Gå til innhold

Mister troen på dagens foreldre!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Autoritet over egne barn. Ikke f*** om du har levd med tenåringer. Kanskje jeg skal si noe sånt som at lærere er blitt så dårlige at de ikke har autoritet til å holde ro i eget klasserom - altså de er selv skyld i skolens problemer.

Lærerne elsker å fremstille seg som martyrer og ofre - det begynner å bli gammelt nytt. Av alle de jeg har snakket med er det INGEN som har sympati med denne lærerstreiken. Spesielt ikke på jobb (jeg jobber i helse og omsorg). Så om ikke de pisser i buksa så kanskje de skyter seg selv i foten.

Anonymkode: 92a95...53f

Lærere er fortsatt gode, men de får ikke lov til å ha autoritet. For hvis de viser et snev av det, så kommer minst 15 foreldre og klager på at duttebassen fikk kjeft i timen, og SÅNN skal ikke en lærer behandle elevene. Lærere blir presset til å ikke ha mulighet til å ta kontroll over elevene fordi foreldrene ringer skolen for den minste lille ting.

Men ingen, virkelig ingen, av de lærerne mine 3 barn ha hatt har vært dårligere. Ingen.

Jeg jobber innen jus, og nesten alle jeg har snakket med støtter streiken. De som ikke gjør det, har ikke barn, så det er irrelevant for dem

Anonymkode: 6088b...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ulenissen skrev (1 time siden):

Jeg har ingen problem med å få tennåringer til å gjøre det de får beskjed om…

Du kan jo se litt på vold og trusselbildet i skolen, der elevene blir stadig yngre når de fysisk angriper læreren. Unger som kommer med trusler og har et så grovt språk at fulle sjømenn ville fått sjokk. Mye av dette skyldes foreldre som ikke setter grenser og gir konsekvenser til barna sine. Foreldre en enten handlingslammede eller nekter for at deres lille prins og prinsesse gjør noe galt. Dette er i stor grad «normal» elever uten diagnoser eller traumer.

De jeg omgås støtter streiken- også de jeg kjenner i helsesektoren. At lærere har tapt lønnsmessig 6 år på rad er ikke greit, ei heller at 1 av 5 i norske klasserom ikke er lærer og at stadig færre søker lærerutdanning er urovekkende.

De fleste i min omgangskrets klarer å ha to tanker i hode samtidig. Sykepleiere har også for dårlige arbeidsvilkår og lønn, det betyr ikke at læreregruppene skal holdes nede. Sykepleierene sine vilkår blir ikke bedre om lærere med to år lenger grunnutdanning blir holdt nede, tvert imot! 

Mine ungdommer gjør stort sett som de blir bedt om, men denne streiken er et problem for dem. Eller er det utenkelig at noen synes dette er vanskelig?
Det betyr ikke at vi eller dem er tafatte og ubrukelige. Mine ungdommer har alltid oppført seg, de er ikke stygge i munnen og har aldri tydd til vold. De lider likevel under manglende struktur i hverdagen. Manglende struktur (som for barn er skolen) er et problem for voksne og barn. Det er et fakta.

Vi har åpenbart ulike omgangskretser. Det er i hvert fall ikke en gjengse oppfatning i befolkningen at dette er en fornuftig streik. Potten som skal fordeles er begrenset. Skal lærerne ha mer må andre få mindre. Klarer lærerne å ha den tanken i hodet samtidig som de vil ha mer lønn? Eller er lønn den eneste tanken lærerne klarer å ha i hodet nå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Mine ungdommer gjør stort sett som de blir bedt om, men denne streiken er et problem for dem. Eller er det utenkelig at noen synes dette er vanskelig?
Det betyr ikke at vi eller dem er tafatte og ubrukelige. Mine ungdommer har alltid oppført seg, de er ikke stygge i munnen og har aldri tydd til vold. De lider likevel under manglende struktur i hverdagen. Manglende struktur (som for barn er skolen) er et problem for voksne og barn. Det er et fakta.

Vi har åpenbart ulike omgangskretser. Det er i hvert fall ikke en gjengse oppfatning i befolkningen at dette er en fornuftig streik. Potten som skal fordeles er begrenset. Skal lærerne ha mer må andre få mindre. Klarer lærerne å ha den tanken i hodet samtidig som de vil ha mer lønn? Eller er lønn den eneste tanken lærerne klarer å ha i hodet nå?

Selvsagt er det kipt for ungdomen med streik- og værre blir det jo lenger tid det går. Noe annet har jeg aldri påstått heller.

Har du tall på at streiken ikke støttes i befolkningen? Siste målingen jeg såg sa at omslag 70% støttet streiken.

Regjeringen har mulighet til å legge ekstra penger på bordet- kommunene har også spart inn mangfoldige millioner på lønn til lærere under streiken. Bergen kommune har til nå spart omlag 25 millioner.

I normale forhandlinger vil noen få mindre når noen får mer ja. Men i sentrale forhandlinger har ikke lærerene fått prorata (sin andel av kaken) på 6 år- tenker du at det er ok? KS har lagt pengene på en lærergruppene som ikke finnes 😂 Det utdannes ikke lenger hverken treårige lærere eller adjunkter som har fått høyest tilbud. De med lengst utdanning og lengst erfaring får igjen det dårligste tilbudet!

Skrevet

Når man ser her i denne tråden, så skjønner man jo raskt hvorfor lærere sliter i klasserommet.For hvordan kan foreldre forvente at lærere skal ha ro og orden i klasserommet, når foreldrene lærer dem at de selv bestemmer og ingen kan tvinge dem?

Jeg jobber selv innen helsevesenet, og ser med skrekk hvordan de unge i praksis mener at alt handler om dem selv. De kommer når de vil, går når de vil, er det "kjedelig" gidder de ikke, for ingen kan bestemme over dem eller tvinge de til noe de ikke ønsker, uansett hva arbeidsoppgavene på arbeidsplassen sier. 

Vi er på tur til å ødelegge en generasjon, og det er IKKE lærerenes skyld, men konfliktskye foreldre som gjemmer seg bak at "barna har bestemmelsesrett, de må få velge selv". NEI, ett barn er ikke en voksen, de skal ikke få bestemme om de selv ønsker medisiner, om de selv ønsker å kle på seg nok klær eller om de skal gidde å gå på jobb/praksis, eller ikke.

Mine barn forsøker seg også, men de vet at jeg ikke diskuterer med dem, sier jeg nei,så er det et nei, ikke "bare jeg maser lenge nok, blir det et ja". 

Anonymkode: 83557...c68

Skrevet
ulenissen skrev (18 timer siden):

Fordi jeg oppigjennom har møtt på minst et dusin foreldre som mer eller mindre lar ungene styre det leste. De får altfor mange valg i løpet av en dag (hva vil du ha på deg? Hva vil du ha til middag? Hvem vil du leke med? Vil du være med hjem fra barnehagen? Hvilken side av bilen vil du sitte på?…) og ikke evner og sette ned foten og si at: « ser du har det gøy, og forstår du vil være lenger å leke. Men nå skal vi faktisk hjem.» « jeg teller til tre, og om du ikke kommer selv, må jeg børe deg til bilen» Har truffet igjen noen av disse… det har ikke gått så greit for dem..

Det er på topp 10 av innsikt jeg ønsker voksne skal tilegne seg! 
1. selvbestemmelse/medbestemmelse innebærer _ikke_ at barn hele tiden skal ha en valgmulighet. De blir presentert for valg de ikke engang visste de hadde, og foreldre konstruerer kaos de kunne unngått. 

Skrevet
ulenissen skrev (12 minutter siden):

Selvsagt er det kipt for ungdomen med streik- og værre blir det jo lenger tid det går. Noe annet har jeg aldri påstått heller.

Har du tall på at streiken ikke støttes i befolkningen? Siste målingen jeg såg sa at omslag 70% støttet streiken.

Regjeringen har mulighet til å legge ekstra penger på bordet- kommunene har også spart inn mangfoldige millioner på lønn til lærere under streiken. Bergen kommune har til nå spart omlag 25 millioner.

I normale forhandlinger vil noen få mindre når noen får mer ja. Men i sentrale forhandlinger har ikke lærerene fått prorata (sin andel av kaken) på 6 år- tenker du at det er ok? KS har lagt pengene på en lærergruppene som ikke finnes 😂 Det utdannes ikke lenger hverken treårige lærere eller adjunkter som har fått høyest tilbud. De med lengst utdanning og lengst erfaring får igjen det dårligste tilbudet!

Det er jo ikke et holdbart at kommunene dekker den økte lønnen med penger spart under streiken. Vi kan jo ikke satse på det i alle kommende år. Lærerne streiker i 6 uker for å dekke inn den økte utgiften. Eller hvor lenge skal de 25 millionene strekke til?

Regjeringen har heller ikke en ubegrenset pott. Og jeg er ikke sikker på om økt lønn til lærerne er det vi skal bruke pengene på innen skoleverket om det bevilges mer penger. Det er heller ikke enighet om at lærerne ikke har fått sin del av kaken, selv om det er det narrativet lærerne fremmer.

Å si at det er kjipt er en hån mot det mange foreldre og ungdommer nå står i. 

Samtidig kan vi snu på flisa - hvis det er så uproblematisk for ungdommen å være hjemme - da er vel ikke lærerne så viktige da? Siden vi foreldre bare kan fikse jobb, gi ungdom meningsfylt hverdag og følge opp opplæringsplaner i månedsvis.

Vi får vel bare si at vi er rivende uenig om bildet i denne streiken. Jeg er også uenig med at «alle» foreldre er ubrukelige (du er jo i egne øyne også et hederlig unntak).

For å ta eksempelet med medisinering. Jeg har gitt antibiotika til barn som absolutt ikke vil ha. Mine barn har vel hatt behov for det til sammen 4-5 ganger. Så de gangene det har vært nødvendig har vært en ganske liten sak i deres liv. Min beste venninne har et kronisk sykt barn. Det er sykehusbesøk hver uke. Noen ganger flere ganger i uka. Tvang her ukentlig i åresvis er ikke holdbart. Man må finne en annen løsning. Det er traumatisk nok å være syk med de vondtene det medfører om man ikke skal utsettes for tvang jevnlig. Det er nyanser og mange foreldre gjør så godt de kan, ofte i situasjoner som du ikke alltid kan forestille deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke et holdbart at kommunene dekker den økte lønnen med penger spart under streiken. Vi kan jo ikke satse på det i alle kommende år. Lærerne streiker i 6 uker for å dekke inn den økte utgiften. Eller hvor lenge skal de 25 millionene strekke til?

Regjeringen har heller ikke en ubegrenset pott. Og jeg er ikke sikker på om økt lønn til lærerne er det vi skal bruke pengene på innen skoleverket om det bevilges mer penger. Det er heller ikke enighet om at lærerne ikke har fått sin del av kaken, selv om det er det narrativet lærerne fremmer.

Å si at det er kjipt er en hån mot det mange foreldre og ungdommer nå står i. 

Samtidig kan vi snu på flisa - hvis det er så uproblematisk for ungdommen å være hjemme - da er vel ikke lærerne så viktige da? Siden vi foreldre bare kan fikse jobb, gi ungdom meningsfylt hverdag og følge opp opplæringsplaner i månedsvis.

Vi får vel bare si at vi er rivende uenig om bildet i denne streiken. Jeg er også uenig med at «alle» foreldre er ubrukelige (du er jo i egne øyne også et hederlig unntak).

For å ta eksempelet med medisinering. Jeg har gitt antibiotika til barn som absolutt ikke vil ha. Mine barn har vel hatt behov for det til sammen 4-5 ganger. Så de gangene det har vært nødvendig har vært en ganske liten sak i deres liv. Min beste venninne har et kronisk sykt barn. Det er sykehusbesøk hver uke. Noen ganger flere ganger i uka. Tvang her ukentlig i åresvis er ikke holdbart. Man må finne en annen løsning. Det er traumatisk nok å være syk med de vondtene det medfører om man ikke skal utsettes for tvang jevnlig. Det er nyanser og mange foreldre gjør så godt de kan, ofte i situasjoner som du ikke alltid kan forestille deg.

Vel jeg anbefaler deg å se Debatten på NRK- der også Eksterne går inn og støtter arbeidstakerorganisasjonene, da det er uavhengig organ som har gjort beregningene. 

Regjeringen har alle muligheter til å bevilge mer penger til kommunene.

Og selvsagt er de fleste foreldre fornuftige- men det er for mange som er handlingslammede, og det fører til at vi nå begynner å få en generasjon som er både syk og hjelpesløse!

Hadde du noen tall på at befolkningen ikke støtter Streiken?

Skrevet
ulenissen skrev (6 minutter siden):

Vel jeg anbefaler deg å se Debatten på NRK- der også Eksterne går inn og støtter arbeidstakerorganisasjonene, da det er uavhengig organ som har gjort beregningene. 

Regjeringen har alle muligheter til å bevilge mer penger til kommunene.

Og selvsagt er de fleste foreldre fornuftige- men det er for mange som er handlingslammede, og det fører til at vi nå begynner å få en generasjon som er både syk og hjelpesløse!

Hadde du noen tall på at befolkningen ikke støtter Streiken?

Lett å støtte streiken når ungdommene dine er uberørt. Har du tall som viser støtte blant de som er rammet av dette.

Har du tall for at det er mange handlingslammede foreldre? Eller er det synsing?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Lett å støtte streiken når ungdommene dine er uberørt. Har du tall som viser støtte blant de som er rammet av dette.

Har du tall for at det er mange handlingslammede foreldre? Eller er det synsing?

Jeg har en ungdom som er berørt av streiken- han fikk en uke på ny skole før de ble tatt ut i streik.

Undersøkelse om støtte til streiken utført av Respons analyse:https://www.utdanningsforbundet.no/siteassets/-fotoweb-arkiv/2022/4/respons-utdanningsforbundet_streik_rapport_220829_ie.pdf

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Finnes ikke tall på handlingslammede foreldre- men det finnes tall på økning av vold og trusler på skoler. Økningen av barn og unge med spisevegring og psykiske problemer. Og det kan umulig være uten grunn at man i dag snakker om bomullsbarn og at familieveiledere og psykologer stadig skriver om foreldres manglende evne til grensesetting.

Skrevet
ulenissen skrev (3 minutter siden):

Jeg har en ungdom som er berørt av streiken- han fikk en uke på ny skole før de ble tatt ut i streik.

Undersøkelse om støtte til streiken utført av Respons analyse:https://www.utdanningsforbundet.no/siteassets/-fotoweb-arkiv/2022/4/respons-utdanningsforbundet_streik_rapport_220829_ie.pdf

Hvem var oppdragsgiver sa du? For da er det helt sikkert helt nøytralt. Litt som legemiddelstudier betalt av produsenten selv.

Og tallet på handlingslammede foreldre?

Man møter bekymrede foreldre med «du er en dårlig forelder om du ikke har ungdommer som gjør som de blir fortalt». For ungdommer har gjennom alle tider gjort akkurat det foreldrene sier de skal.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, negativ brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Noen siterte innlegg har fått blitt stående da de bidrar til videre diskusjon.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvem var oppdragsgiver sa du? For da er det helt sikkert helt nøytralt. Litt som legemiddelstudier betalt av produsenten selv.

Og tallet på handlingslammede foreldre?

Man møter bekymrede foreldre med «du er en dårlig forelder om du ikke har ungdommer som gjør som de blir fortalt». For ungdommer har gjennom alle tider gjort akkurat det foreldrene sier de skal.

Når man innhenter en ekstern aktør til å utføre en jobb, er ikke det ensbetydende med at man har bestilt et resultat. At man bruker eksterne aktører og ikke gjør jobben selv er vel for at det skal være nøytralt og kreditabelt?

Ungdom vil nesten aldri gjøre alt de blir bedt om. Men når de da er utenfor rammene er det foreldrene sitt ansvar å hente de inn, eventuelt gi passende konsekvenser. Og det er selvsagt lov å være bekymret- men det er forskjell på å være bekymret og hysterisk, og oppfører seg som om ungdomen er små persiller som ikke tåler noe motgang og utfordringer! 

Skrevet
ulenissen skrev (18 minutter siden):

Når man innhenter en ekstern aktør til å utføre en jobb, er ikke det ensbetydende med at man har bestilt et resultat. At man bruker eksterne aktører og ikke gjør jobben selv er vel for at det skal være nøytralt og kreditabelt?

Ungdom vil nesten aldri gjøre alt de blir bedt om. Men når de da er utenfor rammene er det foreldrene sitt ansvar å hente de inn, eventuelt gi passende konsekvenser. Og det er selvsagt lov å være bekymret- men det er forskjell på å være bekymret og hysterisk, og oppfører seg som om ungdomen er små persiller som ikke tåler noe motgang og utfordringer! 

Så du synes to år med hjemmeskole og nå null skole er noe motgang. Der er jeg ikke enig.

Dette kommer vi ikke til å enes om. Du mener KS er ansvarlig. Jeg mener Utdanningsforbundet er uansvarlig i sitt streikeuttak og at storsamfunnet ofrer ungdommene våre for en sak jeg ikke er enig i. Jeg tror også ungdom kan slite til tross for foreldre som setter grenser, støtter og gjør det beste for sine ungdommer i en vanskelig situasjon. 

Skrevet

Og man kan fint hente eksterne aktører og IKKE få et nøytralt svar. Jeg godtar det i hvert fall ikke. Still spørsmålene annerledes og du vil få et annet resultat.

Sånn av ren nysgjerrighet, hvor mange prosent av skoleåret er det greit å miste? Når går retten til utdannelse foran retten til å streike? Vil streikerett alltid trumfe rett til skole?

Mimirs utspill i vg i ettermiddag gjør meg fysisk dårlig, men samtidig greit å vite hvem man skal hindre makt i neste runde.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Alt du skriver her stemmer. Hvis vi definerer situasjoner «hvor barnet må få hjelp til å forstå hvordan egen oppførsel går utover andre» som tvang, så er også jeg med på at det er en form for tvang som et akseptabel både moralsk og i forhold til loven. Det jeg ville ha frem var at fysisk tvang (jeg skrev bare tvang) ikke er lov. Fysisk tvang er også det som beskrives tidligere i tråden, og som flere mente man fint kunne ty til både hjemme og i barnehagen.

Det er i utgangspunktet fint å være presis i ordbruken, men jeg tror ikke egentlig vi får en klarere debatt ved å forsøke å definere veiledning som tvang. Det vi må få frem er hvilke HANDLINGER som er uakseptable i barnehagen, fra de voksnes side. 

Anonymkode: 6f77b...af2

Du er da enig i at det å kle på et barn for å få det med på tur når alle skal ut er innenfor, selv om barnet selv ikke vil, selv etter beskjeder og overtalelser?

Anonymkode: 5352f...cd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og man kan fint hente eksterne aktører og IKKE få et nøytralt svar. Jeg godtar det i hvert fall ikke. Still spørsmålene annerledes og du vil få et annet resultat.

Sånn av ren nysgjerrighet, hvor mange prosent av skoleåret er det greit å miste? Når går retten til utdannelse foran retten til å streike? Vil streikerett alltid trumfe rett til skole?

Mimirs utspill i vg i ettermiddag gjør meg fysisk dårlig, men samtidig greit å vite hvem man skal hindre makt i neste runde.

Det er KS og regjeringen sitt ansvar og oppfylle kravene i opplæringsloven… Om de vil holde valgløfte og satse på skole og utdanning må de faktisk betale den faktiske kostnaden i kroner og ører, og ikke bare i pålegg for innhold. Slik jeg ser det har de to valg: 1. Tvungen lønnsnemd 2. Komme de tre lærerorganisasjonene nok i møte til å bli enige.

Om de velger nr 1. vil det føre til at enda flere lærere slutter og enda færre vil utdanne seg til lærere. Det blir et tydelig signal om at barnas opplæring ikke er viktig. Og Norske elever vil de neste årene bli tapetene. Og- det blir mest trolig ny streik igjen i mai…

Derfor mener jeg KS gjør klokt i å gå inn i reelle forhandlinger.Det betyr selvsagt ikke å innfri alke kravene. Personlig mener jeg UDF kan få innfridd sine krav på lektor og lektor med tillegg, men at de frafaller kravene på 3 og 4 åringene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...