Gå til innhold

Hva er det med enkelte folk - rasisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et større sameie, og har noen naboer med en ikke vestlig bakgrunn.
De venter sitt 4. barn om en måneds tid.

Ble stående å prate med en av de andre naboene her i går, som kom med en kommentar om at "tror de at de skal befolke verden".
Jeg svarte noe om at de er vel litt som oss, vi har også 4 barn.
Da var det noe med at vi er nå norske....
(Noe jeg for øvrig ikke er, men han vet det ikke)

Altså, disse naboene er godt integrerte, begge foreldrene er i jobb, barna snakker rent norsk, går på skole og barnehage samt er med på fritidsaktiviteter og de er med på alt av dugnader. Familien er akkurat som alle andre, den eneste forskjellen er at enkelte ganger lukter det veldig godt krydder fra huset deres.

Hvor i alle dager får folk slike holdninger fra?

Anonymkode: 9ec67...c3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi bor i et større sameie, og har noen naboer med en ikke vestlig bakgrunn.
De venter sitt 4. barn om en måneds tid.

Ble stående å prate med en av de andre naboene her i går, som kom med en kommentar om at "tror de at de skal befolke verden".
Jeg svarte noe om at de er vel litt som oss, vi har også 4 barn.
Da var det noe med at vi er nå norske....
(Noe jeg for øvrig ikke er, men han vet det ikke)

Altså, disse naboene er godt integrerte, begge foreldrene er i jobb, barna snakker rent norsk, går på skole og barnehage samt er med på fritidsaktiviteter og de er med på alt av dugnader. Familien er akkurat som alle andre, den eneste forskjellen er at enkelte ganger lukter det veldig godt krydder fra huset deres.

Hvor i alle dager får folk slike holdninger fra?

Det har vel noe med at "utlendinger" ofte får mer enn de vanlige 2 og kanskje 3 barna vi nordmenn får? Du sier jo selv du ikke er norsk og har 4...

I alle tilfeller her jeg bor og så har jo de som ikke er fra Norge mNfe barn, i tillegg til at de ferdes i "flokk". Gjerne flere familier samlet og altså mange folk med på alt.

Anonymkode: 8dace...ff7

Skrevet
23 minutes ago, Anonym bruker said:

Det har vel noe med at "utlendinger" ofte får mer enn de vanlige 2 og kanskje 3 barna vi nordmenn får? Du sier jo selv du ikke er norsk og har 4...

I alle tilfeller her jeg bor og så har jo de som ikke er fra Norge mNfe barn, i tillegg til at de ferdes i "flokk". Gjerne flere familier samlet og altså mange folk med på alt.

Og så? De synes nok vi er rare som får så få barn og mye sjeldnere møter hverandre. I en del andre land og kulturer er samhold og familie viktig, de bor nærme hverandre og man har ofte nære forhold til større deler av slekten. Det er bare kulturforskjeller, ikke noe av det er mer riktig enn noe annet og det er unødvendig å kommentere. 

Anonymkode: c4e90...c65

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det syns ikke at jeg ikke er norsk, jeg er nordisk og oppvokst med samme nordiske kultur

Skrevet

Er ikke rasisme moderne da?

Anonymkode: 3fa43...40b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og så? De synes nok vi er rare som får så få barn og mye sjeldnere møter hverandre. I en del andre land og kulturer er samhold og familie viktig, de bor nærme hverandre og man har ofte nære forhold til større deler av slekten. Det er bare kulturforskjeller, ikke noe av det er mer riktig enn noe annet og det er unødvendig å kommentere. 

Anonymkode: c4e90...c65

Er det noe mer enn det? Kulturforskjeller bare det. Og en kommentar som folk får når de får mange barn.. hvorfor legge mer i det? Det hindrer jo forsåvidt integrering da. I klassene til mine barn så er det alltid barna med minoritetsbakgrunn som aldri er med på bursdager, eller andre sosiale ting. Og foreldrene er aldri på foreldremøter. De henger med andre med samme bakgrunn og snakker helst ikke norsk. 

Skrevet

Det er jo bare flaut for folk som kommer med slike utsagn. Tror han seriøst at "utlendingene" produserer en masse barn for å overta landet, liksom? 

Jeg synes det er viktig å konfrontere slike utsagn for å gjøre det mer ubehagelig å slenge ut av seg sånt, men noen ganger blir man jo paff og kommer ikke på noe å si. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...