Gå til innhold

Er det lov å si stopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk vårt første barn for fire måneder siden. Tiden har ikke gått til annet enn å ha besøk eller være på besøk. Både min og mannens familie er fra andre kanten av landet, så når de kommer innebærer det overnatting. Gjerne langhelger når de først tar turen. Både hans og mine foreldre har vært her 4 ganger hver, i tillegg til at vi har besøkt dem i sommerferien (for å hilse på oldeforeldre til baby som ikke var i stand å reise til oss). Jeg synes hele veien det har vært alt for mye, men føler jeg bare har måtte stå i det og ta imot for barnets og besteforeldrenes del. 

Nå har jeg derimot fått totalt nok. Jeg orker ikke mer! Jeg vil bare være i fred, alene hjemme med baby, uten mas om besøk hver til annenhver uke. Nå fikk vi nylig melding om at svigers har bestilt tur både i november, desember og januar. Foreldrene mine kommer i oktober, november og februar. Er planlagt at vi skal reise til dem i jula. 

Jeg er så sliten og lei besøk. Jeg orker ikke og jeg vil ikke mer! Føler hele permisjonen har vært et stress, og ikke får jeg noe fred før jeg starter i jobb heller. Jeg har bare lyst å nyte tiden og være sammen med baby :(

Foreldrene våre ser jeg ikke på som noe hjelp heller. De vil kun være sammen med baby, så ender opp med at vi lager mat, rydder hus, vasker tøy osv- så de får tid med baby. Og det er et EVIG mas om at de kan passe baby så vi får tatt en tur ut, gå på restaurant, dra på kino, være kjærester, sove ut... Det er snilt, men de respekterer ikke et nei. Har sagt klart ifra at vi gir beskjed når vi trenger det, men akkurat nå trenger JEG bare å være sammen med babyen min. Ikke låne den bort hele tiden, og bare være et matfat. 

Hvis jeg koser med baby når de er på besøk, så blir de bare sittende med mobilene. Oppvasken blir stående. De har aldri vært den hjelpen vi har hatt behov for, de har bare tatt all den dyrebare tiden med baby. Dette går igjen hos ALLE foreldrene våre. 

Jeg vet vi er heldig som har så engasjerte besteforeldre, men dette er, og har vært, så feil for meg- hele veien! 

Er det lov å si at nok er nok? Jeg orker ikke og jeg vil ikke mer :(
Jeg grues til neste besøk. Jeg vil bare være i fred. Jeg blir mer og mer trist og lei meg for hver gang vi får beskjed om at de kommer. og jeg kjenner at jeg blir mer og mer sint på dem også, fordi jeg føler de tramper så over grensene mine. 

Anonymkode: eff76...39f

Skrevet

Selvfølgelig må du si ifra!

De er ikke tankelesere, og de er av en annen generasjon. Om du ikke sier ifra vet jo ikke de hvordan du føler det.

Si ifra at du orker besøk f.eks en helg i måneden, så da får dine og hans foreldre komme annenhver gang. Det kan godt hende de blir snurt og lei seg, føler seg avvist osv. De vil jo bare bli kjent med barnebarnet sitt.

Men dette er nødt til å gjøres på en måte som alle er tilfreds med, og nå er ikke du tilfreds. Du trenger ro.

De kan argumentere med at de kan avlaste og hjelpe deg, de skjønner ikke at du ikke ser på det som hjelp når de kommer så ofte.

Du må bruke stemmen din og være direkte.

Anonymkode: 30ff1...d50

Skrevet

Da svarer du at nå har dere hatt mye besøk siden babyen ble født og nå trenger dere å være alene bare dere i kjernefamilien en stund. Si at du er sliten av nattevåk og av å ga gjester mens du har baby. Si også at dere gir beskjed når det passer med besøk neste gang. Det er helt lov å si ifra! Skjønner ikke at du har holdt ut så mye besøk, jeg. Nå må dere få slappe av og kose dere med babyen! 😊

Anonymkode: c5fee...5ae

Skrevet

Det er lov. Det er også lov å si til gjester som kommer at dere ikke er et hotell og at de får hjelpe til med litt matlaging og rydding. Si til foreldrene deres at dere er glade for at de er engasjerte i babyen og dere, men at de for en periode får vente på invitasjon før de kommer for dere trenger rett og slett litt tid for dere selv framover. Om du minner dem på hvor krevende det er å ha et nytt lite liv i huset så husker de det nok og skjønner at det ikke er bare bare og ha overnattingsgjester annenhver helg. 

Skrevet

Hvid de tråkker over dine grenser, må du SETTE grenser. Og aldri gi deg. Ta på strengebuksene, du trenger å funke for barnet ditt sin skyld, så du bestemmer!

Skrevet

Det er en del av snill pike syndromet det der, å tro folk skjønner at de tramper over dine grenser, når du ikke har formidlet grensene...

De er ivrige besteforeldre så de sitter jo ikke å tar inn hvor dine grenser kanskje går i sin iver etter å se barnebarnet.

Du må fortelle hvor grensene dine går, du må fortelle hvor ofte du synes det er greit med besøk, du må fortelle at du synes det av og til er greit de tar inn på hotell og bare kommer på besøk et par timer om gangen osv osv.

Du trenger ikke være ufin i det hele tatt, bare fortelle dem hvordan du vil ha det.

Anonymkode: 30ff1...d50

Skrevet

Hadde jeg vært bestemor, hadde jeg tatt inn på hotel. 

Anonymkode: d94b8...af2

Skrevet

Du må si i fra 

Og kanskje hjelper det på motet hvis du tenker at de forstyrrer din tilknytning med barnet ditt. 

Besteforeldre er viktige, og de sjal få lage en relasjon med barnet. Men en så liten baby skal først knytte seg til foreldrene. 

Så ja, du må stoppe dette her. 

8 besøk pluss sommerferie på 4 mnd er mye altså 

Skrevet

Ojoj. Skjønnar godt at det blir alt for mykje. Her må både du og mannen sei frå. Kjekt med engasjerte besteforeldre, men å drive hotell på den måten der er jo ikkje holdbart. Forklar dei dette på beste måte, skulle jo tru dei fleste oppegåande menneske vil skjønne kva du meiner, så det er jo muleg dei berre treng ei vennleg «realitetsorientering». 

Anonymkode: 5c039...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...