Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #26 Del Skrevet 24. september 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det er stadig en tilbakevendende tanke å bytte skole. Bortsett fra at dette er ei avsides bygd, så han blir utenfor i bygdemiljøet, og skal inn i en stor skole, 30 minutters kjøring herfra. Det er nok bare følelsen av å ta ham ut av det kjente og sende ham bort til noe ukjent som er overveldende for både oss og ham. Han har jo én kompis i klassen her (dessverre ikke en som er tøff eller bryr seg nevneverdig når noen er ekle med vår sønn, men de er ellers gode kompiser). Han driver med idrett (motorisert), en tøff og utfordrende idrett som han mestrer kjempegodt i et flott miljø. Kommer ikke unna den verste mobberen gjennom dette dessverre, da de begge kjører, og må på de samme treningene og mesterskapene i denne regionen. Mannen min er med på alt og passer på. Kunne han bare vært med på skolen også😌 foreldrene i denne bygda er stort sett lite reflekterte rundt dette med skolemiljø. ‘Survival of the fittest’, bare deres eget barn ikke blir mobbet, da skolen har tidligere innrømmet at flere gutter i denne klassen strever med atferd og stygt språkbruk mot hverandre, og mange er usikre på hverandre og tyr til aggresjon som taktikk. Oppi dette har min sønn havnet nederst som hakkekylling for at resten skal føle seg sterke. Stemmer dette, at å klage og be om ekstern hjelp ikke vil føre fram? Hvilken sjangs har da sårbare barn i skolesystemet? Anonymkode: d077e...2b2 Men er dette alle mot alle, eller er det alle mot din sønn? Hvis det generelt er dårlig miljø, så er det trinnkontaktene som bør ta opp dette med lærere. Vi hadde en sånn sak. Guttene hadde stygt språkbruk mot hverandre, og de mest følsomme av guttene følte seg mobbet selv om det ikke var ment som noe annet enn å være morsom. Det er fortsatt ikke greit. Jeg var trinnkontakt det året (hadde jente i denne klassen), og etter flere henvendelser fra foreldre la jeg ut innlegg på facebookgruppen at alle foreldre som hadde noe å komme med i saken skulle sende meg en Mail om dette. Etter fristen samlet jeg opp alt, og sendte Mail til kontaktlærere, med avdelingsleder og rektor på kopi. Jeg fortalte hvor mange foreldre som hadde sendt inne hva de synes om situasjonen, og da det viste seg å være over halvparten av foreldrene, så fikk de ræva i gir. Fra «vi har et godt klassemiljø» gikk det til «vi må handle NÅ» Anonymkode: e6e28...ba6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149842321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #27 Del Skrevet 24. september 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Det er stadig en tilbakevendende tanke å bytte skole. Bortsett fra at dette er ei avsides bygd, så han blir utenfor i bygdemiljøet, og skal inn i en stor skole, 30 minutters kjøring herfra. Det er nok bare følelsen av å ta ham ut av det kjente og sende ham bort til noe ukjent som er overveldende for både oss og ham. Han har jo én kompis i klassen her (dessverre ikke en som er tøff eller bryr seg nevneverdig når noen er ekle med vår sønn, men de er ellers gode kompiser). Han driver med idrett (motorisert), en tøff og utfordrende idrett som han mestrer kjempegodt i et flott miljø. Kommer ikke unna den verste mobberen gjennom dette dessverre, da de begge kjører, og må på de samme treningene og mesterskapene i denne regionen. Mannen min er med på alt og passer på. Kunne han bare vært med på skolen også😌 foreldrene i denne bygda er stort sett lite reflekterte rundt dette med skolemiljø. ‘Survival of the fittest’, bare deres eget barn ikke blir mobbet, da skolen har tidligere innrømmet at flere gutter i denne klassen strever med atferd og stygt språkbruk mot hverandre, og mange er usikre på hverandre og tyr til aggresjon som taktikk. Oppi dette har min sønn havnet nederst som hakkekylling for at resten skal føle seg sterke. Stemmer dette, at å klage og be om ekstern hjelp ikke vil føre fram? Hvilken sjangs har da sårbare barn i skolesystemet? Anonymkode: d077e...2b2 Dette stedet hadde jeg glatt flyttet fra! Anonymkode: ae268...03b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149842347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #28 Del Skrevet 24. september 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Men de rosemaler alt. Lyver, føler jeg. Det kommer de til å gjøre videre opp i systemet også. Jeg er så tedd for å ta kampen. Anonymkode: d077e...2b2 Du må sende klage til fylke med en gang. Det gjorde jeg da skolen ikke tok ting alvorlig. Da skal jeg si det ble fart i sakene! En annen jeg kjenner, tok barnet ut av skolen og sa at det ble hjemme til det skjedde noe, da fikk de og panikk! Ofte gidder de ikke gjøre noe, pga alt som følger med, men du må tenke på ditt barn Anonymkode: 01458...cbe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149842590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #29 Del Skrevet 24. september 2022 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Tusen takk for langt svar. I den situasjonen hadde læreren sagt ‘ikke gå til andres pulter’ og deretter gått for å kopiere noe. Så han sa vel noe, men sønnen min opplevde vel uke dette som særlig støttende. Heller motsatt, at lærer bagatelliserte igjen. Men etter min erfaring og oppvekst, kan jeg ikke huske at noen gjorde så stygge ting som å latterliggjøre tekstene til medelever med dysleksi noen gang i klasserommet åpenlyst foran lærer..? Det hadde ihvertfall blitt rimelig ubehagelig for den som gjorde det… Skal jeg skrive brev, mener du? Og ta med beskrivelser av konkrete situasjoner? Samboer har frem til nå skrevet liste over hendelser (med dato), og tatt opp de mest rystende med rektor. Har også etterspurt 9A, men det blir avfeid. Kan vi kreve? Skriftlig? Jeg er så usikker på om vi oppleves som hysteriske, overdramatiserer, osv. Vet at skolen har lett for å sitte å snakke ned klagende foreldre som oss (kjenner tidligere ansatte der). Anonymkode: d077e...2b2 Ring statforvaltern. Forklar situasjon og at dere har skrevet ned alt. At skolen ikke tar tak. Anonymkode: efc71...0be Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149842630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #30 Del Skrevet 24. september 2022 9A du må sende inn 9A sak . Anonymkode: eaae5...ab7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149842659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #31 Del Skrevet 24. september 2022 Jeg har veldig dårlig erfaring med små bygdeskoler selv. Vokste opp et sted med en liten skole, vi var 7 stykker i klassen, og det var en stor klasse. Hadde klasserom med klassen over. Jeg ble valgt ut som mobbeoffer, krøllete hår, litt sjenert og "pysete" i de store guttene sine øyne. Jeg ble rett og slett plaget, både verbalt og fysisk. Vi flyttet. Jeg fikk begynne på en stor skole. Begynte der etter jul i 3.klasse, og for en forandring det var. Det å komme som ny inn i en stor klasse, hvor de omtrent sloss om å bli kjent med den nye. Hvor mange ville sitte ved siden av meg, vise meg rundt, bli kjent med meg. Hvor det var en engasjert og elskelig lærerinne som virkelig brydde seg, som vi ble så glad i. Herlighet, det var en forandring som nesten ikke går an å sette ord på. Jeg synes godt du kan melde inn en 9a sak, for skolen gutten din går på trenger veiledning og refs for hvordan de håndterer saken. Men jeg har ingen tro på at det blir særlig endring. De kan jobbe med miljøet, være mer tilstede, sørge for at det ikke skjer så mye bak deres rygg og at de tar tak i ting. Men gutten din kommer til å være hakkekyllingen og den svakeste sosialt uansett, han får ikke en haug med bestevenner og plutselig blir sett som en kul fyr selv om lærerne gjør jobben sin. Det å snu noe som er så innarbeidet i barnegruppa er veldig vanskelig. Jeg ville latt gutten få en ny start på en ny skole, om nødvendig flyttet selv. Grunnskolen kan svinge litt, og noen dårlige dager må barn lære seg å tåle, men hverdagen skal i hovedsak være fin altså. Gutten din skal føle seg trygg og sett, smile og ha gode dager, stort sett hver dag. Anonymkode: f60dd...eed Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149842788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2022 #32 Del Skrevet 24. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har veldig dårlig erfaring med små bygdeskoler selv. Vokste opp et sted med en liten skole, vi var 7 stykker i klassen, og det var en stor klasse. Hadde klasserom med klassen over. Jeg ble valgt ut som mobbeoffer, krøllete hår, litt sjenert og "pysete" i de store guttene sine øyne. Jeg ble rett og slett plaget, både verbalt og fysisk. Vi flyttet. Jeg fikk begynne på en stor skole. Begynte der etter jul i 3.klasse, og for en forandring det var. Det å komme som ny inn i en stor klasse, hvor de omtrent sloss om å bli kjent med den nye. Hvor mange ville sitte ved siden av meg, vise meg rundt, bli kjent med meg. Hvor det var en engasjert og elskelig lærerinne som virkelig brydde seg, som vi ble så glad i. Herlighet, det var en forandring som nesten ikke går an å sette ord på. Jeg synes godt du kan melde inn en 9a sak, for skolen gutten din går på trenger veiledning og refs for hvordan de håndterer saken. Men jeg har ingen tro på at det blir særlig endring. De kan jobbe med miljøet, være mer tilstede, sørge for at det ikke skjer så mye bak deres rygg og at de tar tak i ting. Men gutten din kommer til å være hakkekyllingen og den svakeste sosialt uansett, han får ikke en haug med bestevenner og plutselig blir sett som en kul fyr selv om lærerne gjør jobben sin. Det å snu noe som er så innarbeidet i barnegruppa er veldig vanskelig. Jeg ville latt gutten få en ny start på en ny skole, om nødvendig flyttet selv. Grunnskolen kan svinge litt, og noen dårlige dager må barn lære seg å tåle, men hverdagen skal i hovedsak være fin altså. Gutten din skal føle seg trygg og sett, smile og ha gode dager, stort sett hver dag. Anonymkode: f60dd...eed Tusen takk for innsikt og personlig erfaring! Du har nok veldig rett, rangen i klassen er satt, og gutten vår har blitt hakkekylling. I bunn og grunn likt av ganske mange, fordi han er både artig og grei, men de tør ikke stå opp mot de verste bøllene. Lettere å være på lag med mobberne, ikke sant? Vi vurderer både klage (slitsomt) og flytting (skummelt)… Anonymkode: d077e...2b2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149842842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #33 Del Skrevet 25. september 2022 Jeg har ikke lest alt her, (kun overskriften +). vil bare informere om at i 2021 kom det en ny lov, blant barnehage og skole -arbeidere, som handler om mobbing / barn som ikke har det bra. skolen har plikt til å reagere. Du må ta kontakt med de høyre opp, i kommunen. Da kommer det til å skje ting. Alle voksne på skolen har PLIKT til å melde i fra til rektor dersom et barn ikke trives , og skjer det mer enn tre ganger skal det skje ting ASAP. (Voksne =alle voksne som ser / får høre om det, lærer, fagarbeider, kokk, renholder, foreldre). Anonymkode: 41f59...02a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #34 Del Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Tusen takk for innsikt og personlig erfaring! Du har nok veldig rett, rangen i klassen er satt, og gutten vår har blitt hakkekylling. I bunn og grunn likt av ganske mange, fordi han er både artig og grei, men de tør ikke stå opp mot de verste bøllene. Lettere å være på lag med mobberne, ikke sant? Vi vurderer både klage (slitsomt) og flytting (skummelt)… Anonymkode: d077e...2b2 Flytt! Vi gjorde det, og fikk "et nytt barn". Et barn som stortrives på skolen, som gleder seg til å gå på skolen, som jobber kjempegodt med skolearbeid og som ikke lenger har vondt i magen. Eldstemann ble lykkelig av kortere skolevei og bedre valgmuligheter for trening. En god del styr og jobb med flytting, men det er så absolutt verdt det Anonymkode: ae268...03b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #35 Del Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (På 23.9.2022 den 23.19): Tusen takk for langt svar. I den situasjonen hadde læreren sagt ‘ikke gå til andres pulter’ og deretter gått for å kopiere noe. Så han sa vel noe, men sønnen min opplevde vel uke dette som særlig støttende. Heller motsatt, at lærer bagatelliserte igjen. Men etter min erfaring og oppvekst, kan jeg ikke huske at noen gjorde så stygge ting som å latterliggjøre tekstene til medelever med dysleksi noen gang i klasserommet åpenlyst foran lærer..? Det hadde ihvertfall blitt rimelig ubehagelig for den som gjorde det… Skal jeg skrive brev, mener du? Og ta med beskrivelser av konkrete situasjoner? Samboer har frem til nå skrevet liste over hendelser (med dato), og tatt opp de mest rystende med rektor. Har også etterspurt 9A, men det blir avfeid. Kan vi kreve? Skriftlig? Jeg er så usikker på om vi oppleves som hysteriske, overdramatiserer, osv. Vet at skolen har lett for å sitte å snakke ned klagende foreldre som oss (kjenner tidligere ansatte der). Anonymkode: d077e...2b2 Skolen har IKKE rett til å avfeie hvis dere melder inn som paragraf 9a sak Anonymkode: bf6a3...a2d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leverpostei Skrevet 25. september 2022 #36 Del Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Skolen har IKKE rett til å avfeie hvis dere melder inn som paragraf 9a sak Anonymkode: bf6a3...a2d Problemet er at skolen allerede har forbrutt seg mot 9a, for de har plikt til å opprette sak når foreldre melder bekymring. Det er ikke et krav at foreldrene skal vite at det kalles en 9a-sak. Derfor frykter jeg at saksbehandlingen videre også vil være med harelabb ved denne skolen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #37 Del Skrevet 25. september 2022 Leverpostei skrev (6 minutter siden): Problemet er at skolen allerede har forbrutt seg mot 9a, for de har plikt til å opprette sak når foreldre melder bekymring. Det er ikke et krav at foreldrene skal vite at det kalles en 9a-sak. Derfor frykter jeg at saksbehandlingen videre også vil være med harelabb ved denne skolen. Viktig å koble inn hele apparatet med en gang! Skole, kommune og Statsforvalteren. Anonymkode: ae268...03b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leverpostei Skrevet 25. september 2022 #38 Del Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Viktig å koble inn hele apparatet med en gang! Skole, kommune og Statsforvalteren. Anonymkode: ae268...03b Helt enig! Normalt skal skolen opprette 9a-sak med tiltak når foresatte melder bekymring. Når dette ikke er gjort er det ingen grunn til å tro at saksbehandlingen vil bli god uten å koble på statsforvalteren med en gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #39 Del Skrevet 25. september 2022 9a nå. Og ring mobbeombudet/ombudet for mark og unge i fylket deres. De kan komme med konkrete råd og hjelpe dere i h orden dere bedt kan støtte og ta vare på gutten deres midt oppe i dette. Anonymkode: 823ae...8fa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #40 Del Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): 9a nå. Og ring mobbeombudet/ombudet for mark og unge i fylket deres. De kan komme med konkrete råd og hjelpe dere i h orden dere bedt kan støtte og ta vare på gutten deres midt oppe i dette. Anonymkode: 823ae...8fa Tusen takk for tips! Anonymkode: d077e...2b2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 26. september 2022 #41 Del Skrevet 26. september 2022 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434103-blir-min-gutt-mobbet-skolen-bagatelliserer%E2%80%A6/page/2/#findComment-149843865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå