Gå til innhold

Matbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 2 røykere, og handler for ca 20.000 kr med røyk, alkohol og mat i mnd. Vi er 2 voksne og 2 ungdommer. Da har jeg regnet ut at vi brukte 2900 kr ca i uka på mat og husholdnings artikkler utenom røyk. Røyk koster 2310 ca i mnd. Men nå etter juli prisene bruker vi rundt 24.000 kr i mnd 😳 

hvor mye er matbudsjettet for dere nå?

ja jeg vet, røyk er ut, dyr drift osv så trenger ikke høre det. 

Anonymkode: 494da...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har brukt 8500,- så langt i september. Vi er to voksne og tre barn. Vi røyker ikke og har heller ikke kjøpt alkohol for disse pengene. Jeg kjøper akkurat det vi vil, men er svært bevisst på tilbud. I disse 8500,- ligger også utgifter for et bursdagsselskap. Jeg har kjøkkenhage så de siste månedene har vi brukt lite penger på grønnsaker. Vi kommer kanskje opp i 11.000,- før måneden er omme. I løpet av høsten må vi nok opp i større beløp når vi også må kjøpe en del grønnsaker. 24.000,- i mat, røyk og alkohol er jo vanvittig.  6000,- i uka er mye. Hadde motivert meg til å slutte med nikotin og alkohol. 

Anonymkode: 2e55a...ffe

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi har brukt 8500,- så langt i september. Vi er to voksne og tre barn. Vi røyker ikke og har heller ikke kjøpt alkohol for disse pengene. Jeg kjøper akkurat det vi vil, men er svært bevisst på tilbud. I disse 8500,- ligger også utgifter for et bursdagsselskap. Jeg har kjøkkenhage så de siste månedene har vi brukt lite penger på grønnsaker. Vi kommer kanskje opp i 11.000,- før måneden er omme. I løpet av høsten må vi nok opp i større beløp når vi også må kjøpe en del grønnsaker. 24.000,- i mat, røyk og alkohol er jo vanvittig.  6000,- i uka er mye. Hadde motivert meg til å slutte med nikotin og alkohol. 

Anonymkode: 2e55a...ffe

Ja bør kanskje være litt mere bevisst på hva vi kjøper.. 

Mannen drikker og de fantastiske ( ironi ) energi drikkene så det koster jo det også

Skrevet
On 9/21/2022 at 10:08 PM, Anonym bruker said:

Vi er 2 røykere, og handler for ca 20.000 kr med røyk, alkohol og mat i mnd. Vi er 2 voksne og 2 ungdommer. Da har jeg regnet ut at vi brukte 2900 kr ca i uka på mat og husholdnings artikkler utenom røyk. Røyk koster 2310 ca i mnd. Men nå etter juli prisene bruker vi rundt 24.000 kr i mnd 😳 

hvor mye er matbudsjettet for dere nå?

ja jeg vet, røyk er ut, dyr drift osv så trenger ikke høre det. 

4800 i mnd, gått opp fra 2800

Anonymkode: be8fc...57a

Skrevet

Har dere god råd?

Hvis ikke må det jo kuttes i forbruket. Hva med å trappe gradvis ned på mengden av "luksusforbruket" som røyk, alkohol og energidrikker? 

For hva er alternativet? At ungdommene må slutte med fritidsaktiviteter eller at dere må flytte til mindre bolig? Vet faktisk om en familie som prioriterte egne "luksusforbruk", men ikke hadde råd til at barna gikk på idrettsaktiviteter.

Anonymkode: 088f4...f60

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

4800 i mnd, gått opp fra 2800

Anonymkode: be8fc...57a

Det er jo et sinnsykt lavt matbudsjett for en familie. Eller er du alene på det matbudsjettet? Da skjønner jeg tallet. Ellers må du nok fortelle hva dere spiser til middag. Det kan ikke være mat av god kvalitet! Forstår forøvrig ikke at man får til et så lavt budsjett med dårlig kvalitet på maten heller….

Her Hi kan du sjekke hva som er et normalt matbudsjett. Men hvis dere har penger til et høyt forbruk og vil legge mye på mat og drikke, (og røyk), så er det vel bare å ha det forbruket dere har.

https://www.godepengevaner.no/hva-er-et-normalt-matbudsjett/

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/880-budsjettkalkulator-forbruksutgifter

Anonymkode: 78354...5c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo et sinnsykt lavt matbudsjett for en familie. Eller er du alene på det matbudsjettet? Da skjønner jeg tallet. Ellers må du nok fortelle hva dere spiser til middag. Det kan ikke være mat av god kvalitet! Forstår forøvrig ikke at man får til et så lavt budsjett med dårlig kvalitet på maten heller….

Her Hi kan du sjekke hva som er et normalt matbudsjett. Men hvis dere har penger til et høyt forbruk og vil legge mye på mat og drikke, (og røyk), så er det vel bare å ha det forbruket dere har.

https://www.godepengevaner.no/hva-er-et-normalt-matbudsjett/

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/880-budsjettkalkulator-forbruksutgifter

Ikke meg du spør, men Sifo sitt budsjett synes jeg er høyt, ikke noe problem å ligge under det.

Anonymkode: 2f253...306

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du spør, men Sifo sitt budsjett synes jeg er høyt, ikke noe problem å ligge under det.

Det er mulig, men 2800 nylig gått opp til 4800kr er jeg spent på å høre hvordan man får til.

Har sett flere steder der budsjetter for en familie på 4 ligger på 11-13000kr. Så da er det vel det mange familier bruker. Men det spørs vel hva man spiser. Men Kneip og Toro tomatsuppe kan man kanskje klare seg på 4800kr?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er mulig, men 2800 nylig gått opp til 4800kr er jeg spent på å høre hvordan man får til.

Har sett flere steder der budsjetter for en familie på 4 ligger på 11-13000kr. Så da er det vel det mange familier bruker. Men det spørs vel hva man spiser. Men Kneip og Toro tomatsuppe kan man kanskje klare seg på 4800kr?

Hun sier jo ikke noe om hvor mange de er da.

Skrevet

To voksne og tre tenåringer, bruker 15.000 nå.

Vi røyker ikke, og den lille alkoholen mannen drikker kjøper han selv.

Vi drikker brus da, men bare i helgene. En 4 pk med cola zero er uansett en del billigere enn energidrikker.

Anonymkode: 873bd...78b

Skrevet

24.000 kr bare til det?? Det er jo helt vanvittig! Vi har 23.000 kr totalt å leve for hver måned,å da er barnetrygd og barnebidrag innkludert.

Anonymkode: 71f96...748

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hun sier jo ikke noe om hvor mange de er da.

Nei det vet jeg vel. Hvis du leser ordentlig så spør jeg jo om det tidligere i tråden.🙄

Skrevet

Dere som bruker bare noen få tusen i måneden....kjøper dere frukt, grønt, yoghurt, kaffe, kjøtt, forskjellige typer pålegg, god mat til helga etc? Jeg greier ikke å forstå hvordan det er mulig, nesten sånn at jeg ikke tror helt på det. Vi er to voksne og en tenåring, vi røyker ikke og er ikke luksusdyr på noen måte. Men vi kjøper brus, godter, biff og annet skikkelig kjøtt og andre råvarer til helgene, unner oss en flaske vin til maten.  Tenker at et er vanskelig å skulle leve et liv der man aldri skal kunne unne seg god mat. Vi bruker 12 000 i mnd på det vi tenker er et nøkternt budsjett. 

Anonymkode: 5f805...f43

Skrevet

Vi tok en gjennomgang nå, basert på faktisk forbruk, for denne sommeren har vi sløst mye. Er nok ikke så langt unna faktisk forbruk på samme nivå som dere 🙈To som snuser, tre voksne og en tenåring i husholdingen.

Vi har forsøkt oss på å spare tidligere, men sklir fort ut når ikke vi har noen god plan og ofte handler på veien hjem og hver gang vi mangler litt. Begge er litt svake for å kose seg, så vi hjelper ikke hverandre akkurat 😅 Så nå forsøker vi en ny vri her. 

10 000 til mat, 1000 kr til basic hygiene og 1000 kr til husholdningsartikler. De skal betales fra ett eget kort, matkortet. Jeg har ansvar for handle mat og lage middag, rydde kjøleskap. Mannen skal rydde kjøkken og ta seg av søppel. I stedet for å bable om å kjøpe mindre potetgull, snus, brus, sjokolade og øl/vin, tar vi en pott lommepenger hver og velger selv om de skal brukes på dritt eller kjøpe noe vi har skikkelig lyst på. Da er vi kanskje ikke så bevisstløse rundt sløsing og dårlige vaner. 

Anonymkode: 6bee4...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere som bruker bare noen få tusen i måneden....kjøper dere frukt, grønt, yoghurt, kaffe, kjøtt, forskjellige typer pålegg, god mat til helga etc? Jeg greier ikke å forstå hvordan det er mulig, nesten sånn at jeg ikke tror helt på det. Vi er to voksne og en tenåring, vi røyker ikke og er ikke luksusdyr på noen måte. Men vi kjøper brus, godter, biff og annet skikkelig kjøtt og andre råvarer til helgene, unner oss en flaske vin til maten.  Tenker at et er vanskelig å skulle leve et liv der man aldri skal kunne unne seg god mat. Vi bruker 12 000 i mnd på det vi tenker er et nøkternt budsjett. 

Hvor mange er dere da? 12.000 hørtes mye ut.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hva baserer du det på? Egen synsing?

I følge SIFO og annen statistikk er det et helt normalt mat og drikkebudsjett for en familie på 4.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg trodde vi brukte rundt 12 000 kr, så jeg tok en gjennomgang og fikk alvorlig sjokk. Vi hadde brukt 17 000 kr i diverse matbutikker de siste 30 dagene. Da har vi jo kjøpt andre ting også, som toalettpapir, shamo osv., samt at vi hamstret inn en del på tilbud som nok vil gjøre neste måneds utgifter lavere, men likevel. Jeg lurer på om flere som har svart her inne kan være som meg, at man tror man vet hvor mye man bruker, men faktisk bruker mer. Vi er to voksne og to tenåringer. Det verste er at vi har både middagslister og ukeshandler det meste, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan bli så mye penger. 

Anonymkode: c57af...054

Skrevet

24.000 i mnd er 4000 mindre enn jeg har utbetalt!! 

Om jeg er flink, så bruker jeg ca 2000 i uka, så rundt 8-10.000 på en mnd.

Anonymkode: 191e1...658

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva baserer du det på? Egen synsing?

I følge SIFO og annen statistikk er det et helt normalt mat og drikkebudsjett for en familie på 4.

Jepp! Egen synsing. Men er jo forskjell på om det er bare en i familien eller om det er 4. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg trodde vi brukte rundt 12 000 kr, så jeg tok en gjennomgang og fikk alvorlig sjokk. Vi hadde brukt 17 000 kr i diverse matbutikker de siste 30 dagene. Da har vi jo kjøpt andre ting også, som toalettpapir, shamo osv., samt at vi hamstret inn en del på tilbud som nok vil gjøre neste måneds utgifter lavere, men likevel. Jeg lurer på om flere som har svart her inne kan være som meg, at man tror man vet hvor mye man bruker, men faktisk bruker mer. Vi er to voksne og to tenåringer. Det verste er at vi har både middagslister og ukeshandler det meste, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan bli så mye penger. 

Anonymkode: c57af...054

Vi har egen matkonto, med eget kort. Så vi vet vi bruker den summen som settes inn der hver måned, 15.000 kr.

Men i f.eks mai med tre bursdager og desember må vi bruke vårt eget kort i tillegg, da ryker budsjettet.

Anonymkode: 873bd...78b

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Biff og vin er ikke en del av et nøkternt budsjett. Hvis du ikke forstår at det finnes tusenvis av mennesker i dette landet som aldri kjøper frukt, yoghurt, biff og vin er du seriøst helt fjern. Velkommen til virkeligheten. 

Anonymkode: c0da4...b55

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Biff og vin er ikke en del av et nøkternt budsjett. Hvis du ikke forstår at det finnes tusenvis av mennesker i dette landet som aldri kjøper frukt, yoghurt, biff og vin er du seriøst helt fjern. Velkommen til virkeligheten. 

Anonymkode: c0da4...b55

Jeg syns det er mer fjernt å droppe frukt,yogurt,biff osv bare for å ha billigst mulig matbudsjett. Her koser vi oss med både biff og brus på lørdagskvelder,å yogurt spiser sønnen min hver dag til frokost. Gidder virkelig ikke kjøpe billigst mulig pålegg heller,her skal frokost være noe som frister. Å frukt er sunt og godt så det blir selvsagt også prioritert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er mer fjernt å droppe frukt,yogurt,biff osv bare for å ha billigst mulig matbudsjett. Her koser vi oss med både biff og brus på lørdagskvelder,å yogurt spiser sønnen min hver dag til frokost. Gidder virkelig ikke kjøpe billigst mulig pålegg heller,her skal frokost være noe som frister. Å frukt er sunt og godt så det blir selvsagt også prioritert.

Noen må faktisk droppe sånne ting, de har ikke noe valg, det er ikke fjernt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Noen må faktisk droppe sånne ting, de har ikke noe valg, det er ikke fjernt.

Jeg har 24.000 kr utbetalt totalt,så det er jo bare hva du velger å prioritere. Her velger vi at det er mat som blir prioritert. Vi hadde fort blitt matlei om vi bare skulle kjøpe billig kjip mat.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har 24.000 kr utbetalt totalt,så det er jo bare hva du velger å prioritere. Her velger vi at det er mat som blir prioritert. Vi hadde fort blitt matlei om vi bare skulle kjøpe billig kjip mat.

Er vel ikke helt sant det vel? Bare å prioritere... er du helt skrapa? For noen er bare nødt til å kjøpe billig kjip mat, som du kaller det, da noe annet ikke går.

Anonymkode: a8835...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...