Gå til innhold

De 2 årene man er i læretid etter byggfag….følger de skoleferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså de 2 årene de er lærlinger? Sommerferien eks? Høstferie?

Anonymkode: 4e33e...204

Skrevet

Nei, da jobber man. 

Anonymkode: 6c13c...f80

Skrevet

Nei. De følger arbeidsmiljøloven og ferieloven

Anonymkode: 11bdf...39a

Skrevet

Som de andre sier er man da ansatt i bedriften og følger arbeidsmiljøloven.

Men de har gjerne noe skole, ihvertfall i noen fag. Sønnen min er tømrerlærling og jeg tror de har tre uker skole i løpet av hvert av årene. De dagene de er på skole får de lønn fra arbeidsgiver, så de taper ikke lønn på det.

De jobber faktisk mer enn de andre ansatte, for de har samme arbeidstid, men må i tillegg levere rapporter o.l. fra det de gjør og lærer.

Anonymkode: c0a17...83b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som de andre sier er man da ansatt i bedriften og følger arbeidsmiljøloven.

Men de har gjerne noe skole, ihvertfall i noen fag. Sønnen min er tømrerlærling og jeg tror de har tre uker skole i løpet av hvert av årene. De dagene de er på skole får de lønn fra arbeidsgiver, så de taper ikke lønn på det.

De jobber faktisk mer enn de andre ansatte, for de har samme arbeidstid, men må i tillegg levere rapporter o.l. fra det de gjør og lærer.

Hvor mye har de ca utbetalt i måneden?

Skrevet

Når starter de læretiden? Nå skoleåret starter i august?

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

De skal ha et års lønn fordelt på to år, og det er vanlig med en opptrapping. 30% første 6 månedene, så 40% de neste 6 mnd osv. Tror de har 70% siste 6 mnd her.

De får selvfølgelig feriepenger av det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De skriver kontrakt og starter når de bli enige med bedriften de har fått lærlingkontrakt med.

Min eldste sønn startet sin læretid 1.september. Det var fordi bedriften ikke var klar for å ta imot ny lærling før det. Det var litt knotete fordi han ville tilbake på skolen etter at læretiden var slutt, og den varer jo i 2 år. Men de fikset det greit ved å droppe ferie andre året så han ble ferdig 1.august og rakk begynne på skole igjen.

Min nest eldste startet som lærling 23.juni, altså dagen etter siste skoledag på våren. Han vil da ta fagprøven og bli ferdig som lærling før ferien etter to år og kan søke fast jobb fra etter ferien samme år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De skal ha et års lønn fordelt på to år, og det er vanlig med en opptrapping. 30% første 6 månedene, så 40% de neste 6 mnd osv. Tror de har 70% siste 6 mnd her.

Første 6 mnd bli da en 10-12.000 utbetalt, litt avhengig av skatt, kjøregodtgjørelse o.l.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De kan også få flat lønn hele tiden, feks om de bor på hybel og trenger forutsigbar økonomi. 

Anonymkode: 664cd...04a

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De kan også få flat lønn hele tiden, feks om de bor på hybel og trenger forutsigbar økonomi. 

Anonymkode: 664cd...04a

Det er forskjellig fra fylke til fylke og jobb til jobb.

F.eks har de som tar fagbrev i salg 50% lønn i 2 år, mens tømrer begynner på 30% og avslutter på 70% i mitt fylke.

Men lærlinger har krav på stipend fra lånekassen om de er borteboere, for de er fremdeles under utdanning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjellig fra fylke til fylke og jobb til jobb.

F.eks har de som tar fagbrev i salg 50% lønn i 2 år, mens tømrer begynner på 30% og avslutter på 70% i mitt fylke.

Men lærlinger har krav på stipend fra lånekassen om de er borteboere, for de er fremdeles under utdanning. 

Men mye mulig de kan avtale flat lønn da, og gå vekk fra standardløsningen, det vet jeg ikke noe om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det varierer utifra bedriften og avtalen. Min har ca 20.000 i mnd.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det kommer an på hva som passer best for bedriften. Min startet umiddelbart etter skoleslutt, men hadde ferie tre uker i juli.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det varierer. Husk at de bare har ca et halvt års opptjening med feriepenger, så det kan bli litt slunkent til første ferien.

Skrevet

Læretiden er som en ordinær jobb. Man søker, blir eventuelt innkalt til intervju og får eventuelt tilbud om lærekontrakt. 

i tillegg til selve lærekontrakt skal man ha en arbeidsavtale. Den regulerer arbeidstid, pause, ferie, overtidsgodtgjørelse osv. akkurat som en ordinær jobb. Ferie følger av ferieloven og evt tariffavtale. Vanlig ferie er 4 uker og en dag, evt 5 uker hvis man har det i tariffavtalen. Man følger ferieavviklingen i bedriften. Dersom de har fellesferie og stengt om sommeren er det disse ukene man får sommerferie. 

som 2-årig lærling skal man ha ett års lønn lønn fordelt på 2 år. Fordelingen av lønnen fastsettes av bedriften. Det er mest vanlig med en opptrapping etterhvert, men noen har også flat lønn hele perioden. 

Anonymkode: 90a34...c4a

Skrevet
On 9/22/2022 at 9:57 AM, Anonym bruker said:

Altså de 2 årene de er lærlinger? Sommerferien eks? Høstferie?

Nei, da har man 5 uker som alle andre

Anonymkode: 99ffd...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...