Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Hvorfor må jeg avklare med arbeidsgiver om jeg ønsker å ta en ekstra jobb ved siden av skolen? Jobber jo bare der 1 dag i uka. Jeg kan vel jobbe andre steder de andre dagene jeg har fri? Anonymkode: 77f8c...0bd
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Fordi arbeidsgivere vil sikre seg. De vil sikre at foretakshemmeligheter, taushetsplikt, konkurranseregler blir overholdt Anonymkode: e2df4...31f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Skal jeg tippe så er det fordi arbeidsgiver ønsker å ha deg som en alltid tilgjengelig ekstravakt som kan steppe inn på kort varsel. Slik slipper arbeidsgiver å lønne deg for annet enn de gangene du er på jobb - mens arb.giver i realiteten binder deg alle dager i uken. Det er noen yrker hvor man jobber fullt hvor det kan være grunner for at man ikke skal ta på seg ekstrajobber, men du er jo overhodet ikke i den situasjonen. Jeg hadde funnet meg en annen jobb - og om arb.giver krangler på det, da hadde jeg sagt at da får han betale deg for å være stand-by hele uken. Anonymkode: de20b...354
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Fordi arbeidsgiveren din er ansvarlig for at du har et forsvarlig arbeidsmiljø. De vil feks sikre at du ikke går på vakt hos de etter p ha jobbet natt eller dobbel vakt hos en annen arbeidsgiver. Da utgjør du en risiko. når det er sagt så skal det litt til for at de kan nekte deg å ta jobbe nr to. Anonymkode: c4665...572
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 Det er også for å sikre at du ikke har en jobb nummer to hos samme arbeidsgiver. F. eks. om du jobber på et sykehjem og så i tillegg er vakt i den kommunale svømmehallen. Om summen av arbeidstimene dine utgjør mer enn en 100% stilling må de nemlig betale deg overtid for alt over full stilling. Det ønsker de naturligvis ikke å gjøre. Anonymkode: ad0c4...e2b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #6 Skrevet 24. september 2022 Aldri hørt om at dette skal være noe problem. Anonymkode: 7b307...0e1
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #7 Skrevet 24. september 2022 Noen ganger kan det være pga forretningshemmeligheter, men om det er en ekstrajobb ved siden av skolen er det mest sannsynlig bare fordi de ønsker at du skal være tilgjengelig for dem, og bare dem, om de trenger folk pga sykdom, i ferier osv. Mannen min har i arbeidsavtalen sin at han ikke kan jobbe hos konkurrerende firma før minst 3 mnd etter en oppsigelse der han er. Han vil derfor få lønn i 3 mnd etter at han evt slutter, og dette er pga forretningshemmeligheter. Men tviler på at det er noe sånt i ditt tilfelle. Denne artikkelen er interessant, de måtte faktisk trekke annonsen og fjerne kravet om at du ikke skulle ha andre jobber. https://frifagbevegelse.no/hknytt/jokerbutikker-soker-etter-deltidsansatte--men-de-kan-ikke-ha-andre-jobber-6.158.899385.b14e3b9fcc Anonymkode: 52a95...4b2
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #8 Skrevet 24. september 2022 For å sikre at du er i stand til å ivareta jobben din , og ikke ta på deg for mye. vi hadde en fulltidsansatt som jobbet ekstra på ettermiddag og helg, hun ble utslitt og syk, og fikk mye fravær fra jobb. Anonymkode: cfaaf...bcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå