Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Forstår ikke sammenhengen mellom høyere rente og høyere ledighet. Forklar en dumming? Anonymkode: ba5b9...fc5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 Ekstremt enkelt forklart: når jeg bruker mer penger på boliglånet mitt kutter jeg forbruket mitt på andre varer og tjenester. Når jeg kutter ut kafé besøket så går kafeen konkurs. Når kafeen går konkurs stopper de å kjøpe varer for å drive kafeen. Sånn forplanter ting seg gjennom masse forbrukslinjer. Alt fra at man ikke investerer i en ny og større bolig, så da går utbyggere konkurs osv osv. Det er jo ekstremt overfladisk forklart, men i bunn og grunn så vil høyere rente gjøre at forbrukerne bruker mindre penger, og da vil bedrifter tjene mindre og ikke klare å ha like mange ansatte. Anonymkode: 8ee71...25d
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ekstremt enkelt forklart: når jeg bruker mer penger på boliglånet mitt kutter jeg forbruket mitt på andre varer og tjenester. Når jeg kutter ut kafé besøket så går kafeen konkurs. Når kafeen går konkurs stopper de å kjøpe varer for å drive kafeen. Sånn forplanter ting seg gjennom masse forbrukslinjer. Alt fra at man ikke investerer i en ny og større bolig, så da går utbyggere konkurs osv osv. Det er jo ekstremt overfladisk forklart, men i bunn og grunn så vil høyere rente gjøre at forbrukerne bruker mindre penger, og da vil bedrifter tjene mindre og ikke klare å ha like mange ansatte. Anonymkode: 8ee71...25d Og det er helt bevisst fra Norges Bank. Jeg forstår det ikke, men de ønsker å bremse folks forbruk ved å heve renta. Ved å bremse folks forbruk vil flere bedrifter gå konkurs, i og med at færre handler. Dermed vil flere havne på nav, flere vil måtte selge bolig og gå over i leiemarkedet, og flere vil havne under fattigdomsgrensa. De som sitter godt i det fra før, vil ikke merke stort. Ergo blir de rike rikere og de fattige fattigere. Forstå det den som kan. Anonymkode: e2a56...31c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Og det er helt bevisst fra Norges Bank. Jeg forstår det ikke, men de ønsker å bremse folks forbruk ved å heve renta. Ved å bremse folks forbruk vil flere bedrifter gå konkurs, i og med at færre handler. Dermed vil flere havne på nav, flere vil måtte selge bolig og gå over i leiemarkedet, og flere vil havne under fattigdomsgrensa. De som sitter godt i det fra før, vil ikke merke stort. Ergo blir de rike rikere og de fattige fattigere. Forstå det den som kan. Anonymkode: e2a56...31c Har du sett hva som har skjedd i USA? Der prøver de for harde livet å være etterpåkloke, og hever renta i en rasende fart. Hele økonomien der borte er i ferd med å kollapse. Håper da virkelig økonomene og Norges bank klarer å ta tak før vi havner i en sånn krise. Anonymkode: a5575...105
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Ekstremt enkelt forklart: når jeg bruker mer penger på boliglånet mitt kutter jeg forbruket mitt på andre varer og tjenester. Når jeg kutter ut kafé besøket så går kafeen konkurs. Når kafeen går konkurs stopper de å kjøpe varer for å drive kafeen. Sånn forplanter ting seg gjennom masse forbrukslinjer. Alt fra at man ikke investerer i en ny og større bolig, så da går utbyggere konkurs osv osv. Det er jo ekstremt overfladisk forklart, men i bunn og grunn så vil høyere rente gjøre at forbrukerne bruker mindre penger, og da vil bedrifter tjene mindre og ikke klare å ha like mange ansatte. Anonymkode: 8ee71...25d Ok, takk 😊 Anonymkode: ba5b9...fc5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og det er helt bevisst fra Norges Bank. Jeg forstår det ikke, men de ønsker å bremse folks forbruk ved å heve renta. Ved å bremse folks forbruk vil flere bedrifter gå konkurs, i og med at færre handler. Dermed vil flere havne på nav, flere vil måtte selge bolig og gå over i leiemarkedet, og flere vil havne under fattigdomsgrensa. De som sitter godt i det fra før, vil ikke merke stort. Ergo blir de rike rikere og de fattige fattigere. Forstå det den som kan. Anonymkode: e2a56...31c Og du tror inne folk havner i fattigdom med den inflasjonen som foregår nå, og som man prøver desperat å stagge blant annet gjennom renteheving? Anonymkode: 725e7...ed7
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og det er helt bevisst fra Norges Bank. Jeg forstår det ikke, men de ønsker å bremse folks forbruk ved å heve renta. Ved å bremse folks forbruk vil flere bedrifter gå konkurs, i og med at færre handler. Dermed vil flere havne på nav, flere vil måtte selge bolig og gå over i leiemarkedet, og flere vil havne under fattigdomsgrensa. De som sitter godt i det fra før, vil ikke merke stort. Ergo blir de rike rikere og de fattige fattigere. Forstå det den som kan. Anonymkode: e2a56...31c De mener at ved å fortsette som før (med lave renter), blir det bare en verre krasj litt senere. Anonymkode: 68b0a...6dd
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Har du sett hva som har skjedd i USA? Der prøver de for harde livet å være etterpåkloke, og hever renta i en rasende fart. Hele økonomien der borte er i ferd med å kollapse. Håper da virkelig økonomene og Norges bank klarer å ta tak før vi havner i en sånn krise. Anonymkode: a5575...105 Jeg synes det er forunderlig at man peker på energikrise og krig som årsak. Dette ble jo varslet under covid, vi har ett gap mellom pengeverdien og faktiske verdier. Under covid ble renten satt ned betydelig, samtidig som pengepressa gikk varm for å få fart i økonomien. Dette gapet må hentes inn, når pengene i omløp øker uten at kjøpekraften eller verdiskapningen øker tilsvarende. Jeg synes derfor det er snedig å høre på vår finansminister om dagen og jeg må innrømme tilliten ble noe svekket etter han presenterte ett regnestykke som viser han knapt klarer å sette sammen ett husholdningsbudsjett. Nå plutselig er han ekspert på inflasjon, bruker det som argument for å «piske folket» som Andreassen i Eika så fint beskriver. Uten at det egentlig stagnerte renteutviklingen, tvert i mot har den økt betydelig mer enn varslet. Jeg skulle likt å se beregningene som ligger til grunn for konklusjonen deres og hvorfor de mener pisking av folk og bedrifter er riktig medisin mot en «sykdom» som skyldes faktorer vi ikke kan påvirke i Norge 🤔 På hvilken måte vil reduksjon i produksjon, nedbemanning og utsatte investeringer i våre bedrifter føre til at vi ikke må sette opp renta, for den virker til å følge FED og inflasjon som skyldes ikke norske forhold. Anonymkode: 31cc3...412
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Jeg synes det er forunderlig at man peker på energikrise og krig som årsak. Dette ble jo varslet under covid, vi har ett gap mellom pengeverdien og faktiske verdier. Under covid ble renten satt ned betydelig, samtidig som pengepressa gikk varm for å få fart i økonomien. Dette gapet må hentes inn, når pengene i omløp øker uten at kjøpekraften eller verdiskapningen øker tilsvarende. Jeg synes derfor det er snedig å høre på vår finansminister om dagen og jeg må innrømme tilliten ble noe svekket etter han presenterte ett regnestykke som viser han knapt klarer å sette sammen ett husholdningsbudsjett. Nå plutselig er han ekspert på inflasjon, bruker det som argument for å «piske folket» som Andreassen i Eika så fint beskriver. Uten at det egentlig stagnerte renteutviklingen, tvert i mot har den økt betydelig mer enn varslet. Jeg skulle likt å se beregningene som ligger til grunn for konklusjonen deres og hvorfor de mener pisking av folk og bedrifter er riktig medisin mot en «sykdom» som skyldes faktorer vi ikke kan påvirke i Norge 🤔 På hvilken måte vil reduksjon i produksjon, nedbemanning og utsatte investeringer i våre bedrifter føre til at vi ikke må sette opp renta, for den virker til å følge FED og inflasjon som skyldes ikke norske forhold. Anonymkode: 31cc3...412 Den finansministerposten er et kapittel for seg. Vi skjønner alle at det er den høyeste ministerposten man kan få, og at en mann med ambisjoner i politikken vil ha den, men det er virkelig rart at den gis til ambisiøse folk uten rett innsikt, utdanning osv. Han lærer vel underveis han også, av sine rådgivere, men det er virkelig et snodig opplegg. Landets, verdensdelens og i grunn verdens økonomi er så kompleks at det er nesten umulig for "mannen i gata" å forstå. Jeg innrømmer at jeg kan dra logiske slutninger på mitt nivå som får noen av beslutningene tatt av regjering og Norges bank til å virke latterlige, men jeg skjønner at jeg ikke har det som kreves for å se dette i et mye større perspektiv. Anonymkode: a5575...105
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Den finansministerposten er et kapittel for seg. Vi skjønner alle at det er den høyeste ministerposten man kan få, og at en mann med ambisjoner i politikken vil ha den, men det er virkelig rart at den gis til ambisiøse folk uten rett innsikt, utdanning osv. Han lærer vel underveis han også, av sine rådgivere, men det er virkelig et snodig opplegg. Landets, verdensdelens og i grunn verdens økonomi er så kompleks at det er nesten umulig for "mannen i gata" å forstå. Jeg innrømmer at jeg kan dra logiske slutninger på mitt nivå som får noen av beslutningene tatt av regjering og Norges bank til å virke latterlige, men jeg skjønner at jeg ikke har det som kreves for å se dette i et mye større perspektiv. Anonymkode: a5575...105 Noen ganger kan en undre seg over om den er unødig kompleks 🤔 Strøm er jo ett eksempel på det, selv Solvang som har fulgt denne debatten med haukeblikk sier at dette ikke er til å forstå. Vi eier vår egen infrastruktur, produserer for en rimelig penge, selger til oss selv for en skyhøy pris som bedrifter og idrett spesielt nå sliter voldsomt under, allikevel har Statkraft underskudd siste kvartal. Det gir ingen mening, og selv om både Støre og Aasland forsøker å overbevise om at slik skal det være og det ganger oss godt, stiller man seg jo spørsmålet, vet de hva de driver med da? Finansdepartementet stilte seg jo bak dette absurde regnestykket til Vedum som jeg tror de fleste mattelærere rev seg i håret av og ikke var egnet for noen med ett snev av ocd. Nobelsvinner i økonomi Joseph Stiglitz, og flere med han, har advart mot feil medisin i denne situasjonen. Da er det vrient å ha tillit til at Vedum har kontroll med sine for folk flest ulogiske forklaringer. Jeg ville blitt mer betrygget om bakgrunnen og tallene for konklusjonene ble offentliggjort slik at de kan etterprøves og diskuteres åpent. Anonymkode: 31cc3...412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå