Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Eller går de i søpla? Hva med plagg som har fått en flekk? Anonymkode: 49e37...623
Gjest NotNaomi Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 Jeg kan bruke de hjemme om jeg er alene og vet ingen kommer. Flekkete klær bruker jeg ikke uansett hvor og når.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Ja, det gjør jeg. Med unntak av sokker og truser selvsagt. Har alltid gjort det, pga miljøhensyn. Men nå er det også pga dyrere tider. Ved flekker, så spørs det på flekken. Sted, str, farge mm. Anonymkode: 3bdc0...955
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 Har begynt å gjøre det mer. Sender på reperasjon om det er penklær. Blitt mer miljøbevisst og bruker heller tid og ressurser på å vedlikeholde enn å kjøpe nytt. Bruker skomaker mer også, selv om det er dyrt. Hva gjør du selv? Anonymkode: 88643...90f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 Kommer an på plagget og på skaden. Forsøker alltid flekkfjerner og noen ganger kan plagget fint brukes selvom det har en flekk eller to. Jeg forsøker å lappe og reparere så langt det lar seg gjøre, særlig når det gjelder hjemmestrikkede plagg eller plagg av god kvalitet og utetøy. Reparerer sjelden barnas rimelige bomullsklær fra kjedebutikker da disse er mer forbruksvare. Anonymkode: e8730...f43
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 Ikke mine egne. Men når guttene mine gikk i barnehagen og stadig hadde en rift, slitt hull på knærne e.l så lappet jeg. Anonymkode: 15d74...779
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Har begynt å gjøre det mer. Sender på reperasjon om det er penklær. Blitt mer miljøbevisst og bruker heller tid og ressurser på å vedlikeholde enn å kjøpe nytt. Bruker skomaker mer også, selv om det er dyrt. Hva gjør du selv? Anonymkode: 88643...90f Jeg prøver så godt jeg kan. Jeg lapper så lenge det er stoff med hold i. På et punkt er jo ting så slitt at det ikke lenger er mulig. Jeg stopper også ullsokker. Syr om eller gir bort om ting ikke passer lengre. Truser og bomullssokker går i søpla. T-skjorter blir til pussefiller om de er for slitt til å brukes. Jeg farger av og til ting som har fått en flekk eller har blitt blast eller applikerer på en blomst eller noe annet om det kan bli fint. Jeg prøver også å bli mer bevisst på å kjøpe ting av en sånn kvalitet at det går an å reparere, men der har jeg et stykke igjen å gå. Anonymkode: 49e37...623
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Kommer an på hva det er og hva slags hull evnt om det er verdt det. Tenker nok mer på lommeboka enn miljøet Anonymkode: 0b97f...dd8
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 Flekker har vi ikke på på noen klær. Vasker på høy temperatur og da forsvinner alle flekker. Anonymkode: 879f1...a78
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 Lapper klær, bortsett fra sokker og undertøy. Og har jeg noen klær med flekker jeg ikke får bort, kan jeg bruke de hjemme. Anonymkode: 8532a...54f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Jeg får vondt smak i munnen når jeg ser tydelig lappede klær, for det er slike klær jeg tilbrakte hele min barndom i, og ble mobbet for. Jeg reparerer klær kun hvis det er noe ekstraordinært. Får ikke tid i hverdagen til klesreparasjon, og skredder koster mye mer enn det å kjøpe nytt. Jeg bruker derimot skomaker flittig, da jeg har en del pensko som jeg er veldig glad i. Anonymkode: 91379...82b
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 Rett i søppelet,så fattig er vi ikke at vi må lappe ødelagte klær! Anonymkode: 39d47...12f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 Ja. Jeg har ikke råd til bruk og kast Anonymkode: e59e7...42f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Ja og nei. Når ungene var små så fikk mamma bunker med klær hu lappet hver gang vi møttes. Minsta mente det var mormor jobb og mormor syns det var veldig gøy. De ble lappet med ulike farger og fasonger. Ene gangen kom buksa tilbake med navnet til barnet skrevet nedover buksebeinet. Minsta fikk hull i alt og det hadde ikke noe å si om det var billig klær eller dyre, alt fikk hull. Aktiv unge og jeg sier ikke til en unge at det skal slutte å være aktivt, så ullete og lappete klær måtte jeg bare lukke øyne for. To av tanteungene mine var helt like, så mormor hadde litt å finne på. Nå er ungene store tenåringer og lapping har vært uaktuelt noen år, men nå er det in igjen. Selv jeg har fått lov å lappe klærne deres. Er det flekker de ikke får vekk så skal de ha en lapp over og den skal helst skille seg ut fra klærne. Har måtte lappe klærne til kjærestene deres også, tror jeg har gjort det for noen venner også. Jeg er ikke flink, men får det til etter litt knoting. Eneste jeg har gitt beskjed til ene dattra om at jeg ikke lapper er verneklær. Samme ungen som fikk hull i alt før, får nå overraskende mye hull i verneklærna hu har på skolen. Det som er ekstra gøy er at hu går rundt i arbeidstøyet meg og min søster brukte i sommerjobbene i vår ungdomstid. Mamma har aldri kasta de, så litt overrasket over at hun ville ha de. Jeg fant de frem siden de måtte spessialbestille størrelsen hennes, men hu har endt opp med å bruke kommuneklærne våre. Selv den med masse malingsflekker, noe som hu normalt ahdde fått helt hetta av. Nå blir hennes hullete klær maleklær eller klær vi bruker når vi skal reparere biler, mopeder osv. Så sliter med å kaste… Anonymkode: 78017...0be
