant annet for høyt blodsukker. Men jeg har fortsatt full jobb med noe overtid, flere barn med deres aktiviteter, hus som skal ryddes og deltidsstudier som jeg ikke bare kan kutte ut når jeg nesten er ferdig. Jeg har faktisk ikke tid til å lage absolutt alt fra bunn, selv om jeg prøver så godt jeg kan å bruke råvarer. Det er heller ikke sant at 1400 kcal per dag er forskjellige kalorier om de kommer fra råvarer eller prosessert mat. Det er fortsatt 1400 kcal. At man kanskje overspiser mer på ultraprosessert mat fordi det er enklere (man slipper å bruke tid på matlaging) og mindre mettende, er noe annet. Men hvis man passer antall kalorier, så spiller det ingen rolle hvor disse kaloriene kommer fra. Anonymkode: 6c3f1...15f Her tar du faktisk feil! Og det er viktig å korrigere, fordi det dessverre er mange som tror det samme som du gjør. Det ene er ernæring. Det er enorm forskjell på ernæringen i 1400 kcal hyperprossessert mat som er tappet for næringsstoffer... Og 1400 kcal lite bearbeidet mat som har beholdt næringsstoffene sine. Det er ikke uten grunn at selv svært overvektige som overspiser som regel har mangel på næringsstoffer. Og mangel på næringsstoffer kan gjøre at man vil slite med å gå ned i vekt eller holde vekten, fordi kroppen trenger alle næringsstoffer for å fungere optimalt. Man kan også få mer sug etter mat om man har ulike mangler. Det andre er påvirkningen av blodsukkeret. Det ER forskjell på 1400 kcal som kommer fra mat med høy glykemisk indeks (som svært bearbeidet fabrikkmat ofte er) og 1400 kcal fra mat med lav glykemisk indeks og hvordan dette mottas av kroppen. Ikke bare den individuelle matvaren, men også sammensetningen av hvert enkelt måltid. Spiser man hele tiden mat som øker blodsukkeret raskt, da vil kroppen måtte pøse på med mer insulin for å senke blodsukkeret. Insulin er et hormon som fremmer fettlagring og hemmer fettap. https://nhi.no/kroppen-var/hormoner/insulin-og-fettmetabolismen/ Og har man høyt blodsukker over tid så ligger man også i fare for å utvikle diabetes, med alle de problemene det kan gi... Man kan fint velge mat som påvirker blodsukkeret lite og likevel spise sunt uten å bruke mye tid på det. Men man må bare snu om på noen inngrodde vaner, tenke litt annerledes når man handler og planlegge litt bedre dagens og ukens måltider - og det er vel der de fleste stopper, de holder fast på gamle vaner som ikke er hensiktsmessig for kroppene deres. Anonymkode: f4d51...f82
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg er overvektig (BMI på 27) og må ned i vekt på grunn av drittdårlige blodprøver, blant annet for høyt blodsukker. Men jeg har fortsatt full jobb med noe overtid, flere barn med deres aktiviteter, hus som skal ryddes og deltidsstudier som jeg ikke bare kan kutte ut når jeg nesten er ferdig. Jeg har faktisk ikke tid til å lage absolutt alt fra bunn, selv om jeg prøver så godt jeg kan å bruke råvarer. Det er heller ikke sant at 1400 kcal per dag er forskjellige kalorier om de kommer fra råvarer eller prosessert mat. Det er fortsatt 1400 kcal. At man kanskje overspiser mer på ultraprosessert mat fordi det er enklere (man slipper å bruke tid på matlaging) og mindre mettende, er noe annet. Men hvis man passer antall kalorier, så spiller det ingen rolle hvor disse kaloriene kommer fra. Anonymkode: 6c3f1...15f Har legen en faktisk faglig begrunnelse for at å gå ned i vekt vil hjelpe? Det er forskjell på å at flere i gruppe med kmi på 20-23 har normale verdier på en blodprøve og på at det som vil normalisere prøvene over tid er å gå ned i vekt om en veier mer. Leger gir enormt mange gale råd om vektnedgang til pasienter basert på den feilslutningen og pasientene ender opp tykkere og sykere. Jeg har alltid vært overvektig, sett bort fra fem år i tyveårene det det å holde vekten nede var hovedfokuset mitt. Jeg spiser lite ultraprosessert mat og lager det meste av maten hjemme for å hundre at mannen serverer nettop det. Jeg har adhd og glemmer å spise , tisse og drikke til kroppen ikke klarer mer. Det fører nok til at jeg noen ganger kan overspise når blodsukkeret er på bånn. Og jo, en legger mer på seg av potetmos med 400 kcal enn poteter med 400 kcal. Det er fordi prosesseringen gjør deler av den jobben fordøyelsen gjør med poteten og tarmen kan bare suge til seg kaloriene uten å jobbe for det. Anonymkode: d901b...6a4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det hadde du ikke, hvis mengden mat tilsvarte mengden kalorier. Men selvfølgelig, hvis du bare spiser grønnsaker med nesten null kalorier, vil tilsvarende mengde kjøttdeig selvfølgelig innebære flere kalorier. Anonymkode: 6c3f1...15f Joda, man kan fint ha det slik hun du svarer her har det. Jeg har det på samme måten. Jeg må spise mat som ikke påvirker blodsukkeret mitt for mye (jeg har ikke diabetes), for da legger jeg på meg, selv om totalinntaket av kcal pr dag ikke er større enn det jeg ellers spiser. Jeg kan til og med ligge lavere i kcal, og legge på meg - bekreftet av lege at det er fullt mulig om man spiser feil ift. det kroppen trenger. Anonymkode: f4d51...f82
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Har spist ultraprosessert mat. Er overvektig. Begynte før sommeren å spise uprosessert mat og gikk ned 8 kg på 4 uker. Anonymkode: 975f7...ffe
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Vi prata om det tidligere i dag faktisk, da 18 åringen varmet seg en grandiosa. Han sa at de har lært på skolen at det er mer næring i pappesken en slik frossenpizza kommer i, enn i selve pizzaen inni. Vet ikke om det stemmer helt, men de har ihvertfall lært at mye av næringen og den sunne bensinen kroppen trenger forsvinner i prosseseringen. Når 60% av all solgte mat i butikken er ultraprossesert så spiser nok de fleste noe av det ihvertfall. Det gjør vi her i huset også. Ingen er overvektige, så det er ikke noe problem sånn sett. Men av og til er det godt med litt enkel vomfyll som ikke er full av næring også Men det er mye business i dette med raske karbohydrater, på en eller annen finurlig måte fungerer menneskekroppen sånn at man ikke blir så mett, og sjesker på mer når man spiser sånt. Derfor gjør slik mat det vanskelig å holde seg på anbefalt mengde kalorier. Anonymkode: 4c228...3b2
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi prata om det tidligere i dag faktisk, da 18 åringen varmet seg en grandiosa. Han sa at de har lært på skolen at det er mer næring i pappesken en slik frossenpizza kommer i, enn i selve pizzaen inni. Vet ikke om det stemmer helt, men de har ihvertfall lært at mye av næringen og den sunne bensinen kroppen trenger forsvinner i prosseseringen. Når 60% av all solgte mat i butikken er ultraprossesert så spiser nok de fleste noe av det ihvertfall. Det gjør vi her i huset også. Ingen er overvektige, så det er ikke noe problem sånn sett. Men av og til er det godt med litt enkel vomfyll som ikke er full av næring også Men det er mye business i dette med raske karbohydrater, på en eller annen finurlig måte fungerer menneskekroppen sånn at man ikke blir så mett, og sjesker på mer når man spiser sånt. Derfor gjør slik mat det vanskelig å holde seg på anbefalt mengde kalorier. Anonymkode: 4c228...3b2 Den maten er like usunn selv om man er tynn. Anonymkode: fb983...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Den maten er like usunn selv om man er tynn. Anonymkode: fb983...4eb Ja, jeg sier jo det. De har til og med lært på skolen at næringen forsvinner i prosseseringen... Men at vi, som så mange andre, spiser det av og til likevel. Anonymkode: 4c228...3b2
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Her tar du faktisk feil! Og det er viktig å korrigere, fordi det dessverre er mange som tror det samme som du gjør. Det ene er ernæring. Det er enorm forskjell på ernæringen i 1400 kcal hyperprossessert mat som er tappet for næringsstoffer... Og 1400 kcal lite bearbeidet mat som har beholdt næringsstoffene sine. Det er ikke uten grunn at selv svært overvektige som overspiser som regel har mangel på næringsstoffer. Og mangel på næringsstoffer kan gjøre at man vil slite med å gå ned i vekt eller holde vekten, fordi kroppen trenger alle næringsstoffer for å fungere optimalt. Man kan også få mer sug etter mat om man har ulike mangler. Det andre er påvirkningen av blodsukkeret. Det ER forskjell på 1400 kcal som kommer fra mat med høy glykemisk indeks (som svært bearbeidet fabrikkmat ofte er) og 1400 kcal fra mat med lav glykemisk indeks og hvordan dette mottas av kroppen. Ikke bare den individuelle matvaren, men også sammensetningen av hvert enkelt måltid. Spiser man hele tiden mat som øker blodsukkeret raskt, da vil kroppen måtte pøse på med mer insulin for å senke blodsukkeret. Insulin er et hormon som fremmer fettlagring og hemmer fettap. https://nhi.no/kroppen-var/hormoner/insulin-og-fettmetabolismen/ Og har man høyt blodsukker over tid så ligger man også i fare for å utvikle diabetes, med alle de problemene det kan gi... Man kan fint velge mat som påvirker blodsukkeret lite og likevel spise sunt uten å bruke mye tid på det. Men man må bare snu om på noen inngrodde vaner, tenke litt annerledes når man handler og planlegge litt bedre dagens og ukens måltider - og det er vel der de fleste stopper, de holder fast på gamle vaner som ikke er hensiktsmessig for kroppene deres. Anonymkode: f4d51...f82 Dette er veldig viktig kunnskap og fortsatt er det mye vi ikke vet om hvordan kroppen regulerer vekt f.eks. rollen til hormoner. Anonymkode: 87bcf...a71
Optatium Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Jeg er overvektig, men spiser nok lite slik mat. Er derimot glad i mat og spiser for mye, særlig av middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå