Gå til innhold

Greit å gi karakter på coopertest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja hvorfor ikke? Jeg hadde 100% innsats på den testen, og for min del tilsvarte resultatet karakteren 3. En annen kan ha maks innsats på en matteprøve og få 3 på den.

Som svak elev i gym syntes jeg det var mer problematisk at alle kunne se hvor dårlig jeg var, enn at det ble satt karakterer. Man slapp jo å ta matteprøver på tavla foran alle liksom. Men samtidig kan jeg ikke komme på noen perfekt løsning for å unngå dette heller.

Anonymkode: fae38...c46

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Litt usikker på Hva kompetanse som måles, tror faktisk innsats teller mer på karakteren nå enn prestasjoner.0

Anonymkode: c3474...b16

Akkurat karakter på denne testen går kun på prestasjon og ikke på innsats. Det vil da være en av karakterene man får i gym . På lik linje som en teoriprøve i gym. Generelt så teller innsats i gym mye. 

Annonse

Det er i alle fall håpløst utdatert pedagogikk, men for alt i verden, underveisvurdering kan gis både med og uten karakter.

Nå er det også slik at karakterer skal være læringsfremmende, så dere kan jo spørre læreren hva eleven skal lære av denne vurderingen? 

Anonymkode: 2bb4e...595

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

På ungdomsskolen? Da handler det kun om prestasjon på denne testen og ikke innsats 

Anonymkode: 3b3f7...0b1

Alle karakterer viser jo prestasjon og ikke innsats? Bra innsats på matteprøve selv om alt var feil liksom? 

Anonymkode: b53fb...40f

Den testen er så utdatert og grusom at den burde vært avviklet for lengst. Jeg har unger som har tatt den flere ganger og de forteller begge om medelever som spyr når de er ferdig. Ei ble henta i ambulanse pga astmaanfall. Skjønner ikke hva den er godt for. 
For mitt eldste barn som var utsatt for hets og mobbing fra før bidro bare denne testen til enda mer bensin på bålet fordi hun var dårlig og alle så det. 

Anonymkode: df0f3...ed7

Her har de testen på høsten og på våren. Poenget er å forbedre formen sin. Da jobber de kun med egne mål. Min minste synes slike tester er gøy. Han liker å løpe og er rask så er nok noe i det , men jeg forstår at testen ikke er like stas for alle.

Nei det syns jeg ikke. Er det greit å gi karakterer for hvor god man er i fotball? Turn? Ikke alle er skapt for utholdenhetsløping. Jeg kan ha mye mer innsats på en slik test men løpe saktere enn en som driver med løping. 

Anonymkode: e06b9...b1f

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei det syns jeg ikke. Er det greit å gi karakterer for hvor god man er i fotball? Turn? Ikke alle er skapt for utholdenhetsløping. Jeg kan ha mye mer innsats på en slik test men løpe saktere enn en som driver med løping. 

Hm… noen emner i alle fag handler om prestasjon. En tekst i norsk, en matteprøve , et maleri i kunst og h… 

Dette er jo kun for å måle prestasjon i en enkel øvelse.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hm… noen emner i alle fag handler om prestasjon. En tekst i norsk, en matteprøve , et maleri i kunst og h… 

Dette er jo kun for å måle prestasjon i en enkel øvelse.

I gym settes det karakter både i ballspill og i individuelle prestasjoner som løping, svømming og turn. 

Anonymkode: f39e9...012

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

I gym settes det karakter både i ballspill og i individuelle prestasjoner som løping, svømming og turn. 

Anonymkode: f39e9...012

Ikke her. Her går det på innsats. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt. I gym så skal de atletiske få en belønning for å være det. Det er Io trolig noe de «øver» på. 

Anonymkode: d0bb9...3b9

Vi fikk beskjed på foreldremøte at dette ikke er tilfelle.

Anonymkode: d355e...de1

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Karakteren i kroppsøving kan overhodet ikke kun settes på innsats. 

Anonymkode: 9f8e9...353

Det er mange forskjellige ting som vurderes i det faget og innsats er en av dem. Individuelle ferdigheter er også en av dem. Derfor kan en slik test brukes da den viser nettopp individuelle ferdigheter. Når det er sagt så kan man løpe fortere enn de fleste og få 6 på denne testen , men ende opp med 3 i faget på grunn av manglende innsats i andre emner. Når karakter i faget settes til jul og sommer så er det totalen som teller.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og hva med matte og norsk. Får man karakter for sluttresultatet på en test eller innsats? Selvsagt teller resultatet. Men det er jo ikke den eneste karakteren man får i gym da.  Det er faktisk slik at hvis man ikke er sportslig anlagt så får man ikke toppkarakter i gym. På lik linje som om man sliter med matte, man får ikke toppkarakter da heller. Det er jo like stor forskjell på å mestre matte som gym. Noen er bedre utrustet til å lære og forstå matte andre har større forutsetning for å være god i gym. Så har man utskuddene som mestrer ALT da. 😊

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi fikk beskjed på foreldremøte at dette ikke er tilfelle.

Kanskje i lavere trinn. Her får de karakter for innsats, faglig og prestasjoner i tillegg veies høstens prestasjon opp mot vårens og har man stor forbedring slår det positivt ut. 
Videregående er ikke barneskole, med barneskirenn der alle får medalje. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi har fått beskjed om det motsatte.

Det har jeg store problemer med å tro på. Er det en ufaglært som har uttalt seg? Det er vanskelig å se for seg en skole som har sovet i maaaange år. 

Anonymkode: 9f8e9...353

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...