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Rett i søppelet,så fattig er vi ikke at vi må lappe ødelagte klær! Anonymkode: 39d47...12f Har ikke noe med å være fattig å gjøre nødvendigvis, men med å tenke på forbruk og miljø. Om det er et hull på et kne i ei bukse så er jo resten av buksa like hel. Dumt å kaste noe når det er 2% som er ødelagt. Kaster du mobilen også når det er ei ripe i glasset? Anonymkode: 49e37...623
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 Ja, men det kommer litt an på hva det er, ikke de mest brukte og slitte klærne . Kjøpte ny vårdress til gutten min i fjor, han hang fast i ett tre, og fikk en stor flenge i dressen dagen etter 🤣. kjøpte vanntette lappesaker og lappet den, ble så god som ny . Klaget på dressen, så fikk også penger igjen . Anonymkode: a03ff...221
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har ikke noe med å være fattig å gjøre nødvendigvis, men med å tenke på forbruk og miljø. Om det er et hull på et kne i ei bukse så er jo resten av buksa like hel. Dumt å kaste noe når det er 2% som er ødelagt. Kaster du mobilen også når det er ei ripe i glasset? Anonymkode: 49e37...623 Forskjellen er at en mobil koster 8000 kr,mens ett regntøy koster 500 kr. Så er det hull i regntøyet så er den enklest å bare kjøpe ny. De pengene er jo bare lommerusk. Anonymkode: 39d47...12f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 Jeg fikser klær som jeg ønsker skal vare lenge. Plagg jeg har strikket og kjøpt. Primært ull, cashmere o.l. Jeg lapper ikke HM-t-skjorter i bomull, og har for store barn til at de godtar lapp på kneet på buksene sine (på den andre siden bruker de gjerne hullete og slitte jeans). Men jeg fikser gjerne på ullundertøy slik at det kan gå i arv eller brukes lenge. Det tøyet jeg ikke fikser får ofte andre bruksområder. For eksempel fyller jeg puffer og gulvputer, bruker som kluter, bruker utslitt tøy når jeg maler, jobber i hagen mm. Anonymkode: ec8dd...d27
Anonym bruker Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Forskjellen er at en mobil koster 8000 kr,mens ett regntøy koster 500 kr. Så er det hull i regntøyet så er den enklest å bare kjøpe ny. De pengene er jo bare lommerusk. Anonymkode: 39d47...12f Ett sett regntøy, to sett regntøy, tre sett regntøy... Anonymkode: 49e37...623
Tekla123 Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Rett i søppelet,så fattig er vi ikke at vi må lappe ødelagte klær! Anonymkode: 39d47...12f Det er jeg. Jeg kjøper lapper tilpasset alder og interesser og bruker også gamle klær til å lappe. Stopper strikka ullklær (det gjør mammas venninne) og arver gjerne. T-skjorter som får små hull etterhvert, blir kose-/sove t-skjorter. Noen ting kjøper jeg nytt og av god kvalitet. Det er uteklær og sko. Prøver å handle på salg når det er mulig. Når jeg sparer inn masse på forbruket, kan vi bruke mer penger på opplevelser, turer og aktiviteter. For mange er det ikke bare bare å få det til å gå rundt, men jeg er glad på dine vegne at du slipper å tenke over pengene du bruker. Jeg unner andre den gleden det gir, samtidig gjør det meg enda mer takknemlig for alt jeg/vi faktisk har og får til med de midlene jeg har.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #21 Skrevet 23. september 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Ett sett regntøy, to sett regntøy, tre sett regntøy... Anonymkode: 49e37...623 Regntøy bør jo være tett, så jeg kjøper heller nytt. Nå har minsten kunnet arvet fra søsken. selv kjøper jeg brukt og selger brukte klær, men er det noe med hull i eller flekker som ikke går bort, kaster jeg det! Anonymkode: 0832f...d10
sug lut Skrevet 23. september 2022 #22 Skrevet 23. september 2022 Enten det, eller så bruker jeg dem med hull eller flekk. Null stress.
gale damen Skrevet 23. september 2022 #23 Skrevet 23. september 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Rett i søppelet,så fattig er vi ikke at vi må lappe ødelagte klær! Anonymkode: 39d47...12f Jeg er så rik at jeg ser verdien av å ta vare på det jeg har, og i tillegg så fattig at jeg forstår at ressursbruk må dempes. Reparert tøy ser flott ut om det er gjort skikkelig. Jeg eier ingen 50-kroners T-skjorter fra HM.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #24 Skrevet 23. september 2022 Jeg har lappet hull på albu på ullgenser etter denne metoden jeg fant på nettet: https://youtu.be/7fI2IOHw3QM Anonymkode: 9da2e...7cf
Anonym bruker Skrevet 23. september 2022 #25 Skrevet 23. september 2022 Ender ofte opp som maleklær, i og med jeg elsker å male. Fine kjoler blir reparert. Anonymkode: c2b09...aff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå