Gå til innhold

Andres ungdommer, skal man bry seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har en bekjent på SoMe. Forrige uke hadde denne bekjente lagt ut mange videoer om å dø, men ikke noe mer.. min sønn syntes dette var litt ekkelt og sa fra til meg. Bør jeg snakke med foreldrene? Jeg vet hvem de er, men kjenner dem ikke.  
Sønnen min sa fra fordi det var så mye og det var videoer som mange kunne se, han ble rett og slett litt stressa av det. 
Eller skal man liksom ikke bry seg om andres barn? 

Anonymkode: aba6e...b8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, etter avvergePLIKTEN skal du absolutt snakke med dem. Mest sannsynlig vet de det allerede, men da vet du 100% sikkert. 

Jeg ville sagt jeg var forelder til Martin, men at jeg håper de unngår å fortelle hvor infoen kommer fra. 

Anonymkode: eca00...0c4

Skrevet

Jeg sendte en forsiktig mld med min bekymring rundt ungdommens innlegg på SoMe, fikk bare til svar at den ungdommen har det supert og at jeg ikke hadde noe med det. En liten avhandling med passet mitt påskrevet. 

HI

Skrevet

Trivelig foreldre. Skjønner vel hvorfor ungdommen deres sliter da..

Men bra du gjorde noe.💪

Anonymkode: ab1c6...f83

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg sendte en forsiktig mld med min bekymring rundt ungdommens innlegg på SoMe, fikk bare til svar at den ungdommen har det supert og at jeg ikke hadde noe med det. En liten avhandling med passet mitt påskrevet. 

HI

For noen foreldre... Men du har uansett gjort det riktige. 

Anonymkode: eca00...0c4

Skrevet

Takk for at du brydde deg❤️!

Går denne gutten på skole? Da ville jeg også ha tatt en telefon til skolehelsetjenesten og ytret bekymring. Både grunnskole og videregående skal ha et helsetilbud. Da kan de ta det videre med barnet/ ungdommen.

Anonymkode: 0f344...414

Skrevet

Helt ærlig vet jeg ikke om jeg tør. Meldingen fra foreldrene var så tydelige at det var faktisk skremmende. 
Jeg skal ta det opp med noen andre jeg kjenner som også kjenner familien. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig vet jeg ikke om jeg tør. Meldingen fra foreldrene var så tydelige at det var faktisk skremmende. 
Jeg skal ta det opp med noen andre jeg kjenner som også kjenner familien. 

HI

Helse har taushetsplikt. Du trenger faktisk ikke å oppgi navnet ditt en gang. Du kan også orientere om foresattes reaksjon. En kan jo ikke se bort fra at det på et eller annet vis er en sammenheng her..?

Anonymkode: 0f344...414

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Min sønn har en bekjent på SoMe. Forrige uke hadde denne bekjente lagt ut mange videoer om å dø, men ikke noe mer.. min sønn syntes dette var litt ekkelt og sa fra til meg. Bør jeg snakke med foreldrene? Jeg vet hvem de er, men kjenner dem ikke.  
Sønnen min sa fra fordi det var så mye og det var videoer som mange kunne se, han ble rett og slett litt stressa av det. 
Eller skal man liksom ikke bry seg om andres barn? 

Jeg ville brydd meg. Hvis du ikke kjenner foreldrene eller ungdommen godt nok til å ta kontakt med dem så kan du eventuelt ta kontakt med helsesykepleier eller kontaktlærer og melde fra at du ble litt bekymret. 

Anonymkode: 914c8...1ce

Skrevet

Helse har taushetsplikt. Ville tatt en telefon. Dette kan være foreldre som er totalt blotta for innsikt i egen ungdom. Tar du en tlf til skolen (som også har taushetsplikt), samt helsesykepleier på skolen, så har du gjort en god gjerning.

Virkelig ikke normalt av ungdom «som har det helt supert» å legge ut slikt. Overhodet ikke!!

Skrevet

Dette blir bare for mye.. jeg vet ikke hvilket skole ungdommen går på. Og måten foreldrene tok det på vitner om at man bør trå forsiktig. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Dette blir bare for mye.. jeg vet ikke hvilket skole ungdommen går på. Og måten foreldrene tok det på vitner om at man bør trå forsiktig. 

HI

Da ringer du politiet eller bv og sier du ønsker å være anonym pga foreldrenes reaksjon, men at du ønsker å informere om situasjonen. 

Anonymkode: aeff8...6b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

HI

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

HI

Du må selvfølgelig trå forsiktig når det gjelder å insuinere eller vise bekymring for at barnet til foreldre ikke har det bra. Det går lett på selvfølelsen deres som foreldre. Jeg syns det er bra at sønnen din sa fra, og også at du bryr deg. Jeg syns bare at å sende en melding er feil så lenge de ikke vet hvem du er. Du burde ringt sånn at de fikk et visst inntrykk av deg, og det er også lettere å høre "hvor de er"  Du kunne også gi bekymring til skole e.l

Jeg kritiserer ikke at du gjorde det, men det er bedre måter å gjøre det på.

Skrevet

Du kan ta direkte kontakt med helsestasjonen i kommunen, så har de oversikt over hvilken skole og helsesykepleier som har ansvar!

Utrolig god gjerning! Av erfaring er det disse barna som absolutt trenger at noen bryr seg og tar ansvar. Foreldre med barn som ikke har det så lett, fortrenger eller avfeier ofte bekymringer. Det er vanskelig å nå inn og man har MYE å jobbe med.

Det er bedre å bry seg en gang for mye, enn en gang for lite. Hvis noe skulle skje med dette barnet,ville det nok satt seg kraftig hos deg. Dette er uten tvil et rop om hjelp!

Anonymkode: 02461...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...