Gå til innhold

Forstår dere at det er kjipt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å aldri kunne reise på ferie eller weekendtur? 

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: e7129...00d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår fordi det er slik hos meg. Skal jeg på tur så må jeg utsette en regning eller to, som igjen fører til følelse av at jeg drukner 😳

Anonymkode: 66283...93b

Skrevet

Forstår godt at det er kjipt. Mest å ikke få dratt på weekendturer, for setter enormt mye mer pris på de pusterommene i hverdagen enn lang ferie. 

Skrevet

Selvsagt, hvorfor skulle vi ikke forstå det?

Anonymkode: 94907...611

Skrevet

Det er lett å forstå at det er kjipt! 

Samtidig må man innse at det er en form for luksus, der man ikke kan la hvorvidt man har råd til å reise på utenlandsferie eller weekendtur få definere om man har et godt liv eller ikke. Man kan ikke defineres som fattig bare fordi man ikke har råd til «luksus». 

Men at det er kjipt. Helt forståelig. 

Anonymkode: 9a512...684

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er lett å forstå at det er kjipt! 

Samtidig må man innse at det er en form for luksus, der man ikke kan la hvorvidt man har råd til å reise på utenlandsferie eller weekendtur få definere om man har et godt liv eller ikke. Man kan ikke defineres som fattig bare fordi man ikke har råd til «luksus». 

Men at det er kjipt. Helt forståelig. 

Anonymkode: 9a512...684

Ferie er ikke luksus i Norge. Det er noe over 90% av befolkningen drar på hvert år. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Ferie er ikke luksus i Norge. Det er noe over 90% av befolkningen drar på hvert år. 

Ferie er ikke luksus, men å reise vekk er det!

Anonymkode: 76510...158

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Men det kommer til å forandre seg nå... 

Anonymkode: 7d8fd...b61

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ferie er ikke luksus, men å reise vekk er det!

Anonymkode: 76510...158

Det kom ikke godt nok fram : 90% drar på ferie hvert år i Norge. Det blir derfor feil å kalle det luksus. Det blir å ikke ta de få som har så dårlig økonomi, på alvor. De vil ikke ha luksus. De vil kunne gjøre som nesten hele resten av befolkningen gjør. 

Skrevet

Men det kommer til å forandre seg nå... 

Anonymkode: 7d8fd...b61

Mulig.. 

Skrevet

Er aldri på weekend tur eller den slags. Er på hytta hver helg da. 

Anonymkode: 5b38f...f43

Skrevet

Er aldri på weekend tur eller den slags. Er på hytta hver helg da. 

Anonymkode: 5b38f...f43

Tror ikke det er en trøst for de som verken har råd til ferie eller hytte.....

Anonymkode: cfb04...83d

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Det kom ikke godt nok fram : 90% drar på ferie hvert år i Norge. Det blir derfor feil å kalle det luksus. Det blir å ikke ta de få som har så dårlig økonomi, på alvor. De vil ikke ha luksus. De vil kunne gjøre som nesten hele resten av befolkningen gjør. 

Selvfølgelig er det luksus selv om de fleste i Norge gjør det.

Anonymkode: 3293f...b52

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Selvsagt vil de som har dårlig økonomi gjerne kunne dra på ferie og unne seg ting de også. Når det er sagt så er det å reise på ferie luksus. Selv om de fleste har den muligheten. Det betyr jo bare at svært mange lever godt i Norge. Hvis vi sammenligner oss med andre land så lever vi i luksus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er det luksus selv om de fleste i Norge gjør det.

Anonymkode: 3293f...b52

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Selvsagt vil de som har dårlig økonomi gjerne kunne dra på ferie og unne seg ting de også. Når det er sagt så er det å reise på ferie luksus. Selv om de fleste har den muligheten. Det betyr jo bare at svært mange lever godt i Norge. Hvis vi sammenligner oss med andre land så lever vi i luksus. 

Vi bor jo i Norge, så det er jo rimelig å sette standard etter hvordan innbyggerne i landet ellers lever. Ellers kan vi si at det er luksus med mat hver dag, skole og et tilgjengelig helsevesen. Derfor, når så mange som 90% av innbyggerne ser på det som helt naturlig å dra på minst en ferietur pr år, så nei, da er det ikke luksus. Det betyr jo overdådig eller noe som er mer enn hva man anser som rimelig å ha og gjøre. Det er ikke mange nordmenn som ser sånn på det. 

Det er de med dårlig økonomi som ikke har mulighet til det vanlige "alle andre" gjør. 

Skrevet

Jeg har opplevd begge deler og begge sider kan snu. Husk det! 

Anonymkode: 13adc...9dd

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Det er lett å kalle det luksus når man reiser x antall ganger i året selv....

Anonymkode: 7d613...1c2

Skrevet

Delvis. Men jeg forstår ikke helt at en weekendtur eller ferie må være noe som koster så mye. Jeg har aldri hatt god råd etter at jeg ble alene for 10 år siden, men barna og jeg har reist på ferie og på weekendturer. Vi har bare litt lavere krav enn å måtte dra på hotell eller til syden. 

Anonymkode: 15239...c8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er lett å kalle det luksus når man reiser x antall ganger i året selv....

Anonymkode: 7d613...1c2

Man kan jo fint innse at egne vaner er luksus, da.

Anonymkode: 2ed21...694

Skrevet

Vi var aldri på utenlandsferie eller på weekendturer da ungene var små. Jeg var student og mannen hadde ikke så god lønn. Vi hadde alltid ferie, men den ble tilbragt i telt eller hos mine foreldre. Vi var mye på turer med Barnas Turlag. Det var ofte gratis eller vi overnattet i telt og spiste matpakker. 

Først da de var ganske store var vi lenger enn over grensa til Sverige:) 

Nå er de store tenåringer - snart voksne. I fjor var mannen og jeg på vår første hotellweekend🥰

Anonymkode: 19e34...fd8

Skrevet

Veldig kjedelig å ikke kunne reise bort av og til. Det koster såpass mye. 

Og nå når renten, strøm og matprisene er på vei oppover blir det ikke lettere. 

Få som svarte på hvor dere har det. 

Går gjerne litt frem at de fleste har råd til ferie og weekendturer da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. ALLE har kjempegod råd. Du er den eneste med stram økonomi! 

Anonymkode: 04a05...559

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Der var du igjen, ja. 

Anonymkode: dcf02...13f

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ja de fleste har råd til en reise i året, men ikke alle kan ta seg råd til weekendturer når de har små barn fks.

Nå er det veldig mange som sliter økonomisk. Folk går og henter mat som de får utlevert gratis flere steder. Nå er mange i samme båt. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (6 timer siden):

Altså, godt mulig 90 % reiser på ferie i Norge, men hva definerer å dra på ferie? Vi reiste på ferie i sommer - to ganger til og med. Første ferie varte i en uke. Da dro vi til mine foreldre som bor 1 time unna. Den andre ferien var vi borte i 9 dager. Hos et vennepar som bor 10 minutter unna. Vi var på stranden, spilte kubb, grillet, ungene lagde underholdning, vi hadde skattejakt, spøkelsesvandring, spiste first price saftis osv. Ungene (og vi) har hatt en uforglemmelig sommer I år også 🥰

Anonymkode: c15c1...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...