Gå til innhold

Hvordan er matematikken på bygg og anlegg, vg1?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man velger P matte, så skjønner jeg den er yrkesrettet. Hvordan? 
Hvis man velger tømrer vg2, da har de ikke matematikk?

Anonymkode: 69d4f...fa7

Vg1 bygg og anlegg (og alle andre y-fagslinjer) har fellesfagene P-matte tilpasset yrkesretningen, naturfag og engelsk tilpasset yrkesretningen. 

På vg2 tømrer er fellesfagene norsk og samfunnskunnskap. 

Kroppsøving har man begge år. 

Anonymkode: dac04...a5d

Lettere enn på ungdomsskolen.

Men tilrettelagt yrkesfaget de velger, de må kunne regne ut hvor mye materialer de trenger og slike ting.

Min sønn hadde 3 i matte på ungdomsskolen, og 5 på bygg. Det at matten har en funksjon, at de forstår hva den skal brukes til, var veldig motiverende for han.

Anonymkode: 077be...805

Min datter skjønte endelig matte når hun startet på bygg og anlegg, hun har sliti med matte frem til dette. For frem til dette har det bare vært tall på papir hun aldri har skjønt hvordan brukes, nå måtte hun bruke dette praktisk og dermed forsto tallene på papiret. Gikk fra 3 til 6. hadde hun gått allmen hadde hun nok fortsatt slitt for da hadde det fortsatt bare vært tall på ett papir. 

Anonymkode: 72cdd...385

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vg1 bygg og anlegg (og alle andre y-fagslinjer) har fellesfagene P-matte tilpasset yrkesretningen, naturfag og engelsk tilpasset yrkesretningen. 

På vg2 tømrer er fellesfagene norsk og samfunnskunnskap. 

Kroppsøving har man begge år. 

Herlighet ... 

Beklager, jeg svarte på noe ganske annet enn det HI spurte om. 🙈 E'rre mulig ...

Annonse

Den er mer praktisk, rett og slett. Som en over skriver, du går fra tall på papir til å se hvorfor du regner ut ett tall. En av oppgavene jeg har sett var å tegne plantegning med mål, det gir jo mer mening å regne ut areal, omkrets, vinkler og diverse mål når du kan knytte det praktisk til materialer og noe du skal bygge. Her gikk det fra fritak på ungdomsskolen til en treer, en gledens opplevelse. 

Anonymkode: 4003e...73b

Anonym bruker skrev (På 24.9.2022 den 13.19):

Er det ikke en rådgiver du kan snakke med om alle disse spørsmålene du har om å være elev ved byggfag?

Anonymkode: 6def8...ece

De fleste spørsmål man stiller på DIB kan man få svar på andre steder…..

Anonymkode: 69d4f...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...