Gå til innhold

Mister troen på dagens foreldre!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

…og én ting til - jeg har da aldri skrevet at «barnet skal få viljen sin hele tiden». Jeg skrev at det ikke er lov å bruke tvang i en påkledningssituasjon. Uansett hva du mener. 

Anonymkode: 6f77b...af2

Barnet får jo viljen sin hele tiden om de aldri skal bruke tvang. Noen barn hater å gå på tur å hylskriker hver gang,likevel er det selvfølgelig ikke ett alternativ å bli igjen i barnehagen. Da blir det tvang. Barnet kan ikke få bestemme sånt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Barnehagen har også en plikt til å lære barnet samspill og hvordan samhandle med andre. Ikke på sine premisser, men tilpasset alder. Så kan barnehagen velge. Skal de lære et barn at om det ikke vil kle på seg og gå ut, så slipper det det, eller de kan lære barnet at de skal følge reglene i barnehagen

Anonymkode: 6088b...9b9

Jeg kan komme på veldig mange bedre måter å lære barn om samspill på enn bruk av tvang. Jeg bruker virkelig ALDRI tvang mot mine barn, men de får jo ikke bestemme alt likevel. Ene barnet vårt er sykt, og har vært mye på sykehus. Vi har ikke møtt én eneste barnelege som har vært villig til å bruke tvang. 

Som sagt er det forståelig at man som forelder tyr til tvang en gang i blant, men da har man forhåpentligvis også en relasjon som tåler et slikt tillitsbrudd. Som lærer, barnehagelærer eller lege har man ikke den relasjonen. Da må terskelen for tvangsbruk være mye høyere. 

Skrevet

Jeg kan komme på veldig mange bedre måter å lære barn om samspill på enn bruk av tvang. Jeg bruker virkelig ALDRI tvang mot mine barn, men de får jo ikke bestemme alt likevel. Ene barnet vårt er sykt, og har vært mye på sykehus. Vi har ikke møtt én eneste barnelege som har vært villig til å bruke tvang. 

Som sagt er det forståelig at man som forelder tyr til tvang en gang i blant, men da har man forhåpentligvis også en relasjon som tåler et slikt tillitsbrudd. Som lærer, barnehagelærer eller lege har man ikke den relasjonen. Da må terskelen for tvangsbruk være mye høyere. 

Du bruker nok tvang. Men du forkler det i ord som «irettesettelse», «samtale», «snakke med», «forklare», «overtale»

Skrevet

Men hva gjorde du da barna dine var små og ikke ville kle på seg eller gå ut døren om morgenen? Ble du hjemme fra jobb med barnet?

Jeg svarer, selv om du ikke spør meg. Små barn kan man nesten alltid avlede på kort tid, og så kommer man seg av gårde likevel. Når de er helt små må man noen ganger holde dem fast for at de ikke skal skade seg selv, og det må være greit. 

Skrevet

Du bruker nok tvang. Men du forkler det i ord som «irettesettelse», «samtale», «snakke med», «forklare», «overtale»

Det er ikke tvang i denne sammenhengen, det er ikke slik tvang er forstått i loven. Jeg både forklarer, forhandler, overtaler og bestemmer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig med deg der, altså. Jeg velger å tro at det ikke er barnehagelærere som svarer her, i alle fall. Dessverre er barnehagene veldig underbemannet, og det brukes nok mye tvang rundt om. Det er viktig å få ut til foreldre og andre at det ikke er lov. Samtidig må vi kjempe for flere hender i barnehage og skole, slik at vi kan ivareta alle. 

Det kommer foreldrene ingen vei med. Selvsagt er det lov med tvang i barnehage når alt annet er prøvd. Men det skal selvfølgelig være siste utvei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg svarer, selv om du ikke spør meg. Små barn kan man nesten alltid avlede på kort tid, og så kommer man seg av gårde likevel. Når de er helt små må man noen ganger holde dem fast for at de ikke skal skade seg selv, og det må være greit. 

Avledning er en form for tvang. Du tvinger barnet til å gjøre noe de motsetter seg. Hvilken metode man bruker kan være forskjellig, men tvang er det likevel. Tvang med VOLD derimot er ikke greit. Men positiv tvang er faktisk helt innafor

Skrevet

Avledning er en form for tvang. Du tvinger barnet til å gjøre noe de motsetter seg. Hvilken metode man bruker kan være forskjellig, men tvang er det likevel. Tvang med VOLD derimot er ikke greit. Men positiv tvang er faktisk helt innafor

Jeg vil ikke være med på denne ordbruken, fordi du tilslører hva som er innafor og ikke. Det du kaller «positiv tvang» tror jeg ikke noen er i mot. Å bruke fysisk makt for å kle på et barn som ikke vil er det du kaller «tvang med vold» er ikke greit, og er det statsforvalteren kaller «tvang». Alle er enige om at barn (og voksne) noen ganger må gjøre ting de ikke vil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke tvang i denne sammenhengen, det er ikke slik tvang er forstått i loven. Jeg både forklarer, forhandler, overtaler og bestemmer. 

Tvang er å få noen til å gjøre noe mot sin vilje. Hvis du får barnet Tim å gjøre noe mot sin vilje, ved å få det til å tro at det vil det, så er det tvang.

Det er jo sånn overgripere bearbeider barn. Er ikke overgrep en form for tvang?

Neida, det sammenlignes ikke, for å få et barn til å kle på seg ved overtalelse er ikke det samme som å overtale barn til seksuelle handlinger, men fremgangsmetodene er de samme. Overgripere forhandler, overtaler og bestemmer. Men barnet oppdager ikke fellen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke være med på denne ordbruken, fordi du tilslører hva som er innafor og ikke. Det du kaller «positiv tvang» tror jeg ikke noen er i mot. Å bruke fysisk makt for å kle på et barn som ikke vil er det du kaller «tvang med vold» er ikke greit, og er det statsforvalteren kaller «tvang». Alle er enige om at barn (og voksne) noen ganger må gjøre ting de ikke vil. 

Men tvang er definert. Det er å få noen til å gjøre noe mot sin vilje. At statsforvalter velger å trekke frem enkelte typer tvang, betyr ikke at det er definisjonen. Altså er tvang ved makt ikke tillatt, men tvang er tillatt

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/ovrige-tema/bruk-av-tvang-og-fysisk-makt/

Her er en uttalelse om tolkning av regelverket for tvang i barnehagen. Statsforvalteren er tydelig på at tvang kun kan brukes i nødssituasjoner. 

Det er forståelig at foreldre en gang i blant må ty til tvang, men i institusjon er det faktisk ikke lov. Det vet de heldigvis godt i vår barnehage, og hvis et barn låser seg helt får det kanskje hjelpe styrer litt på kontoret, det får ikke trødd på seg støvler. 

Dette var litt forenklet.  Statsforvalteren i Vestfold etterspør ikke bruk av tvang, men fysisk tvang: « beskriver den barnehageansattes handlingsrom og grenser når det gjelder bruk av fysisk tvang og makt overfor barnehagebarn.»

Videre utdyper de: Barn skal beskyttes mot «alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbruk, vanskjøtsel eller forsømmelig behandling, mishandling eller utnytting, herunder seksuelt misbruk, mens […]

Den videre redgørelsen kan tolkes som at det å feks ta et barn hardt i armen eller lignende bare kan gjøres dersom det er for å hindre at noen blir skadet (feks hindre en unge å løpe ut i veien, eller kaste en stor stein på noen andre) og at avstraffelser som skammekrok og lignende ikke skal brukes, da formålet er å endre en adferd med avstraffelse.

tvang slik det blir definert i dagligtalen og i ordboken, er innenfor. « Du skal vaske hendene dine etter dobesøkene fordi…., skjønner du ikke hadde lyst, men du må»

Skrevet

Men tvang er definert. Det er å få noen til å gjøre noe mot sin vilje. At statsforvalter velger å trekke frem enkelte typer tvang, betyr ikke at det er definisjonen. Altså er tvang ved makt ikke tillatt, men tvang er tillatt

Men da tar du statsforvalteren sitt svar og leser bare det som passer ditt verdensbilde- du må lese hele svarer under et. Og med statsforvalteren sine henvisninger kommer det tydelig frem hvilken type makt det er referert til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/ovrige-tema/bruk-av-tvang-og-fysisk-makt/

Her er en uttalelse om tolkning av regelverket for tvang i barnehagen. Statsforvalteren er tydelig på at tvang kun kan brukes i nødssituasjoner. 

Det er forståelig at foreldre en gang i blant må ty til tvang, men i institusjon er det faktisk ikke lov. Det vet de heldigvis godt i vår barnehage, og hvis et barn låser seg helt får det kanskje hjelpe styrer litt på kontoret, det får ikke trødd på seg støvler. 

Tror det er få barn som får tredd på seg støvler. De fleste barnehagelærere og øvrige tilsatte klarer nok fint å gi så tydlige beskjeder at ungene fint får på seg de støvlene selv om de ikke har lyst. Det å fysisk tvinge på ungene klær og lignende skjer nok helst hjemme, og skal helst skje hjemme da det er der primæromsorgspersonene er, og trygge foreldre kan tillate seg mer en de som er i barnehage og på skole.

Når det kommer til det å bruke styrer sitt kontor (eller rektor, vaktmester osv) som «barnevakt»/reservepedsgog lar det seg kanskje gjøre i mindre enheter. Men barnehagelærer rolle rapporten påpeker at denne gruppen har en enorm arbeidsbelastning og for lite tilgjengelige ressurser, så jeg ser ikke for meg at dette er mulig på gjevnlig basis, eller i større barnehager.

Skrevet
ulenissen skrev (9 minutter siden):

Men da tar du statsforvalteren sitt svar og leser bare det som passer ditt verdensbilde- du må lese hele svarer under et. Og med statsforvalteren sine henvisninger kommer det tydelig frem hvilken type makt det er referert til.

Nei. Det står spesifisert med fysisk og makt. Den generelle definisjon er likevel ikke endret

Skrevet (endret)

Jeg har lest det hele. Og la meg slippe å bli sammenlignet med henne… (noe som for så vidt er irrelevant for saken) jeg er sjelden enig med henne…

Tvang er definert. Selv om man i en artikkel kun trekker ut deler av hva tvang kan være, særlig de typene som kan gi barn et traume om det stadig utføres.

Tvang i loven er å få noen til å gjøre noe/si noe osv. mot sin vilje. Altså vil feks overtalelse være en form for tvang, men ikke ansett som tvang som kan være traumatisk for den som tvinges

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet (endret)

Jeg har lest det hele. Og la meg slippe å bli sammenlignet med henne… (noe som for så vidt er irrelevant for saken) jeg er sjelden enig med henne…

Tvang er definert. Selv om man i en artikkel kun trekker ut deler av hva tvang kan være, særlig de typene som kan gi barn et traume om det stadig utføres.

Tvang i loven er å få noen til å gjøre noe/si noe osv. mot sin vilje. Altså vil feks overtalelse være en form for tvang, men ikke ansett som tvang som kan være traumatisk for den som tvinges

Men hvis du bytter ut "overtalelse" med å "overbevise" så har det jo ingenting med tvang å gjøre? Det blir veldig mye surr med begreper her. Å få et barn til å skifte mening er heller ikke tvang som noen påstår her, for i det de skifter mening gjør de jo ting når de faktisk vil. Å begynne og dra inn grooming ifb med overgrep her, er helt på trynet. Som også noen prøver på. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Men hvis du bytter ut "overtalelse" med å "overbevise" så har det jo ingenting med tvang å gjøre? Det blir veldig mye surr med begreper her. Å få et barn til å skifte mening er heller ikke tvang som noen påstår her, for i det de skifter mening gjør de jo ting når de faktisk vil. Å begynne og dra inn grooming ifb med overgrep her, er helt på trynet. Som også noen prøver på. 

Om man overbeviser noen eller overtaler noen, så har man tvunget dem til å skifte mening.

Jeg skrev veldig tydelig at seksuelle overgrep ikke er det samme som å få noen til å kle på seg, men at METODEN er den samme. Overtalelse. I mange tilfeller blir barnet overbevist til å tro at det ønsker det selv. Men det er jo tvang. Forskjellen er hva man tvinges til å gjøre. Det ene er ulovlig, det andre er lovlig 

Skrevet
ulenissen skrev (44 minutter siden):

Tror det er få barn som får tredd på seg støvler. De fleste barnehagelærere og øvrige tilsatte klarer nok fint å gi så tydlige beskjeder at ungene fint får på seg de støvlene selv om de ikke har lyst. Det å fysisk tvinge på ungene klær og lignende skjer nok helst hjemme, og skal helst skje hjemme da det er der primæromsorgspersonene er, og trygge foreldre kan tillate seg mer en de som er i barnehage og på skole.

Når det kommer til det å bruke styrer sitt kontor (eller rektor, vaktmester osv) som «barnevakt»/reservepedsgog lar det seg kanskje gjøre i mindre enheter. Men barnehagelærer rolle rapporten påpeker at denne gruppen har en enorm arbeidsbelastning og for lite tilgjengelige ressurser, så jeg ser ikke for meg at dette er mulig på gjevnlig basis, eller i større barnehager.

Her er jo du og jeg egentlig enige, vi da. Mitt barn går i en liten barnehage med rundt 45 barn, og det er klart det gjør styrer mer tilgjengelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Veilederen sier en del om at barnets rett til medvirkning og at barnets synspunkter skal tillegges vekt, men at dette skal skje i samsvar med barnets alder og modenhet. Det at et barn ikke vil noe det betyr dermed ikke at barnet har rett til å slippe hvis det barnet nekter er noe barnet ikke er modent nok til å vurdere.

"Barna har rett til å uttrykke seg og bli hørt, men de skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Det er de voksne som har ansvaret. Barn utrykker seg på ulike måter – avhengig av alder og modenhet. Barns rett til medvirkning krever kompetente voksne som har gode og oppdaterte kunnskaper om og respekt for barn." https://www.udir.no/globalassets/upload/barnehage/rundskriv/f-08-2006.pdf

Under Omsorg, lek og læring står følgende:

"Personalet skal hjelpe barna til å forstå at egne handlinger kan gå ut over andre. Ikke alle handlinger er akseptable."

Veilederen sier også noe om Omsorg og oppdragelse:

"Omsorg er nært knyttet til oppdragelse, helse og trygghet, og er samtidig en viktig forutsetning for barns utvikling og læring."

"Omsorgsforpliktelsen stiller krav til personalet om oppmerksomhet og åpenhet overfor det
unike hos hvert enkelt barn og det unike i situasjonen og i gruppen."

"Oppdragelse er en prosess der voksne leder og veileder neste generasjon. Gjennom oppdragelsen overføres verdier, normer, tanker og uttrykks- og handlingsmåter. Personalet skal veilede barn i deres veksling mellom samfunnets normer og sosiale krav og egen væremåte. Barn må få hjelp til å oppfatte hvilke rammer som er akseptable i samvær med andre."

Her står det ganske tydelig at alle handlinger barn foretar seg er akseptable, at det er opp til den voksne å lære hvordan barnets egne handlinger går utover andre, og at personalet må ta hensyn både til barnet, situasjonen og gruppen. Og også at barn må få hjelp til å forstå hva som er akseptabelt og ikke i samvær med andre.

Å sabottere andres utetid, eller gjøre slik at det er for få til trygt å passe alle ute fordi ett barn slår seg vrangt og nekter å kle på seg, det er nettopp en av disse sakene hvor barnets oppførsel ikke er akseptabelt og hvor barnet må få hjelp til å forstå hvordan egen oppførsel går utover de andre.

Profesjonelle barnehageansatte fikser fint dette samtidig som de får klær på et barn som nekter.

Er det en mulighet for at barnet kan være inne hos andre ansatte på en sikker måte, så hender det at barn som absolutt ikke vil ut kan slippe.

Men skulle barnehagene vært bemannet mtp. alle anfall alle ungene kan finne på å få av å nekte ting, da tror jeg det måtte vært flere ansatte enn barn...

Som foreldre flest greier også barnehageansatte å kombinere det å få klær på et barn som nekter og samtidig forklare hvorfor det må gjøres slik og at det er bedre om barnet bidrar selv neste gang, slik at det ikke går utover andre barn.

Anonymkode: 5352f...cd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan skal jeg sørge for at min tenåring står opp mandag til fredag? Jeg kan ringe, jeg kan gjøre avtaler, men jeg kan ikke være hjemme fra jobb. Jeg kan heller ha hjemmekontor.

Selv voksne (voksne! mennesker) strever med å holde døgnrytme og innhold i dagen når de faller utenfor arbeidslivet (enten ved arbeidsløshet eller sykdom). Tre måneders sykemelding og det er større sannsynlighet for at de ikke kommer tilbake i arbeidslivet enn at de gjør det. Her har ungdom vært uten skole i snart 6 uker!!! Og alle mener det er såre enkelt for foreldre og ungdom å lage struktur. 

KS har ansvar for fler grupper enn bare lærerne. Det er en viss størrelse på potten som skal fordeles. Jeg setter pris på at KS ikke godtok det forslaget Utdanningsforbundet la frem. Det ville fratatt andre grupper forhandlingsrom neste år. 

Så er jeg enig i at ressursene i skolen er tynt til det ytterste og det er en skam at ikke mer ressurser legges inn slik at en lærer ikke står alene med en klasse med all slags ekstrabehov og ingen ekstra ressurser. MEN det blir ikke lettere av høyere lønn.

Nå har mine ungdommer heldigvis en fornuftig døgnrytme og innhold i dagen i form av venner som de finner på ting med. De er skoleflinke og kjekke ungdom, men å sette seg alene med skolearbeid dag etter dag får de ikke til. Jeg og min mann er på jobb. Vi får ikke fri for tilrettelegging.

Jeg har høy utdannelse. Jeg har alltid vært skoleflink og er nok en flink pike. Jeg hadde ikke hatt disiplin nok til å sitte på egen hånd. Ikke hadde jeg venner heller som jeg kunne hengt med. En streik som denne ville vært en katastrofe for meg på ungdomsskolen. Selv om jeg hadde og fortsatt har fantastiske og oppegående foreldre.

Utdanningsforbundets streikeuttak var og er uforsvarlig. Ansvarlige myndigheter må gripe inn og avslutte dette.

Anonymkode: 92a95...53f

Din manglende innflytelse og autoritet over egne barn og ditt lettvinte knefall for dette bedrøvelige faktumet er jo nettopp trådens tema. Du skyver din svakhet over på lærerne. Men hvis du har våt bukse er det du selv som har tissa i den. 

Anonymkode: 1c905...589

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Veilederen sier en del om at barnets rett til medvirkning og at barnets synspunkter skal tillegges vekt, men at dette skal skje i samsvar med barnets alder og modenhet. Det at et barn ikke vil noe det betyr dermed ikke at barnet har rett til å slippe hvis det barnet nekter er noe barnet ikke er modent nok til å vurdere.

"Barna har rett til å uttrykke seg og bli hørt, men de skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Det er de voksne som har ansvaret. Barn utrykker seg på ulike måter – avhengig av alder og modenhet. Barns rett til medvirkning krever kompetente voksne som har gode og oppdaterte kunnskaper om og respekt for barn." https://www.udir.no/globalassets/upload/barnehage/rundskriv/f-08-2006.pdf

Under Omsorg, lek og læring står følgende:

"Personalet skal hjelpe barna til å forstå at egne handlinger kan gå ut over andre. Ikke alle handlinger er akseptable."

Veilederen sier også noe om Omsorg og oppdragelse:

"Omsorg er nært knyttet til oppdragelse, helse og trygghet, og er samtidig en viktig forutsetning for barns utvikling og læring."

"Omsorgsforpliktelsen stiller krav til personalet om oppmerksomhet og åpenhet overfor det
unike hos hvert enkelt barn og det unike i situasjonen og i gruppen."

"Oppdragelse er en prosess der voksne leder og veileder neste generasjon. Gjennom oppdragelsen overføres verdier, normer, tanker og uttrykks- og handlingsmåter. Personalet skal veilede barn i deres veksling mellom samfunnets normer og sosiale krav og egen væremåte. Barn må få hjelp til å oppfatte hvilke rammer som er akseptable i samvær med andre."

Her står det ganske tydelig at alle handlinger barn foretar seg er akseptable, at det er opp til den voksne å lære hvordan barnets egne handlinger går utover andre, og at personalet må ta hensyn både til barnet, situasjonen og gruppen. Og også at barn må få hjelp til å forstå hva som er akseptabelt og ikke i samvær med andre.

Å sabottere andres utetid, eller gjøre slik at det er for få til trygt å passe alle ute fordi ett barn slår seg vrangt og nekter å kle på seg, det er nettopp en av disse sakene hvor barnets oppførsel ikke er akseptabelt og hvor barnet må få hjelp til å forstå hvordan egen oppførsel går utover de andre.

Profesjonelle barnehageansatte fikser fint dette samtidig som de får klær på et barn som nekter.

Er det en mulighet for at barnet kan være inne hos andre ansatte på en sikker måte, så hender det at barn som absolutt ikke vil ut kan slippe.

Men skulle barnehagene vært bemannet mtp. alle anfall alle ungene kan finne på å få av å nekte ting, da tror jeg det måtte vært flere ansatte enn barn...

Som foreldre flest greier også barnehageansatte å kombinere det å få klær på et barn som nekter og samtidig forklare hvorfor det må gjøres slik og at det er bedre om barnet bidrar selv neste gang, slik at det ikke går utover andre barn.

Anonymkode: 5352f...cd6

Alt du skriver her stemmer. Hvis vi definerer situasjoner «hvor barnet må få hjelp til å forstå hvordan egen oppførsel går utover andre» som tvang, så er også jeg med på at det er en form for tvang som et akseptabel både moralsk og i forhold til loven. Det jeg ville ha frem var at fysisk tvang (jeg skrev bare tvang) ikke er lov. Fysisk tvang er også det som beskrives tidligere i tråden, og som flere mente man fint kunne ty til både hjemme og i barnehagen.

Det er i utgangspunktet fint å være presis i ordbruken, men jeg tror ikke egentlig vi får en klarere debatt ved å forsøke å definere veiledning som tvang. Det vi må få frem er hvilke HANDLINGER som er uakseptable i barnehagen, fra de voksnes side. 

Skrevet

Din manglende innflytelse og autoritet over egne barn og ditt lettvinte knefall for dette bedrøvelige faktumet er jo nettopp trådens tema. Du skyver din svakhet over på lærerne. Men hvis du har våt bukse er det du selv som har tissa i den. 

Oi. Her tror jeg du bommer noe seriøst med sparkene dine?

Anonymkode: 96c43...513

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oi. Her tror jeg du bommer noe seriøst med sparkene dine?

Anonymkode: 96c43...513

Synes du? Synes hun treffer fortreffelig jeg. 

Anonymkode: 14f50...b0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Autoritet over egne barn. Ikke f*** om du har levd med tenåringer. Kanskje jeg skal si noe sånt som at lærere er blitt så dårlige at de ikke har autoritet til å holde ro i eget klasserom - altså de er selv skyld i skolens problemer.

Lærerne elsker å fremstille seg som martyrer og ofre - det begynner å bli gammelt nytt. Av alle de jeg har snakket med er det INGEN som har sympati med denne lærerstreiken. Spesielt ikke på jobb (jeg jobber i helse og omsorg). Så om ikke de pisser i buksa så kanskje de skyter seg selv i foten.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Autoritet over egne barn. Ikke f*** om du har levd med tenåringer. Kanskje jeg skal si noe sånt som at lærere er blitt så dårlige at de ikke har autoritet til å holde ro i eget klasserom - altså de er selv skyld i skolens problemer.

Lærerne elsker å fremstille seg som martyrer og ofre - det begynner å bli gammelt nytt. Av alle de jeg har snakket med er det INGEN som har sympati med denne lærerstreiken. Spesielt ikke på jobb (jeg jobber i helse og omsorg). Så om ikke de pisser i buksa så kanskje de skyter seg selv i foten.

Jeg har ingen problem med å få tennåringer til å gjøre det de får beskjed om…

Du kan jo se litt på vold og trusselbildet i skolen, der elevene blir stadig yngre når de fysisk angriper læreren. Unger som kommer med trusler og har et så grovt språk at fulle sjømenn ville fått sjokk. Mye av dette skyldes foreldre som ikke setter grenser og gir konsekvenser til barna sine. Foreldre en enten handlingslammede eller nekter for at deres lille prins og prinsesse gjør noe galt. Dette er i stor grad «normal» elever uten diagnoser eller traumer.

De jeg omgås støtter streiken- også de jeg kjenner i helsesektoren. At lærere har tapt lønnsmessig 6 år på rad er ikke greit, ei heller at 1 av 5 i norske klasserom ikke er lærer og at stadig færre søker lærerutdanning er urovekkende.

De fleste i min omgangskrets klarer å ha to tanker i hode samtidig. Sykepleiere har også for dårlige arbeidsvilkår og lønn, det betyr ikke at læreregruppene skal holdes nede. Sykepleierene sine vilkår blir ikke bedre om lærere med to år lenger grunnutdanning blir holdt nede, tvert imot! 

Endret av ulenissen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...