Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #1 Skrevet 24. september 2022 Jeg skrev nylig et innlegg om det er lov å si stopp når det kommer til besøk. Vi har hatt både mine og mannens foreldre her 4 ganger etter at barnet ble født for 4 mnd siden, i tillegg til at vi har vært hos dem på besøk (bor på andre kanten av landet). Familien har også bestilt tur nedover både oktober (besøk x2), november (besøk x1), desember (besøk x2 + tur hjem til mitt hjemsted x1), januar besøk x2. Jeg har fått nok og snakket med mannen om at vi må sette grenser og si at nå er det nok! Han er helt enig! For ingen kommer for å hjelpe oss, di kommer KUN for baby! Jeg føler jeg har mistet så mye tid fordi vi alltid må gi bort baby 😔 de siste rundene har jeg derimot blitt mer egoistisk og gjør mye selv siden besøkene er så ofte. Jeg trenger denne tiden med baby, siden jeg snart skal tilbake på jobb. I dag fikk vi atter en telefon om besteforeldre kunne komme på besøk neste helg. Vi er i utgangspunktet lei og sliten av besøk, og ønsker litt tid for oss selv. Vi sa derfor nei. Vi snakket litt sammen, så fant ut at vi skulle la de komme- mot at de hjalp oss med noe oppussing Vi ikke har hatt kapasitet til å få gjort etter fødsel. De fikk beskjed om at det eventuelt ble for å hjelpe med arbeid,og ikke baby. Men da var det ikke interessant for dem å komme likevel. Var dette frekt av oss? Synes alltid jeg hører om at alle andre får besøk som hjelper til med husarbeid, oppvask, matlaging osv... dette får ALDRI vi fra noen sider. Ender alltid opp med at vi får dobbelt så mye husarbeid og mye mindre (dyrebar) tid med baby. Anonymkode: 22027...d61
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #2 Skrevet 24. september 2022 Hvor lenge er de der hvert besøk? Anonymkode: 20dea...935
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #3 Skrevet 24. september 2022 Det er vel gjerne sånn at man hører om det man ikke har selv, for det legger man merke til liksom. Om det er noen trøst har ikke vi heller fått noe som helst hjelp, til noe som helst, av mine foreldre. De er ikke interessert i å være barnevakt heller. I fjor pusset vi opp kjøkkenet, og sto i to, nesten tre, uker uten kjøkken. Selv om jeg fortalte min mamma at vi levde på brødskiver og mikromat, i stua, inviterte hun ikke på middag en eneste gang. Hun bor 10 min unna.... Dere har i det minste besteforeldre som er interessert i å være sammen med barnebarnet, så verdens verste foreldre har dere ikke Vi får se på det som god lærdom, vi lærer hva slags besteforeldre/svigerforeldre vi ikke skal være delv. Anonymkode: 7c763...00a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #4 Skrevet 24. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge er de der hvert besøk? Anonymkode: 20dea...935 Alt fra 1 uke til 3 dager. Denne runden ei langhelg fra torsdag til søndag eventuelt. Anonymkode: 22027...d61
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #5 Skrevet 24. september 2022 Spesielt at det uke var interessant for dem å hjelpe til…. Anonymkode: 72089...22b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Spesielt at det uke var interessant for dem å hjelpe til…. Anonymkode: 72089...22b *at det ikke var interessant* Anonymkode: 72089...22b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Da vet du hvordan du kan forhindre altfor mye besøk 😄 Snskk om oppussing og hvor godt det blir å få hjelp. "husk å ha med maleklær" Veldig spesielt å komme SÅ mye på besøk og ikke bidra. Dårlig folkeskikk faktisk.. Dere bidrar vel med husarbeid når dere er på besøk? Anonymkode: af61a...37d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 Synes det er flott at dere sa fra. Forhåpentligvis kan det få dem til å tenke seg litt om. Før de skal komme neste gang synes jeg dere skal sette nye grenser. Si at dere gleder dere til besøket, for nå er dere så sliten, dere trenger at noen kommer og tar over litt matlaging, handling og enklere husarbeid, for å hjelpe dere. Og gjør det tydelig at dere forventer at de faktisk bidrar, at de ikke kan forvente å kommet til dekket bord på alle måter mens de er på besøk. Jeg ville vasket rommet de skal sove på, i hvert fall støvsug, og jeg ville lagt på rent sengetøy om jeg rakk det/hadde overskudd (og hvis ikke er det greit å bare støvsuge og legge frem rent sengetøy til dem også). Så kan de bli med ut og handle samme dag eller dagen etter, alt etter når de kommer på dagen - eller send dem ut for å handle med handleliste. Og planlegg hvem som lager hvilken mat når. En venninne av meg og mannen gjorde det med hans foreldre. Først ble de fornærmet, så fikk de tenkt seg om, og etter det begynte de å komme for å stille opp for dem, tok helgevask, handlet, laget mat. Er lov å håpe at det kan endre seg for dere også, HI. Men du og mannen din bør snakke litt sammen om hvordan dere bør legge ting frem. Min venninne og mannen tenkte "strategi", valgte å ikke si ting rett ut (det visste de ville bli møtt med total motstand og konflikt og bebreidelser), men valgte å si ting "uten å si det", men likevel så tydelig at det fikk foreldrene hans til å tenke gjennom egen rolle, hvordan de selv hadde opplevd å ha småbarnstid uten for mange som stilte opp, hvordan det hadde vært for hans mor å ha en mildt sagt krevende svigermor + at de passet på å rose og takke foreldrene hans når de selv kunne ta seg en trilletur bare de to, og kunne komme hjem til et støvsuget hjem og til ferdiglaget middag, hvor mye de satte pris på hver ting som ble gjort. Min venninnes svigermor var virkelig ikke drømmesvigermoren, men hun snudde nesten helt rundt etter et par runder med "strategisk" prat og ros og snakk om hvordan det var for hans foreldre da ingen stilte opp for dem Dere kjenner dem, finn riktig måte å legge frem ting for dem, gjerne slik at de ikke føler dere krever, men at de selv foreslår eller nesten foreslo noe selv. Og hjelper heller ikke det - da ville jeg snakket rett ut om hvordan dere har det og hvor stor belastning det er når de kommer så ofte når de ikke hjelper til, men forventer full oppvartning uten å bidra. Og jeg ville kjappet meg før de rakk å protestere med å si at dere setter så stor pris på at de kommer og holder kontakten og er så engasjert med barnebarn, at det er noe dere virkelig verdsetter - men nettopp derfor må dere voksne finne en måte å gjøre ting på slik at det ikke blir en belastning for dere nybakte foreldre som gjør at noe som dere synes er veldig positivt og givende ender med å bli en belastning og noe dere gruer dere til, for det ønsker dere ikke, dere ønsker at besøkene skal være positive for alle. Gratulerer med lille og lykke til videre Ps! Min venninnes svigermor forsøkte seg forresten med å ta "min svigerdatter er så urimelig og storkrevende"-talen til sin sønn én gang, men da hadde min venninnes mann sagt klart fra om at dette var noe han og kona var helt enige om og at bare ville bli negativt om moren forsøkte å så splid mellom ham og kona. Og at det den ene sa rundt dette var noe de allerede hadde diskutert og var enige om. Anonymkode: 74700...184
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Spesielt at det uke var interessant for dem å hjelpe til…. Anonymkode: 72089...22b Nå har vi fått høre via noen familiemedlemmer at dem ble svært fornærmet og synes vi var utrolig frekke! Kan være greit å tilføye at alle besteforeldrene på begge sider er i 50-årene, har barn som er flyttet hjemmefra og 100% jobb med fleks. Ingen sykdommer eller plager, de er ved god helse. Ts Anonymkode: 22027...d61
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Da vet du hvordan du kan forhindre altfor mye besøk 😄 Snskk om oppussing og hvor godt det blir å få hjelp. "husk å ha med maleklær" Veldig spesielt å komme SÅ mye på besøk og ikke bidra. Dårlig folkeskikk faktisk.. Dere bidrar vel med husarbeid når dere er på besøk? Anonymkode: af61a...37d Selvfølgelig! Skal sies at det er lettere å hjelpe hos mine foreldre enn hos hans. Det er fordi moren hans gjerne vil gjøre ting selv og er ikke så glad i ar jeg f.eks tømmer oppvaskmaskinen eller setter på plass mat i kjølen. Hun har system jeg ikke helt kjenner til. Men vil lager middag, tar av bord og tilbyr hjelpe. Dette har jeg også gjort etter baby ble født, men har jo blitt litt mer avbrutt nå. Så noen ganger må jeg gå fra arbeidet jeg har startet med. Ts Anonymkode: 22027...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå