Gå til innhold

Selvundersøkelse bryst og kul/ømhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av en annen tråd til å begynne å undersøke brystend mine, aldri gjort det før og jeg er over 40.

Men, mellom armhulen og det ene brystet var det en slags hard kul som var veldig øm. Egentlig ganske øm i hele armhulen. Etter å ha klemt litt der var det også litt ubehagelig å ga på bh, den traff akkurat der. Og ømt å ha på deo under armen. Det mener jeg det har vært en stund🤔

Kan det være ømt pga bh klemmer der? Jeg er også på feil tidspunkt i syklus, får snart mensen.

Høres dette normalt ut? Jeg tenkte å sjekke igjen en uke etter mensen som er da en skal sjekke. Men blir jo å tenke litt på dette nå da. 

Erfaringer og tanker her? Vil jo ikke være "hypokonder" heller og tolke alt til noe skummelt. 

Anonymkode: e9f7f...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig likt ut som det jeg har. Husker ikke navnet på det akkurat nå, men det er forstørrede kjertler/kjertelvev i brystet. Jeg tror det heter noe med fibromatose (?). Jeg kjenner en tydelig øm kul i tida før menstruasjon, noen måneder mer enn andre. Det er ufarlig. Jeg kan ikke garantere at du har det samme, så du bør jo uansett be legen om en vurdering, men det veldig mange typer kul i brystet som ikke er farlig, så prøv å ikke bekymre deg på forskudd. 

Anonymkode: e7270...235

Skrevet

Kan være forstørret kjertler, en slags cyste eller noe, typisk forstørret før mensen. Når jeg sjekka meg sist med mammografi og ul, sa legen at det er spesielt kul som kjennes glatt, rundt, hard, og uendret størrelse, som man må sjekke asap. 

Anonymkode: 51532...6b6

Skrevet

Det med glatt og rund er jeg ganske sikker på er feil. Det motsatte har de i hvert fall sagt til meg. Jeg har en masse cyster, og de er nettopp tydelig avrundet og glatte. Og ømme 😕

Anonymkode: c88ff...d17

Skrevet

Kuler skal alltid sjekkes, HI. Bestill legetime.

Anonymkode: f07fb...af1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...